1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

RCA - statistici, preturi, managementul riscului

Paul DUMITRU
Managing Partner
CRUX Insurance Broker

Saptamana trecuta a fost adoptata o noua directiva de catre ASF ce impune asiguratorilor corelarea tarifelor RCA cu nivelul daunalitatii pentru fiecare segment de potentiali asigurati. Avand in vedere ca nu au mai existat masuri similare in istoria pietei de asigurari din Romania este greu de evaluat care vor fi consecintele acestei masuri pe viitor. Asiguratorii ce subscriu RCA pe piata romaneasca au obiectat ca aceasta masura ar putea sa nu ajute, argumentand ca nu exista informatii statistice referitor la nivelul daunalitatii pentru anumite segmente de potentiali asigurati si ca exista o incongruenta a datelor statistice de pe alte piete cu piata romaneasca pentru aceste categorii de potentiali asigurati.

Doua abordari referitor la calculul primei de asigurare

Calculul primelor de asigurare presupune doua tipuri de abordari in functie de liniile de asigurare sau segmente de potentiali asigurati:
  • Prima se bazeaza pe istoricul daunalitatii unei anumite linii si existenta de statistici credibile ce pot fi folosite in calculele actuariale care, corelate cu strategiile comerciale, conduc la calculul final al primei de asigurare.
  • A doua abordare se aplica atunci cand nu exista indeajuns de multe date statistice si tine cont de experienta underwriter-ului cu o linie de asigurari sau un segment de potentiali asigurati, fiind o abordare mai mult sau mai putin empirica, aceasta 'filozofie' fiind aplicata spre exemplu in cazul unor linii de asigurari unde numarul de 'obiecte' asigurate este redus, cum ar fi asigurarile aviatice sau cele marine.

Revenind la RCA -  avand in vedere lipsa unor statistici relevante se incearca impunerea unui 'hibrid' intre cele doua abordari de subscriere. In general, atunci cand se subscrie un risc, cel mai dificil lucru este sa incerci sa calculezi o prima in lipsa unor informatii despre risc. Ca atare underwriter-ul va presupune 'ceea ce este mai rau', iar prima va reflecta acest lucru in sensul ca va fi mai ridicata in lipsa unor informatii care sa ii ofere confortul ca primele colectate vor putea sa acopere daunalitatea. De aceea exista riscul ca aceasta abordare sa nu conduca neaparat la o reducere a tarifelor RCA pe termen scurt. In plus, o astfel de masura nu incurajeaza reducerea riscului pentru acele categorii de potentiali asigurati unde este cel mai ridicat potential de dauna, iar cresterea daunalitatii pentru acesti potentiali asigurati nu va face decat sa conduca la o crestere a tarifelor medii RCA pentru intreaga piata, de aceea sunt necesare masuri de management al riscului suplimentare, inclusiv potential masuri legislative.

Statistici, preturi, managementul riscului referitor la RCA

Prin comparatie, in SUA au fost luate masuri specifice pentru acele categorii de potentiali asigurati al caror risc este ridicat (descrise intr-un articol anterior). Astfel, datele statistice despre piata RCA din SUA prezentate mai jos conform 'Insurance Information Institute' (Insurance Fact Book 2016) pot ajuta in luarea unor masuri suplimentare si desprinderea unor concluzii folositoare si pentru piata romaneasca de asigurari:

- In toate statele americane asigurarea RCA este obligatorie, iar limitele de despagubire minime variaza intre 10-25.000 de dolari pentru daune materiale si 30-100.000 de dolari pentru vatamari corporale, conditiile de asigurare nefiind reglementate;

- In 2013 media cuprinderii in asigurare a autovehiculelor era de 88,4% (variind de la stat la stat intre 74,1% si 96,1%), mai precis un total de 195 milioane de autovehicule aveau asigurare RCA. Dintre acestea aproximativ 76% aveau si asigurare CASCO;

