Dupa aparitia proiectul de HG care prevede limitarea tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referinta pentru o perioada de 6 luni, mai multi specialisti din industrie au explicat care sunt efectele acestei decizii asupra stabilitatii pietei - asiguratori si brokeri - si, implicit, pentru consumatori, precum si asupra tarii, prin posibilitatea demararii unei noi proceduri de infringement de catre Comisia Europeana.
Propunerea a fost inaintata de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), iar proiectul de HG a fost pus, vineri, in transparenta publica pe site-ul Ministrului Finantelor. Acesta prevede si tarifele de prima maxime, precum si sanctiuni pentru asiguratorii care depasesc nivelul maxim. De asemenea, proiectul lumiteaza comisioanele de distributie la maximum 5% din prima bruta incasata.
Decizia a fost motivata ca fiind utila pentru protejarea consumatorilor pe asigurari, dupa ce retragerea autorizatiei de functionare a CITY Insurance a dus la o crestere importanta a tarifelor RCA atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice, si in special pentru camioane. Insa, autoritatile au vorbit mai putin de efectele asupra asiguratorilor si brokerilor din piata.
UNSAR si BAAR: masuri de acest tip nu pot reprezenta solutii pe termen lung, intrucat nu au cum sa ofere nici stabilitate, nici predictibilitate
Dupa acest anunt, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania au precizat ca au luat nota cu surprindere de proiectul de Hotarare de Guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de prima la asigurarile RCA.
Conform acestora, propunerea de act normativ pare ca nu luat in considerare faptul ca masuri similare luate in urma cu cativa ani si-au dovedit totala lipsa de eficienta pe termen mediu si lung. De altfel, decizia anterioara de plafonare a tarifelor RCA a atras dupa sine demararea procedurii de infringement de catre Comisia Europeana si a condus la adoptarea unei legislatii RCA care a afectat piata de asigurari si a contribuit la situatia actuala.
"Capacitatea asiguratorilor de a determina individual primele in functie de riscurile pe care si le asuma si de a distribui acest risc intre asigurati constituie un principiu de baza al asigurarilor. O debalansare a acestor mecanisme ar putea afecta solvabilitatea companiilor de profil si capacitatea acestora de a-si indeplini rolul cel mai important, respectiv de a plati despagubiri catre victimele accidentelor de circulatie", au transmis oficialii UNSAR - BAAR.
Potrivit acestora, industria de asigurari are nevoie de stabilitate si predictibilitate pentru a incuraja si alti investitori sa fie activi si sa investeasca in Romania. Din nefericire, masuri de acest tip nu pot reprezenta solutii pe termen lung, intrucat nu au cum sa ofere nici stabilitate, nici predictibilitate. Acest lucru are loc in contextul in care prioritatea ar trebui sa fie tocmai indreptarea acelor aspecte din legislatia nationala care au atras deja declansarea procedurii de infringement impotriva Romaniei, ca urmare a modificarilor aduse Legii RCA in trecut, si care afecteaza libertatea asiguratorilor de a-si decide propriile politici si strategii de vanzare.
ApPA: Plafonarea tarifelor RCA poate contribui la destabilizarea si mai accentuata a situatiei companiilor active pe acest segment
La randul sau, Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor - ApPA considera ingrijoratoare demersurile legislative privind plafonarea pentru 6 luni a tarifelor pentru asigurarea de raspundere civila auto - RCA si limitarea comisioanelor distribuitorilor la 5%.
Prevederile proiectului de Hotarare de Guvern pot contribui la destabilizarea si mai accentuata a situatiei companiilor active pe segmentul de asigurari RCA, lovit de falimentul CITY Insurance. Potrivit celor mai recente date oficiale furnizate de ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara, rata combinata in ceea ce priveste asigurarile RCA se ridica la peste 130%, precizeaza ApPA.
"Cele 6 luni de tarife plafonate nu rezolva fondul problemei care marcheaza, in acest moment, piata de RCA. O parte din soferi ar putea sa se bucure de o forma de economie la achitarea primelor in urmatoarea perioada. Aceasta ar fi, insa, urmata de o revenire la tarifele reale, care au la baza formule de calcul clare, care tin cont de daunalitatea crescuta din tara noastra, tarifele de reparatii si restul parametrilor importanti. In plus, aceste 6 luni risca sa afecteze stabilitatea companiilor de asigurari, acest lucru rasfrangandu-se, in definitiv, tot asupra asiguratilor RCA", au transmis reprezentantii ApPA.
