Costin TATUC, Consultant in siguranta rutiera
Foarte multe dintre accidentele rutiere nu se produc din cauza necunoasterii regulilor de circulatie, ci, mai degraba, din cauza ignorarii lor. Campaniile de constientizare, precum "FII TREAZ LA VOLAN!", insa, aduc repere clare, concrete, despre ceea ce se intampla in anumite situatii de trafic, dar si sfaturi utile pentru parcurgerea acestora in siguranta, fiind absolut necesare pentru determinarea schimbarii comportamentelor riscante.
XPRIMM: In ultimii ani, s-au depus eforturi sustinute in directia cresterii sigurantei rutiere in Romania. Politia Romana, dar nu numai, se implica in astfel de demersuri. Incep sa se vada efectele lor?
Costin TATUC: Faptul ca numarul persoanelor decedate in accidente de circulatie la nivel national a scazut in anul 2018 cu 4,3% fata de anul anterior, respectiv cu 21% fata de anul 2010, momentul de debut al actualei decade de actiune pentru siguranta rutiera arata ca eforturile depuse incep sa dea roade. Este un semnal pozitiv, dar nu multumitor, pentru ca mai sunt inca foarte multe de facut in acest domeniu, tinand cont ca, anul trecut, pe drumurile din Romania, si-au pierdut viata in accidente rutiere 1.867 de persoane, iar 8.142 au fost ranite grav.
Pe de alta parte, este necesar ca aceste eforturi sa fie intensificate, sa capete o mai buna coerenta si continuitate, pentru ca imbunatatirea comportamentului participantilor la traficul rutier este un proces complex, care necesita timp si perseverenta.
XPRIMM: Romania este, totusi, in continuare, pe primul loc in Europa la mortalitatea in accidente (96 morti la un milion de locuitori). Care considerati ca sunt principalele cauze ale acestei situatii?
C.T.: Cauzele pornesc de la educatia rutiera deficitara, influentata major de exemplul parental negativ, si lipsa de interes manifestata fata de aceasta problematica in unitatile de invatamant, respectiv de la superficialitatea cu care sunt abordate pregatirea si perefectionarea conducatorilor auto/moto in scolile de soferi, care nu pun accent pe adoptarea unei conduite preventive si a unui stil de conducere defensiv. Se adauga infrastructura rutiera subdimensionata si prea putin modernizata, incapabila sa preia valori mari de trafic si sa asigure o fluenta optima in conditii de siguranta. Aici, principala problema este insuficienta autostrazilor, in lipsa carora suntem obligati sa parcurgem trasee lente, obositoare si riscante, pe drumuri nationale care, in proportie de 90%, au cate o singura banda de circulatie pe sens si strabat numeroase localitati, unde traficul de tranzit se suprapune celui local fara a beneficia de amenajari destinate separarii fluxurilor diferitelor categorii de utilizatori, generand ambuteiaje si risc de accidente.
In fine, actualul mecanism de reglementare si impunere a normelor rutiere nu este in masura sa descurajeze in mod eficient pe cei certati cu legea, ca urmare a inoperabilitatii sistemelor de supraveghere video si de constatare automata a abaterilor rutiere. Mai mult decat atat, in ultima perioada, unii politicieni populisti, in goana dupa voturi cu orice pret, sustin cu tarie propuneri legislative menite sa relaxeze regimul sanctionator, fara a tine cont ca aceste "facilitati" oferite cu larghete soferilor tentati sa incalce legea sunt clar in defavoarea sigurantei rutiere.
XPRIMM: Ce solutii avem la indemana pentru a reduce numarul accidentelor si al victimelor?
C.T.: Siguranta rutiera este o problema complexa si de aceea solutiile sunt variate. Pe scurt, cred ca un set minimal de solutii la indemana autoritatilor si ONG-urilor cu preocupari in domeniu ar cuprinde:
- Readucerea educatiei rutiere la statutul de materie de studiu importanta, abordata temeinic in scoli in cadrul pachetului destinat educatiei pentru viata, pe tot parcursul ciclurilor de studiu, de la grupa pregatitoare si pana la nivel liceal;
- Cresterea responsabilitatii actului de pregatire a viitorilor conducatori auto/moto, atat pentru instructori, care nu trebuie sa mai priveasca activitatea lor preponderent din perspectiva comerciala, cat si pentru elevi, carora trebuie sa li se inoculeze faptul ca siguranta este primordiala, respectiv insusirea modului corect si preventiv de a conduce;
- Introducerea obligativitatii cursurilor de perfectionare in conducerea defensiva, zona in care angajatorii si asiguratorii ar trebui sa se implice mai activ, oferind facilitati sau bonusuri atractive care sa determine conducatorii de autovehicule sa-si imbunatateasca comportamentul rutier;
- Prioritizarea proiectelor de infrastructura atat in privinta constructiei de autostrazi, cat si a modernizarii retelei de drumuri existente, prin realizarea pistelor pentru biciclisti si a amenajarilor pentru eliminarea "punctelor negre", zone cu risc sporit de accident;
- Dezvoltarea activitatilor de constientizare a participantilor la trafic asupra riscului rutier, astfel incat demersurile de acest gen sa capete amploare, consistenta si coerenta, in cadrul unui Program national;
- Imbunatatirea capacitatii de aplicare ferma a legii prin dezvoltarea sistemelor de supraveghere video si de constatare automata a abaterilor rutiere si eficientizarea mecanismului de colectare a amenzilor, aspecte care contribuie la schimbarea reala, pe termen lung, a comportamentului rutier al participantilor la trafic.
