Jumatate dintre romani vad schimbarile climatice drept un fenomen natural, nu unul produs de om, arata un sondaj cu peste 3.200 de respondenti, desfasurat in cadrul campaniei "Luna Asigurarilor de Locuinte" a Asociatiei Pentru Promovarea Asigurarilor. Conform aceluiasi sondaj, 1 din 2 este dispus intr-o foarte mare masura sa isi reduca consumul de energie electrica, iar 4 din 10 sunt dispusi intr-o foarte mare masura sa isi reduca consumul de energie termica pentru a contribui la lupta impotriva schimbarilor climatice.
Despre schimbarile climatice
Majoritatea participantilor la sondajul desfasurat in cadrul campaniei "Luna Asigurarilor de Locuinte" crede in realitatea schimbarilor climatice, insa exista diferente de perceptie in ceea ce priveste cauzele care provoaca acest fenomen. Astfel, aproape 53% dintre participantii la sondaj sunt de parere ca schimbarile climatice sunt ceva natural, nu provocat de om. Dintre acestia, o treime considera ca nu ar trebui sa ne ingrijoram din cauza lor, in timp ce doua treimi manifesta un grad de ingrijorare: 25% din persoanele care vad schimbarile climatice drept un fenomen natural considera ca ar trebui sa ne ingrijoram foarte mult din cauza lor, in timp ce 42% sunt de parere ca ar trebui sa ne ingrijoram intr-o oarecare masura.
Din cei aproape 46% de respondenti care cred ca schimbarile climatice sunt provocate de om, mai mult de doua treimi (72%) considera ca aparitia si existenta acestora ar trebui sa ne ingrijoreze foarte mult.
Peste jumatate dintre respondenti (55%) se declara informati intr-o oarecare masura despre cauzele schimbarilor climatice, in timp ce 22% sunt de parere ca sunt foarte bine informati, iar 17% - doar intr-o mica masura. Doar 6% dintre participantii la sondaj au declarat ca nu se considera deloc informati cu privire la cauza acestui fenomen.
39% dintre participantii la sondaj au incredere intr-o foarte mare masura in ce spun oamenii de stiinta despre schimbarile climatice, iar 44%, doar intr-o oarecare masura. In acelasi timp, 10% din ei se incred doar intr-o mica masura in spusele oamenilor de stiinta, 4% - deloc, iar 3% nu pot aprecia sau nu stiu.
Despre reciclare si protectia mediului
Intrebati daca aleg sa colecteze gunoaiele in mod selectiv, in total 82% dintre respondenti au declarat ca fac acest lucru: 48% de fiecare data, cu toate deseurile, in timp ce alti 34% colecteaza selectiv doar anumite elemente, cum ar fi PET-urile sau hartia. 13% nu fac acest lucru deoarece sunt convinsi ca gunoiul nu este colectat selectiv mai departe.
Pentru aproape 37% dintre participantii la sondaj, faptul ca un produs este realizat din materiale reciclate conteaza intr-o mare masura, iar pentru 42% - intr-o oarecare masura.
Cand vine vorba de protectia mediului, exista anumite schimbari pe care fiecare dintre noi le poate implementa pentru a reduce impactul personal asupra mediului. Cat de dispusi sunt romanii sa faca aceste schimbari? Reducerea consumului de electricitate si de energie termica se numara printre solutiile cu cel mai mare numar de "adepti".
Astfel, 35% sunt dispusi intr-o foarte mare masura sa isi modifice dieta zilnica pentru a contribui la lupta impotriva schimbarilor climatice, in timp ce 48% - doar intr-o oarecare masura. 6% nu sunt deloc dispusi sa faca acest lucru.
46% dintre respondenti sunt dispusi intr-o foarte mare masura sa isi reduca consumul de energie electrica pentru a contribui la lupta impotriva schimbarilor climatice, iar 41% - intr-o oarecare masura. 3% nu sunt deloc dispusi sa faca acest lucru.
39% dintre respondenti sunt dispusi intr-o foarte mare masura sa isi reduca consumul de energie termica (sa reduca cu 1-2 grade temperatura din casa in sezonul rece, de exemplu) pentru a contribui la lupta impotriva schimbarilor climatice, iar 42% - intr-o oarecare masura. 6% nu sunt deloc dispusi sa faca acest lucru.
