Daniel Stefan BUCATARU (foto) este de profesie inginer de aeronave, specializarea aparatura de bord si navigate, promotia 1985. Cariera sa a implinit, la 1 iulie 2024, 33 de ani de practica a asigurarilor de aviatie in Romania, prilej cu care am avut curiozitatea si placerea de a-i solicita un interviu.
1asig: Cum ati ajuns la asigurarile de aviatie ?
Daniel BUCATARU: In luna ianuarie 1991, inaintea zborului prezidential in China, echipajul aeronavei B 707 YR-ABD a efectuat un zbor tehnic, conform procedurilor aferente. La ultimul viraj, pilotul a inclinat prea mult avionul spre stanga si motorul exterior a atins pista, luand foc. A urmat si celalalt motor dar si aripa stanga. Avionul nu a mai putut sa zboare si a devenit dauna totala constructiva. Asigurarea era la Astra Asigurari care a si achitat dauna integral. Dupa aceea au inceput negocierile pentru recuperarea a ceea ce era neavariat, si atunci am aparut eu. Am dat o testare, am prezentat si o tehnologie de reparatii dupa care am intrat in comisia mixta de re-evaluare a aeronavei...
1asig: La ce valoare era asigurat avionul si cat s-a recuperat?
D.B.: La aproximativ 18-20 mil. USD. Dupa aproape o luna de zile de verificare a intregului avion, alaturi de comisia tehnica, s-a ajuns la o recuperare de 35% din valoarea platita.
1asig: Ce conturi de aviatie ati derulat in acesti 33 de ani de activitate?
D.B.: Cu mandrie pot afirma ca aproape tot ce a fost si este in legatura cu o aeronava, mai precis conturile Tarom, Romavia, Jaro, Jetran Air, Ten Airways, Medalion Air, Blue Air, Hello jets, Air Bucharest, Flylili, Just Us Air, Dan Air, Aercolubul Romaniei, dar si aeroporturile Henri Coanda, Aurel Vlaicu, Mihail Kogalniceanu, precum si fabricile Aerostar Bacau si Romaero, iar mai recent Blue Air Tehnic.
1asig: Acesta este un tip de asigurare rar la noi in tara, unde v-ati “specializat”?
D.B.: In primul rand am avut sansa unor sefi excelent pregatiti profesional dar, nelucrand in domeniul aviatic, nu aveau cunostinte la daune Casco, de acea dansii m-au trimis la pregatiri repetate la Londra, la marile firme Willis Aerospace si Sedgwick Aviation. Abia atunci am devenit mult mai sigur pe meseria nou inceputa…
1asig: Ce realizari profesionale mai neobisnuite considerati ca ati atins?
D.B.: Hmm, asta da intrebare incuietoare… In primul rand recuperarea daunei in valoare de aproape 6,5 mil. USD in vara lui 1991 a fost si este unicat in intreaga istorie a daunelor Casco din Romania, aste e cert. Apoi, as zice plata integrala a urmarilor catastrofei de la Verona din decembrie 1995, un eveniment tragic. Dar si fondarea departamentului de asigurari aviatie la Omniasig in decembrie 1995, poate fi o realizare de prestigiu, astazi firma fiind pe primul loc in Romania.
1asig: Dar cea de “varf” care este?
D.B.: Cea de “varf”, cum spuneti, a fost la catastrofa de la Verona din decembrie 1995 privind recuperarea si ulterior plata catre famillile unor persoane decedate si care nu apareau in polita de asigurare. Da, am luptat personal pentru acceptarea acestor persoane – membri de echipaj la schimb – care nu erau pasageri si nici nu figurau in asigurarea de accidente a companiei la acea data.
1asig: Deci tot la dauna v-ati remarcat ! Cam ce suma a fost?
D.B.: Da, la dauna apare valoarea atat a asigurarii cat si a persoanei care te-a convins sa o cumperi. Suma a fost in jur de 300.000 USD.
1asig: Si in prezent?
D.B.: Dupa 33 de ani am cam redus “turatia” la unul din motoare, dar sunt in contract cu o echipa din Germania de aproape 14 ani si am derulat o multime de conturi de aviatie, Blue Air, Romavia, Medalion Air, Air Bucharest, Star East, Toyo Aviation, iar recent Hello jets, Dan Air, Flylili.
1asig: O ultima intrebare: inteleg operatorii aerieni continutul unei asigurari de aviatie?
D.B.: 10-20% as spune, din pacate nici un manager nu este curios sa stie ce contin zecile de pagini de asigurare de aviatie, tot ce intereseaza este pretul. Iar la daune apar problemele…Totdeauna la daune!