Eduard SIMIONESCU, Director General, GrECo JLT Romania GmbH Viena Sucursala Bucuresti
Securitatea cibernetica este un subiect tot mai dezbatut in ultima perioada. Specialistii internationali se asteapta ca piata asigurarilor pentru riscuri cibernetice sa creasca spectaculos in urmatoarea perioada, chiar daca in Romania aceasta este inca la inceput.
XPRIMM: Cum au evoluat riscurile din zona sistemelor IT? Sunt ele acoperite prin asigurari specifice?
Eduard SIMIONESCU: In ultimii ani asistam din ce in ce mai mult la o tehnologizare. Practic, toate afacerile din prezent depind in mare masura, daca nu in totalitate, de sisteme informatice - de servere, internet si altele. Prin urmare, atunci cand apar tehnologii noi, apar si riscuri noi. Si o sa va dau si un exemplu: Acum 10-12 ani, cand incheiam asigurari in domeniul financiar eram deseori intrebat de banci, institutii financiare, diverse companii din comertul electronic, ce solutii exista cu privire la acoperirea riscurilor pe care le au fata de clienti, fata de furnizorii de astfel de servicii si fata de propria lor afacere. La acel moment nu erau foarte multe produse in domeniul asigurarilor. In ultimii ani insa, ca urmare a cererilor din partea companiilor, am asistat la o dezvoltare a pietei asigurarilor pentru riscuri cibernetice.
Principalul risc pe care il au cei implicati in aceasta zona informatica vizeaza datele clientilor. Practic, vorbim de date personale, date privind cardurile de credit sau de debit pe care le au clientii, in masura in care bancile, magazinele online, societatile telecom, chiar si supermarketurile sau farmaciile intra in posesia acestor date si, practic, in masura in care exista un atac informatic sau o bresa in interiorul acestor companii, atunci te poti trezi cu un val de procese si de cereri de despagubire din partea clientilor. Este un domeniu si un subiect destul de complex, dar important este ca exista solutii pe care asiguratorii specializati le pot oferi.
XPRIMM: Cum ati descrie oferta pe care o aveti din partea asiguratorilor? Sunt multe companii care au venit cu produse pe aceasta nisa?
E.S.: Nu sunt multe, dar important este ca exista. In special companiile care aveau experienta in zona asigurarii riscurilor de fraude interne, externe, riscurilor de santaj economic au intrat si pe aceasta nisa. Practic, acestea au facut un pas inainte si au dezvoltat, pornind de la experienta pe care o aveau deja, produsele care acopera raspunderea in domeniul informatic.
XPRIMM: Sunt diferente mari intre produsele oferite de o companie si alta, legat de acoperiri si preturi?
E.S.: As spune, in primul rand, ca in Romania nu sunt foarte multi utilizatori ai acestor produse de asigurare. Tocmai de aceea vreau sa-i informez pe cei interesati ca exista solutii in asigurari pentru a acoperi aceste riscuri. Referitor la diferente, da, sigur ca exista anumite deosebiri, dar nu sunt multi jucatori care sa acopere piata din Romania.
XPRIMM: In ceea ce priveste portofoliul dumneavoastra, din ce domeniu sunt cei mai multi clienti care solicita acoperire pentru astfel de riscuri informatice?
E.S.: Sunt putine companii care poseda astfel de polite, dar cererea ar trebui sa vina in special din zona bancilor, companiilor de leasing, magazinelor online si a tuturor celor care intra in posesia datelor clientilor, fie personale, fie date privind cardurile bancare sau orice informatii legate de conturile clientilor.
Depinde de clienti si de cum constientizeaza ei nevoia unei asemenea asigurari. Riscurile exista. Am vazut cazuri in care s-au pierdut sau au fost amenintate datele a milioane de clienti.
XPRIMM: In asemenea situatii au functionat politele de asigurare?
E.S.: Cu siguranta au functionat. Tocmai asta este ideea, cand din eroare sau neglijenta datele clientilor tai sunt furate de un tert si eventual folosite te poti trezi cu litigii din partea celor prejudiciati si atunci ai costuri de aparare in asemenea litigii si mai ai costurile cu despagubirile pe care trebuie sa le acoperi. Sunt despagubiri care se acorda, fie de catre instante in urma unui proces, fie, de preferat, pe cale amiabila in urma unei intelegeri.
XPRIMM: Exista si excluderi in politele de asigurari cibernetice?
E.S.: Orice asigurare are excluderi. O excludere ar putea fi, de exemplu, situatiile de santaj, atunci cand practic sub presiunea unor grupuri mai mult sau mai putin criminale, colaborezi in ideea de a le satisface cererile lor si, in consecinta, clientii sunt pagubiti. Dar si pentru asemenea situatii se pot gasi diverse solutii de a le acoperi. In general, intalnim excluderile uzuale - razboi, terorism, revolte, care reprezinta excluderi in toate asigurarile.
Important este, insa, ca riscurile de baza - pierderea datelor clientilor, a datelor personale sau bancare - sunt riscuri care pot fi acoperite.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 23.10.2014 | 4683 vizualizari