1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Mesut YETISKUL, Director General, CREDIT Europe Asigurari


Cu o imbunatatire usoara a contextului economic si cu modificarile semnificative asteptate ca urmare a implementarii noilor directive europene, situatia din piata locala, dar si din cele regionale de asigurari incepe sa fie perceputa optimist de catre specialisti. Mesut YETISKUL, Director General, CREDIT EUROPE Asigurari, a vorbit intr-un interviu despre planurile asiguratorului in 2015 si 2016, obiectivele pe termen lung, dar si despre modul in care Solvency II va afecta piata din Romania.

XPRIMM: Pe parcursul ultimilor ani, economia a inceput sa creasca. In acest context, cel mai important aspect este sa vedem daca acest trend se reflecta si in industria asigurarilor.
Mesut YETISKUL:
Intr-adevar, cred ca economia Romaniei este in revenire incepand cu ultimii doi ani si sunt de parere ca va exista un efect pozitiv asupra industriei asigurarilor in anii ce vor urma. Acest lucru nu este specific doar Romaniei. Indicii macroeconomici sunt din ce in ce mai performanti, dar efectele reale asupra oamenilor, asupra comportamentului consumatorilor sunt cele care influenteaza asigurarile. In special acest aspect este important pentru noi, pentru ca majoritatea afacerilor noastre este generata de segmentul de retail. Iar acest proces va dura, poate un an sau doi si depinde, de asemenea, de revenirea economiei altor tari europene si de politica lor de investitii pentru ca Romania sa beneficieze intru totul de revenire.

XPRIMM: Ati observat schimbari semnificative in comportamentul consumatorilor pe segmentul de retail sau in cel al companiilor mici si mijlocii in timpul anilor de criza?
M.Y.:
Daca vorbim despre anul 2008 si depre cei care au urmat, da, am vazut schimbari majore, in sens negativ. Revenirea economiei nu a fost vizibila decat recent si speram ca va avea un efect pozitiv asupra afacerilor noastre in viitorul apropiat. Insa, nu vad inca o imbunatatire considerabila a comportamentului consumatorilor. Asigurarea a ramas pentru ei un lucru secundar. Oamenii au alte prioritati pe care sa isi cheltuie banii si, din pacate, amana achizitia de asigurari.

XPRIMM: In ultimii ani, au fost cateva probleme in ceea ce priveste imaginea pietei de asigurari. Ne referim la unele aspecte cu care consumatorii s-au confruntat   sau poate numai le-au auzit,  evenimente care,   posibil,   le-au influentat increderea.
M.Y.:
Da, au fost cateva probleme de imagine, sunt de acord, dar nu trebuie sa le exageram. Se pot intampla oriunde, insa este mai bine sa confrunti problemele si sa incerci sa le rezolvi, daca acestea exista, si sa treci mai departe. Cel mai rau lucru este sa le ignoram sau sa incercam sa le ascundem, dar in momentul de fata acest lucru nu se intampla. Din contra, cu un management bun si prin luarea de decizii corecte, fiind transparent si clar catre public, efectele negative vor fi limitate. Daca incercam sa ascundem sau sa intarziem rezolvarea problemelor, impactul negativ va fi mult, mult mai mare. Asta s-a intamplat in ultimii ani.  

XPRIMM: Solvency II se apropie, urmand sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2016, lucru care ar putea crea alte probleme. Credeti ca SII reprezinta o amenintare, o oportunitate sau ar putea sa contribuie la stabilizarea pietei?
M.Y.:
Pe termen scurt, ar putea reprezenta o amenintare. Pe termen mediu si lung, Solvency II reprezinta o masura pozitiva pentru piata. Va trebui sa aducem mai mult capital, dar multe companii vor trebui sa creasca capitalul. Dupa intrarea in vigoare a directivei, balanta companiilor va arata mult mai bine, asta inseamna mai putine dureri de cap, mai putine probleme in viitor, lucru care va avea ca rezultat o imagine, de ansamblu, mai buna a pietei. Asadar, pe termen scurt va crea dureri de cap, de obicei probleme legate de capital, dar si probleme legate de resurse umane. Inca invatam, cu totii. Odata ce ne vom alinia cerintelor noului regim, cred ca impactul va fi unul pozitiv pentru Romania.  

XPRIMM: Credeti ca Solvency II va aduce oportunitati de achizitii in Romania?
M.Y.:
Da. Insa cand ne uitam la Top 10 sau Top 15 companii, nu sunt foarte multe oportunitati pentru investitorii mari. Grupuri importante sunt deja pe piata si sunt aici pe termen lung. Atunci cand vorbim de companiile mai mici, exista oportunitati de achizitii.

