1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
ESG-ul, o noua moda sau o ...

ESG-ul, o noua moda sau o obligatie legala?

Autor: Liviu CHIRIC
Partener in cadrul Societatii civile profesionale
de avocatura Chiric & Chiric

Implicatiile pentru companiile de asigurari

O serie de schimbari evidente, incepand cu schimbarile climatice, relatiile sociale post pandemice si numai, ne arata ca lumea se schimba cu siguranta. Aceste schimbari creeaza provocari care stau in calea obiectivelor de afaceri ale companiilor. Capitalismul asa cum il cunoastem de multi ani, orientat spre investitori, a atins un nivel sensibil si trebuie sa se schimbe dintr-un capitalism al valorii economice intr-un capitalism al valorilor tuturor partilor implicate.

Este destul clar ca acum noi toti - investitori , angajati, clienti, companii, asiguratori, banci, toti oamenii suntem parti implicate si ca impartasim valori esentiale comune - altele decat cele economice in ce privesc mediul, relatiile sociale, guvernanta (Environment, Social, Governance - ESG). Daca in ce privesc valorile economice lucrurile sunt destul de clare pentru investitori si pentru marea noastra majoritate, sa vedem la ce se refera valorile non-economice mentionate si cum au ajuns acestea pe agenda investitorilor si a legiuitorilor.

Orice afacere, este profund legata de mediu - protectia acestuia, relatiile sociale si de guvernanta (ESG). Prin urmare, o concentrare pe imbunatatirea puternica a indicatorilor de valoare non-economica - ESG poate crea o valoare care, asa cum vom arata in acest articol, se va transforma in final intr-o valoare economica pentru actionari. Prin urmare valorile non-economice converg prin asumarea lor catre valori economice.

Dar, mai intai, sa luam in considerare pe scurt elementele individuale ale ESG:
  • (E) - criteriile de mediu, include impactul pe care energia pe care o foloseste o companie, resursele de care are nevoie si consecintele pentru fiintele vii ca urmare a desfasurarii activitatii pentru care este autorizata. Fiecare produs sau serviciu care ajunge la noi toti are o amprenta asupra mediului. Incepand cu punga de plastic pentru transportul produselor de la magazin, foliile de plastic pentru documentele de asigurare, echipamentele de calcul utilizate pentru imprimare unei polite de asigurare, amprenta de carbon a cladirilor de birouri, trasabilitatea deseurilor exemplele sunt infinite. Fiecare companie foloseste energie si resurse; fiecare companie afecteaza si este afectata de mediu.
  • (S) - criteriile sociale, abordeaza relatiile pe care compania le are si reputatia de care se bucura in randul oamenilor, clientilor, altor companii din mediile in care face afaceri. (S) include de asemenea cum sunt vazute relatiile de munca, diversitatea si incluziunea la nivel de companie si din afara ei.
  • (G) - guvernanta, este sistemul intern de practici, controale si proceduri pe care compania le adopta pentru a se autoreglementa, pentru a lua decizii eficiente, pentru a se conforma prevederilor legale si de supraveghere si sa raspunda nevoilor partilor interesate externe.
Asadar, dupa cum se poate vedea, desi exista tendinta ca unele companii sa puna accentul doar pentru primele doua criterii - (E) si (S), observam ca cele 3 elemente sunt interdependente. Orice manager stie ca fara un set de reguli, fara un leadership adecvat nici una din valorile companiei, fie ea economica sau non-economica nu poate fi atinsa.

De aceea, desi nu face obiectul acestui articol, dorim sa subliniem importanta componentei de guvernanta mai ales in mediile suprareglementate cum sunt cel al asigurarilor unde, relatia cu autoritatile de supraveghere trebuie sa fie guvernata de reguli care sa asigure transparenta de ambele parti.

Conform unui studiu McKinsey[1] publicat in 2019, adoptarea si asumare ESG de catre companii indiferent daca aceasta este o cerinta interna de management sau vine dintr-o obligatie legala poate duce in mod direct la beneficii majore din perspectiva a cel putin cinci directii, astfel:


Cum se realizeaza o astfel de analiza?