- Din cele 195 de milioane de autovehicule asigurate RCA aproximativ 1% (adica cca. 1,9  milioane) erau detinute de asigurati cu grad ridicat de risc;

- Costul mediu anual de intretinere a unui sedan in SUA pentru 2014 era de aproximativ 8.700 dolari, ceea ce includea combustibilul, mentenanta, anvelopele, taxele si asigurarile; din acest cost, RCA-ul reprezenta in medie aproximativ 500 de dolari (variind de la stat la stat intre 260 si 860 de dolari);

- Rata daunei combinata pentru RCA pentru intreaga piata americana in 2014 a fost de 102,4%, aceasta fiind impartita in:
  • 77,4% daune platite (incluzand cheltuielile de regularizare a daunei),
  • 24,5% cheltuieli operationale (incluzand 8,9% cheltuieli de achizitie - comisioane platite agentilor/brokerilor) si
  • 0,5% dividende platite actionarilor;
- Dauna medie a fost in 2014 de 3.160 dolari pentru daune materiale (cu o frecventa a daunalitatii de 5,95%) si 16.640 dolari pentru vatamari corporale, incluzand si daunele morale (cu o frecventa a daunalitatii de  0,87%); pentru daunele materiale, dauna medie intre 2003-2013 a crescut cu aproximativ 21%, iar pentru vatamarile corporale a crescut cu 35%;

- Despagubirile totale platite pentru RCA (asigurari comerciale si individuale) au fost in 2014 de aproximativ 84 miliarde de dolari (fara costurile cu reglementarea daunelor), iar primele totale (asigurari comerciale si individuale) au fost de aproximativ 132 miliarde de dolari, ponderea RCA in total prime non-viata fiind de aproximativ 26,3%.

Cateva observatii si o concluzie...

Avand in vedere ca nu exista informatii publice despre frecventa daunelor, a daunei medii si ca nu poate fi comparata puterea de cumparare locala cu cea a americanilor, este greu de spus daca asigurarea RCA in Romania este 'scumpa' sau nu relativ cu limitele de despagubire. Ceea ce insa poate calcula fiecare detinator de autovehicul este daca ponderea costului RCA in costul total anual de intretinere al unui autovehicul este similara cu cea din SUA.

O observatie de asemenea foarte interesanta este existenta dividendelor pentru actionari cu toate ca rata combinata a daunei este de peste 100%.  Aceasta se datoreaza celei de-a doua surse de venit a oricarui asigurator, respectiv investitiile. In Romania, pierderile datorate ratei combinate a daunei de 127% (in T2 din 2015) nu pot fi acoperite de veniturile din investitii din aceeasi perioada si ca atare va continua cresterea tarifelor medii RCA pentru acoperirea pierderilor daca nu se iau masuri care sa reduca riscul pentru acele categorii de potentiali asigurati cu risc ridicat.

Spre exemplu, in SUA, pentru anumite categorii de asigurati, respectiv pentru cei tineri (datorita lipsei de experienta si imprudenta in conducerea autovehiculelor) si pentru cei varstnici (pentru care se considera ca varsta poate sa le impieteze abilitatea de a conduce autovehicule) exista legislatie specifica in privinta obtinerii sau reinnoirii permisului de conducere, ceea ce ajuta la reducerea riscului pentru aceste categorii de asigurati. Acestea sunt doar cateva exemple, existand multe alte propuneri din partea tuturor celor implicati vis-à-vis de reducerea riscului, propuneri care ar trebui luate in considerare.

In final, in loc de concluzie, cred ca se impune ca toate partile interesate sa lucreze in continuare pentru gasirea unor solutii suplimentare pentru ca asigurarea RCA sa isi indeplineasca nu numai rolul de finantare a riscului (adica de despagubire a daunelor asigurate), ci si de reducere a riscului de raspundere civila auto cu beneficii pentru intreaga societate cum ar fi de exemplu reducerea numarului de accidente, reducerea tarifelor si fluidizarea procesului de lichidare a daunelor.