1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Dr. Alin T. BAIESCU, Specialist Asigurari


Daca industria financiara nu se schimba din proprie initiativa, ar putea fi "ajutata" sa o faca! Dr. Alin T. BAIESCU, Specialist Asigurari, vorbeste, intr-un interviu acordat 1asig.ro, despre importanta "congruentei" faptelor cu mesajele in industria de asigurari, precum si despre succesul unor proiecte personale inedite de educatie financiara.

XPRIMM: Cum caracterizati, in momentul de fata, gradul de educare al romanilor cu privire la produsele de asigurare?
Alin BAIESCU:
Raportat la ceea ce se intampla acum in alte tari din Europa, sau daca ne comparam cu ceea ce ne-am dori ("superconsumatorul" - cum este mai idealist vehiculat mai nou in media), lucrurile nu arata prea bine.

Daca ne raportam, insa, la nivelul de educatie financiara de acum 10 sau 15 ani, este evident ca situatia s-a imbunatatit: clientii sunt mai atenti la ce produse si servicii achizitioneaza, citesc mai atent conditiile contractuale, inteleg ca alegerea nu trebuie facuta exclusiv pe baza pretului (ci acesta e necesar sa fie analizat doar in contextul beneficiilor oferite), adreseaza intrebari mai multe si mai punctuale consultantului, fac mai multe reclamatii...

XPRIMM: Ce masuri credeti ca ar putea conduce la crestere a gradului de educare a consumatorilor in ceea ce priveste domeniul financiar, in general, si cel al asigurarilor, in special?
A.B.:
Eu vad aici cel putin 3 directii mari de actiune. In primul rand, este vitala continuarea procesului de profesionalizare (si "curatare") a intreg personalului din domeniul financiar, si in special a celor care intra in contact direct cu clientii (agentii, consultantii, angajatii din departamentele de customer services).

Apoi, exista si functioneaza deja in piata anumite organisme (precum Autoritatea de Supraveghere Financiara, de exemplu), care ar trebui sa se implice cat mai consistent (si) in procesul de educare a publicului. Intr-adevar, este si rolul asiguratorilor si brokerilor sa educe; dar instruirea este pentru cele doua categorii de entitati tocmai mentionate un obiectiv secundar, cel primordial fiind desfasurarea activitatilor pe baza de eficienta economica (adica - pentru profit).

Si, in final, pentru a spori increderea publicului in sectorul financiar, consider ca este foarte important ca orice comunicare ce se face dinspre asiguratori si brokeri catre public sa fie congruenta cu comportamentele si practicile efective ale acestora. Caci, daca toate converg in aceeasi directie si sens, atunci sinergia lui "ce fac" si "ce spun" este maxima. In caz contrar, mai bine nu se irosesc bani pe comunicare si promovare!

XPRIMM: Va rog sa mai detaliati putin ultimul aspect mentionat.
A.B.:
Din pacate, si e necesar sa fac acesta afirmatie, eu consider ca educatia publicului larg nu se face neaparat prin campanii de educare si informare, indiferent ca vorbim de utilizarea canalelor mai traditionale de comunicare sau de social media. Si am sa imi argumentez afirmatia printr-un scurt scenariu de viata: ii dai unei persoane o brosura in care este explicat clar, simplu si prietenos utilitatea unei asigurari, acea persoana este convinsa de mesaj, apoi achizitioneaza un produs de protectie financiara, iar cand se produce evenimentul asigurat compania de asigurari cauta motive neintemeiate sa nu acorde despagubirea, sau sa i-o amane. Care dintre cele doua situatii credeti ca il "educa" pe client: lecturarea brosurii, sau experienta proprie pe care a avut-o cu asiguratorul? Data urmatoare, cand va primi un mesaj legat de utilitatea unei asigurari, cum credeti ca va reactiona: va alerga sa se asigure din nou, sau ... din contra?

Altfel spus, ceea ce educa publicul larg consider ca sunt experientele efective pe care acesta le are cu firmele de asigurari si cu brokerii. Situatia este identica cu cea a educatiei copiilor: acestia invata mai mult din comportamentele pe care le vad in jurul lor (acasa, la scoala, in cercul de prieteni), decat din ceea ce li se spune sa faca.

XPRIMM: Credeti ca exista anumite ingrediente sau abordari prin care campaniile de educare in asigurari sa beneficieze de o atentie mai mare din partea publicului?
A.B.:
Cel mai probabil "ingredientele" care ar trebui mixate ar fi: mesaje clare, scurte, prietenoase si care, foarte, foarte important, sa se suprapuna peste un comportament apreciabil (corect si profesionist) al entitatii care le promoveaza (asigurator, broker, alta organizatie din piata).

XPRIMM: Se vorbeste din ce in ce mai mult de rolul pe care membrii generatiei Y (millenials) il vor juca in viitorul apropiat pe piata asigurarilor, avand in vedere faptul ca au ajuns deja la maturitate si incep sa se numere printre clientii unor astfel de produse. Care credeti ca va fi impactul acestei generatii asupra domeniului financiar?
A.B.:
Mai in gluma, mai in serios, daca industria financiara nu reusesete singura si din proprie initiativa sa se schimbe suficient de mult in bine, cred cu tarie ca membrii generatiei Y o vor putea determina, ca sa nu spun constrange, sa o faca!

