Sorin IACOB, Country Manager, GT MOTIVE
Tehnologia iti da posibilitatea sa muti o parte importanta a activitatii pe telefonul mobil sau tableta clientului sau a partenerului reparator. Cu cat esti mai agil, cu cat ai informatia mai rapida, cu atat poti sa-ti tii clientul tau mai aproape de tine si implicit sa rezisti intr-o piata aflata intr-o continua schimbare.
XPRIMM: Industria asigurarilor a facut primii pasi catre noile tehnologii utilizate la nivel international. Cum ati caracteriza aceste schimbari?
Sorin IACOB: Eu cred ca este o miscare absolut necesara, nu exista alta optiune in acest moment. Si cred ca este vizibil, chiar si in sectorul nostru sau in segmentul de asigurari, apetitul de a merge in aceasta directie. Probabil ca si existenta unei companii de origine romaneasca in zona de roboti - si vorbim aici de UiPath - a stimulat apetitul asiguratorilor romani de merge catre aceasta zona. In momentul in care ai actiuni repetitive, de exemplu introducerea unei polite in core insurance software, atunci utilizarea robotilor este absolut imperioasa. Asta ar fi doar primul pas, pentru ca automatizarea si comunicatiile directe intre astfel de platforme cred ca este dezideratul si tinta tuturor in acest moment.
XPRIMM: Cum apreciati gradul actual de digitalizare al pietei de asigurari din Romania?
S.I.: Gradul este unul foarte ridicat. Practic vorbim de foarte multe aplicatii pe care asiguratorii, brokeri sau chiar clientii le utilizeaza, dar cred ca in acest moment lipseste o veriga foarte importanta. Si aici ma refer la faptul ca exista in continuare interventia umana pentru a muta datele dintr-o parte intr-alta. Acum sa nu va inchipuiti ca le luam de mana, le scriem pe o foaie si le mutam in cealalta parte. Nu! Dar chiar si copierea unor baze de date sau incarcarea lor peste noapte dintr-o aplicatie in alta este in momentul de fata omniprezenta si cred ca ceea ce toata lumea isi doreste este ca aplicatiile sau platformele sa comunice intre ele in timp real. Acesta este pasul pe care toti cei care vor sa fie competitivi in aceasta piata il vor face, pentru ca informatia in timp real inseamna putere.
XPRIMM: Cum explicati faptul ca avem la indemana tehnologii noi, instrumente foarte performante, dar inca mai facem unele lucruri manual? Este o obisnuinta sau este o necesitate pentru perioada aceasta de tranzitie?
S.I.: Oamenii refuza sa accepte ca tehnologia este cea mai distructiva componenta a ultimilor 10-15 ani. Uitati-va la companii de renume care au disparut in ultimii 10 ani de pe piata. Si vorbim aici de companii puternice in zona de IT sau de Telecomunicatii care pur si simplu nu au putut sa stea in trendul pietei. La fel se va intampla si cu asiguratorii sau brokeri. Cu cat esti mai lent in imbratisarea tehnologiei, cu atat vei avea mai mult de suferit.
Noi ne-am schimbat complet modalitatea de a gandi si a livra informatia. Nu mai incercam sa atragem asiguratorul sau brokerul sau reparatorul in softul nostru, ci incercam sa-i dam direct componente (module), bucati din softurile noastre sa si le implementeze direct in spatele propriilor aplicatii, pentru a-si controla procesele. Cu cat esti mai agil, cu cat ai informatia mai rapida, cu atat poti sa-ti tii clientul tau mai aproape de tine si implicit sa rezisti intr-o piata aflata intr-o continua schimbare.
XPRIMM: Va asteptati sa dispara asiguratorii care nu adopta suficient de repede aceste solutii tehnologice?
S.I.: Nu cred ca suntem la momentul la care sa dispara cineva din piata, poate vom asista la fuziuni, nu la disparitii. Cam toti sunt suficienti de mari incat sa fie interesanti pentru un alt competitor. Cred ca in acest context exista si o mai mare oportunitate sa avansam in implementarea tehnologiilor noi.
XPRIMM: Cum vor resimti clientii aceste modificari tehnologice?
S.I.: Industria are in momentul de fata o dependenta destul de mare de factorul uman - forta de munca, iar piata romaneasca va avea, in 2020, o insuficienta de 1 milion de muncitori. Si in momentul acesta te gandesti cum sa iti gestionezi forta de munca si in acelasi timp sa il faci pe clientul tau sa fie fericit, fara a depinde de factorul uman. Tehnologia iti da posibilitatea sa muti o parte importanta a activitatii pe telefonul mobil sau tableta clientului sau a partenerului reparator.
XPRIMM: Cum participa GT Motive la digitalizarea industriei?
S.I.: GT Motive are trei produse noi. Unul este eInspector, o aplicatie care, in acelasi timp, poate sa fie folosita si ca web tool, deci nu este neaparat necesar sa iti descarci aplicatia. Sunt consumatori care sunt reticenti la a-si descarca aplicatii, a avea foarte multe aplicatii in telefon. Si eInspector stie sa faca doua lucruri: stie sa faca inspectie de risc, care in acest moment te conditioneaza sa inchei un produs de asigurare facultativ. Al doilea lucru pe care stie sa-l faca este sa faca o notificare a unui incident, o notificare de dauna. Si are o aplicabilitate mai larga, nu se adreseaza doar asiguratorului, ci poate fi utilizata si de o companie de leasing sau una rent a car.
