Executia bugetului general consolidat pe anul 2024, conform datelor operative, s-a incheiat cu un deficit de 152,72 miliarde lei, respectiv 8,65% din PIB fata de deficitul de 90,06 miliarde lei, respectiv 5,61% din PIB aferent anului 2023, potrivit Ministerului de Finante.
Este cel mai mare deficit bugetar din ultimii patru ani.
Veniturile totale au insumat 574,60 miliarde lei in anul 2024, inregistrand un avans de 10,4% (an/an), sustinut de incasarile din venituri curente (+17,4%): in principal contributii de asigurari, TVA, accize, impozit pe salarii si venit, impozit pe profit si venituri nefiscale, care includ si efectele amnistiei fiscale instituite prin O.U.G. nr. 107/2024.
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 49,04 miliarde lei, in crestere cu 21,4% (an/an). Veniturile din impozitul pe salarii au inregistrat un avans de 20%, peste dinamica fondului de salarii din economie (16,8%), evolutia acestei categorii de incasari fiind influentata de modificarea reglementarilor privind facilitatile fiscale acordate salariatilor din sectorul constructii, agricol, industria alimentara si a activitatilor de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 si Legea nr. 296/2023) si de majorarea salariului minim brut pe tara garantat in plata (H.G. nr. 900/2023, iar incepand cu data de 1 iulie 2024 H.G. nr. 598/2024). Totodata, evolutii pozitive au fost inregistrate si in cazul incasarilor din impozitul pe veniturile din pensii (60,3%) si aferente declaratiei unice (13,9%). Dinamica incasarilor din impozitul pe dividende ramane in teritoriul negativ (-3,1%), pe fondul efectului de baza ridicat din ianuarie 2023 (cresterea semnificativa a dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2022, cu retinerea cotei de impozit de 5%).
Contributiile de asigurari au inregistrat 189,51 miliarde lei, in crestere cu 19,4% (an/an), peste evolutia fondului de salarii din economie. Evolutia acestor incasari a fost influentata pozitiv de modificarea reglementarilor privind facilitatile fiscale acordate salariatilor din sectorul constructii, agricol, industria alimentara si a activitatilor de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 si Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe tara garantat in plata (H.G. nr. 900/2023, iar incepand cu data de 1 iulie 2024 H.G. nr. 598/2024) si majorarea salariului minim brut pe tara garantat in plata pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara (O.U.G. nr. 93/2023), iar negativ de restituirea sumelor retinute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (O.U.G. nr. 4/2023) si de majorarea scutirii obligatiilor de plata pentru anumite categorii de salariati de la 200 lei/lunar la 300 de lei/lunar.
Totodata, incasarile din impozitul pe profit au insumat 35,98 miliarde lei, consemnand o crestere de 23,5% (an/an), sustinuta de avansul veniturilor din impozitul pe profit, inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri de la agentii economici si impozitul pe profit de la banci comerciale. Evolutia acestei categorii de incasari a fost influentata negativ de redirectionarea din impozitul pe profit a sumei pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, conform Legii nr. 322/2021 (-0,4 miliarde lei).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 120,95 miliarde lei, in crestere cu 15,9% (an/an), in conditiile in care valoarea restituirilor de TVA a fost similara celei din anul anterior. Evolutia incasarilor din taxa pe valoare adaugata a fost sustinuta si de modificarile fiscale aduse prin Legea nr.296/2023, precum cresterea cotei de TVA pentru alimente cu zahar adaugat (peste 10g/100g produs), pentru dreptul de utilizare a facilitatilor sportive, transportul de persoane in scop turistic, pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta.
Veniturile din accize au insumat 46,33 miliarde lei, inregistrand o crestere de 24,3%, sustinuta de sporul incasarilor din accizele pentru produsele energetice (+27%). Totodata, incasarile din accizele pentru produsele din tutun au consemnat o dinamica de 19,2%. Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta in general o volatilitate mai ridicata, determinata de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile.
Veniturile nefiscale au insumat 49,06 miliarde lei, inregistrand un avans de 17,2% (an/an), sustinut de incasarile din varsaminte din veniturile nete ale B.N.R. si dividende.
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 42,62 miliarde lei, in scadere cu 37% (an/an).
Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 727,32 miliarde lei au crescut in termeni nominali cu 19,1% comparativ cu anul precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe anul 2024 au inregistrat o crestere cu 3,16 puncte procentuale fata de anul 2023, de la 38,06% din PIB la 41,22% din PIB.
Cheltuielile de personal au insumat 164,60 miliarde lei, in crestere cu 24% comparativ cu anul precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 9,3% din PIB, cu 1 punct procentual mai mari fata de anul precedent, tinand cont de cresterile salariale acordate in anul 2023, respectiv in anul 2024.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost de 93,66 miliarde lei, in crestere cu 21,4% comparativ cu anul precedent. O crestere se reflecta la bugetele locale, respectiv 15,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, precum si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 23,8% pentru decontarea medicamentelor cu si fara contributie personala si a medicamentelor utilizate in programele nationale de sanatate.
Cheltuielile cu dobanzile au fost de 36,28 miliarde lei, cu 6,37 miliarde lei mai mari fata de anul precedent.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 223,93 miliarde lei in crestere cu 17,2% comparativ cu anul precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8% a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a indemnizatiei sociale pentru pensionari (pensia minima) de la 1.125 lei la 1.281 lei, respectiv de implementarea masurilor de recalculare a pensiilor din sistemul public cu incepere de la 1 septembrie, in conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrica si gaze naturale, respectiv pe anul 2024, au fost in suma de 3,46 miliarde lei.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 17,10 miliarde lei, in principal, aceasta suma reprezinta subventii pentru transportul de calatori, pentru sprijinirea producatorilor agricoli, precum si pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale al consumatorilor noncasnici (3,40 miliarde lei) care reprezinta 19,86% din total subventii.
Alte cheltuieli au fost de 19,56 miliarde lei, reprezentand in principal, burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, despagubiri civile, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor potrivit Legii nr.165/2013 si a Legii nr.164/2014.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 57,43 miliarde lei.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 120,21 miliarde lei, in crestere cu 19,4% comparativ cu anul precedent, cand au fost in valoare de 100,65 miliarde lei.