Mihai TECAU, Presedinte Directorat, OMNIASIG Vienna Insurance Group
Intr-o piata in care peste jumatate dintre cheltuielile lunare ale potentialilor asigurati sunt destinate nevoilor imediate, precum mancarea sau utilitatile, asiguratorii au misiunea dificila, dar si responsabilitatea de a creste gradul de educatie financiara al acestora, astfel incat criteriul determinant in alegerea unei asigurari sa nu mai fie "cel mai mic pret". Mihai TECAU, Presedinte Directorat, OMNIASIG VIG, vorbeste despre informare, transparenta si competitivitate.
XPRIMM: In ultimii doi ani, OMNIASIG a fost implicata in cateva daune de amploare si extrem de mediatizate: accidentul din Muntenegru, accidentul aviatic din Apuseni si cel din lacul Siutghiol. Chiar si recent, la fabrica de paine de la Brasov. Ce impact au avut ele asupra imaginii OMNIASIG? A fost mediatizarea un element ce a generat o oarecare presiune? A existat ceva specific acestor cazuri?
Mihai TECAU: In toate cazurile, principala noastra preocupare este sa analizam dosarul din prisma obligatiilor noastre, cu celeritate, si sa oferim clientului o experienta cat mai profesionista si rapida a procesului de despagubire. Indiferent de amplitudine si nivelul de mediatizare, astfel de evenimente fac parte pur si simplu din activitatea noastra de asigurator, asa cum un medic chirurg poate opera pe cord deschis sau un aviator controleaza mansa unui avion cu peste 300 de vieti la bord.
Nu vad motivele pentru care acest gen de cazuri ar putea afecta imaginea OMNIASIG, atat timp cat noi, ca si companie de top in industria asigurarilor, ne-am respectat si ne respectam de fiecare data angajamentele.
Prin proactivitatea si promptitudinea pe care le-am dovedit de-a lungul timpului, consider ca am reusit sa castigam increderea clientilor, atat oameni obisnuiti, cat si persoane juridice, de la intreprinderi mici si mijlocii, pana la mari companii.
Mai mult decat atat, in fiecare dintre aceste cazuri, am comunicat public rezultatele si cifra totala a daunelor, dupa finalizarea formalitatilor la dosar, in conditiile in care transparenta este unul dintre obiectivele strategice ale OMNIASIG VIG.
XPRIMM: O despagubire acordata corect si la timp este suficienta sa pastreze clientul in portofoliu chiar daca ar plati mai mult la reinnoire?
M.T.: Evolutiile din piata, in 2015, nu au facut altceva decat sa orienteze si mai mult clientii catre asiguratori care le pot oferi si alte atribute, nu doar pretul cel mai mic, de exemplu un anumit nivel de incredere, o comunicare fara efort, timpul redus si modalitatea de solutionare a unui dosar de dauna etc. Consideram ca e nevoie ca asiguratorii sa-si asume si responsabilitati in ceea ce priveste cresterea nivelului de informare si educare a clientilor. Consumatorii trebuie sa inteleaga, in primul rand, ca trebuie sa judece produsele de asigurare dupa mult mai multe criterii, precum si dupa increderea, seriozitatea si stabilitatea financiara pe care o are respectiva companie de asigurari, alaturi de modalitatea de relationare cu asiguratul, atat la momentul contractarii unei asigurari, cat si in procesul de despagubire.
XPRIMM: Este Romania intr-adevar o piata in care pretul este argumentul principal in achizitia unei asigurari?
M.T.: Este clar ca unul dintre argumentele principale in alegerea unei polite de asigurare ramane pretul, dar imaginea si stabilitatea financiara a asiguratorului devin din ce in ce mai importante.
Alocarea veniturilor se realizeaza in continuare luand in considerare prioritatile imediate. Sa nu uitam ca romanii dau peste 60% din bani pe mancare, utilitati si carburanti, asa ca, pentru restul, e cumva firesc sa functioneze argumentul celui mai convenabil pret.
XPRIMM: Intr-un top publicat de OMNIASIG despre daunele din prima jumatate a acestui an, printre cele mai mari se numara si unele pe vatamari corporale derivate din RCA. Sunt vatamarile corporale cea mai mare problema a segmentului RCA in acest moment?
M.T.: Vatamarile corporale si daunele morale au crescut foarte mult daunele platite de companiile de asigurari pe acest segment, de-a lungul ultimilor ani. Consider ca avem nevoie, in prezent, de un cadru legal mai bine definit si plafoane mai realiste privind aceste despagubiri.
XPRIMM: Numiti, in ordinea importantei, primele 3 aspecte specifice pietei de asigurari ce au nevoie de o solutionare rapida in perioada urmatoare.
M.T.: Piata de asigurari din Romania este una foarte competitiva, in care unii jucatori au avut o strategie axata pe atragerea de cota de piata, chiar cu riscul unei abordari poate mai putin prudente. Acest context reprezinta in continuare o problema a industriei noastre. Si aici putem discuta din perspectiva tuturor actorilor implicati, de la asiguratori pana la brokeri si clienti.
Credem, in primul rand, ca e nevoie de cresterea gradului de responsabilizare a companiilor si a nivelului de informare si educare al clientilor. Asiguratorii trebuie sa-si asume faptul ca au un rol mult mai amplu decat cel comercial, in raport cu clientii, iar potentialii asigurati trebuie sa inteleaga ca este nevoie sa se informeze cat mai riguros inainte de a face o alegere.