Al doilea produs este Light Demage Estimator, care este o componenta activa a partii de prima notificare de dauna. Este o aplicatie care are o foarte mare componenta de inteligenta artificiala (AI - Artifial Intelligence) care te ajuta sa primesti direct o propunere de despagubire pe telefon, sa nu mai trebuiasca sa mergi intr-un punct fix pentru o constatare sau sa mergi la un service pentru un deviz. Asiguratorii nu sunt companii de reparatii, ei sunt companii care platesc daune, iti pot transfera banii in cont. Dar, in acelasi timp, poate un client nu este foarte tehnologic si atunci are nevoie sa sune in call center. Practic, clientul poate folosi direct de pe telefon aplicatia sau suna intr-un call center care utilizeaza acea aplicatie si ii spune pe loc valoarea daunei.
XPRIMM: Inspectia de risc si evaluarea daunei o face in baza unor fotografii trimise de pe telefon sau cum?
S.I.: Nu sunt niste fotografii trimise, ci sunt fotografii facute direct cu aplicatia pentru ca avem nevoie sa securizam procesul. Iar in cazul un obiect cu o valoare mai mare sau a unei case, de exemplu, operatorul din back-office poate sa-ti solicite inclusiv un livestream. Astfel, clientul trimite in timp real imagini cu bunurile. Aceasta aplicatie usureaza procesul si in acelasi timp reduce sub 1% o eventuala frauda. Mai mult decat atat, aplicatia stie foarte clar unde esti pentru ca nu-ti permite sa interactionezi fara modulul de GPS pornit.
XPRIMM: Iar a treia componenta este ...
S.I.: Vorbim de GT Motive Market Value, un produs de evaluare a valorii de second hand si vizualizare in timp real a masinilor similare disponibile - la vanzare. Practic, atat pe telefon, cat si pe aplicatia normala sau pe tableta poti sa primesti in mod automat valoarea maxima de despagubire sau valoarea de piata a masinii. Iar inovatia pe care o aducem in produsul nostru in acest moment este faptul ca iti aratam valoarea calculata a masinii tale, dar iti aratam si masini similare disponibile in piata in acest moment. Sa presupunem ca ai o dauna totala care e calculata la suma "X". Pe un interval de toleranta de 10.000 de km, plus minus sase luni la prima inmatriculare, poti sa vezi toate masinile disponibile la vanzare acum pe piata. Si deja stii cum sa-ti poti inlocui masina pe care "ai pierdut-o" intr-o dauna totala.
XPRIMM: Vorbim de o serie de schimbari tehnologice importante. Care considerati ca este impactul lor asupra consumatorilor?
S.I.: Sa ne uitam la ce se intampla in momentul de fata. Vorbim de un oras foarte aglomerat si nu doar Bucurestiul, ci majoritatea oraselor Romaniei sunt foarte aglomerate. Daca ai nevoie sa faci o inspectie de risc sau ai nevoie sa faci o constatare de daune sau ai nevoie sa ai o interactiune cu un agent de asigurare, ai de parcurs nu neapart distante foarte mari, ci timpi foarte indelungati. Si atunci, in primul si in primul rand, eliminam toti acesti timpi de calatorie. Iti castigi inapoi timpul tau de a trai, timpul tau de a face lucruri placute. Fara timpi pierduti in calatorii inutile, fara nervi pierduti.
Cred ca aplicatiile astea deschid o zona noua, inexistenta pana acum. Ce se intampla daca iti cumperi, de exemplu, masina, ti-ai facut CASCO la ea si te decizi sa prinzi ultima zapada. Si te duci pe ultima suta de metri sa-ti cumperi o cutie de ski-uri sau suport si ti le montezi pe masina. Cum faci acum sa ti le adaugi astea pe asigurarea CASCO? Ar trebui sa faci o noua inspectie de risc. Cum ar fi sa faci totul cu ajutorul unei aplicatii?
XPRIMM: Am mai vazut o situatie, ca romanii nu profita suficient de digitalizare. De exemplu, vanzarile online au pondere extrem de mica. Cum explicati aceasta reticenta?
S.I.: Dincolo de preconditia existenta in piata, si anume faptul ca suntem destul de mari iubitori de cash, atata timp cat nu folosesti cardul, nu poti sa faci nici cumparaturi online. Doi la mana, partea de inspectie de risc fizica este si ea o problema reala pe care noi am eliminat-o in acest moment cu noile aplicatii, dar in acelasi timp sunt in continuare destul de multe platforme pentru polite facultative care nu sunt conectate intre ele ca sa-ti poata trimite o cotatie in timp real.
Pentru o polita obligatorie eu nu inteleg recticenta romanilor de a folosi cardul online. Dar cred ca mai repede deja vom vin curand vom vedea cum vor renunta la aceasta reticenta. Vor intelege ca timpul lor este mai important decat a se duce la un asigurator sau broker.
Gartner, celebra organizatie specializata in studii, spune ca in ultimii cinci ani, consumatorul a fost extrem de receptiv la technology empowerment. Practic sa-i aduci tehnologia pe device-ul sau mobil - puterea tehnologiei la degetul lui.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 10.04.2019 | 5994 vizualizari