1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Michael J. MORRISSEY, President & CEO, IIS – International Insurance Society


In momentul de fata, industria noastra nu doar experimenteaza schimbari din ce in ce mai puternice, pentru cea mai mare parte a ultimilor 25 de ani, dar si evolueaza foarte rapid, cu o perspectiva total diferita asupra riscului si a interactiunii cu consumatorii.

XPRIMM: As vrea sa incep prin a spune ca IIS - International Insurance Society este o organizatie cunoscuta si recunoscuta in intreaga lume, avand birouri in New York, Londra, Singapore, dar in pietele financiare din ECE exista in continuare potential de crestere. Ce ne puteti spune despre rolul IIS pentru piata de asigurari si, in special, pentru aceasta regiune?
Michael J. MORRISSEY: Cred ca cel mai important mod de a defini IIS este prin definirea structurii si a misiunii noastre. Misiunea noastra este aceea de a folosi ceea ce consideram a fi cei trei piloni care pot sustine optimizarea industriei la nivel global: cunostintele, inovatia si rezilienta. Acestea sunt trei lucruri pe care industria le poate oferi lumii intregi - le studiem, facem schimb de idei pe marginea lor, incercam sa ajutam companiile, guvernele si organizatiile sa evolueze, pentru a putea proteja mai multi oameni. Structura organizatiei este, la randul ei, importanta, pentru ca, spre deosebire de cele mai multe dintre organizatiile din industrie, care reprezinta un grup specific de companii - cum ar fi companii de asigurari dintr-o anumita tara, companii de reasigurari, asiguratori mutuali sau companii de asigurari din Bermuda -, noi reprezentam intreaga industrie.

Desigur, printre membrii nostri, se regasesc companii de asigurari pe segmentele de viata si non-viata din tarile dezvoltate, dar si asiguratori din pietele emergente. Prin urmare, ne mandrim ca, in structurile de membership si leadership, avem companii precum AXA, ALLIANZ, TOKIO MARINE, dar si companii precum Green Delta Insurance Company din Bangladesh, Nigerian Provident Life Insurance si Royal Insurance Corporation of Bhutan. Nu credem ca cele mai bune idei vin mereu din partea celor mai mari companii din cele mai importante tari, consideram ca idei bune pot aparea de oriunde, atat din Europa Centrala si de Est, cat si din SUA sau Anglia. Prin urmare, suntem hotarati sa purtam un dialog profund pe teme importante alaturi de autoritati de reglementare, asociatii, actuari si contabili, consultanti, manageri de active si avocati. De aceea, oricine isi concentreaza cariera pe industria de asigurari, orice profesionist este asteptat cu bratele deschise in asociatia noastra. Scopul nostru este sa avem diversitate si incluziune in randul tuturor stakeholder-ilor industriei.

XPRIMM: Intelegem ca nu va concentrati doar pe companiile si pe jucatorii mari la nivel global, ci, de asemenea, vreti sa atrageti jucatori mici, care sa poata contribui cu idei. Printre membrii asociatiei, se regasesc si companii InsurTech sau planuiti sa atrageti si astfel de companii?
M.M.:
 Este o intrebare foarte buna. Anul acesta, am dezvoltat o noua categorie de membri, aceasta fiind destinata organizatiilor InsurTech. Recent, in cadrul unei discutii cu liderul unei companii InsurTech care foloseste Inteligenta Artificiala pentru a subscrie riscuri auto, am convenit ca aceste companii sunt interesante pentru operatorii din industrie - fie ca si concurenti, fie ca potentiale achizitii. In acelasi timp, am recunoscut, de asemenea, ca au tendinta de a deveni companii in stadiu incipient si ca nu isi pot permite sa plateasca o taxa mare pentru a fi membru IIS, ca marile companii de asigurari, asa ca avem o taxa mai putin costisitoare, pentru a atrage cat mai multe companii InsurTech, care sa faca schimb de idei cu membrii deja existenti ai asociatiei. Consideram ca aceasta este o parte foarte importanta pentru viitorul industriei. Companiile InsurTech nu vor prelua industria, dar consideram ca, de cele mai multe ori, ideile lor vor fi absorbite de catre industrie. Consideram ca vor avea mai degraba un efect pozitiv, nu unul disruptiv.