Informatiile cuprinse intr-un raport de audit ESG se bazeaza pe mai multe instrumente, standarde de raportare. Asa cum se poate observa si din tabelul de mai jos, la fel ca si in standardele internationale pentru scorul de credit publicat de institutii precum Fitch, Moody's sau Standard & Poor's, si in cazul ESG exista standarde, institutii specializate in scorul ESG, indexari. Pentru a va putea face o idee la finalul articolului puteti gasi un raport ESG sumar si un index Refinitiv.

Standarde si instrumente ESG



Metodologia lor se bazeaza in mare parte pe urmatoarele surse de date[2]:


ESG-ul si asigurarile

Desi aparent ESG-ul are un impact mai mare asupra companiilor consumatoare de energie si poluatoare ca urmare a specificului activitatii CAEN desfasurate, totusi la nivelul UE s-a publicat taxonomia[3], din punctul de vedere al criteriului (E), care trebuie avuta in vedere atunci cand facem o analiza a companiilor ce activeaza in domeniul asigurarilor, fie ca vorbim de asiguratori, fie ca vorbim de brokeri. In exemplul de raport de la finalul articolului, in care am analizat indexul ESG/Refinitiv al AXA S.A., veti putea observa ca in cadrul industriei asigurarilor in care activeaza AXA S.A. sunt cuprinse in tabelul comparativ si brokeri de asigurare de top, cum ar fi MARSH & McLennan Companies. De asemenea, este interesant de analizat tabelul 5, practici controversate utilizate de companie in activitatea de asigurare.

Astfel, din punctul de vedere al Comisiei EU, urmatoarele date trebuie avute in vedere in analiza companiilor ce desfasoara activitati de asigurare, asigurari generale:
  1. Conducerea in modelarea si stabilirea preturilor riscurilor climatice:
    1.1. Activitatea de asigurare foloseste tehnici de modelare de ultima generatie care: reflecta in mod corespunzator riscurile schimbarilor climatice; nu se bazeaza doar pe tendinta istorica; integreaza scenarii de perspectiva.

