Stefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker
Falimentul ASTRA nu va duce la disparitia categoriei de clienti care merg in continuare pe criteriul pretului cel mai scazut. Este o realitate. Dar oamenii vor fi mai atenti.
XPRIMM: Cum vedeti, din perspectiva unui broker cu traditie pe piata romaneasca de asigurari, efectele falimentului ASTRA asupra clientilor si perceptiei lor asupra asigurarilor si, desigur, asupra companiilor din piata?
Stefan PRIGOREANU: Este un subiect fierbinte, situatia ASTRA va afecta piata de asigurari, un pic imaginea in ansamblu, poate si increderea romanilor in sistem. Insa, dat fiind ca acest eveniment vine dupa un an si jumatate de administrare speciala, consider ca toti clientii actuali ai ASTRA au avut toate motivele si toate sansele sa fie foarte bine informati si documentati. Cu siguranta toti brokerii au informat clientii cu privire la situatia precara in care se afla ASTRA. O pierdere financiara nu va fi, exista Fondul de Garantare a Asiguratilor, o institutie solida, foarte capitalizata in acest moment, ceea ce este foarte important si nu ma astept ca vreun client al ASTRA sa piarda bani.
XPRIMM: Cu toate acestea, spuneati ca ei au fost avertizati. Dumneavoastra, in calitate de broker, ce ati fi spus unui client care voia sa isi incheie o polita RCA la ASTRA acum 6 luni?
S. P: Exista riscul sa-si plateasca singuri despagubirea catre un service pentru ca Fondul de Garantare a Asiguratilor nu functioneaza ca o companie de asigurari si nu are contracte cu decontare directa cu service-urile, daca ne referim la politele pe segmentul auto, cele mai uzuale in cazul ASTRA. Deci, marele risc este ca un asigurat sa-si plateasca singur dauna catre un service dupa care, cu dosarul complet, sa mearga spre despagubire la FGA. Aici este o alta problema, pentru a depune un dosar la FGA ai nevoie de o constatare de dauna, iar FGA nu este in acest moment foarte pregatit pentru a primi si absolvi toate cererile de constatare. Nu neaparat cele de despagubire pentru ca bani sunt pentru a face acest lucru.
XPRIMM: E important pentru ca la romani, in continuare, persista aceasta idee ca RCA-ul nu e pentru mine, daca se intampla ceva se descurca pagubitul.
S. P: Se descurca mai greu in acest caz pentru ca trebuie sa faca un efort financiar, niste drumuri suplimentare. Este posibil sa existe si niste actiuni in instanta impotriva vinovatilor, este posibil sa avem si niste hotarari judecatoresti ciudate sau cu un element foarte mare de noutate, este greu de anticipat cum vor decide unele instante cu privire la asemenea spete.
XPRIMM: Cel putin clientii MILENIUM Insurance Broker sunt sfatuiti in aceasta directie si sunt informati si cu privire la aceasta posibilitate.
S. P: Intr-adevar, toti clientii nostri au fost informati si au acceptat acest risc mergand probabil pe criteriul cel mai mic pret. Acest faliment al ASTRA nu va duce la disparitia categoriei de clienti care merg in continuare pe acest criteriu. Este o realitate. Dar oamenii vor fi mai atenti.
Personal, consider ca fenomentul ASTRA este un exercitiu de maturitate pentru piata romaneasca de asigurari. Toti au ceva de invatat de aici si companiile de asigurari trebuie sa inteleaga ca clientul este pe primul loc si ca trebuie lucrat 100% legal, respectand toate reglementarile necesare legate de capitalizare, solvabilitate etc. In acelasi timp, clientii vor trebui sa inteleaga ca daca cumperi un produs scump, nu este neaparat foarte bun, insa daca cumperi un produs care este cel mai ieftin, de cele mai multe ori este un produs prost. Atunci isi asuma un risc. Riscul in cazul de fata este deranjul si alergatura pentru ca pierderi financiare efective nu cred ca vor fi.
XPRIMM: Putem concluziona ca falimentul ASTRA este o lectie pentru piata de asigurari.
S. P: Este un exercitiu de maturitate peste care vom trece mai usor decat se asteapta foarte multi actori.
Noi, MILENIUM Insurance Broker credem ca va fi o absorbtie foarte rapida a acestui eveniment nefericit. Exista in jur companii de asigurari puternice, capitalizate, branduri internationale sau chiar branduri locale serioase. Clientii au migrat sau migreaza cu siguranta spre alte solutii de asigurare, fiecare dupa buzunar, dupa capacitatea de intelegere sau dupa sfatul brokerului. Nu pot sa comentez cum aleg clientii solutiile de asigurare, sper doar sa le aleaga cu mai multa intelepciune de acum incolo.