XPRIMM: Ce ne puteti spune despre aceasta editie a Forumului Global de Asigurari, care, anul acesta, are loc in Singapore, dupa doi ani in Europa (anul trecut - Berlin, acum doi ani - Londra)? Care sunt principalele subiecte? Pe ce se va concentra aceasta conferinta?
M.M.: Cred ca, in momentul de fata, industria noastra nu doar experimenteaza schimbari din ce in ce mai puternice, pentru cea mai mare parte a ultimilor 25 de ani, dar si evolueaza foarte rapid, cu o perspectiva total diferita asupra riscului si a interactiunii cu consumatorii. Prin urmare, tema este "Asigurarile reimaginate" - probleme globale si teme particulare din Asia. Principala idee este aceea ca regiunea Asia - Pacific nu este doar un lider global in cresterea economica si a pietei de asigurari din acest moment, ci si o sursa excelenta de inovatii. Consideram ca, prin abordarea unor probleme globale, subliniind perspectiva asiatica, va prezenta interes pentru asiguratorii din intreaga lume. In acest sens, vom avea sesiuni de discutii bazate pe un studiu realizat de noi si focusat pe aspecte semnificative care nu lasa top management-ul companiilor "sa doarma noaptea", dar si o sesiune cu privire la marile schimbari produse in comportamentul consumatorului si in interactiunea cu acesta.

Asiguratii nu mai masoara gradul de satisfactie prin comparatia cu serviciile oferite de alte companii de asigurari, acum isi cuantifica satisfactia prin raportarea la serviciile oferite de Amazon, Google sau Ali-Baba, asa ca asiguratorii trebuie sa se adapteze si sa le ofere consumatorilor o experienta satisfacatoare. Vom avea o sesiune si despre InsurTech, despre rolul industriei de asigurari in comertul global, cu accent pe lucruri diferite care se intampla in Asia, precum initiativa "one belt, one road" sau initiativa "Greater Bay" din China. Industria de asigurari joaca un rol major in acest sens. Desigur, vom dedica o zi intreaga pentru Insurance Development Forum - IDF si alte activitati ale industriei pentru promovarea rezilientei si a sustenabilitatii.

XPRIMM: Care sunt, din punctul dumneavoastra de vedere, principalele provocari pentru industria de asigurari?
M.M.:
 Cu siguranta, provocarile tehnologice sunt in top. Desigur, tehnologia prezinta oportunitati - oportunitati nu doar pentru procese mai rapide si economii la buget, ci si oportunitati pentru o subscriere mai buna, pentru decizii mai bune cu privire la rezerve, decizii mai bune pe partea de investitii -, dar, in acelasi timp, tehnologia este o sabie cu doua taisuri si prezinta provocari, mai ales provocari financiare. Nu orice companie isi poate permite tehnologia care sa o transforme, in acest mediu, intr-un competitor de succes. Am vazut deja ca, investind mai multi bani in tehnologie, nu obtii neaparat rezultate mai bune. Prin urmare, tehnologia poate sa ajute companiile, dar poate si sa le faca sa piarda cota de piata si teren in industrie. De asemenea, extrem de important este si modul in care companiile administreaza provocarea tehnologica.

Am amintit de experienta consumatorului pentru ca, daca asiguratorii nu ofera o experienta mai buna, isi vor pierde afacerile in favoarea unor companii care fac acest lucru, indiferent ca este vorba despre companii InsurTech sau despre companii care relationeaza cu consumatorii la un alt nivel. Desigur, un mediu cu o rata scazuta a dobanzii inseamna un mix diferit de profitabilitate a subscrierilor vs. profitabilitate a investitiilor. Nu orice companie poate intelege si/sau administra acest lucru. Acestea sunt cateva dintre cele mai importante provocari ale zilei de azi. Desigur, in afara industriei, schimbarile climatice ne ameninta pe toti. Schimbarile climatice produc furtuni si catastrofe naturale mai severe, schimbarile climatice afecteaza orice linie de business - asigurari de viata, non-viata, comerciale, personale, reasigurari. Acestea sunt, in momentul de fata, provocarile cheie cu care se confrunta industria.

