Natalia MAN, Director General Adjunct, PAID Romania
Luna martie a fost luna in care s-a vorbit mult despre cutremure - 4 martie marcand 40 de ani de la seismul din 1977. Totodata, s-a discutat si despre nivelul de expunere al Romaniei la riscuri catastrofale si, implicit, despre gradul redus de protectie prin asigurare.
XPRIMM: Conform datelor furnizate de PAID, in acest moment, doar 19,5% din fondul locativ al Romaniei este asigurat, printr-o polita obligatorie. Ce inseamna acest procent pentru o tara cu nivelul de expunere la riscuri catastrofale pe care il are Romania?
Natalia MAN: Stim cu totii care sunt consecintele unui cutremur mai mare de 7 grade in Romania. Am trecut printr-o astfel de experienta in 1977, eveniment care a afectat intreaga tara. Stim, de asemenea, din experienta anterioara, ca daunele materiale au afectat si, probabil, vor afecta doar anumite zone, insa impactul economic se va resimti in toata tara. De aceea, este important ca tot mai multi proprietari de locuinte sa fie asigurati, astfel incat un eveniment major si fondurile disponibile la momentul respectiv sa poata fi gestionate corect. Respectiv, PAID sa se ocupe de constructiile rezidentiale, iar fondurile publice sa fie folosite pentru obiectivele strategice, precum infrastructura, spitalele, scolile. Sunt convinsa ca vor fi multe linii unde va fi nevoie de fonduri. Astfel, ca sa va raspund la intrebare, nivelul de 20% este unul redus, in conditiile in care prima de asigurare este la un nivel social si exista un beneficiu real, pe care, din pacate, putem sa il vedem din ce in ce mai des, in ultimul timp, din cauza frecventei evenimentelor.
XPRIMM: Care a fost evolutia PAID in 2016, in termeni de contracte noi si prime brute subscrise?
N.M.: Pentru noi, 2016 a insemnat o crestere a portofoliului. Am incheiat anul 2015 cu 1,6 milioane de polite si am finalizat 2016 cu 1,7 milioane de polite. Nivelul primelor subscrise a fost de 150 milioane lei, in crestere cu 10% fata de anul anterior, in conditiile in care piata, cel putin cea legata de property, a scazut, iar noi am pierdut doua companii care reprezentau o mare parte din distributia politelor PAD, respectiv ASTRA si CARPATICA. Suntem mandri ca am reusit sa mentinem nivelul portofoliului, ba, mai mult decat atat, sa il si crestem.
XPRIMM: Cum au evoluat, in 2016, despagubirile achitate de PAID?
N.M.: In anul 2016, am avut o frecventa destul de ridicata, cel putin pe partea de inundatii. Am avut si un mic cutremur, insa acesta a avut o intensitate destul de scazuta si a provocat putine pagube materiale. in ceea ce priveste inundatiile, ele au inceput undeva in luna aprilie a anului trecut si au continuat pana la sfarsitul verii, in luna august. Noi am platit, in 2016, aproximativ 3 milioane lei ca despagubiri, insa persoanele care au fost afectate si pagubele economice au fost cu mult mai mari. Noi suntem pregatiti sa platim si ne dorim sa venim in sprijinul cetatenilor in asemenea situatii, insa gradul de cuprindere, asa cum am mai spus, este destul de redus.
XPRIMM: Ati declarat recent ca PAID a investit mult in ultima perioada in consolidarea companiei. Ce inseamna, concret, acest lucru?
N.M.: Ultimii ani au insemnat pentru PAID consolidare financiara si am avut rezultate pozitive si datorita unei rate a daunei destul de scazute, ceea ce ne-a permis sa mentinem in companie rezultatele pozitive, cu bunavointa actionarilor nostri si sa consolidam capitalul. Bineinteles ca vom mentine in continuare aceasta strategie, intelegand ca profitul pentru noi este, de fapt, o resursa de finantare a unei daune viitoare.
XPRIMM: Un pilon important al consolidarii PAID e reprezentat de programul de reasigurare al companiei. Cum a evoluat acesta in ultima perioada? La ce nivel se afla, in acest moment, capacitatea de reasigurare?
