Nicoleta RADU, Director General, PAID Romania
Inca traim intr-o societate in care ne place sa spunem senin "mie nu mi se poate intampla". Aceasta realitate este confirmata si de cifrele noastre. Din pacate, chiar locuitorii din zonele cu risc seismic ridicat sunt cei care nu isi asigura casele.
XPRIMM: Am observat din rezultatele publicate de PAID ca numarul politelor PAD a fost in continua crestere in acest an. Care considerati ca sunt factorii care au determinat aceasta evolutie?
Nicoleta RADU-NEACSU: In mare masura, cresterea se datoreaza modificarilor legislative din 2014, prin care se instituie obligativitatea existentei unei polite PAD la emiterea unei polite facultative pentru o locuinta.
XPRIMM: Va asteptati ca aceasta tendinta sa se pastreze pana la finalul anului si chiar in anii urmatori?
N.R.-N.: In conditiile in care piata asigurarilor a fost marcata doi ani consecutivi de pierderi semnificative pe fondul problemelor avute de companiile ASTRA Asigurari si CARPATICA Asig, pentru PAID reprezinta o provocare pastrarea, in 2017, a volumului subscrierilor la acelasi nivel ca in 2016.
XPRIMM: Chiar daca Romania este o tara expusa la mai multe riscuri naturale, nu ne-am confruntat in ultimii ani cu cazuri deosebite, spre exemplu un cutremur puternic. Totusi, ati observat o cerere mai mare pentru asigurarile obligatorii dupa intensa mediatizare a cutremurului din Italia?
N.R.-N.: In acest context este important ca romanii sa stie ca in comparatie cu alte tari, precum Italia, unde proprietarii de locuinte nu sunt protejati printr-un sistem national, in Romania avem polita PAD, care pentru un tarif anual de 10 sau 20 euro acopera despagubiri in limita sumei de 10.000, respectiv 20.000 euro.
Romanii ar trebui sa fie constienti ca tara noastra este foarte expusa la riscurile pe care noi le asiguram. Evenimente de aceasta natura se produc frecvent in Romania, fie ca sunt inundatii, fie alunecari de teren sau cutremure. Se produc evenimente si in alte tari, cum este cazul Italiei! Din pacate, constientizarea pericolului unui seism sau altui tip de dezastru natural este mica, iar proprietarii aleg sa nu incheie o polita de asigurare. De aceea, dupa niciun eveniment natural intamplat si soldat cu daune, nu se inregistreaza cresteri semnificative ale subscrierilor.
XPRIMM: Ati observat totusi, in acest an, in Romania, anumite schimbari in comportamentul clientilor vizavi de asigurarea obligatorie a locuintei?
N.R.-N.: Comportamentul fata de notiunea de asigurare este strans legat atat de nivelul de informare al asiguratilor, dar si de cel de dezvoltare economica a zonei.
Consider ca trebuie sa insistam mai mult in ceea ce priveste informarea populatiei in legatura cu acest produs de asigurare, care este totusi un produs nou si, de aceea, cred ca mai e nevoie de timp pentru intelegerea si asimilarea acestui concept, in mod constient, la nivelul intregii populatii.
XPRIMM: Exista diferente foarte mari in ceea ce priveste regiunea, mediul, dar si tipul de locuinta. Cum s-ar putea dezvolta mai mult asigurarea obligatorie in mediul rural? Ati identificat o serie de solutii in acest sens?
N.R.-N.: Inca traim intr-o societate in care ne place sa spunem senin "mie nu mi se poate intampla". Aceasta realitate este confirmata si de cifrele noastre. Din pacate, chiar locuitorii din zonele cu risc seismic ridicat sunt cei care nu isi asigura casele. Astfel, in regiunea de dezvoltare Moldova, arie de impact pentru seismele cu epicentru in Vrancea, doar 16,06% din locuinte sunt in gradul de cuprindere in asigurare, in timp ce in Banat sau Muntenia gradul ajunge la 27,15% si respectiv 23,99%. In Capitala, gradul de cuprindere este de 38,9%, in mare parte stimulat si de fondul imobiliar contractat in ultimii ani prin credite ipotecare.
