Mihai TECAU, Presedinte Directorat, OMNIASIG Vienna Insurance Group
Traim in era tehnologiei, a telefoanelor inteligente si a comunicarilor rapide. Digitalizarea va face parte din programul nostru de zi cu zi. Astfel, va trebui sa ne schimbam, sa trecem de la modul traditional la cel digital.
XPRIMM: Piata asigurarilor a crescut cu 4,5% in 2018. Care considerati ca au fost factorii care au sustinut aceasta evolutie?
Mihai TECAU: Cresterea aceasta de 4,5% este mai mult din inertie, nu este o crestere organica. Se datoreaza multor factori, printre care maturitatea pietei, cresterea Produsului Intern Brut, serviciile de calitate. De asemenea, motoare de crestere au fost si politele CASCO, property si cele de sanatate - care au o evolutie buna in momentul de fata. Dar 4,5% nu este o crestere spectaculoasa a pietei, fata de potentialul pe care noi il avem. Noi trebuie sa crestem organic; ca piata sa creasca mai mult sau ca sa avem aceasta crestere, nu din inertie, trebuie sa crestem pe liniile care inca au potential - asigurarile de locuinte, poate si asigurarile de property pentru comercial -, trebuie sa avem diversificare pe cat mai multe linii de business. Din fericire, piata romaneasca nu sufera din punct de vedere al produselor, ci sufera din punctul de vedere al cumpararii acestor produse. Solutii sunt. Poate ca cererea sau oferta noastra nu se intalneste intotdeauna cu ceea ce isi doreste clientul.
Pe viitor, aplicand legislatia IDD, poate lucrurile se vor mai schimba putin. In sensul ca serviciile se vor mai imbunatati, iar orientarea spre client se va accentua. Cerinta IDD este de a-i face acestuia analiza de nevoi si atunci focusul va fi mai mare pe vanzarea de produse noi. Toti jucatorii vor dori sa vanda mai mult, dar pasii trebuie facuti in mai multe directii. Aici, putem vorbi de profesionalizarea industriei, dar si generatia noua de clienti trebuie sa fie deschisa sa cumpere asigurari.
XPRIMM: Va asteptati ca piata sa creasca mai mult anul acesta?
M.T.: Eu ma astept ca in fiecare an sa vad o evolutie ascendenta si cred ca va fi asa, pentru ca piata este profesionista si are potential. Profesionalizarea exista, produse avem, serviciile sunt din ce in ce mai bune, deci matricea de factori pentru crestere exista. Acum, ceea ce facem noi trebuie sa se intalneasca si cu ceea ce isi doreste clientul. Daca tinem cont de nevoile lui, sunt sigur ca vom avea de castigat.
XPRIMM: Ce credeti ca isi doreste clientul?
M.T.: Clientul crede in servicii, iar vanzarea unei polite se refera la viitor, la o promisiune. Si atunci certitudinea de a investi in asigurari sau de a cumpara o asigurare este legata de eventuala dauna care i se intampla si procedura care i se aplica lui la dauna. Dar experientele din ultimul timp cred ca sunt mai bune in ceea ce priveste procesul de despagubire, iar parghiile legale sunt mai puternice acum in ceea ce priveste protectia clientului. Asadar, vanzarile de polite tin de dorinta clientului de a incheia asigurari, dar si noi trebuie sa ne adaptam la cerintele lui si sa ii explicam necesitatea asigurarilor. Din pacate, suntem intr-o piata unde trebuie sa mai crestem si educatia financiara.
XPRIMM: Ce ar trebui facut pentru ca piata sa nu se mai invarta in jurul valorii de 2 miliarde euro?
M.T.: Ultimii 10 ani sunt legati de aceasta valoare de 2 miliarde de euro. Am putea sa facem mai mult, e clar, pentru ca potentialul este mare. Ne dorim asta, dar ca sa depasesti 2 miliarde nu poti sa te astepti sa se intample intr-un an. Ca sa-i depasim, ar trebui sa treaca ani in care sa construim cresteri nu foarte mari, dar care sa existe cu adevarat. Din pacate, noi ne ducem un an inainte, un an inapoi. Dar educatia financiara, profesionalizarea jucatorilor, IDD-ul pus in practica sunt factori care ar putea sa duca la cresterea volumului pietei de asigurari.
XPRIMM: Cu ce provocari considerati ca se confrunta piata in acest an?