Este necesar ca oamenii sa fie informati transparent in privinta stabilitatii financiare a fiecarei companii - a marjei sale de solvabilitate, a numarului de reclamatii, a programelor de reasigurare, precum si a pachetelor de servicii de suport pe care le ofera clientilor. Toate aceste detalii se traduc in final, pentru asigurat, in capacitatea companiei de a plati la timp si corect daunele.
Daca ar fi sa ne referim doar la un singur capitol, trebuie luat in considerare aici, de exemplu, ca numarul total de reclamatii primite de OMNIASIG in semestrul I din 2015 a fost de doar 398, ceea ce reprezinta un procent de 0,05% din numarul total de polite active si de 1,04% din numarul total de dosare de dauna platite in aceasta perioada. Din cele 398 de reclamatii primite, numai 59 au fost intemeiate.
Dezvoltarea pietei, prin diversificarea produselor si educarea clientilor, va duce la diminuarea problemelor si, implicit, a pierderilor, dar societatile trebuie sa investeasca serios in programe de informare si sa castige un capital si mai mare de incredere in randul publicului tinta.
XPRIMM: Exista potential real de crestere pe alte linii de asigurari in perioada urmatoare? Sau semne ca isi va reveni linia Casco?
M.T.: Credem ca intreaga piata are in continuare potential de crestere, atat in zona de persoane fizice, pe asigurari non-RCA, cat si in zona corporate si a intreprinderilor mici si mijlocii, segment in care OMNIASIG continua sa fie lider de piata.
De asemenea, si segmentul property prezinta potential de crestere, acesta fiind direct corelat cu gradul de dezvoltare economica.
XPRIMM: Anul 2015 a fost marcat de trimiterea spre faliment a ASTRA, companie ce a fost lider de piata timp de mai multi ani. S-au simtit transformari notabile in piata ca urmare a situatiei ASTRA? A existat un impact direct asupra OMNIASIG?
M.T.: Situatia din 2015 a fost una atipica. Lucrul cel mai important este ca, dincolo de problemele anumitor jucatori, industria si-a pastrat, in ansamblu, potentialul de crestere, iar marii asiguratori au performat bine in 2015.
In afara cazurilor punctuale, companiile de top din piata, asa cum este si OMNIASIG, si-au desfasurat activitatea in mod normal, pastrandu-si indicatorii de lichiditate si solvabilitate la nivele ridicate, sigure.
OMNIASIG isi dovedeste in continuare stabilitatea financiara, prin mentinerea indicatorilor de solvabilitate si lichiditate la nivele ridicate. Astfel, capitalul social al companiei este de 439,65 milioane lei, marja de solvabilitate disponibila este de 227 milioane lei, gradul de solvabilitate este de 164% si coeficientul de lichiditate de 1,80, valori cu mult peste pragul legal.
XPRIMM: Cum ati sfatui un client sa isi aleaga asiguratorul?
M.T.: Criteriile pe care orice client ar trebui sa le aiba in vedere vizeaza reputatia, imaginea, seriozitatea asiguratorului, precum si modalitatea sa de servisare a clientilor, de la momentul incheierii politei si pana la plata daunei, toate acestea corelate cu gradul de capitalizare al companiei, marja de solvabilitate, numarul de reclamatii si programele de reasigurare.
Toate aceste lucruri se pot obtine usor, direct chiar de la respectiva companie sau prin accesarea website-ului acesteia.
XPRIMM: Va asteptati sa apara oportunitati de achizitii pe piata din Romania dupa intrarea in vigoare a Solvency II? Eventual va asteptati sa existe iesiri de pe piata sau falimente?
M.T.: Surprize majore nu consider ca mai pot surveni, in contextul in care piata asigurarilor din Romania va intra, de la 1 ianuarie 2016, in regimul directivei Solvency II, care va aduce noi reguli, mult mai stricte pentru asiguratori. Noile standarde vor contribui la cresterea stabilitatii si credibilitatii pietei.
Piata se maturizeaza, companiile sunt deja mai bine capitalizate si gata sa raspunda cerintelor stricte privind solvabilitatea.
XPRIMM: Ce asteptari aveti si ce schimbari preconizati in piata de profil in anul 2016?
M.T.: In 2016, societatile de asigurari ar trebui sa inteleaga mai bine nevoile si specificul pietei si sa-si adapteze produsele si serviciile in consecinta. In acelasi timp, pentru noi, ca asiguratori, se impune sa facem mai mult in zona educarii pietei locale, a oamenilor, a managerilor responsabili. Este important ca toti acestia sa constientizeze ca asigurarea nu reprezinta o cheltuiala, este un beneficiu. O protectie impotriva hazardului de orice fel.
La randul lor, potentialii asigurati trebuie sa inteleaga ca e nevoie de mai mult decat incheierea unor simple polite - unele impuse prin lege, ci este in avantajul lor sa acopere o serie de alte riscuri importante. Totodata, brokerii au o mare responsabilitate in educarea si orientarea clientilor finali si vedem pasi incurajatori in aceasta privinta.
Urmarim un efort comun, de la autoritati, pana la brokeri, societati de asigurare - indiferent de brand, asociatii reprezentantive, investitori, pentru educarea si cresterea pietei locale.
Suntem hotarati sa ne implicam mai mult, atat in privinta stimularii cresterii si profesionalizarii industriei, prin expertiza internationala a grupului din care facem parte, cat si prin diversificarea produselor de asigurare, in functie de necesitatile pietei din Romania.
Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 05.01.2016 | 6094 vizualizari