Emilia BUNEA, Chief Executive Officer, METROPOLITAN Life
In urma cu patru luni, Emilia BUNEA a revenit in tara pentru a prelua conducerea METROPOLITAN Life. Cum a regasit piata locala? Care sunt punctele forte sau punctele slabe ale pietei, realitatile locale si obiectivele METROPOLITAN Life in Romania va propunem sa aflati in continuare.
PRIMM: Cum ati regasit piata locala dupa perioada in care ati activat in afara Romaniei?
Emilia BUNEA: Experienta capatata in activitatea desfasurata in afara tarii mi-a oferit posibilitatea de a compara modele de business din unsprezece tari si m-a ajutat sa imi formez o viziune asupra pietei din Romania in context european. Mecanismele principale ale pietei, reglementarile care sunt din ce in ce mai numeroase si mai ales nevoile clientilor sunt comune cu cele pe care le regasim si in celelalte piete din Uniunea Europeana. Cu siguranta, Romania are propriile caracteristici, precum rata de penetrare foarte scazuta, de 0,3% a asigurarilor de viata in PIB, prin urmare mai sunt multe de facut pentru a ne alinia tendintelor la nivel european. Cred ca piata inca resimte impactul crizei, insa evolutia rascumpararilor este descrescatoare, ceea ce ma face sa fiu optimista. Va creste disponibilitatea romanilor de a-si asigura viata.
PRIMM: Care considerati a fi punctele forte ale pietei locale?
E.B.: Numarul populatiei, impreuna cu nivelul de penetrare scazut al asigurarilor raman un punct forte pentru potentialul pietei. De asemenea, odata cu iesirea din criza, creste proportia din venitul personal pe care romanii il pot aloca economisirii si investitiilor, si asta in conditiile in care acest procent se diminuase pana la disparitie in perioada mentionata. Si apreciez ca aceasta crestere va fi foarte rapida.
PRIMM: Dar principalele puncte slabe ale pietei?
E.B.: As mentiona aici lipsa unei traditii in industria asigurarilor de viata. Oamenii au nevoie de dovezi pentru a crede in utilitatea asigurarilor de viata, iar acestea incep sa apara pe masura ce portofoliul companiilor devine mai matur si beneficiile unei polite ajung sa salveze familii aflate in momente dificile.
De asemenea, clasa de mijloc a populatiei care se formeaza incet este un alt minus al pietei, intrucat asigurarile de viata sunt in mare parte cladite pe nevoile acestor clienti.
PRIMM: Ce ar trebui sa faca asiguratorii, autoritatea de supraveghere si decidentii politici pentru a favoriza dezvoltarea asigurarilor de viata si sanatate?
E.B.: Sunt convinsa ca piata de asigurari de viata din Romania va reincepe sa creasca in curand si nu ma indoiesc de potentialul ei pe termen lung. Pentru a inregistra o ascensiune semnificativa insa, e nevoie de un stimulent fiscal, de acea deductibilitate integrala, care sa ii ajute pe angajatori sa le ofere angajatilor mijloacele pentru un standard de viata crescut. Angajatii vor avea astfel posibilitatea de a depasi pragul de acoperire a nevoilor imediate de consum, reusind sa isi satisfaca si nevoile de protectie si economisire, puse de multe ori pe o lista de asteptare.
De asemenea, un alt sector unde se pot aduce imbunatatiri substantiale este sistemul medical.
S-a facut un pas pozitiv important in reforma sistemului de sanatate, prin definirea pachetului de baza. Este esential ca aceasta reforma sa continue cu dezvoltarea unei componente private prin restrangerea pachetului de baza. Solutia complementara este o asigurare de sanatate care sa ofere acces pacientilor la servicii de sanatate de calitate, dificil de accesat in acest moment din cauza costurilor ridicate. O piata de asigurari de sanatate puternica va incuraja competitia pe piata asigurarilor si va degreva partial sistemul de asigurari de sanatate de stat, aflat in dificultate.
Aceste initiative, cumulate cu efortul constant al asiguratorilor de a explica in discutii individuale, cat si prin campanii publice rolul asigurarilor de viata vor genera un salt semnificativ al pietei.
PRIMM: Daca v-ati afla intr-o pozitie de decizie la nivel macroeconomic, care ar fi primele trei masuri pe care le-ati implementa pentru stimularea dezvoltarii asigurarilor de viata si sanatate?
E.B. Nu sunt in aceasta postura si e oarecum nepotrivit sa emit astfel de pareri. Din rolul de asigurator de viata pe care ni-l asumam, putem face propuneri in directia celor mentionate, precizand din nou ca o piata de asigurari de viata si de sanatate bine dezvoltata degreveaza statul de mai multe responsabilitati sociale transferate intr-un astfel de sistem catre companiile de asigurari de viata.
PRIMM: Pe parcursul acestui an piata locala a fost marcata de momente tensionate legate, in principal, de ASF si de companii care activeaza pe segmentul asigurarilor generale. In ce masura considerati ca acestea au afectat sau pot afecta consumatorii sau potentialii clienti pe segmentul asigurarilor de viata?
E.B.: Cred ca decizia finala a consumatorilor este luata sub influenta imaginii pe care o companie de asigurari si-o construieste fata de clientii sai. Cea mai apropiata si tangibila legatura a consumatorului este cu consultantul de asigurari de viata. Mesajele acestuia, sustinute de imaginea brandului unei companii de asigurari sunt principalii factori care influenteaza clientii. Fara indoiala, o piata de servicii financiare neimplicata in discutii negative contribuie la cresterea increderii in industrie, dar acesta nu este principalul factor decident atunci cand este identificata nevoia clientului pentru o asigurare de viata.
PRIMM: Cum estimati ca va evolua piata asigurarilor in perioada urmatoare si, in particular, care sunt obiectivele METROPOLITAN Life in Romania?
E.B.: Dupa cum am spus, acum ne revenim din criza, cu un recul fata de restul economiei. O crestere cu adevarat semnificativa va aparea in conditiile deschiderii unei piete adiacente pietei de asigurari de viata, cum este cea de sanatate, cu ajutorul masurilor despre care am vorbit.
In ceea ce priveste rezultatele METROPOLITAN Life, la finalul anului 2013, afacerile se ridicau la 262 milioane lei, cu o cota de piata de 16%, ocupand cea de-a doua pozitie. Pentru 2014, si pentru perioada urmatoare, directiile de evolutie ale business-ului sunt: mentinerea ponderii ridicate a asigurarilor de protectie, care reprezinta 40% din portofoliul actual si continuarea dezvoltarii de pachete dedicate fiecarui segment de piata, asa cum am facut-o deja cu pachetul nostru dedicat copiilor, Doctor Kid. Vom continua extinderea echipei de consultanti profesionisti prin campanii sustinute de recrutare.
Prin toate initiativele din urmatoarea perioada, ne-am propus sa reusim sa aducem cel putin o asigurare de viata in fiecare casa din Romania.
| Publicat pe 10.10.2014 | 6047 vizualizari