M.T.: In primul rand, vorbim de legislatie: Solvency II, IDD, GDPR - sunt lucruri care tin de guvernanta, de aliniere pe partea de regulamente interne. Pregatirea profesionala trebuie sa creasca. Pe partea de business, una dintre provocari este sa gasim legatura intre ceea ce isi doreste clientul si ceea ce oferim noi. De asemenea, sa fim mai flexibili, sa nu lasam niciodata garda jos pe partea de servicii, sa stim ca, odata un client castigat ca reputatie, inseamna alti clienti castigati mai departe.
Dar ca sa depasim acea valoare de 2 miliarde de euro, ar trebui ca fiecare sa se gandeasca la o caramida pe care o pune in plus la dezvoltarea pietei de asigurari din Romania. Si asta inseamna pregatire profesionala, implicarea in activitati de pregatire, educatie financiara s.a. Si globalizarea ne va ajuta. Vom ajunge la momentul in care oamenii vor fi mai "cool" daca isi vor face asigurare sau vor fi nevoiti sa-si faca. Totodata, piata va evolua si din punct de vedere al simtului de proprietate. Mobilitatea, share-ul de case vor aparea si in cultura noastra. Si atunci, automat, facand inchirieri, asigurarile vor fi o normalitate.
XPRIMM: Ce tipuri de asigurari vor fi vedetele pietei in acest an?
M.T.: Asigurarea de sanatate este un must-have acum, toata lumea vorbeste despre ea, toata lumea investeste pe acest segment. Are un potential foarte bun si atunci va fi in continuare promovata. Asta face parte si din pachetul salarial; este un lucru bun pentru angajatori sa ofere pe langa salariul de baza si o asigurare privata ca beneficiu extra-salarial. Subliniez ca noua nu ne lipseste de pe piata niciun produs de care ar avea cineva nevoie si atunci vad in continuare ca asigurarile traditionale - plecand de la locuinte, CASCO, commercial-property, asigurarile civile -, vor avea mereu potential.
XPRIMM: OMNIASIG VIG a avut anul trecut o crestere mai mare decat cea a pietei. Care a fost motorul acestei evolutii?
M.T.: Volumul total al primelor brute subscrise in 2018 a avut o crestere de 11% fata de anul precedent, la peste 1,17 miliarde de lei. Non-RCA-ul este segmentul care a dat tonul. Suntem pe locul 1 la CASCO, ceea ce a fost un motor important. Bineinteles ca si asigurarea de sanatate a crescut, dar si segmentele commercial-property si asigurarile pentru locuinte. Nu la fel ca asigurarile de sanatate si CASCO, dar si celelalte polite au avut cresterile lor de volume. Nu ne-am orientat spre o directie anume, nu suntem specializati pe o singura zona. Noi suntem o companie de corporate, in mod special, si avem foarte bune legaturi pe partea de leasing, pe commercial property big accounts - unde suntem foarte bine plasati. Echipa de la OMNIASIG a avut o orientare profesionista de a vinde polite de asigurare pentru o masa mare, nu orientandu-se doar catre anumite zone. Numarul de clienti creste, iar acest lucru ne va da satisfactie pe viitor.
XPRIMM: Pentru 2019 ce obiective aveti?
M.T.: Planurile sunt in crestere, axate tot pe liniile non-RCA si RCA. Noi suntem un jucator important pe zona de corporate, property, CASCO, iar cresterile noastre pe 2019 vin din aceasta zona. Echipa OMNIASIG este foarte buna, incercam sa fim cat mai puternici, sa imbunatatim si zonele unde profitul nu este conform asteptarilor. Noi avem produse, ne-am propus venituri mai mari din toate liniile de business si suntem orientati catre profit.
XPRIMM: Compania se implica si intr-o serie de actiuni de responsabilitate sociala. Asadar, ce obiective aveti in acest domeniu?
M.T.: Noi avem o strategie clara de CSR - responsabilitate sociala si am inceput sa dezvoltam foarte multe astfel de actiuni in urma cu mai multi ani. Din 2014, organizam in fiecare an activitati de voluntariat pentru angajatii nostri, pentru ca ne dorim foarte mult sa ne putem aduce o contributie fata de societate si fata de comunitate. Colegii mei din toata tara sunt foarte receptivi si ma bucur sa vad ca mereu se implica in actiuni de voluntariat diverse si foarte frumoase. Vrem mereu sa dam o mana de ajutor, asa cum a fost si campania noastra foarte complexa din 2017, "OMNIASIG pentru OMU". Societatea are nevoie de asa ceva, de exemple si de implicare fata de semeni, fata de mediu. Ne implicam si in campanii de educatie financiara - avem colegi lectori care sustin ore de educatie financiara, prin programele organizate de ASF in scoli si licee din toata tara. Anul acesta urmeaza sa lansam o noua campanie complexa de CSR si voluntariat.
