Luciano CIRINA, CEO, GENERALI CEE
Piata de asigurari din Romania este una dintre cele mai mari din regiunea Europei Centrale si de Est, cu prime de circa 1,8 miliarde euro in 2014. Astfel, aceasta reprezinta un punct de interes in strategia grupului GENERALI. Luciano CIRINA, CEO-ul GENERALI pentru regiunea Europei Centrale si de Est, a vorbit, intr-un interviu acordat revistei PRIMM - Asigurari&Pensii, despre planurile regionale ale grupului si strategia pentru Romania.
PRIMM: Ce inseamna achizitia completa a actiunilor GPH pentru grupul GENERALI?
Luciano CIRINA: Achizitia pachetului minoritar de actiuni de 24% detinut de PPF Group si schimbarea numelui in GENERALI CEE Holding B.V. in ianuarie 2015 a reprezentat ultima etapa a acestei tranzactii importante pentru GENERALI Group. Faptul ca acum detinem intregul pachet de actiuni al GENERALI CEE Holding ne permite, intr-un final, sa profitam la maxim de investitia facuta.
PRIMM: Care este strategia de business a GENERALI pentru Europa Centrala si de Est si, in particular, pentru Romania?
L.C.: In primul rand, ne dorim sa acceleram ritmul de dezvoltare si sa devenim din ce in ce mai competitivi in aceasta regiune. Europa Centrala si de Est reprezinta una dintre pietele cheie ale grupului pentru ca are perspective clare de crestere si, mai ales, pentru ca este una din zonele unde grupul este deja un lider necontestat in termeni de profitabilitate.
Piata noastra cheie este Cehia, unde ne situam pe o pozitie unica intr-o piata foarte profitabila. Aici dorim sa ne aparam pozitia de top si sa ne reluam ritmul de dezvoltare.
Al doilea nivel este format din piete de baza pentru noi ca Ungaria, Slovacia si Serbia, datorita pozitiei de top detinute de companiile noastre in aceste tari, precum si Polonia, datorita marimii pietei si a unei populatii de peste 40 de milioane de locuitori. Slovacia si Serbia sunt, cu siguranta, piete atractive, iar in Ungaria ne vom consolida si mai mult pozitia deja detinuta.
Alt grup de interes este reprezentat de Romania, Bulgaria, Croatia si Slovenia, unde avem ca obiectiv sa ne imbunatatim pozitia actuala si sa trecem catre nivelul de piete de baza. In aceste tari avem nevoie sa crestem, pentru ca dimensiunea este importanta.
PRIMM: Cum apreciati evolutia pietei de asigurari din aceasta regiune? Care sunt principalele probleme cu care se confrunta asiguratorii?
L.C.: Potentialul acestor piete este cu siguranta legat de gradul redus de penetrare al asigurarilor comparativ cu media Europei de Vest. Primele pe cap de locuitor sunt semnificativ mai scazute in aceasta regiune, in special pe segmentul asigurarilor de viata. Diferenta la nivelul asigurarilor non-life nu pare atat de mare, insa mai este inca mult de recuperat in ceea ce priveste asigurarile retail non-auto. Pe segmentul life poti vedea ca si o tara dinamica, asa cum este Polonia, a ramas cu mult in urma tarilor dezvoltate. Astfel, asigurarile de viata au un potential si mai mare de crestere, dar trebuie sa ne amintim ca o crestere sustenabila pe acest segment este posibila doar cu ajutorul unor stimulente fiscale adecvate sau al unor reforme la nivelul sistemului de pensii.
PRIMM: In opinia dumneavoastra, criza financiara a redus semnificativ potentialul asigurarilor din tarile ECE? Va asteptati ca acele cresteri spectaculoase din anii 2006-2007 sa fie reluate intr-un viitor apropiat?
L.C.: Ne asteptam la o crestere constanta in jurul a 2% pana la 4% si ne bazam pe un anumit efect de diversificare intre piete pentru a compensa oscilatiile. Eterogenitatea pietelor, sistemele lor de reglementare si pietele lor de asigurare diferite, combinate cu dimensiunile lor relativ mici - cu exceptia Poloniei, desigur - sunt factori care fac ca fiecare in parte sa fie neatractiva pentru noi jucatori, oferindu-ne, astfel, o perspectiva mai stabila si pozitiva asupra concurentei locale.
