Principalul indice al Bursei de Valori de la Bucuresti (BET) a fluctuat in sens negativ cu o dinamica nelinistitoare in contextual scandalului politic produs dupa primul tur al alegerilor prezidentiale. Variatia indicelui pet pentru ultima saptamana a fost de -3,6%, in timp ce la nivelul zilei de astazi a fost de -0,87%. Are acest aspect un impact semnificativ asupra pietei asigurarilor? Din fericire, raspunsul este NU.
In acest moment, datele in timp real afisate de site-ul BVB arata ca, cu o unica exceptie, toate titlurile din structura BET sunt pe minus: Nuclearelectrica (-2,29%), TTS-Transport Trade Services (-3.46%), Teraplast (-3.92%), Transelectrica (-1,04%), Romgaz (-0.99%), OMV Petrom (-1.03) etc.
Ce legatura are acest fenomen cu afacerile asiguratorilor?
La finalul trimestrului IV 2023, valoarea activelor (masurate conform principiilor regimului Solvabilitate II) se situa la circa 30,9 miliarde lei. La finalul trimestrului I 2024, valoarea activelor era de 33,1 miliarde lei. In acelasi timp, valoarea fondurilor proprii eligibile sa acopere cerinta de capital de solvabilitate se afla la finalul lunii martie 2024 la nivelul de circa 8,8 miliarde lei, in timp ce valoarea fondurilor proprii eligibile sa acopere cerinta de capital minim era de 8,3 miliarde lei. Actiunile ocupa in portofoliul agregat de investitii al asiguratorilor romani numai 0.92% (ASF, Trim. III 2023), o parte foarte mica si care, din fericire, nu este suficient de relevanta pentru a avea un impact important. Ca atare, variatia negativa a indicilor BVB nu este de natura sa aiba un efect important.
Totusi, procentul de mai sus nu include activele detinute pentru contractele unit-linked. In acest caz, functie de mixul investitional ales de asigurat, este posibil ca o oscilatie importanta a indicilor BVB sa aiba un impact temporar asupra valorii unitatilor de fond. Mai puternic decat efectul real, concret, al acestor oscilatii poate fi insa efectul psihologic asupra asiguratilor sau potentialilor asigurati. Volatilitatea perceputa a pietelor financiare este intotdeauna un argument care limiteaza apetnta consumatorilor pentru produsele cu componenta de investitii.