Guy HUDSON, Partener, JLT Re
Companiile de asigurari din Romania au luat masuri in directia segmentarii tarifelor, de exemplu, pentru persoane tinere, dar modul in care functioneaza sistemul din Romania nu genereaza o certitudine ca soferul asigurat este, in realitate, cel inscris in polita.
XPRIMM: Asigurarile auto s-au dovedit un segment dificil in mai multe tari europene, precum si in Romania. Cum apreciati piata romaneasca de profil in prezent, fata anii anteriori?
Guy HUDSON: Lucrurile nu au cunoscut o imbunatatire semnificativa in ultima perioada, iar principalele probleme continua sa existe, in special pe linia de raspundere civila auto obligatorie. Una dintre aceste probleme este incercarea de a segmenta tarifele. Companiile de asigurari au luat masuri in aceasta directie, in incercarea de a introduce tarife diferite, de exemplu, pentru persoane tinere, dar modul in care functioneaza sistemul din Romania nu genereaza o certitudine ca soferul asigurat este, in realitate cel inscris in polita. Se intampla ca o persoana mai in varsta sa incheie o asigurare auto de raspundere civila, insa soferul care conduce in realitate sa fie, spre exemplu, fiul, nepotul, respectiv o persoana de 18-19 ani. Acest lucru nu reflecta, insa, in mod corect, riscul pe care compania de asigurari il preia. Flotele, de asemenea, continua sa genereze rezultate slabe, dar presiunea comerciala determina companiile de asigurari sa le subscrie inca la preturi neadecvate.
XPRIMM: Cum se solutioneaza aceasta situatie in Marea Britanie. Acolo nu este considerata frauda?
G.H.: Intr-adevar, o astfel de practica este catalogata drept frauda, dar aceste situatii se pot intampla in Marea Britanie, ca si in Romania. Consider totusi ca sistemele sunt mai robuste in Marea Britanie si cred, de asemena ca ajuta faptul acolo asigurarea de tip RCA este vanduta la pachet cu o acoperire extinsa pentru proppriul vehicul. Acest lucru determina o relatie mai apropiata intre asigurator si asigurat. Mai mult, in timp ce 90% din asigurarile auto de raspundere civila sunt incheiate in Romania de catre agenti, in Marea Britanie, 90% din vehiculele private sunt asigurate fie de agregatori, fie direct de companii, ceea ce inseamna ca dinamica este foarte diferita. Se poate, de asemenea, ca oamenii din Marea Britanie sa fie mai constienti de consecintele acestui tip de frauda si poate nu sunt la fel de pregatiti sa isi asume riscurile aferente unei astfel de actiuni frauduloase.
XPRIMM: Unul dintre subiectele foarte dezbatute in ultimul timp a fost reprezentat de sistemele telematice. Daca in alte tari au fost deja lansate produse specializate, vedeti un viitor pentru acest tip de produse si in Romania?
G.H.: Consider ca este supraevaluata utilizarea acestor produse pe piata din Marea Britanie. Au avut ceva tractiune, mai ales pentru tinerii soferi, din cauza reducerilor mari de preturi de care beneficiau, fata de tarifele ridicate pe care ar fi trebuit sa le achite in mod normal. Sistemele pot fi folosite in special si pentru flote, insa in Marea Britanie, nu sunt la fel de populare precum ne-am astepta. In Romania, ca in multe alte tari sud-est europene, problema este ca primele de asigurare sunt la un nivel la care nu ar permite acoperirea costurilor legate de sistemele telematice. Asadar, raspunzand la intrebarea "cand presiunea comerciala va scadea si preturile vor urca?", atunci se va ajunge la un nivel la care sistemele telematice vor fi de interes pentru piata romaneasca.
XPRIMM: Reasigurarea pe segmetul auto din Romania este, de asemenea, un subiect sensibil. Care este, acum, atitudinea asiguratorilor fata de acest segment in Romania?
G.H.: Sunt de parere ca eforturile facute de organizatii precum Fondul de Protectie a Victimelor Strazii au condus la un nivel mai bun de intelegere a pietei si la un sentiment de siguranta mai mare printre reasiguratori de a reveni pe piata. Cu toate acestea, exista o mare ingrijorare, si anume ca situatia nu s-a imbunatatit in totalitate si cred ca reasiguratorii ar dori sa vada un sistem judiciar mai bun in privinta daunelor pentru vatamari corporale.
Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 07.05.2015 | 4176 vizualizari