Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare din Romania - PRBAR a transmis, pentru 1asig.ro, o serie de precizari ca urmare a unor declaratii aparute in spatiul public pe tema primei nete de comision de distributie a politelor RCA.
Astfel, in continuare, redam integral comunicatul de presa transmis de Patronat:
In replica la afirmatia CEO-ului Allianz TiriacAsigurari, potrivit caruia masura introducerii primei nete a fost in mod cert in avantajul clientului. Practic, comisionul care mergea catre distribuitor, merge acum catre client, care beneficiaza de un pret final mai bun. Cred ca asta trebuie sa inteleaga si cei care afirma ca nu se poate vinde in online mai ieftin. Se poate, pentru că nu avem cui sa platim cei 7-8% pe care il platim intermediarilor, PRBAR considera ca trebuie facuta de catre autoritati o analiza temeinica a rezultatului introducerii in Septembrie 2022 a conceptului de prima neta de comision de distributie, pentru RCA.
In cele 18 de luni de functionare in acest mod a pietei de RCA nu s-a observat in mod relevant o majorare a vanzarii acestui produs de asigurare pe canalele online ale brokerilor sau asiguratorilor, deoarece achizitia de catre clienti in mod direct presupune munca acestora, dar mai ales asumarea raspunderii pentru auto-emitere corecta, si/sau pentru daunele produse cu o asigurare incorecta.
Comisionul de distributie nu este un venit nemeritat al intermediarilor de asigurari, care s-ar cuveni sa se reflecte intr-un discount acordat clientilor care achizitioneaza singuri, online, ci reprezinta o remuneratie care acopera in primul rand urmatoarele costuri ale intermediarilor:
- costurile de autorizare si de functionare, date de legislatia in vigoare, catre ASF si catre furnizori de servicii de audit IT si contabilitate specializata;
- costuri de pregatire profesionala catre furnizori specializati, si taxe de certificare si examinare catre ISF;
- costuri de emitere catre furnizorii de soft specilizat de brokeraj;
- costuri cu incasare si procesarea platilor: comisioane bancare, taxe POS sau procesator de plata online;
- costuri de administrare polita: notificare expirare asigurare, calculatii comparative de reinoire, costuri de comunicatii;
- costuri cu asigurarea obligatorie de raspunderea profesionala a intermediarului;
- costuri pentru conformitare la cerintele legale privind protectiei datelor cu caracter personal si a celor cerute de legea distributie de asigurari.
- Costuri generate de consultanta, atunci cand este oferita clientilor, la cererea acestora;
Ce ramane dupa acoperirea tuturor costurilor enumerate mai sus reprezinta un venit brut pentru activitatea depusa de distribuitor, pentru asumarea raspunderii privind corectitudinea datelor si pentru emiterea cu acuratete a politei RCA.
De altfel, remuneratia intermediarilor este transparent prezenta clientor pe oferta de asigurare, atat in procent cat si in suma absoluta, inca din anul 2017, iar daca asiguratul accepta sa plateasca remuneratia unui intermediar, inseamna ca intelege cele de mai sus si ca exista asteptari de asistenta ulterioara ale aceluiasi intermediar, in caz de dauna.
In concluzie, emiterea de polite de asigurare presupune costuri, responsabilitate si implicare din partea unui personal specializat, pregatit profesional corespunzator, si care activeaza intr-un domeniu stict reglementat si supravegheat, spre buna protectie a tuturor clientilor.
Nu in ultimul rand, datele oficiale dovedesc ca intermediarii in asigurari sunt canalul de distributie preferat de catre consumatori si de catre asiguratori, nu doar din Romania ci din toata Europa, datorita disponibilitatii dovedite, a bunei cunoasteri a produselor, a consultantei si asistentei oferite clientilor, remunerati fiind doar cu un comision de succes. ”