XPRIMM: Sunteti interesat sa faceti o astfel de achizitie, daca se va ivi oportunitatea?
M.Y.:
Personal, da, sunt interesat, dar actionarii nu doresc sa investeasca intr-o alta companie. Vrem sa crestem prin vanzari.

XPRIMM: Am vazut, de asemenea, ca grupurile internationale se intorc incet, dar sigur, spre profit. Este aceasta o noua strategie? S-au schimbat lucrurile chiar atat de mult de la perioada crizei, cand toti se luptau pentru cota de piata?
M.Y.:
Cred ca si-au schimbat modul de gandire. Companiile internationale mari au acum o echipa de management stabila si se concentreaza pe asigurari. Daca continua sa se concentreze pe afaceri, vor avea succes. In ultimii doi ani, noi, Credit Europe Asigurari, am inceput sa simtim o concurenta mai mare, care nu era atat de pronuntata inainte, tocmai din cauza ca acestea se luptau pentru RCA si pentru alte lucruri. Acum se concentreaza pe afaceri si au invatat piata. Vor avea si mai mult succes in viitorul apropiat.

XPRIMM: Este profitul greu de obtinut pe piata din Romania?
M. Y.:
Da, este foarte greu de obtinut, pentru ca acum oamenii inteleg importanta portofoliului non-auto. Daca arunci o privire la cifrele companiilor mari, se observa o diminuare a portofoliului RCA. Nu ii mai intereseaza pierderea cotei de piata, semn ca si-au indreptat atentia spre alte linii de business. Este o competitie foarte acerba acum si afecteaza profitabilitatea tuturor.

XPRIMM: Din punctul de vedere al consumatorilor, sunt asigurarile auto cele mai importante achizitii?
M.Y.:
Da, sunt. In primul rand, depinde de venitul unei persoane. Cu cat devii mai instarit, cu atat mai mult nevoia de a te asigura creste. Scopul meu principal este sa imi trimit copiii la o scoala buna, sa plec in vacanta o data pe an, sa mananc la un restaurant bun o data pe saptamana. Acesta este minimul, lucrurile naturale pe care le dorim in viata. Atat timp cat venitul nostru acopera toate acestea, nevoia de a ne asigura devine mai mare si mai multe tipuri de asigurare vor deveni mai atractive. Deocamdata, Romania este o tara in curs de dezvoltare si, ca multe alte tari de acest fel, asigurarea auto este prima care face viata oamenilor mai usoara.

XPRIMM: Si totusi, Credit Europe Asigurari vinde foarte putine asigurari auto. Sunt alte oportunitati pe piata?
M.Y.:
Linia de property este importanta, de raspundere civila, asigurarile de constructii. Segmentul asigurarilor auto, istoric vorbind, nu a fost foarte profitabil si stim asta cu totii. Dar in ultimii doi ani, dupa parerea mea, multe lucruri s-au schimbat. Se indreapta intr-o directie buna. Chiar si noi avem in vedere intrarea pe segmentul auto din 2016. Nu vorbim de inceputul anului 2016, ci, la un moment dat, in decursul anului, planuim sa aplicam pentru licenta.

XPRIMM: Ce a condus la aceasta decizie?
M.Y.:
RCA-ul se amelioreaza si suntem de parere ca exista unele segmente care ar putea genera rezultate bune. Daca ne axam pe acelea, cred ca putem fi profitabili. De asemenea, preturile au crescut in ultimii doi ani.

XPRIMM: A ajuns la un nivel normal, din punctul dumneavoastra de vedere?
M.Y.:
Inca analizam asta. In fiecare an verificam daca sa intram sau nu pe piata RCA. Pana acum, am decis sa nu facem acest lucru, dar este o decizie constienta. Acum piata da semne ca devine din ce in ce mai pregatita. Situatia nu este la fel de rea ca in trecut, dar inca sunt lucruri care trebuie luate in calcul, din punct de vedere al daunelor.

XPRIMM: Vatamarile corporale pe segmentul RCA sunt cele mai problematice pentru aceasta linie.
M.Y.:
Exact, dar acum exista si o constientizare a situatiei. Acum cinci ani, nimeni nu ridica problema, insa in prezent mass-media si autoritatile reglementatoare discuta acest lucru si poate, in cativa ani, se va rezolva. Poate va exista o alta reglementare care va impune limite logice si previzibile sau o anumita metodologie. Daca construim aceasta metodologie cu scopul de a calcula compensatiile pentru vatamarile corporale, problema va fi rezolvata. Cred ca ne apropiem de acel punct.

