Astfel, se reunesc reprezentanti ai autoritatilor si organizatiilor de profil, profesionisti din re/asigurari si specialisti care activeaza in domeniul protectiei consumatorilor.
Printre temele care sunt analizate in cadrul evenimentului se numara atat situatia actuala a legislatiei europene privind protectia consumatorului in momentul de fata, cat si schimbarile legislative anticipate pe segmentul pensiilor private, dar nu numai. De asemenea, un alt subiect de dezbatere va viza rolul digitalizarii si al evolutiei tehnologie pe segmentul financiar.
Printre vorbitorii care au confirmat deja prezenta la eveniment se numara:
- Gabriel BERNARDINO, Chairman, EIOPA
- Prof. Karel Van HULLE, Catholic University Leuven, Belgium and Goethe University, Frankfurt Germany
- Leonardo BADEA, Presedinte, ASF
- Gorazd CIBEJ, Director AZN - Insurance Supervision Agency, Slovenia
- Adrian MARIN, President, UNSAR, Romania
- Alexandru CIUNCAN, General Director, UNSAR, Romania
- Christian ELTNER, Head of Legal and International Affairs and Head of the Information and Complaints Unit, VVO, Austria
- Alin IACOB, Member of IRSG of EIOPA, President, AURSF
- Michael THEILMEIER, Re/Insurance Expert
Conferinta este organizata de APPA (Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor) si XPRIMM Publications.
PRINCIPALELE DECLARATII
Gabriel BERNARDINO, Chairman, EIOPA
- Noi trebuie sa protejam interesele consumatorilor. Ne asiguram ca firmele sunt solvabile, ca, pana la urma, consumatorii se bucura de tratament egal, ca exista transparenta in piata.
- Consumatorii trebuie sa fie tratati bine, echitabil. Acesta este scopul existentei EIOPA.
- Cred ca autoritatile de supraveghere au din ce in ce mai multe interactiuni cu pietele. Avem o interactiune mai mare intre autoritati si consumatori. Ascultam vocea clientilor.
- S-a modificat paradigma. Multa vreme activitatea noastra s-a concentrat mai mult pe vanzare si speram ca cei responsabili sa fie consumatorii, dar realitatea ne-a aratat ca nu a fost asa. Au exista cazuri de inselaciuni peste tot si a trebuit sa schimbam paradigma. Reglementarea protectiei consumatorilor va continua sa evolueze si va tine si de supraveghere.
- Cred ca in Europa suntem buni la capitolul de reglementari, dar nu suntem la fel de buni la aplicarea si supravegherea lor.
- Va rog sa fiti atenti la schimbarea adusa de IDD.
- Un lucru care se schimba: Consumatorii sunt mai atenti la drepturile lor si se informeaza mai mult. Practicile pe piata evolueaza, iar consumatorii sunt tot mai constienti de drepturile lor.
- Oamenii trebuie sa aiba acces la toate informatiile necesare, insa nu trebuie sa ii bombardam cu sute de pagini pentru ca oamenii nu le vor citi. Aceasta informare este mentionata acum in reglementare, dar ar trebui ca informarile sa fie scurte, concise, iar in cazul in care consumatorii vor sa beneficieze si de alte informatii, sa poata avea acces la ele.
- Nevoia de consiliere nu se va schimba in pofida dezvoltarii tehnologiei. Acesta este viitorul. Tehnologia poate sustine dezvoltarea unor produse simple. E un avantaj sa ai produse mai simple, probabil si preturile vor fi mai reduse. Si pentru companii va fi o solutie de loializare a clientilor. E o tendinta pe care mi-as dori sa o vad pe piata. In cazul multor clienti, necesitatile nu sunt foarte complexe, iar inovatia va aduce produse mai simple.
- Cei care vor folosi mai multa tehnologie vor avea un avantaj competitiv si se va reflecta si in comportamentul consumatorilor.
- In ceea ce priveste daunele, din plangerile primite in diferite tari, constatam ca multe se refera la administrarea dosarelor de dauna. Aceasta situatie s-ar putea imbunatati, iar aici ne-ar ajuta inovatia.
- Referitor la educatia financiara, aceasta ar trebui sa existe in programa scolara, se cunoasca riscurile cu care te poti confrunta in functie de varsta. Oamenii nu stiu cum pot fi folosite asigurarile ca protectie, ei trebuie sa stie cum pot gestiona riscurile.
Leonardo BADEA, Presedinte, ASF:
- In ultimii ani, protectia consumatorilor financiari a devenit o prioritate crescanda pentru factorii de decizie din intreaga lume.
