Franz WEILER, CEO / Presedinte Director General, UNIQA Asigurari
Franz WEILER a fost numit la conducerea UNIQA Asigurari la finalul anului 2014, dupa ce, timp de 10 ani, si-a desfasurat activitatea in companiile UNIQA din Serbia si Croatia. Principalele obiective pe care le vizeaza Franz WEILER fac referire la profitabilitatea grupului pe piata din Romania si eficientizarea activitatii de vanzare.
PRIMM: A trecut mai mult de un an de cand sunteti la conducerea UNIQA Asigurari. Ce imagine v-ati construit in ceea ce priveste piata de asigurari din Romania?
Franz WEILER: Recent, am avut ocazia sa analizez stadiul de dezvoltare al pietei de asigurari din Romania si o pot compara cu piata din Austria din urma cu circa 50 de ani. Cand privim piata locala, observam ca densitatea asigurarilor este de doar 94 euro pe locuitor, la nivelul pietei din Austria de dinainte de anii '70. Evaluand pietele din Europa, Romania are una dintre cele mai scazute valori a densitatii asigurarilor. Romania nu se afla la coada clasamentului doar ca nivel al primelor per locuitor, ci si in ceea ce priveste structura pietei, care este dominata in continuare de asigurarile auto, in timp ce politele pentru locuinte, sanatate sau de viata detin o pondere mai redusa. Totodata, gradul de alfabetizare financiara este unul redus; un studiu recent al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica la nivel european confirma ca romanii nu se gandesc la beneficiile unei asigurari si nici nu stiu foarte multe despre acestea.
PRIMM: Inainte de 2008 se considera ca Romania este o piata atractiva pentru investitorii straini. Mai putem spune acest lucru si astazi?
F.W.: Este cam greu de spus, in conditiile in care industria de asigurari se confrunta in ultimii 10 ani cu pierderi agregate. Astfel, investitorii straini sunt nevoiti sa faca injectii permanente de capital in afacerile din Romania, dar ei vor sa aiba si profit. De exemplu, chiar si actionarii UNIQA au devenit putin nelinistiti in ceea ce priveste situatia pietei locale. Consider ca este necesar sa se ia masuri care sa ne ofere perspective pozitive. Noi ne dorim stabilitate si predictibilitate in piata.
PRIMM: Ce solutii de rentabilizare a pietei aveti in vedere?
F.W.: In primul rand, trebuie sa crestem preturile pentru a acoperi toate cheltuielile si pentru a raporta o marja de profit. Acestea sunt mentinute artificial, de mai multi ani, la un nivel scazut, in timp ce riscurile si despagubirile achitate au crescut. Un impact mare asupra pietei il au si daunele pentru vatamari corporale, care au crescut in ultimii ani. Aici exista diferente semnificative in ceea ce priveste verdictele date de instante. Toate victimele ar trebui tratate la fel.
PRIMM: Este necesara o schimbare legislativa privind daunele pentru vatamari corporale?
F.W.: Este una dintre solutiile posibile. Totodata, ne lipseste o stabilitate in practica juridiciara. Cat este indemnizatia corecta pentru un pagubit in urma unui accident? Ideea este simpla, trebuie sa gasim reguli pentru a trata in mod egal victimele. Putem lua exemple in acest sens din alte tari, nu trebuie sa inventam roata. De exemplu, noi am avut o dauna in 2007, cand polita stabilea o indemnizatie de 900.000 euro, iar apoi tribunalul a decis in 2015 ca despagubirea sa fie de 6 milioane euro. Acesta practica duce la o crestere a primelor si la imposibilitatea de a avea predictibilitate.
PRIMM: In acest an a intrat in vigoare directiva europeana Solvency II. Care este parerea dumneavoastra in legatura cu implementarea acesteia in Romania?
F.W.: Potrivit analizei BSR (Balance Sheet Review) realizata anul trecut de ASF, nu toate companiile din piata se conformau cerintelor Solvency II. Ma gandesc ca daca o parte din cerintele Solvency II nu sunt respectate, ce se intampla in rest? Avem temeri in acest sens. Dar, in ceea ce priveste companiile sanatoase, sunt destul de increzator. Intr-adevar, Solvency II schimba regulile pietei, astfel incat, fara nici o indoiala, va avea un impact. Ceea ce ne lipseste este un mediu concurential echitabil, astfel incat nu doar o parte din jucatorii pietei sa corespunda cerintelor legislative, iar altii 3-4 sa nu se conformeze.
PRIMM: Rezultatele ASF arata o crestere la nivel de piata de peste 8% in 2015. Considerati ca este o crestere reala?
F.W.: Nu avem o crestere a business-ului nou, ci am avut o crestere semnificativa a tarifelor, in special pe segmentul RCA. Este prea devreme ca sa sarbatorim. Cu toate acestea, am asistat si la o crestere a altor segmente de asigurari. Companiile au incercat sa isi creasca subscrierile si sa elimine pierderile. Si UNIQA are ca target o marja de profit de 10% pe segmentul auto.
Continuarea interviului poate fi citita in numarul 4/2016 al revistei PRIMM - Asigurari & Pensii.
Editor: Alexandru CIUNCAN, Andreea RADU | Publicat pe 13.04.2016 | 5372 vizualizari