In ceea ce priveste angajatii ASTRA, sunt 1.400 de oameni care au ramas fara un loc de munca. Personal, am un foarte mare respect pentru acesti oameni. Au fost loiaili companiei pana in ultimul moment si prin activitatea lor, ASTRA s-a apropiat in ultimul an de normalitate. Asa cum a spus si KPMG problema cea mare a fost lipsa de capital, nu faptul ca aceasta companie nu a functionat. A functionat foarte bine. S-au facut incasari, oamenii si-au facut treaba peste tot in tara. Acesti oameni isi vor gasi cu siguranta si unii dintre ei si-au si gasit locuri de munca la alti asiguratori, la alti brokeri. Oamenii buni nu raman pe dinafara.
XRPIMM: M-as intoarce putin la perspectiva brokerului de asigurare. In ce masura a fost influentat business-ul intermediarilor in asigurari de aceasta situatie cu ASTRA? Probabil ca foarte multi aveau un portofoliu clienti la ASTRA Asigurari, a fost nevoie sa schimbe putin strategia de vanzare, sa se orienteaze spre alte parteneriate, alte companii? In linii generale, cum a fost influentata relatia cu brokerii?
S. P: Este mult spus. De exemplu, MILENIUM Insurance Broker are o cota de piata cu ASTRA undeva la 8-10% din totalul portofoliului. Acesti maxim 10% sunt usor de absorbit de alte companii de asigurare partenere si chiar putem sa le oferim clientilor in continuare solutii foarte apropiate de ceea ce au avut la ASTRA. Toti cei care au rate, la urmatoarea rata le propunem o solutie de mutare spre o alta companie de asigurari. Cei care au platit integral incercam sa-i ajutam si sa-i consiliem pentru a-si pastra drepturile de asigurati in conditiile in care asiguratorul nu mai exista, iar orice dauna este preluata, evident, de FGA.
XPRIMM: Din dorinta de crestere a ratei de penetrare a asigurarilor, foarte multi brokeri si asiguratori s-au indreptat catre mediul online. De la 1 ianuarie 2016 vor intra si noile norme cu privire la comertul online de asigurari. Cum priviti perspectiva de dezvoltare a vanzarilor online in Romania?
S. P: Viitorul este categoric legat de online in asigurari pentru ca se tinde spre o simplificare si standardizare a produselor, se tinde spre usurinta in achizitionarea lor. Salut in mod deosebit aparitia acestei norme a comertului online cu asigurari pe care piata de brokeraj de altfel, a cerut-o in repetate randuri in ultimii doi ani.
XPRIMM: Sunt ele in forma in care au fost asteptate? Ii sprijina pe cei care vor sa dezvolte acest segment?
S. P: Sunt foarte aproape de o forma mult asteptata, deci norma este bine facuta, bine gandita, este in regula si va aduce un plus de siguranta cu aceste tranzactii. Nu era normal ca atunci cand faci o tranzactie pe piata bancara si platesti o factura de 10 lei, de exemplu, sa intri pe un site securizat? Insa, cand intri pe un site de emitere a politelor de asigurare si emiti o polita RCA care are o limita de despagubire de pana la 5.000.000 de euro sa poti sa te loghezi de oriunde, sa n-ai nevoie de o conexiune securizata, sa n-ai nevoie de user-i autentificati, sa fie la liber? Lucrul asta s-a rezolvat acum si, daca era dupa mine, poate ca ar fi trebuit sa intre in vigoare de la 1 septembrie, nu de la 1 ianuarie.
XPRIMM: Credeti ca va frana putin dezvoltarea celor care au luat amploare pe vanzarea in mediul online?
S. P: Va frana dezvoltarea celor care nu lucrau in totalitate legal.
XPRIMM: Exista si opinii cu privire la faptul ca trebuie furnizate foarte multe informatii clientului inainte de a-i transmite oferta finala.
S. P: Este acelasi lucru si in vanzarea directa. Atunci cand consultantul sau agentul de asigurare sau brokerul de asigurare se intalneste fata in fata cu clientul, totul era si este in continuare foarte bine reglementat. Trebuie sa avem inclusiv un ecuson in piept cu codul RAR sau RAF, cu numele brokerului, cu numele entitatii, numele asiguratorului, trebuie sa purtam discutia fie la domiciliu sau la sediul clientului, fie intr-un sediu autorizat, inregistrat. Nu oriunde. Nu in piata. Trebuie sa avem un soft de emitere. Aceleasi reglementari s-au mutat si spre mediul online.
XPRIMM: Ce si-a propus MILENIUM Insurance Broker pana la finalul anului sau chiar pentru anul 2016?
S. P: Ne dorim o dezvoltare pe mediul online si am asteptat foarte mult aceasta norma. Vrem sa intram intr-un mediu bine reglementat si stabil. Vedem in online un viitor al asigurarilor, cel putin al celor simple si standardizate. Vizam in continuare o dezvoltare teritoriala in putinele localitati unde nu suntem prezenti si de ce nu, o mai mare concentrare pe orasele foarte mari, astfel incat sa crestem volumul de prime intermediate.
Editor: Oana RADU | Publicat pe 25.09.2015 | 4302 vizualizari