PRIMM: Ce efecte credeti ca vor avea noile masuri de reglementare (Solvency II, IMD2, PRIIPs etc.) asupra companiilor din ECE? Dar asupra consumatorilor?
L.C.: Cu siguranta sustinem implementarea Solvency II. Consideram ca noul regim de reglementare va unifica aspectele legislative de la nivelul intregii Uniuni Europene, va creste credibilitatea sectorului asigurarilor si, cel mai important, va oferi un nivel mai mare de protectie pentru consumatori. GENERALI a inceput sa se pregateasca pentru Solvency II inca de acum cativa ani si cu siguranta va indeplini toate cerintele legate de aceasta directiva, asteptata sa intre in vigoare incepand din 1 ianuarie 2016.
Dupa cum stiti, unele dintre propunerile legislative privind distributia si produsele financiare inca se mai afla in dezbatere. In aceste conditii, este posibil sa mai vedem schimbari semnificative privind aceste aspecte. Cu toate acestea, prin intermediul noilor legislatii, se va face cu siguranta un pas important catre o mai mare incredere a consumatorilor in industria de asigurari. Acest lucru se datoreaza faptului ca noile propuneri legislative determina formarea de parteneriate mai apropiate intre clienti, asiguratori si intermediari. Astfel, potentialele practici incorecte de vanzare vor fi eliminate, iar pilonul central va fi reprezentat de orientarea catre client. Practic, din punctul nostru de vedere, cel al asiguratorilor, ne asteptam la o investitie din ce in ce mai mare in calitatea intermediarilor si in pregatirea lor. Asiguratorii pot remodela mixul canalelor de distributie, orientandu-se catre canale care sa ofere o valoare clara pentru clienti. De asemenea, este probabila o simplificare mai mare a produselor, din moment ce va creste gradul de transparenta. Intr-un final, clientii vor avea acces la produse simplificate, pe care le pot intelege, care vin in intampinarea nevoilor individuale si vandute de intermediari profesionisti.
PRIMM: Ca rezultat al acestor reglementari, in special Solvency II, considerati ca vor exista oportunitati pentru viitoare achizitii in regiune?
L.C.: Bineinteles ca experti M&A (n.red., Mergers and Acquisitions - fuziuni si achizitii) din cadrul grupului urmaresc constant toate pietele, dar nu dorim sa facem comentarii cu privire la niciun subiect M&A.
PRIMM: Care sunt principalele caracteristici ale pietei de asigurari din Romania? Considerati ca exista o competitie puternica in aceasta piata?
L.C.: Piata de asigurari din Romania este inca dominata de asigurarile auto. Strategia GENERALI Romania se concentreaza pe business-ul non-auto de asigurari generale, pentru a reduce pierderile de pe RCA. Aceasta este cheia succesului pe termen lung si este si abordarea noastra. Pe segmentul vizat, cel al asigurarilor generale non-auto, GENERALI ocupa locul 5 pe piata, cu o cota de 8,5%. Competitia este acerba pentru ca toti asiguratorii vor sa castige cota de piata.
Piata de asigurari din Romania se ridica la 1,8 miliarde euro, fiind una dintre cele mai mari din Europa de Est, iar GENERALI isi doreste sa joace un rol important datorita expertizei pe produse si a reputatiei sale globale.
PRIMM: Care sunt principalii factori care au condus la o imbunatatire a profitabilitatii GENERALI in Romania in ultima perioada?
L.C.: Pentru noi, cel mai important factor a fost reprezentat de accentul pus pe vanzarile din segmentul asigurarilor generale non-auto. De asemenea, au fost la fel de importante si celelalte masuri luate, precum eficientizarea cheltuielilor si a costurilor, imbunatatirea situatiei despagubirilor, dar si eficientizarea propriei retele de vanzari.
PRIMM: Care sunt obiectivele GENERALI Romania in acest an?
L.C.: GENERALI Romania va continua sa se concentreze pe segmentul non-auto, pentru ca, asa cum am mentionat, aceasta reprezinta abordarea potrivita pentru o companie care isi doreste un business solid si profitabil. Clientii vor ramane in centrul activitatii companiei si toate masurile pe care le vom adopta vor fi in beneficiul acestora.
Editor: Mihai CRACEA, Andreea RADU | Publicat pe 24.04.2015 | 4335 vizualizari