In primele trei luni ale anului 2023, la nivel national, s-au inregistrat un numar de 383 accidente in urma carora 33 de persoane au decedat, iar alte 451 au fost ranite grav, potrivit datelor din Sistemul informational automatizat Registrul accidentelor rutiere.
Cu toate acestea, analiza din perioada 2020-2023 indica o scadere a numarului de accidente rutiere grave, cele din care rezulta decese, precum si cel al persoanelor ranite grav, respectiv: 11.3% de accidente, 47.6% de persoane decedate si 5.3% de persoane ranite grav.
Totodata, conform datelor citate, principalele cauze care au condus la producerea accidentelor a fost viteza neadecvata vizibilitatii, conditiilor, situatiei rutiere si contituie 30% (sau 115 din total) din numarul total al accidentelor, din care au rezultat 15 decese si 143 de vatamari grave.
"Sunt multe motive pentru care o persoana conduce cu viteza. Conducerea cu viteze mari ofera o "rasplata" imediata (daca nu in practica, macar ca perceptie) a unui timp de calatorie mai scurt. Acest beneficiu este consolidat de fiecare data cand conducatorul auto efectueaza o calatorie si conduce peste limita de viteza fara nicio consecinta negativa. Este important de notat ca, desi viteza excesiva este implicata intr-un numar foarte mare de accidente rutiere grave si fatale, din punctul de vedere al persoanei care conduce, sansa de a fi implicata intr-un accident grav ca urmare a depasirii limitei de viteza este redusa, astfel incat amenintarea viteza-accident poate fi mai putin luata in considerare de catre un conducator auto comparativ cu amenintarea viteza sanctiune", se precizeaza in raport.
O alta cauza a producerii accidentelor, potrivit datelor citate, este depasirea neregulamentara, care a inregistrat o crestere de 66% fata de primele trei luni ale anului 2022, sau 10 accidente din care a rezultat decesul a doua persoane si traumatizarea altor 13.
In acelasi timp s-a inregistrat o descrestere cu 55% pentru accidentele rutiere, si consecintele acestora, pentru cele produse pe fondul conducerii imprudente.
Conform informatiilor trasmise, pe lista cauzelor care pot duce la producerea de accidente se afla:
- lipsa trotuarelor in localitati obliga practic pietonii sa foloseasca acostamentele drumului pentru deplasare;
- trotuarele aflate intr-o stare de degradare avansata nu sunt atractive pentru pietoni;
- subdimensionarea trotuarelor obliga pietonii, in special in orele de varf, sa caute alte trasee de deplasare, in general pe partea carosabila a drumului;
- in multe cazuri trotuarele nu sunt amenajate pe intreaga lungime a localitatilor rurale. Pentru deplasare pietonii vor renunta sa foloseasca trotuarele existente pe lungimi mici, fiind obligati sa utilizeze acostamentele drumului;
- lipsa trotuarelor pentru pietoni pe zonele rampelor podurilor aflate in interiorul localitatilor;
- dispunerea incorecta a trecerilor pentru pietoni in zonele concentratoare de trafic pietonal conduce la cresterea numarului traversarilor neregulamentare ale drumului;
- nesemnalizarea corespunzatoarea a acestora si amenajarea in locatii in care vizibilitatea conducatorilor auto este redusa;
- neutilizarea unor masuri de calmare a traficului (reducere a vitezei de circulatie) in zonele adiacente trecerilor pentru pietoni amplasate pe sectoarele de drum in aliniament;
- neamenajarea unui spatiu de refugiu in cazul zonelor de drum cu patru benzi de circulatie;
- lipsa dotarii trecerilor pentru pietoni cu parapete cu rol de canalizare a traficului pietonal catre acestea.
"Cele mai multe accidente rutiere s-au inregistrat cu participarea vehiculelor si a pietonilor - 160 (5,88%) accidente, in urma carora au decedat 16 persoane (20%) si alte 153 (-2,55%) fiind traumatizate, astfel, inregistrand o descrestere, fata de perioada similara a anului precedent", se precizeaza in document.
