Cristian IACOB, Director Executiv, RAIFFEISEN Broker de Asigurare-Reasigurare
Schimbarile de pe piata RCA vor aduce atat avantaje, cat si dezavantaje pentru clienti. Transportatorii sunt cei mai avantajati pentru ca vor plati o prima de asigurare mai mica, in comparatie cu tarifele din ultimele luni.
XPRIMM: Cum vedeti noile schimbari legislative din piata RCA si care estimati ca vor fi efectele?
Cristian IACOB: Din punctul nostru de vedere, principala modificare legislativa se refera la plafonarea tarifului RCA. Stabilirea unui nivel maxim pentru primele de asigurare RCA in functie de categoria vehiculului poate avea atat efecte pozitive, cat si negative asupra pietei de asigurari.
Din perspectiva asiguratorilor, in conditiile unei prime RCA plafonata sub nivelul costului real, acel asigurator ar putea decide sa nu mai vanda acest tip de polite. Asadar, fiecare asigurator isi va face calculele, in urma carora va lua o decizie. Daca vor fi mai putini jucatori pe piata, concurenta va scadea si odata cu aceasta si calitatea serviciilor ar putea fi afectata.
XPRIMM: In ceea ce priveste clientii, aceste schimbari vor aduce mai multe avantaje sau dezavantaje pentru ei?
C.I.: Schimbarile vor aduce atat avantaje, cat si dezavantaje pentru clienti. Transportatorii sunt cei mai avantajati pentru ca vor plati o prima de asigurare mai mica, in comparatie cu tarifele din ultimele luni. Ceilalti clienti vor fi, probabil, dezavantajati, intrucat ne asteptam ca asiguratorii sa mareasca tarifele RCA pentru celelalte categorii de vehicule (altele in afara de autovehicule cu masa maxima autorizata peste 16 tone), pentru a compensa reducerea de tarif acordata transportatorilor.
In cazul transportatorilor, tarifele scad drastic dupa plafonare in unele cazuri, de la peste 20.000 lei, tarif pentru B0, la circa 7.500 lei.
XPRIMM: In ultima perioada s-a observat o tendinta de reducere a comisioanelor din partea asiguratorilor in special pe partea RCA. Cat de mari au fost aceste reduceri si cum s-au reflectat in activitatea RAIFFEISEN Broker?
C.I.: Din cate am observat, exista o tendinta de reducere a comisioanelor doar pe segmentul RCA. In unele cazuri reducerea a fost semnificativa, dar a fost compensata cu majorarea comisioanelor pe alte linii de asigurare. Insa, in situatia in care reducerea de comision va fi foarte mare si nu va exista compensarea amintita, vom decide incheierea colaborarii pe segmentul RCA.
XPRIMM: Ati identificat noi nevoi de asigurare ale clientilor? S-a schimbat cumva comportamentul lor in acest an?
C.I.: Desi pretul este unul dintre cele mai importante aspecte pe care clientii le au in vedere atunci cand cumpara o asigurare, acestia isi indreapta atentia din ce in ce mai mult asupra calitatii serviciilor de gestionare a daunelor, cat si asupra reputatiei asiguratorilor.
Intr-adevar, ei isi doresc o acoperire cat mai cuprinzatoare la un pret cat mai mic, insa, sunt din ce in ce mai preocupati ca polita sa reflecte un raport optim calitate-pret. Totodata, pun mai multe intrebari si cer ca le explicam termeni mai tehnici din conditiile de asigurare.
XPRIMM: O alta schimbare din piata este legata de posibilitatea emiterii politelor RCA pe o perioada de o luna sau multiplu. Care sunt efectele asupra brokerilor?
C.I.: Va avea loc o crestere a cheltuielilor pe care le avem cu subscrierea politelor, in unele cazuri si de 2-4 ori. Au fost clienti, in special transportatori, care au solicitat polite pe o luna in asteptarea plafonarii tarifelor RCA.
XPRIMM: Planul de business v-a fost influentat de toate evenimentele din piata si cat estimati ca va dura aceasta perioada de incertitudine?
C.I.: Da, planul de business a fost afectat odata cu mesajele primite de la asiguratori in privinta diminuarii comisionelor RCA si ne asteptam sa treaca cel putin 6 luni, un an, pana cand va explira plafonarea RCA, urmand sa aiba loc noi discutii.
XPRIMM: Ce va asteptati sa se intample dupa cele 6 luni de plafonare?
C.I.: Ne asteptam la o crestere a tarifelor RCA, dar nu la nivelul la care s-a ajuns inainte de intrarea in vigoare a plafonarii.
XPRIMM: Cum apreciati evolutia pietei de brokeraj in acest an? Mai sunt si alte provocari cu care se confrunta piata, pe langa cele enumerate anterior?
C.I.: Piata de brokeraj a avut de la an la an o evolutie stabila. Dupa cum se poate observa, orice tensiune, orice reglementare care influenteaza asiguratorii se resimte si in piata de brokeraj.
Cu privire la provocari, inca mai avem un drum lung de parcurs in ceea ce priveste educatia financiara a potentialilor clienti. Oamenii trebuie sa inteleaga faptul ca asigurarea este o normalitate. Conceptul de asigurare nu este prea bine inteles. De aceea, de cativa ani am inceput sa ne implicam in procesul de educatie in domeniul asigurarilor prin intermediul retelelor de socializare. Rezultatele abia acum au inceput sa apara, insa suntem optimisti.
XPRIMM: Credeti ca sporirea educatiei financiare va insemna si mai multe polite vandute?
C.I.: Da. Credem ca printr-o educatie financiara ajungem sa convingem oamenii ca asigurare este o normalitate, o necesitate, si nu un lux.
XPRIMM: Aveti si o platforma online. Considerati ca piata este pregatita pentru vanzarea online a produselor de asigurare?
C.I.: Piata este pregatita pentru vanzarea produselor de asigurare simple: RCA, polite de calatorie. Insa, consider ca pentru vanzarea produselor de asigurare complexe, este nevoie de consultanta, de o mai buna intelegere a conditiilor de asigurare.
XPRIMM: Cum a evoluat activitatea RAIFFEISEN Broker in acest an?
C.I.: In primele noua luni activitatea a evoluat in concordanta cu ceea ce am bugetat. Pentru finalul anului 2016, in comparatie cu anul trecut, estimam o crestere care, de asemenea, se incadreaza in estimarile bugetare pe care le-am facut. In 2015, veniturile din activitatea de brokeraj au insumat 8,73 milioane lei, iar profitul net a fost de aproape 5 milioane lei.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 09.11.2016 | 5245 vizualizari