- Un prim domeniu in care sa actionam este increderea consumatorilor. Stim foarte bine ca increderea este probabil cel mai important capital de pe pietele financiare. Actorii de pe piata trebuie sa convinga consumatorii ca pot avea incredere in produsele facultative si ca aceste produse raspund nevoilor lor si reprezinta o optiune importanta in gestionarea riscurilor legate de viata, sanatatea si siguranta bunurilor lor.
- Dezvaluirea unor informatii mai bune despre produsele voluntare trebuie sa fie o prioritate pentru noi toti. Oamenii trebuie sa stie in detaliu riscurile pe care le cauta sa le protejeze si trebuie sa aleaga in cunostinta de cauza atunci cand cumpara o asigurare de viata, o asigurare de sanatate sau o asigurare auto.
- Cu alte cuvinte, companiile de asigurari si brokerii trebuie sa ofere consultanta la un nivel foarte detaliat.
- Este nevoie de campanii ample de educatie financiara la toate nivelurile. Un individ educat financiar poate intelege si decide mult mai usor, in mod constient atunci cand vine vorba de cumpararea unui produs de asigurare.
- Implementarea Directivei privind Distributia de Asigurari (IDD) a reprezentat o provocare recenta care vizeaza imbunatatirea protectiei consumatorilor de produse de asigurare, indiferent de canalul de distributie prin care achizitioneaza produsele lor de asigurare. Mai multe declaratii gasiti aici.
PANEL I: De ce este importanta protectia consumatorului?
Moderator: Prof. Karel Van HULLE
Gorazd CIBEJ, Director AZN - Insurance Supervision Agency, Slovenia:
Protectia consumatorului se afla in centrul preocuparilor EIOPA si, de asemenea, in centrul preocuparilor altor institutii de supraveghere. Protectia consumatorului este obiectivul final al fiecarui supraveghetor si, desigur, trebuie sa fie un obiectiv proactiv si proportional, avand in vedere ca repreyinta un aspect extrem de important.
Christian ELTNER, Head of Legal and International Affairs and Head of the Information and Complaints Unit, VVO, Austria:
Din punctul nostru de vedere, protectia consumatorilor este importanta. In Austria avem o lege a protectiei consumatorilor din 1979. Nu avem probleme cu consumatorii pe piata asigurarilor.
Avem 8 milioane de locuitori, 55 de milioane de contracte, 7,2 milioane de cereri de daune. Este o afacere cu volum ridicat. De asemenea, avem o serie de recomandari si ghiduri referitoare la daune. Avem 10.000 - 12.000 de reclamatii la companiile din cadrul asociatiei noastre. Nu este o valoare mare. Nu spun ca totul e perfect, insa am reusit sa ne rezolvam problemele la nivel national. Acum avem si reglementarea europeana pe care am transpus-o in legislatia austriaca.
Alexandru CIUNCAN, General Director, UNSAR:
Ca si miscare, protectia consumatorilor in Europa a inceput in anii '60. Prima norma juridica europeana prin care au fost protejati consumatorii a fost adoptata in 1972. Dupa criza financiara din 2008, lucrurile au inceput sa prinda cu adevarat tractiune. (...) La 11 ani dupa criza financiara, avem multe norme juridice care ajuta consumatorii. Acum, avem nevoie doar de timp si rabdare pentru a putea implementa toate acestea, insa cadrul legislativ exista.
La nivelul UNSAR vom lansa, la mijlocul lunii viitoare, un complex studiu asupra perceptiei consumatorilor privind asigurarile - realizat impreuna cu partenerii nostri de la IRES. Numai bazandu-ne pe cifre vom putea intelege cu adevarat unde suntem. Increderea este elementul principal pe care se fundamenteaza intregul sistem financiar si economia per ansamblu.
Michael THEILMEIER, Re/Insurance Expert:
Jucatorii din domeniul asigurarilor au ca obligatii sa explice consumatorului care sunt pericolele la care se expune si sa se asigure ca le intelege. Cand vine vorba de siguranta produselor totul a inceput in momentul in care volumul de importuri si exporturi a crescut. Cred ca in prezent putem lucra in continuare la nivel national, dar incepem sa avem avem probleme transfrontaliere in UE pentru care trebuie sa ne pregatim.
Alin IACOB, Member of IRSG of EIOPA, President, AURSF:
Era necesara protectia consumatorilor. Am constatat, in timpul si dupa criza financiara, ca au exista multe contracte semnate cu clauze abuzive, cu informatii inselatoare, practici incorecte. De aceea a fost necesara reglementarea industriei. Trebuie luate mai multe masuri pentru intensificarea activitatii de protectie a consumatorului. Increderea consumatorilor in sectorul de asigurari este greu de obtinut.