1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Schimbari in sistemul de pensii ...

Schimbari in sistemul de pensii private: OUG pentru modificarea unor acte normative

Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale a lansat, marti - 4 martie 2025,  in dezbatere publica, proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor private.

Prezentul proiect de Ordonanta de urgenta implementeaza recomandarile O.C.D.E. referitoare la posibilitatea entitatilor autorizate intr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E de a administra un fond de pensii facultative si/sau ocupationale, precum si de a depozita activele fondurilor pensii facultative si/sau ocupationale, fara a mai fi necesara autorizarea/avizarea prealabila a A.S.F.

Schimbari preconizate

Proiectul de Ordonanta de urgenta cuprinde si modificari ale prevederilor Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare avand in vedere aspecte identificate in aplicarea acestui act normativ, conform Notei de fundamentare.

Astfel, conform recomandarilor O.C.D.E., „pentru schemele de pensii facultative si ocupationale, infiintarea de sucursale de catre furnizorii/societatile de administrare a fondurilor de pensii nerezidente, in baza unui mecanism similar libertatii de stabilire din tratatele UE, este privita de ASF ca o modalitate de a extinde beneficiile liberalizarii la toti aderentii la Coduri”. In acest sens, Legea nr. 204/2006 si Legea nr. 1/2020 sunt modificate prin extinderea sferei societatilor de administrare a fondurilor de pensii cu societati de administrare a fondurilor de pensii din jurisdictiile aderentilor la Coduri.

Similar, conform recomandarilor O.C.D.E., pentru schemele de pensii private facultative si schemele de pensiiocupationale, modificarile care ar trebui implementate in cadrul legal primar (Legea nr. 204/2006 si Legea nr. 1/2020) se refera la faptul ca: „serviciile depozitarilor din toate jurisdictiile aderente la Coduri vor putea fi oferite fondurilor de pensii facultative si ocupationale cu conditia ca acesti depozitari sa fi infiintat o sucursala in Romania sub supravegherea Bancii Nationale a Romaniei”. In acest sens, Legea nr. 204/2006 si Legea nr. 1/2020 vor fi modificate prin includerea depozitarilor care sunt stabiliti in jurisdictiile aderentilor la Coduri, infiinteaza o sucursala in Romania si sunt autorizati de Banca Nationala a Romaniei.

Prezentul proiect de act normativ defineste Codurile de liberalizare ale O.C.D.E ca fiind instrumente juridice ale O.C.D.E. care stabilesc reguli si principii privind liberalizarea tranzactiilor curente invizibile si a miscarilor de capital intre statele aderente la aceste coduri.

In vederea implementarii recomandarilor O.C.D.E. referitoare la „luarea in considerare a punerii in aplicare a unei strategii de investitii de tip life-cycle ca optiune implicita”, a fost introdusa notiunea de fond de pensii cu alocare dinamica.

In conformitate cu recomandarile O.C.D.E., „definitia instrumentelor financiare trebuie modificata in sensul includerii in sfera instrumentelor financiare in care fondurile de pensii pot investi si a acelor instrumente care sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata si supravegheata din jurisdictiile aderentilor la coduri.

Aceasta permisiune va fi, de asemenea, transpusa in limitele de investitii care se aplica fiecaruia dintre instrumentele financiare in care fondurile de pensii sunt autorizate sa investeasca”.

Pentru intarirea capacitatii de supraveghere a A.S.F. si pentru a se asigura o fundamentare suplimentara si calculata independent a valorii provizionului tehnic, a fost introdusa o prevedere potrivit careia A.S.F. poate contracta o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculata si raportata de catre administratori, aceste modificari fiind aduse pentru a asigura o protectie suplimentara activelor fondurilor de pensii private, in beneficiul participantilor la aceste fonduri.