N.M.: Reasigurarea a fost intotdeauna un aspect extrem de important in strategia companiei, atat pentru managementul administrativ, cat si pentru cel executiv. In momentul de fata, programul de reasigurare al companiei are o capacitate de 800 milioane euro, fiind, in prezent, cel mai mare din CEE. Avem 63 de parteneri in acest contract, mai mult de 60% din capacitate fiind furnizata de reasiguratori cu rating AA, ceea ce este o confirmare a interesului pe care il au pentru acest program. De asemenea, pot sa mentionez ca PAID este singurul contract in care MUNICH Re participa in CEE. De asemenea, SWISS Re, HANNOVER Re, SCOR, XL Re sunt companii cu capacitati semnificative in programul nostru de reasigurare.
XPRIMM: O intrebare pe care o auziti, cu siguranta, des, dar e greu de evitat: in cazul unui cutremur major, Pool-ul este pregatit sa faca fata instrumentarii si achitarii dosarelor de dauna?
N.M.: Pot sa va spun ca, in momentul de fata, programul de reasigurare este la un nivel cu 52% mai mare decat dauna maxima posibila indicata de formula standard pentru riscul de cutremur. PAID a avut intotdeauna o abordare prudentiala, vom continua sa avem si pe viitor, insa trebuie sa tinem cont si de limitarile date de legea speciala care guverneaza activitatea PAID.
XPRIMM: Ati observat, in ultima perioada, anumite schimbari in comportamentul/perceptia clientilor cu privire la asigurarea obligatorie a locuintei?
N.M.: Din analiza locuintelor aflate in portofoliul nostru, am observat ca exista un interes pentru asigurarea locuintei in special in orasele mari, in centrele unde exista o putere mai mare de cumparare sau proprietarii de locuinte sunt mai expusi informatiilor financiare. De asemenea, 25% din locuintele asigurate sunt proprietati cesionate catre institutii bancare. Din pacate, in tara noastra, inca exista mentalitatea ca "mie nu mi se poate intampla un asemenea eveniment" sau, in cazul in care se va intampla, statul va interveni, la fel cum s-a intamplat si in 1977. Din pacate, situatia s-a schimbat. in momentul de fata, ar fi extrem de dificil sau ar dura extrem de mult pentru a aduna asemenea fonduri, gandindu-ne ca un eveniment similar ar putea ajunge la 6% din PIB. Ar fi complicat ca statul sa poata compensa toate aceste pierderi. Daca ne uitam la Italia, persoanele care au fost afectate de evenimentele de acum 2-3 ani nu si-au primit nici acum banii pentru reconstructie, traiesc si acum in tabere amenajate, pentru ca statul nu a putut compensa aceste pierderi materiale. Pana in momentul de fata, nu s-a gasit o solutie legata de sistemul de asigurari, care nu acopera, din pacate, riscul de cutremur. In Romania, avem beneficiul ca Pool-ul de asigurare a fost infiintat inainte de producerea unui eveniment si putem beneficia cu totii de el, in cazul in care se produce un dezastru - conditia fiind, bineinteles, sa ne asiguram.
XPRIMM: In ce stadiu se afla planul de actiune in caz de dezastru extins?
N.M.: Acest proiect a fost demarat anul trecut, in luna august, cu asteptarea ca, undeva la mijlocul lui 2018, sa fie testat si implementat. Este un proiect extrem de complex si implica multi jucatori din piata locala. Este un plan al pietei, de fapt, nu este un plan care priveste doar PAID-ul. Ne dorim ca acest plan sa fie cat mai repede functional, pentru a veni in beneficiul asiguratilor nostri, scopul lui fiind, bineinteles, gasirea unei solutii operationale care sa conduca la plata cat mai rapida si cat mai simpla a despagubirilor.
XPRIMM: Ce alte obiective are PAID pentru perioada urmatoare?
N.M.: Sunt multe proiecte importante in derulare. in primul rand, vom continua procesul de consolidare financiara. De asemenea, ne dorim sa facem demersuri pentru cresterea gradului de cuprindere in asigurare, prin derularea unor proiecte de educatie financiara. Ne dorim testarea si implementarea planului de dezastru extins si mai avem un proiect legat de platforma IT, pentru imbunatatirea fluxurilor operationale.
Editor: Oana RADU | Publicat pe 19.04.2017 | 4216 vizualizari