XPRIMM: Ati mai mentionat si cu alta ocazie ca, din perspectiva proprie, InsurTech va avea mai degraba un efect pozitiv, decat unul disruptiv. Credeti ca inca mai exista situatii cu un efect disruptiv asupra industriei de asigurari?
M.M.: Da. Desi cred ca asiguratorii vor cumpara sau vor investi in cea mai mare parte a companiilor InsurTech, pentru a sustine propriile operatiuni deja existente, consider ca sunt cateva inovatii InsurTech care vor inflori si se vor bucura de succes si vor lua anumite linii de business de la industria traditionala. Ma bucur ca mi-ati adresat aceasta intrebare, pentru ca nu cred ca toate companiile InsurTech vor disparea in interiorul unor mari companii de asigurari, cred ca unele vor avea efect disruptiv si vor schimba modelul de business al industriei.

XPRIMM: Luand in considerare ce se cunoaste la acest moment despre companiile InsurTech, ne puteti oferi un exemplu care sa fi aparut pana anul trecut? Ce considerati ca poate avea potential disruptiv? Ati identificat ceva in acest sens?
M.M.: Nu vreau sa dau numele unei companii anume, dar voi vorbi despre acest tip de companii. Subscrierea riscurilor complexe, unde consilierea clientului este importanta, tratatele majore de reasigurare si riscurile comerciale complicate, vor fi, probabil, ajutate de inovatiile Insurtech, dar vor ramane pe piata de asigurari. In acelasi timp, in ceea ce priveste liniile simple de business, cu o frecventa ridicata si severitate scazuta a daunelor, cum ar fi asigurarile auto si cele pentru locuinte, consider ca, folosind Inteligenta Artificiala, machine learning si data analytics, companiile din InsurTech vor reusi sa subscrie parti importante ale liniilor de business respective. Pe termen scurt, cel putin asa vad eu lucrurile, companiile InsurTech nu doar vor ajuta asiguratorii existenti, ci vor dezvolta aspecte importante ale propriilor business-uri.

XPRIMM: Vor schimba masinile autonome industria de asigurari asa cum se prezinta aceasta la momentul de fata?
M.M.:
 Recent, am avut o intalnire cu CEO-ul uneia dintre cele mai mari companii de asigurari din lume si l-am intrebat daca el vede in acest lucru o amenintare majora de business, iar raspunsul lui a fost da, asa priveste si el lucrurile. El considera ca asigurarile auto personale, care reprezinta cea mai mare linie de business de sine statatoare din lume, se vor micsora, vor fi reduse considerabil in urmatorii 10-15 ani, ca impact al masinilor autonome. Deci, da, cred ca este ceva cat se poate de real. Nu o amenintare in urmatorii 2-3 ani, dar o amenintare extrem de importanta in urmatorii 5-10 ani.

XPRIMM: Deficitul de protectie este o alta provocare importanta. Stiu ca atat IIS, cat si dumneavoastra personal, in calitate de consultant ONU, sunteti implicati in mai multe proiecte a caror menire este reducerea acestui deficit de protectie. Din acest punct de vedere, ce poate face o societate globala pentru a creste gradul de penetrare - si ma refer aici inclusiv la Europa Centrala si de Est, unde gradul de penetrare prin asigurare este foarte scazut?
M.M.:
 Dupa cum stiti, IIS a fost decisiva in crearea IDF - Insurance Development Forum, care a fost lansat in 2016, si, desi IDF are un grup distinct de lideri si participanti, nu putem face totul deodata. Prima provocare a fost legata de pierderile provocate de catastrofele naturale, iar organizatia a lansat mai multe pool-uri de reasigurare la nivel regional, am ajutat la o expansiune majora a cartografierii si modelarii riscului, pentru a produce informatii de calitate pe partea de subscriere pentru zone din lume care nu fusesera niciodata prinse intr-un astfel de proces de cartografiere, am lucrat alaturi de companii de asigurari pentru a sustine schimbari la nivelul legislatiei cu privire la investitii, pentru a permite o investitie mai mare a industriei de asigurari in infrastructura, pentru a sprijini dezvoltarea la nivel global.