XPRIMM: Piata trece, in prezent, printr-o serie de schimbari legislative importante. Ce impact au acestea asupra pietei, asupra consumatorilor si asupra activitatii OMNIASIG?
M.T.: Ele au aparut dintr-o necesitate. Ca sa vezi succesul lor, trebuie sa fie intelese si transpuse corect in activitatile de zi cu zi ale companiilor. Noi avem si sustinerea colegilor de la Viena, care aplica aceleasi metode, si vedem ce este mai bine de facut. Bineinteles ca Romania are o particularitate a ei, adica interpretarea legala aici poate sa fie, la un moment dat, intr-un anumit sens. Se discuta cum anume sa fie mai bine si au fost discutii si la nivelul ASF pe tema aceasta. Cred ca este important efectul lor. Aceste legislatii au scopul de a aduce castig, atat pentru piata, cat si pentru clienti. Asta este prioritatea noastra in momentul de fata, sa facem in asa fel incat ele sa fie cunoscute de angajatii nostri si aplicate corespunzator.
IDD-ul da putin potential pietelor si reaprinde flacara consultarii permanente pe care trebuie sa o avem cu clientul, pune anumite restrictii legate de axarea doar pe un produs si doreste dezvoltarea multilaterala a brokerului sau a asiguratorilor in relatia cu asiguratul. Aceste schimbari nu trebuie vazute ca un inamic. Este adevarat ca ele vin la pachet cu tot ce inseamna investitii pe IT sau partea de digitalizare si procese schimbate, dar acest lucru nu inseamna ca, daca au aparut aceste schimbari legislative, ele au adus cu sine acest lucru. Lumea se schimba, cerintele se schimba, piata se schimba. Traim in era tehnologiei, a telefoanelor inteligente si a comunicarilor rapide.
XPRIMM: Ati amintit de tehnologie, cum influenteaza piata si compania OMNIASIG?
M.T.: Trebuie sa raspundem la tehnologie cu tehnologie. Este clar ca si generatiile se schimba si cei care vor veni si vor cere asigurari vor fi interesati de cei care ofera produse si servicii cat mai rapid. Acest lucru inseamna ca IT development-ul sau digitalizarea nu vor mai fi decat niste termeni care vor face diferenta. Digitalizarea va face parte din programul nostru de zi cu zi. Va trebui sa ne schimbam, sa trecem de la modul traditional la cel digital. Sunt lucruri care se vor schimba - constructia pietei, a clientului si a noastra se va schimba.
Si noi ne adaptam noilor tendinte. Am lansat si sistemele telematics, dar piata nu este inca foarte receptiva. In principal, ne-am axat mult pe procese. Am lansat si o directie dedicata, denumita "Directia de Dezvoltare Digitala". Astfel, procesele manuale sunt transformate in procese digitale. Acestea duc, de exemplu, la scaderea timpului de lucru pe partea de daune, pentru ca se lucreaza cu mai multe sisteme informatice, intercalarea lor si crearea unei interfete care sa asigure o comunicare mai rapida. Sunt dezvoltate si sisteme pe care sa le utilizeze clientii, asftel incat acestia sa aiba mai repede acces la relatia cu noi, care sa nu fie doar prin telefon, ci sa fie si printr-o aplicatie. Suntem in perioada in care ne pregatim sa lansam o aplicatie care sa asigure si interfata cu clientul si interfata cu agentii, cu brokerii si cu toti partenerii.
XPRIMM: Cum considerati ca s-au schimbat cerintele clientilor in ultima perioada?
M.T.: Sunt mai atenti la servicii, iar acesta este un lucru foarte bun. Sunt mai atenti la ce isi doresc, au informatii mai multe, se pot informa foarte rapid despre ceea ce inseamna o asigurare sau despre cel care ofera asigurarea respectiva. Nu sunt schimbari decat in bine.
Interviul a fost publicat si in numarul special al Revistei PRIMM Asigurai & Pensii din luna mai 2019.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 30.05.2019 | 4291 vizualizari