In mediul rural, dar nu numai, pe langa cutremur, care este un fenomen cu frecventa redusa dar severitate ridicata, si inundatii, care se produc din ce in ce mai des in Romania, exista si fenomenul alunecarilor de teren, care aduce daune semnificative, de cele mai multe ori ele fiind daune totale. Toate aceste fenomene trebuie constientizate de toata populatia Romaniei!
XPRIMM: In ceea ce priveste despagubirile achitate de PAID, cum au evoluat ele in acest an comparativ cu 2015? Din total, care este ponderea platilor pe categoriile Urban/Rural, Locuinte tip A/ tip B?
N.R.-N.: Despagubirile totale in intervalul 1 ianuarie 2016 - 30 septembrie 2016 au fost de 1.487.878 lei, din care, pentru tipul A, 1.240.606 lei, iar pentru tip B, 247.272 lei. Spre comparatie, in intervalul 1 ianuarie 2015 - 30 septembrie 2015, au fost platite despagubiri totale in valoare de 2.672.463 lei, suma platita fiind defalcata pe tip A - 2.031.705 lei, si tip B - 640.758 lei.
XPRIMM: Care sunt pasii pe care cetatenii trebuie sa ii efectueze in cazul unui eveniment asigurat care a condus la afectarea locuintei? In cat timp si cum primesc ei despagubirea?
N.R.-N.: In primul rand, trebuie luate masuri de conservare a locuintei si de limitare a daunei. Pasul urmator este de avizare (instiintare) a evenimentului la asiguratorul care a eliberat PAD. Ulterior, un inspector al asiguratorului se va deplasa in termen de cinci zile lucratoare de la avizare la locuinta asigurata in scopul constatarii daunelor. Apoi urmeaza un interval in care societatea care a emis polita instrumenteaza dosarul, acest proces finalizandu-se cu propunerea de despagubire care se trimite la PAID. Dupa primirea dosarului complet de la asigurator, PAID va face plata despagubirii catre asigurat in maxim 5 zile.
XPRIMM: PAID lucra la conceperea unui plan de interventie in caz de dezastru extins. In ce stadiu se afla acest proiect?
N.R.-N.: In acest moment, am inceput sa lucram la acest proiect, care este unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale noastre. Planul are ca scop stabilirea ansamblului de reguli care vor sta la baza instrumentarii eficiente si unitare a daunelor generate de evenimente catastrofale. Pentru moment, va pot spune doar ca pentru Managementul de proiect am selectat compania MARSH Risk Consulting. Dincolo de acest lucru, nu va pot oferi deocamdata alte detalii.
XPRIMM: In cazul unui cutremur major, Pool-ul este pregatit sa faca fata instrumentarii si achitarii dosarelor de dauna?
N.R.-N.: PAID trateaza cu maxima seriozitate si responsabilitate aceasta problema. Una dintre masuri a fost sa incheiem contracte de colaborare cu societati specializate in instrumentarea de daune pentru a putea face fata unui numar mare de dosare in cazul unui eveniment de amploare.
De asemeni, o masura foarte importanta este sa implementam acest plan de actiune in caz de dezastru extins. Nu in ultimul rand, PAID isi imbunatateste permanent programul de reasigurare, care in acest moment este de 800 milioane euro.
XPRIMM: Credeti ca ultimii trei ani, in care PAID s-a implicat in sustinerea campaniei "Octombrie - Luna Asigurarilor de Locuinte", au influentat in vreun fel evolutia gradului de penetrare a asigurarilor obligatorii de locuinta?
N.R.-N.: Consider ca o astfel de campanie reprezinta o alta modalitate prin care putem sa informam populatia Romaniei despre existenta acestui sistem de asigurare care ar putea fi salvator in cazul unui eveniment natural.
La finalul lunii septembrie, la nivel national, erau active 1.721.433 de polite de asigurare obligatorie a locuintelor, gradul de cuprindere in asigurare fiind de aproape 20%.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 24.10.2016 | 4601 vizualizari