La orizont, vedem o expansiune a IDF in sectoarele de viata si de sanatate ale industriei, intrucat deficitul de protectie care exista la nivelul unei acoperiri comune printr-o asigurare de viata si de sanatate este la fel de important ca un deficit de protectie intr-un univers non-life. Sunt multe de facut, am luat un start bun, dar acesta ramane, pentru moment, doar un inceput bun. Au trecut doar trei ani de cand suntem implicati si exista deja parti ale lumii unde am oferit ajutor concret - Pacificul de Sud, anumite parti din Africa etc. -, dar in ECE, in anumite parti din India si Asia de Sud este in continuare mult de lucru. Intelegem ca atragem tot mai multi membri, avem primii membri din Asia in structura de leadership a IDF - TOKIO MARINE AND FIRE. In acelasi timp, ne dorim o participare mai mare in Africa de Sud si incercam sa ne extindem activitatile globale, pentru ca stim ca, in multe zone, sunt oameni care au nevoie de ajutor, un ajutor pe care il putem oferi. Deci, avem foarte multe de facut.

XPRIMM: Cine ar trebui sa aiba, in opinia dumneavoastra, rolul principal in crearea acestor proiecte destinate deficitului de protectie - jucatorii din industrie, guvernele, autoritatile de reglementare?
M.M.:
 Infiintarea IDF a fost un rezultat al recunoasterii faptului ca industria nu poate rezolva aceste probleme de una singura, cum nu o pot face nici guvernele, dar, lucrand impreuna, putem obtine mult mai multe. Am avut succes in a ajuta guvernele sa inteleaga ca ele sunt, efectiv, asiguratori in ultima instanta. Daca guvernele nu folosesc industria de asigurari si pietele de capital pentru a-si mari propriile capacitati, vor ajunge sa plateasca pentru lucruri pentru care nu au posibilitatea sa plateasca. Acest lucru inseamna ca vor fi nevoite sa reduca serviciile guvernamentale sau ca vor fi nevoite sa creasca taxele. Daca se lucreaza alaturi de industria de asigurari si pietele de capital, se pot obtine mult mai multe si, din punctul de vedere al industriei, parteneriatul public privat pentru a proteja mai multi oameni este echivalent cu cresterea business-ului. Consideram ca este o situatie din care pot castiga atat guvernele, cat si industria.

XPRIMM: Aceste zile sunt marcate, mai ales in Europa, de dezbateri importante cu privire la faptul ca piata de asigurari este suprareglementata. Credeti ca acest lucru este posibil? Cum credeti ca ar trebui sa abordeze aceasta problema autoritatile de reglementare?
M.M.: Legislatia a incercat intotdeauna sa traseze o linie de echilibru intre protectia consumatorilor si dezvoltarea pietei. In unele tari, balanta atarna mai mult in favoarea protectiei consumatorilor si, in unele locuri, ca o consecinta a acestui fapt, dezvoltarea pietei este inhibata sau limitata. In dialogul nostru cu autoritatile de reglementare, nu vrem sa slabim legislatia prudentiala, nu vrem sa slabim protectia consumatorilor, dar vrem sa ajutam la promovarea unei legislatii care sa faca in asa fel incat mai multi oameni sa fie protejati impotriva mai multor riscuri. Asta incercam sa facem, sa gasim acel echilibru intre o protectie adecvata si o dezvoltare a pietelor care sa stea la baza acoperirii mai multor oameni impotriva mai multor pericole.

XPRIMM: Cat de corecta este afirmatia potrivit careia traim o vreme a schimbarilor structurale pentru industria de asigurari?
M.M.:
 Am inceput acest interviu prin a spune ca, in ultimii cel putin 25 de ani, industria a experimentat ceea ce eu numesc schimbare incrementala, iar acum seamana mai mult a revolutie. Prin urmare, raspunsul la aceasta intrebare este, cu siguranta, da. Sunt in industria de asigurari de 48 de ani, asa ca am o perspectiva ampla asupra industriei, si pot spune ca nu am vazut vreodata ceva ca nivelul accelerat de schimbare sesizat in ultimii ani. Nu a existat niciodata ceva in genul acesta. Am studiat industria pana la inceputurile ei in China si Babilon si pot spune ca schimbarea vine incet in industrie, dar acum suntem martorii unui ritm accelerat care nu a mai fost intalnit niciodata inainte. Este o adevarata provocare sa fii parte a industriei astazi, dar, in acelasi timp, este interesant, pentru ca, facand referire la ceea ce spuneam acum cateva minute, toate acestea se reflecta in mai multi oameni, mai multe comunitati, mai multe business-uri si chiar si mai multe guverne protejate impotriva mai multor riscuri. Si, in concluzie, acesta este un lucru foarte bun.
Editor: Mihaela CIRCU | Publicat pe 03.07.2019 | 4373 vizualizari
Share |