Referitor la tipul accidentului, s-a constatat ca, cel mai mare numar de accidente au fost comise ca urmare la:
- tamponarii pietonilor aflati pe spatiile destinate circulatiei acestora: 99 accidente, in urma carora au decedat 4 persoane si alte 102 persoane traumatizate;
- ciocnire laterala - 65 de accidente, in urma carora au decedat 1 persoana si alte 87 traumatizate;
- tamponarea pietonilor angajati in traversare neregulamentara sau stationati pe partea carosabila a drumului - 43 accidente, urmare carora au decedat 5 persoane si alte 40 traumatizate;
- tamponare cu obstacol din afara carosabilului - 35 accidente, in urma carora au decedat 5 persoane si altele 46 persoane traumatizate;
- inversiune (8,62%) - 33 accidente, urmare carora au decedat 4 persoane si alte 45 persoane traumatizate.
Totodata, se mentioneaza faptul ca, pe parcursul perioadei de raport comparativ cu aceeasi perioada a anului 2022 s-a inregistrat o crestere a numarului d accidentele rutiere ca urmare a: tamponarii cu obstacole ca urmare a derapajului cu 57,14% sau 11 accidente comparativ cu 7 inregistrate in perioada similara a anului 2022, in urma carora au decedat 2 persoane si altele 13 au fost traumatizate.
Orasul, locul unde au loc cele mai multe accidente rutiere
Mediul urban este in topul producerii accidentelor rutiere, unde au fost inregistrate 56% din numarul total de accidente produse pe teritoriul tarii, sau 215 accidente, in urma carora 10 persoane au decedat, iar altele 237 s-au ales cu diferite traumatisme.
Principalele cauze generatoare a accidentelor rutiere in mediul urban sunt: neacordarea prioritatii pietonilor care a inregistrat 83 accidente, soldate cu 2 persoane decedate si 86 traumatizate.
In acelasi timp, neacordarea prioritatii altor autovehicule a inregistrat 31 accidente, soldate cu 37 de persoane traumatizate.
Viteza neadecvata vizibilitatii, conditiilor, situatiei rutiere a inregistrat 39 accidente, soldate cu 3 persoane decedate si alte 46 de persoane traumatizate
In cee ace priveste tipul accidentului rutier din zona urbana s-a constatat ca cel mai mare numar de accidente au fost produse ca urmare a:
- tamponarii pietonilor aflati pe spatiile destinate circulatiei acestora unde s-au inregistrat 86 de accidente, soldate cu 2 decese si de victime accidentate grav;
- ciocnirea laterala a inregistrat 44 de accidente, soldate cu 55 de persoane traumatizate;
- tamponarea pietonilor angajati in traversarea neregulamentara sau stationati pe partea carosabila a drumului a inregistrat 28 de accidente, soldate cu 2 persoane decedate si 27 traumatizate.
In acelasi timp, in mediul rural au fost produse doar 14,62% din numarul total de accidente de pe teritoriul tarii sau 56 accidente, in urma carora 3 persoane au decedat, iar altele 63 s-au ales cu diferite traumatisme.
Datele analizate arata ca principalele cauze generatoare a accidentelor rutiere in mediul rural sunt:
- Viteza neadecvata vizibilitatii, conditiilor, situatiei rutiere care a dus la producerea a 24 de accidente soldate cu 2 persoane decedate si 27 traumatizate;
- Neacordarea prioritatii pietonilor a inregistrat 8 accidente, soldate cu 9 victime traumatizate;
- Stare de ebrietate alcoolica, adormire la volan a inregistrat 6 accident, soldat cu 1 persoana decedate si 8 traumatizate.
Cu referire la tipul accidentului rutier, s-a constatat ca, cel mai mare numar de accidente au fost comise ca urmare a: tamponarii pietonilor aflati pe spatiile destinate circulatiei acestora care a inregistrat 9 accidente, soldate cu 1 persoana decedata si 8 traumatizate. Tamponarea cu obstacol din afara carosabilului a inregistrat 8 accidente soldate cu 13 traumatizate, iar ciocnirea laterala a inregistrat 8 accidente, soldate 9 victime accidentate grav.