De asemenea, 39% sunt dispusi intr-o foarte mare masura sa ia masuri active de a reduce consumul lor de apa ca sa contribuie la lupta impotriva schimbarilor climatice, in timp ce 43% sunt dispusi intr-o oarecare masura sa faca acest lucru. 6% nu sunt deloc dispusi sa implementeze astfel de actiuni.
Despre protectia locuintei
Nevoia de informare - cu privire la costurile, dar si la beneficiile unei polite de asigurare, de exemplu, precum si in ceea ce priveste mecanismele de functionare ale acestor produse financiare -, este vizibila in raspunsurile date la intrebarile privind motivul care a determinat o parte importanta a respondentilor sa nu opteze pentru protectia financiara oferita de astfel de produse.
De exemplu, intrebati care este motivul pentru care au incheiat doar o polita obligatorie de locuinta, nu si o polita facultativa, aproape jumatate (49%) au declarat ca nu au un buget suficient si pentru o asigurare facultativa. Pe de alta parte, in ceea ce ii priveste pe respondentii care nu au incheiat deloc o asigurare de locuinta, majoritatea - 67%, declara, la randul lor, ca nu au un buget suficient pentru aceasta (chiar daca, din punctul de vedere al costurilor, pretul unei asigurari obligatorii ajunge sa fie de maxim 8,33 lei pe luna).
Mai mult, 8% dintre respondentii care nu au incheiat deloc o asigurare de locuinta mentioneaza ca motiv o lipsa de incredere in sistem, iar 3% nu considera ca o polita de asigurare de locuinta le este utila - ambele, elemente care indica nevoia de informare cu privire la rolul acestor produse.
64% dintre respondenti declara ca analizeaza cu atentie polita de asigurare a locuintei pentru a vedea ce riscuri sunt acoperite si ce riscuri sunt excluse. Restul nu fac acest lucru fie pentru ca nu pot schimba nimic (27%), fie pentru ca nu ii intereseaza acest aspect (9%).
Esantion
La sondajul desfasurat online intre 1 si 31 octombrie a.c., au participat 3.231 de respondenti, dintre care 59% femei. 24% dintre participanti locuiesc in casa ai carei proprietari sunt, iar 70% locuiesc in mediul urban. Majoritatea respondentilor au intre 18 si 55 de ani: 35-45 de ani - 28,78%, 26-34 de ani - 24,33%, 18-25 de ani - 17,61%, respectiv 46-55 de ani - 17,39%. Circa 23% dintre participantii la sondaj au doar asigurare obligatorie, in timp ce 24% au si polita obligatorie, si polita facultativa.
Despre campania "Luna Asigurarilor de Locuinte"
Editia a IX-a a campaniei "Luna Asigurarilor de Locuinte", o ampla campanie nationala de informare si educare a populatiei, a urmarit sa atraga atentia romanilor asupra necesitatii asigurarii propriei case, alaturi de protectia "casei" in care "locuiesc" toate casele noastre - mediul inconjurator.
Proiectul a fost organizat de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si UNSAR - Uniunea Societatilor de Asigurare-Reasigurare din Romania.
Partenerii campaniei au fost EUROINS Romania, OMNIASIG VIG, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, PAID Romania, GROUPAMA Asigurari, GRAWE Romania, GOTHAER Asigurari Reasigurari, DESTINE Broker, GENERALI Romania, ERGO, EUROLIFE, ASITO Kapital, Renomia SRBA Insurance Broker, AON Romania, INTER Broker, GLOBASIG Broker, DAW Management Broker, CAMPION Broker, GARANTA Asigurari, HOBBIT Broker, FABRICA de Asigurari si ROM Insurance.
Campania s-a desfasurat cu sprijinul UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari si PRBAR - Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare.
Mesajele de informare ale campaniei au fost transmise catre publicul larg si cu sprijinul Partenerilor Media: RFI Romania, Asiguropedia.ro, Revista BIZ si Ziua Veche.
Mai multe detalii despre campanie sunt disponibile pe https://www.asigurarealocuintelor.ro/ si pe pagina de Facebook Asigura-te.