Proiectul de HG prevede si o masura cu impact semnificativ asupra brokerilor de asigurare - limitarea comisioanelor de distributie la maximum 5% din prima bruta incasata.
"Prin aplicarea unei astfel de plafonari, cei aproape 40.000 de distribuitori in asigurari vor fi puternic afectati, intr-o perioada in care circa 1 milion de polite RCA active la CITY Insurance urmeaza sa expire. Acest lucru va afecta si clientii finali, care nu vor mai beneficia de consultanta de specialitate a unor intermediari in aceste momente cand conteaza foarte mult sa stie sa aleaga un produs de asigurare de calitate", atrage atentia Asociatia.
PRBAR: Plafonarea comisionului RCA la 5% afecteaza 40.000 de distribuitori de asigurari
Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare - PRBAR a atras atentia ca peste 40.000 de profesionisti independenti si angajati activeaza in distributia de asigurari, iar existenta acestora pe piata va fi grav pericilitata de masura plafonarii comisioanelor propusa de catre ASF ca solutie salvatoare a pietei RCA din Romania, cu consecinte nefaste care se vor produce asupra sutelor de mii de clienti si parteneri din domenii conexe.
"Plafonarea comisioanelor poate conduce la un scenariu in care aproximativ 20.000 de distribuitori independenti sunt eliminati de pe piata in decurs de maxim 2-3 luni. In aceasta ipoteza, aproximativ 700.000 de polite de asigurare vor trebui emise direct de societatile de asigurari, care nu pot crea aceasta capacitate operationala intr-un timp scurt. Consecinta directa va consta in existenta, in fiecare luna, a aproximativ 350-500 de mii de consumatori care vor intampina reale probleme in accesarea produselor de asigurare - adica efectul exact contrar celui indicat in nota de fundamentare a Proiectului", spune Adriana GRECU, Presedintele PRBAR. Prin urmare, Patronatul solicita excluderea din Proiect a prevederior care vizeaza plafonarea comisioanelor de distributie.
PIAR si FSAB: Plafonarea tarifelor va transforma piata RCA din Romania intr-o piata impredictibila
Totodata, Patronatul Industriei Asigurarilor din Romania - PIAR si Federatia Sindicatelor din Asigurari si Banci - FSAB au atras atentia asupra efectelor negative care vor fi generate de eventuala adoptare a proiectului de Hotarare de Guvern care vizeaza o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor asigurarilor RCA.
"O astfel de masura ce a vizat plafonarea tarifelor asigurarilor RCA a fost instituita si in cursul anilor 2016 - 2017, generand o destabilizare profunda a pietei de asigurari, provocand pierderi uriase pentru investitorii din aceasta piata si declansand procedura de infringement de catre Uniunea Europeana", au transmis cele doua parti.
Conform acestora, tarifele asigurarii RCA sunt calculate pe baza unor date statistice obiective, in asa fel incat sa poata permite plata daunelor, a caror frecventa si severitate sunt, din pacate, foarte ridicate in Romania, cunoscandu-se faptul ca Romania este fruntasa la numarul de decese din accidente rutiere. Asa cum s-a intamplat in trecut, pierderile pe care introducerea plafonarii le va genera pentru piata de asigurari vor pune in dificultate capacitatea de despagubire echitabila a persoanelor prejudiciate si asiguratilor.
Chiar si Bogdan CHIRITOIU, Presedintele Consiliului Concurentei, a transmis ca plafonarea preturilor nu este suficienta pentru a rezolva criza de pe piata RCA si este nevoie de un pachet de mai multe masuri pentru a fi siguri ca, dupa sase luni, nu vor mai exista aceleasi probleme.
Noile tarife de referinta RCA
In acest context, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara a publicat noile tarife de referinta pentru politele auto obligatorii - RCA, ce vor fi luate in considerare la plafonarea tarifelor RCA.
Fata de raportul precedent, noile tarifele de referinta RCA au inregistrat cresteri pentru toate categoriile de clienti. Pentru autoturismele detinute de persoanele fizice tarifele incep de la 762 lei si urca la 3.551 lei. La camioanele de peste 16 tone pretul ajunge la 7.539 lei in cazul persoanelor juridice si la 5.212 lei pentru persoanele fizice.
Mai multe detalii despre tarifele de referinta gasiti AICI.