XPRIMM: Va fi acesta elementul care va decide intrarea pe RCA?
M.Y.:
Nu, este una dintre problemele pe care ni le punem, dar nu este factorul decisiv.

XPRIMM: Brokerii de asigurari sunt partenerii dumneavoastra principali. Cum comentati evolutia pietei de brokeraj din ultimii cativa ani?
M.Y.:
Sa privim din doua perspective: primul, segmentul corporate este separat in Romania, si va avea circa 15% din cota de piata. El va stagna, dar segmentele de IMM sau cel de retail vor fi acaparate de brokeri. Asadar, Romania a devenit o tara a brokerilor in ceea ce priveste distributia asigurarilor.

XPRIMM: Puteti preconiza procentajul din piata  care va fi generat de brokeri?
M.Y.:
Pe segmentul non-viata va urca la 85% si se va opri acolo, aceasta fiind doar parerea mea.

XPRIMM: Care este strategia Credit Europe in privinta brokerilor? Care sunt avantajele pe care le oferiti in comparatie cu alte companii? De ce ar aduce un broker clienti la Credit Europe?
M.Y.:
In opinia mea, serviciile mai bune. Ce inseamna asta? In primul rand, raspundem cererilor foarte rapid. In al doilea rand, daca clientul are o dauna, raspundem, din nou,   foarte rapid si corect. Brokerii nu doresc pentru clientii lor mai mult decat acestia merita. Daca esti corect si le arati asta, ei pun mare pret pe acest aspect.

XPRIMM: Cat de important este pretul pentru brokeri,  pe de o parte, si pentru client,   pe de alta parte?
M.Y.:
Cred ca este foarte important. Numele si pozitia pe piata sunt importante. O diferenta de pret de pana la 10% nu cantareste foarte mult, dar ,  daca este mai mult de atat, conteaza pentru client.

XPRIMM: Daca ati putea, care ar fi primul lucru pe care ati incerca sa il rezolvati pentru a imbunatati piata?
M.Y.:
Transparenta. In multe alte tari, exista rezultate publicate pe companii, pe segmente de business, P&L - profit si pierdere. Daca, cumva, entitatile abilitate ar incepe sa publice aceste rezultate pe linii de business, ar conduce la o transparenta totala. Cand ceva este transparent, automat rezolva foarte multe probleme. Cred ca aceasta ar fi prioritatea mea in Romania.

XPRIMM: Ne puteti spune in ce alte tari se intampla asta? Ma refer la faptul ca autoritatile ori companiile, ele insele, publica profitul sau pierderile pe segmente de business?
M.Y.:
Stiu de Turcia, de exemplu. Am lucrat in Guvern la timpul acela, la Biroul de Supraveghere si, chiar si acum 30 de ani, publicau pierderile cel putin trimestrial. Acum le publica lunar si pe segmente. Piata era foarte transparenta si inca este. Daca oamenii incep sa vada rezultatele in mod corect, vor observa foarte multe lucruri din timp si toate acestea sunt foarte importante din punct de vedere al competitiei. O competitie mai accentuata aduce mai multe beneficii clientilor.

XPRIMM: Ce parere aveti despre schimbarile PAID si modificarile aduse legii privind asigurarile obligatorii de locuinte?
M.Y.:
Modificarea care ne-a afectat cel mai mult a fost faptul ca nu vom mai putea vinde asigurari facultative daca clientul nu are deja incheiata o polita PAD. Am verificat portofoliul nostru si aproape 99% din contractele de asigurari facultative au deja incheiata o polita PAD. Asadar, impactul va fi aproape 0 pentru noi. Atat timp cat, din punct de vedere operational, aceasta verificare a clientilor este un proces usor, nu vedem niciun impact. Nu pot comenta schimbarile ce au avut loc la alte companii, dar CREDIT Europe Asigurari nu este afectata.

XPRIMM: Sunteti, de asemenea, actionar al PAID. Planuiti sa ramaneti in aceasta formula,  sau sa va cresteti participarea in PAID?
M.Y.:
Nu am discutat acest aspect cu actionarii sau cu board-ul. Da, ramanem. Nu vedem niciun motiv sa nu ramanem, deocamdata.

XPRIMM: Ca o ultima intrebare, care este obiectivul principal pentru sfarsitul anului 2015 si pentru 2016?
M.Y.:
Planuim sa ne crestem reteaua. Momentan avem 8 manageri regionali si planuim sa deschidem inca 10 de astfel pozitii pe intreg teritoriul tarii. Acestea sunt menite sa imbunatateasca comunicarea cu brokerii, sa ne faca mai atenti la nevoile lor. Vrem sa crestem prin brokeri, acesta este un lucru sigur.


Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 15.09.2015 | 4243 vizualizari
Share |