XPRIMM: Cum caracterizati atitudinea soferilor in trafic, atat fata de ceilalti soferi, cat si fata de pietoni, biciclisti, trotinetisti?
C.T.: Studiile efectuate in ultimul deceniu arata ca profilul soferului roman cuprinde cateva elemente unice, as putea spune. In primul rand, avem tendinta de a ne supraevalua aptitudinile si capacitatile privind conducerea auto/moto. Cu alte cuvinte, ne consideram a fi foarte buni soferi pentru ca am avut norocul sa nu fi primit amenzi sau sa nu fi avut accidente si ne descurcam de minune in traficul acesta atat de aglomerat si complex. Apoi, subevaluam riscul: viteza excesiva, manevre precum schimbarea directiei de mers, depasirea sau neacordarea prioritatii, efectuate la limita si, bineinteles, fara semnalizare prealabila, nu ingrijoreaza chiar daca duc frecvent la accidente, pentru ca un accident nu ni se poate intampla tocmai noua, care suntem foarte buni soferi.
Un alt element notabil este falsa impresie potrivit careia a gresi cu moderatie nu este periculos. Spre exemplu, se presupune ca, daca circuli cu numai 20 km/h peste limita legala maxim admisa, nu este nici o problema. In realitate, spatiul de oprire suplimentar necesar in cazul franarii de urgenta poate face diferenta intre viata si moarte. In fine, ne cam lipseste asumarea responsabilitatii si, atunci cand e cazul sa dam explicatii pentru abaterile comise, spunem cu nonsalanta: "fac asa c-asa fac toti..." sau "pe ceilalti nu-i vedeti, m-ati gasit tocmai pe mine..."
Putem sa mai adaugam acestui tablou carentele in materie de politete rutiera, materializate in claxonat nejustificat, adesea excesiv, nerabdare, gesturi obscene, injurii si atitudini agresive (nepastrarea distantei, flash-uri, taierea fetei, franari bruste fara motiv etc.) si ne dam seama ca mai avem mult de lucrat pana vom ajunge sa fim cu adevarat soferi foarte buni. Depinde in primul rand de noi!
XPRIMM: Considerati ca astfel de campanii de educatie rutiera, precum FII TREAZ LA VOLAN!, ii fac pe participantii la trafic sa fie mai constienti de riscurile la care se expun?
C.T.: Categoric, da! Foarte multe dintre accidentele rutiere nu se produc din cauza necunoasterii regulilor de circulatie, ci, mai degraba, din cauza ignorarii lor. Adesea, acest lucru se intampla cu buna stiinta, pe fondul usurintei cu care este privit traficul in prezent, context in care asumarea unor riscuri, de multe ori nebanuite, se face mecanic, sub imperiul unei necesitati imediate (ajungerea mai rapida la destinatie, etalarea propriilor calitati de pilot, s.a.m.d.). Fenomenul este favorizat in oarecare masura de modul sec in care sunt mediatizate accidentele rutiere, care nu mai sensibilizeaza audienta, banalizand problematica. Campaniile de constientizare, insa, aduc repere clare, concrete, despre ceea ce se intampla in anumite situatii de trafic, dar si sfaturi utile pentru parcurgerea acestora in siguranta, fiind absolut necesare pentru determinarea schimbarii comportamentelor riscante.
Din acest motiv, sunt alaturi de organizatori inca de la prima editie si sustin cu tarie campania "FII TREAZ LA VOLAN!", care a devenit un demers cunoscut si apreciat de public, crescand, de la an, la an, in amploare si consistenta.
XPRIMM: Care sunt principelele cauze ale accidentelor auto?