Clientii acestui "nou val" sunt informati, nu mai sunt neaparat atat de fideli unui brand sau altuia - ci sunt in cautare de oportunitati si "afaceri bune", spun ce gandesc, au pretentii si isi revendica drepturile, doresc sa stie pentru ce platesc. Iar pentru unele entitati din piata financiara, acesti clienti mai educati au devenit, deja, un adevarat "pericol".

XPRIMM: Ati lansat recent "Pastila de Asigureza & Afacereza", o noua lucrare dedicata educatiei in asigurari. Cum a luat nastere acest proiect?
A.B.:
Intentia initiala nu a fost legata de vreo carte, ci am ajuns aici in etape...

Caci ceea ce cuprinde "Pastila" sunt cele mai citite si apreciate 66 de postari de pe Blogul personal despre Asigurari & Business. Iar, dupa circa doi ani de postari, am primit mai multe sugestii de a translata informatia din mediul virtual in cel fizic. Si pentru ca mi s-a parut o idee foarte buna, am trecut la fapte.

XPRIMM: Carui public se adreseaza aceasta lucrare?
A.B.:
Lucrarea se adreseaza tuturor celor care iau contact cu piata de financiara - in general, respectiv cu cea de asigurari - in special (indiferent de care parte a "baricadei" se afla - in ipostaza de consultanti sau manageri, respectiv potentiali si actuali clienti). Si, pentru ca tonul pe care e scrisa cartea e mai hazliu, nu o recomand absolut deloc celor lipsiti de simtul umorului...

XPRIMM: Vorbind din perspectiva autorului, aveti un anumit capitol preferat?
A.B.:
Fiecare sectiune a cartii are importanta si sarmul ei aparte, deci mi-e destul de greu sa sustin ca prefer anumite texte in defavoarea altora. Pot, totusi, sa mentionez cateva titluri, cel putin cu scopul declarat de a strarni interesul cititorilor: Asigurarea de viata atasata la credite - a cincea roata la caruta?; Sfintii pacatosi; Asigurarile ieftine sunt naspa, cele scumpe sunt beton; Sunt prea sarac sa imi cumpar o asigurare de viata; Blestemul parintilor pentru copiii studiosi; JFK si Reforma sanatatii din Romania; Cruciada abonamentelor cu asigurarile de sanatate; Business academicienii analfabeti; Epoca de aur a corporatistilor psihopati; Stomacul - mai destept decat creierul; Despre dezvoltarea personala prin (de)pitiponcizare.

XPRIMM: Volumul lansat anul acesta nu este prima dvs. initiativa in ceea ce priveste educarea publicului larg din Romania cu privire la asigurari. Va rog sa ne spuneti cateva cuvinte despre proiectele anterioare si despre impactul acestora in piata.
A.B.:
Daca este sa privim cronologic, primele demersuri personale in zona educatiei financiare s-au concretizat in doua carti de specialitate, destinate cu precadere mediului academic si specialistilor din asigurari: "Asigurarile de viata la debutul mileniului III (2005), respectiv "Asigurarile de viata si dezvoltarea societatii - factori, mecanisme, efecte" (2011) - carte care este, de fapt, teza mea de doctorat, lucrare ce a si fost nominalizata de catre UNSAR la "Premiul pentru cea mai buna carte de asigurari din perioada 2009 - 2011".

Apoi, m-am reorientat putin, indreptandu-ma, mai mult, catre publicul larg deoarece am simtit ca acolo este mai mare nevoia de informare. Astfel, am lansat primul Blog personal despre Asigurari & Business din Romania - www.alinbaiescu.ro (in 2012), cartea "DEX Asigureza - Romana" (2013), "ASIsaga - Serialul de desene animate despre Asigurari" (2014) si, recent, "Pastila de Asigureza & Afacereza".

Totodata, sunt invitat si particip cu mare placere, in calitate de speaker, ambasador sau co-organizator la congrese, conferinte sau forumuri de afaceri, pe subiecte economice, din zona de management, dezvoltare personala, comunicare sau finante personale (Business Days, FIAR, Transylvania Insurance Days, Forumul de Bancassurance etc).

Iar legat de impactul acestora in piata, pot sa afirm ca toate aceste proiecte au fost apreciate pentru ca modul in care transmit informatia, explic conceptele si mecanismele este inedit, ma individualizeaza in piata: simplu si la obiect, cu multe exemple din practica si ... cu mult umor.

XPRIMM: Ce planuri aveti in continuare privind educatia in asigurari?
A.B.:
Planuri mai exista, e evident acest lucru ... Dar prefer sa vi le impartasesc doar in momentul in care se afla intr-o faza cat mai avansata de materializare.


Editor: Adina TUDOR | Publicat pe 12.10.2016 | 4900 vizualizari
Share |