Proiectul de act normativ vizeaza urmatoarele modificari si completari ale Legii nr. 411/2004:

- introducerea unor definitii noi a unor termeni care urmeaza a fi folositi pe parcursul legii in forma modificata;

- modificarea prevederilor referitoare la investitii, cu crearea posibilitatii de investire in active emise/tranzactionate in state aderente la codurile de liberalizare si flexibilizarea limitelor de investitii, conform recomandarilor;

- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. sa contracteze o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculata si raportata de catre administratori, atat pentru a raspunde recomandarilor O.C.D.E., cat si cu scopul de a intari capacitatea de supraveghere a A.S.F. si de a asigura o fundamentare suplimentara si calculata independent a valorii provizionului tehnic, in beneficiul participantilor;

Proiectul de act normativ vizeaza urmatoarele modificari si completari ale Legii nr. 204/2006:

- definirea O.C.D.E. si a codurilor de liberalizare ale O.C.D.E.;

- introducerea definitiei referitoare la activitatea transfrontaliera pe care o pot desfasura administratorii;

- completarea definitiei depozitarului activelor fondurilor de pensii private pentru a cuprinde si institutiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. autorizate pentru activitatea de depozitare;

- completarea definitiei instrumentelor financiare pentru a cuprinde instrumente admise la tranzactionare pe piete reglementare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;

- completarea definitiei statului membru pentru a cuprinde si statele aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;

- completarea definitiei statului gazda pentru a cuprinde si statele aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;

- introducerea unei prevederi referitoare la corectia/regularizarea operatiunilor/platilor eronate;

- completarea prevederilor privind externalizarea de catre administrator a unor activitati cu posibilitatea de a stabili conditii suplimentare prin reglementari secundare;

- restructurarea capitolului privind operatiunile transfrontaliere de stabilire a administratorilor pentru adaptarea la mecanismele actuale de functionare a operatiunilor transfrontaliere;

- clarificari privind modul de modificare a prospectului schemei de pensii private;

- adaptarea si suplimentarea prevederilor actelor normative, acolo unde este cazul cu posibilitatea desfasurarii activitatilor specifice fondurilor de pensii si in state aderente la codurile de liberalizare O.C.D.E.;

- actualizarea prevederilor Legii nr. 204/2006 referitoare la deductibilitate, conform Codului Fiscal;

- modificarea articolului dedicat investitiilor cu crearea posibilitatii de investire in active emise/tranzactionate in state aderente la codurile de liberalizare si flexibilizarea limitelor de investitii, conform recomandarilor;

- modificarea conditiilor privind dobandirea pensiei private, prin eliminarea conditiei de existenta a cel putin 90 de contributii;

- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. sa contracteze o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculata si raportata de catre administratori, atat pentru a raspunde recomandarilor O.C.D.E., cat si cu scopul de a intari capacitatea de supraveghere a A.S.F. si de a asigura o fundamentare suplimentara si calculata independent a valorii provizionului tehnic, in beneficiul participantilor;

- introducerea unor prevederi legale care sa permita administratorilor de fonduri de pensii facultative sa infiinteze fonduri cu alocare dinamica si sa ajusteze alocarea activelor in functie de varsta participantilor.

Proiectul de act normativ vizeaza urmatoarele modificari si completari ale Legii nr. 1/2020: 

- definirea O.C.D.E. si a codurilor de liberalizare ale O.C.D.E.; 

- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. sa contracteze o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculata si raportata de catre administratori, atat pentru a raspunde recomandarilor O.C.D.E., cat si cu scopul de a intari capacitatea de supraveghere a A.S.F. si de a asigura o fundamentare suplimentara si calculata independent a valorii provizionului tehnic, in beneficiul participantilor;

- introducerea unei prevederi referitoare la corectia sau regularizarea operatiunilor/platilor eronate;

- completarea prevederilor privind externalizarea de catre administrator a unor activitati cu posibilitatea de a stabili conditii suplimentare prin reglementari secundare;

- introducerea unor prevederi legale care sa permita administratorilor de fonduri de pensii ocupationale sa infiinteze fonduri cu alocare dinamica si sa ajusteze alocarea activelor in functie de varsta participantilor;

- completarea prevederilor referitoare la depozitarul activelor fondurilor de pensii ocupationale pentru a cuprinde si institutiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. autorizate pentru activitatea de depozitare.

Aderarea Romaniei la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. este un obiectiv strategic al politicii externe romane, inclus in actualul program de guvernare, astfel incat toate institutiile implicate trebuie sa ia masuri si sa comunice periodic stadiul de indeplinire a criteriilor de aderare la aceste coduri.

Urgenta adoptarii prezentului proiect are in vedere calendarul de aderare, si stadiul actual de punere in aplicare a recomandarilor prioritare referitoare la realizarea unor progrese de substanta in semestrul I 2025, pentru a putea finaliza evaluarea in Comitetul INV pe parcursul anului 2025.