C.T.: Cand discutam despre cauzele accidentelor de circulatie, avem in vedere principala norma incalcata care a dus la producerea evenimentelor respective si mai putin aspectele secundare care au favorizat producerea acestora. Din aceasta perspectiva statistica, la nivel national, la finele anului 2018, pe primul loc in ierarhia cauzelor generatoare de accidente grave, se afla indisciplina rutiera a pietonilor (19%), viteza neadaptata sau peste limita legala (18%), neacordarea prioritatii de trecere pietonilor sau vehiculelor (18% in total), indisciplina biciclistilor (9%) si nepastrarea distantei de siguranta in mers (4,6%).
De remarcat este faptul ca, pe fondul cresterii accelerate a parcului auto si a aglomerarii traficului, scade numarul accidentelor comise pe fondul vitezei si creste usor numarul accidentelor pe fondul neacordarii de proritate. Totodata, in contextul dezvoltarii explozive a fenomenului velo si al lipsei unei infrastructuri adecvate destinate biciclistilor, creste simtitor numarul accidentelor generate de indisciplina acestora.
XPRIMM: Campania FII TREAZ LA VOLAN! din acest an atrage atentia asupra efectelor oboselii la volan. Care sunt aceste efecte?
C.T.: Fara a intra in detalii de specialitate, putem spune ca oboseala este la fel de periculoasa ca si conducerea sub influenta alcoolului: afecteaza perceptia senzoriala, scade vigilenta, incetineste viteza de reactie, afecteaza capacitatea de decizie, dar ce este cel mai important si periculos totodata este faptul ca faciliteaza adormirea la volan. Chiar si numai cateva fractiuni de secunda de microsomn pot genera pierderea controlului asupra masinii, cu consecinte extrem de grave in planul sigurantei, pentru ca, daca ai atipit, nu mai poti frana ca sa eviti un accident iminent. Pentru informatii complete despre acest subiect, invit cititorii sa urmareasca website-ul treazlavolan.ro sau pagina de Facebook a campaniei.
XPRIMM: In ce masura pot astfel de campanii de educatie rutiera sa reduca numarul accidentelor si, implicit, numarul daunelor pe segmentul asigurarilor auto?
C.T.: Se spune ca un om informat este pe jumatate salvat. Din pacate, informatia privind riscul concret la care se supun cei care ignora normele rutiere nu se transmite corect si pe de-a intregul in scolile de soferi, in mare parte din cauza presiunii sub care se lucreaza. Profesorii si instructorii nu au timpul necesar, fiind obligati sa insiste pe problemele uzuale inerente instruirii in limitele programei minimale, iar elevii sunt interesati doar de placerea conducerii si obtinerea cat mai rapida a permisului. Odata ajunsi in trafic, proaspetii soferi se confrunta cu tot felul de probleme pe care le abordeaza cum pot, construindu-si propriul stil de conducere, care adesea ii pune in conflict cu legea sau in situatii riscante. Din acest punct de vedere, cred ca actiunile de constientizare si educatie rutiera sunt cheia reducerii numarului si consecintelor accidentelor de circulatie si implicit a scaderii daunalitatii.
XPRIMM: Ce ii sfatuiti pe soferii care pleaca in vacanta cu masina?
C.T.: Calatoriile de vacanta trebuie pregatite corespunzator, pentru ca placerea unui concediu reusit sa nu fie umbrita de eventuale incidente. Practic, autovehiculul trebuie supus unei verificari tehnice atente, urmarind: completarea sau, la nevoie, schimbarea fluidelor (ulei motor, ulei transmisie, lichid de racire, lichid de frana si lichid spalator de parbriz), starea si functionarea stergatoarelor de parbriz si a instalatiei de ventilatie/climatizare. O atentie deosebita se va acorda functionarii optime a sistemului de franare, mecanismului de directie si instalatiei de iluminat-semnalizare, precum si starii de uzura, respectiv presiunii anvelopelor.
Pregatirea calatoriei implica o informare temeinica asupra particularitatilor traseului ce urmeaza a fi parcurs, etapizand calatoria, astfel incat sa evitam pericolul instalarii oboselii, incluzand scurte pauze la fiecare 90 - 120 de minute de conducere. Este recomandata, de asemenea, evitarea supraincarcarii autovehiculului si/sau obturarea vizibilitatii cu bagaje.
Inainte de a pleca la drum, verificati ca toti ocupantii vehiculului sa foloseasca centurile de siguranta sau dispozitivele de retentie pentru copii. Odata pusi in miscare, respectati cu strictete normele rutiere si principiile conduitei preventive. Fiti toleranti si dati dovada de politete rutiera. Nu uitati ca sunteti in vacanta, iar scopul dvs. este de a va relaxa si nu de a participa la o cursa contra cronometru. De aceea, "grabiti-va incet!"
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 17.07.2019 | 7416 vizualizari