    1.2. Asiguratorul dezvaluie public modul in care sunt luate in considerare riscurile schimbarilor climatice in activitatea de asigurare. Cu exceptia restrictiilor legale privind conditiile contractuale si primele de asigurare, activitatea de asigurare ofera stimulente pentru reducerea riscului prin stabilirea (pre) conditiilor pentru acoperirea asigurarii riscului si actionand ca un semnal de pret al riscului. In sensul acestui punct, primele reduse sau deductibile, posibil bazate pe informatii de sustinere cu privire la actiunile existente / posibile, pentru asiguratii care protejeaza un activ sau activitate impotriva daunelor provocate de catastrofe naturale pot fi considerate un stimulent pentru reducerea riscului. Dupa un eveniment de risc climatic, asiguratorul ofera informatii cu privire la conditiile in care acoperirea in cadrul activitatii de asigurare ar putea fi reinnoita sau mentinuta si, in special, beneficiile unei constructii mai bune in acest context.
  2. Proiectarea produsului:
    2.1. Produsele de asigurare vandute in cadrul activitatii de asigurare ofera recompense bazate pe risc pentru actiunile preventive intreprinse de asigurati. In scopul acestui punct, in care un asigurat a investit in masuri de adaptare, primele mai mici pot fi considerate o recompensa bazata pe risc pentru actiunile preventive intreprinse. Prin derogare de la acest punct, in cazul in care restrictiile legale privind conditiile contractuale si primele de asigurare impiedica compania de asigurari sau reasigurari sa ofere recompense bazate pe risc, produsele de asigurare pot furniza clientilor masuri in legatura cu un activ, o activitate, sau persoane care previn sau protejeaza impotriva catastrofelor naturale. Astfel de masuri pot fi furnizate ca informatii sau sfaturi pentru clienti cu privire la riscurile climatice si masuri preventive pe care clientii le-ar putea lua. Strategia de distributie pentru astfel de produse acopera masuri pentru a se asigura ca asiguratii sunt informati cu privire la relevanta masurilor preventive pe care le-ar putea lua, pentru termenii si conditiile acoperirii asigurarii, inclusiv orice impact al acestor masuri asupra acoperirii asigurarii sau a nivelului primei.
  3. Solutii inovatoare de acoperire a asigurarilor:
    3.1. Produsele de asigurare vandute in cadrul activitatii de asigurare ofera acoperire pentru pericolele legate de clima, in cazul in care cerintele si nevoile asiguratilor necesita acest lucru. In functie de cerintele si nevoile clientilor individuali, produsele pot include solutii specifice de transfer de riscuri, cum ar fi protectia impotriva intreruperii afacerii, intreruperii contingente a afacerii, alti factori de pierdere non-fizici, efecte in cascada si interdependente de pericole (pericole secundare), impactul interactiunii pericolelor naturale si tehnologice, defectiunile critice ale infrastructurii.
  4. Partajarea datelor:
    4.1. Tinand seama in mod corespunzator de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului (642) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date si abrogarea Directivei 95/46 / CE (Regulamentul general privind protectia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1). , o parte semnificativa a datelor privind pierderile legate de activitatea asiguratorului este pusa la dispozitie, gratuit, uneia sau mai multor autoritati publice in scopul cercetarii analitice. Aceste autoritati publice declara ca utilizeaza datele in scopul imbunatatirii adaptarii la schimbarile climatice de catre societatea dintr-o regiune, tara sau international, iar asiguratorul furnizeaza datele la un nivel de granularitate suficient pentru utilizarea declarata de autoritatile publice respective. In cazul in care asiguratorul nu impartaseste inca astfel de date cu o autoritate publica in scopul mentionat anterior, a declarat intentia de a pune la dispozitia acestora, gratuit, tertilor interesati si a indicat in ce conditii aceste date pot fi partajate. Declaratia de intentie de a partaja datele disponibile este usor accesibila, inclusiv pe site-ul web al asiguratorului, pentru autoritatile publice relevante. Nivel ridicat de servicii in situatia post-dezastru: creantele in cadrul activitatii de asigurare, atat in curs de desfasurare, cat si cele provenite din evenimente de pierdere pe scara larga rezultate din riscurile climatice, sunt procesate in mod echitabil in raport cu clientii, in conformitate cu standardele ridicate de gestionare a daunelor si in timp util. in conformitate cu legislatia aplicabila si nu a existat nicio esec in a face acest lucru in contextul evenimentelor recente de pierdere la scara larga. Informatiile cu privire la procedurile privind masurile suplimentare in caz de pierderi la scara larga sunt disponibile publicului.[4]
Asadar dupa cum se poate observa aspectele avute in vedere, chiar la nivel legal, sunt deosebit de complexe si ele vor face ca trecerea de la obligatia morala de a se audita ESG a unei companii, fie ea si de asigurare, spre conformare legala sa devina iminenta si in acelasi timp laborioasa.

Din pacate, nici o companie din Romania nu figureaza in indexul international. De aceea, noi la SCA Chiric & Chiric ne-am propus sa facem pionierat in acest domeniu, poate chiar incepand cu acest articol. Intr-un articol ulterior va vom arata care sunt avantajele efectuarii voluntare a unui audit intern ESG, atat din perspective non-economice cat si din perspective economice.

Tabel cu exemplu de analiza ESG, societatea de asigurare AXA S.A.






ESG - AXA S.A. detaliere pozitia in industria asigurarilor:


[1] Five ways that ESG creates value, Getting your environmental, social and governance (ESG) proposition right links to higher value creation. Here's why by Witold Henisz, Tim Koller, and Robin Nuttall (McKinsey November 2019)
[2] https://solutions.refinitiv.com/esg-data/?utm_content=Refinitiv%20Brand%20Product-ES-EMEA-G-EN-Exact&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=434508_PaidSearchEN&elqCampaignId=13781&utm_term=refinitiv%20esg%20&gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzakQMzkNTA2cDCBelMltYntvFByF4GOfju6lZjScEdZVJEPmwG_iKA4aAljpEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[3] COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT REPORT Accompanying the document Commission Delegated Regulation (EU), supplementing Regulation (EU) 2020/852 of the European Parliament and of the Council by establishing the technical screening criteria for determining the conditions under which an economic activity qualifies as contributing substantially to climate change mitigation or climate change adaptation and for determining whether that economic activity causes no significant harm to any of the other environmental objectives. {C(2021) 2800 final} - {SEC(2021) 166 final} - {SWD(2021) 153 final}
[4] Vezi nota de la pct.3