Autoritatea de Supraveghere Financiara a trimis catre Guvern si Ministerul Transporturilor un proiect care vizeaza suspendarea contractelor RCA pe perioada starii de urgenta pentru anumite firme afectate de pandemia COVID-19, dar atrage atentia ca "aceasta masura ar putea avea ca efect cresterea primelor de asigurare RCA la nivelul intregii piete din Romania, ca urmare a necesitatii transferarii costurilor suspendarii contractelor RCA in costurile viitoarelor cotracte incheiate sau ca urmare a necesitatii de suplimentare a costurilor de finantare a Fondului national de protectie, rezultate din eventuala crestere a despagubirilor acordate de catre BAAR in urma producerii unor evenimente in care ar putea fi implicate vehicule neasigurate sau cu contracte RCA suspendate".
ASF mai noteaza ca o hotarare a Curtii Europene de Justitie a fost stabilit faptul ca: "incheierea unui contract de asigurare de raspundere civila pentru pagubele produse de un autovehicul este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inca inmatriculat intr-un stat membru si este apt sa circule, dar este imobilizat pe un teren privat ca urmare a simplei decizii a proprietarului sau care nu mai intentioneaza sa il conduca".
"Totusi, tinand cont de situatia grava in care se afla in aceasta perioada societatile care au obiect de activitate transporturile rutiere, conditii in care, pentru salvarea acestora de la faliment este necesar ca Guvernul Romaniei sa adopte o serie de masuri care sa vina in ajutorul acestora, ASF considera ca, pentru a evita deschiderea de catre Comisia Europeana a unei noi cauze de infringement, suspendarea contractelor RCA ar putea fi avuta in vedere doar ca masura temporara, aplicata pentru o perioada scurta, cea a instituirii starii de urgenta", se arata in documentul Autoritatii.
In ceea ce priveste solicitarea de suspendare a contractelor de asigurare CASCO, CMR sau a oricarui alt contract de asigurare facultativa, ASF mentioneaza faptul ca, aceste contracte fiind facultative, se incheie prin acordul partilor in conformitate cu prevederile Codului Civil al Romaniei, iar orice interventie a autoritatlor in prevederile acestor contracte reprezinta incalcare a prevederilor art. 21 si 181 din Directiva 2009/138/CE privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de asigurare si reasigurare (Solvabilitate II).
"Cu toate acestea, ASF a avut discutii cu societatile de asigurare care au in portofoliul lor astfel de contracte si a primit asigurari ca toate solicitarile venite din partea beneficiarilor acestor polite vor fi analizate si solutionate, astfel incat sa se poata obtine cel mai bun efect economic de ambele parti. Din informatiile pe care e detinem, o serie de astfel de solicitari au fost deja solutionate", arata ASF.
Pozitia industriei de asigurari
La randul lor, BAAR - Biroul Asigurarorilor de Autovehicule din Romania si UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania au transmis Guvernului o scrisoare comuna pentru a prezenta pozitia industriei de asigurari fata de solicitarile companiilor de transport privind asigurarea obligatorie auto - RCA, in contextul pandemiei de SARS-CoV-2.
"Industria de asigurari este deschisa la orice dialog pentru a gasi solutii constructive", se arata in document, cele doua entitati prezentand o analiza din care reies riscurile si potentialele solutii ce ar putea fi aplicate.
"In lipsa aplicarii unei proceduri de suspendare care sa includa depunerea placutelor de inmatriculare, a certificatului de inmatriculare si a depozitarii vehiculului in afara domeniului public, suspendarea nu produce efecte, vehiculul respectiv putand produce evenimente care vor trebui despagubite din fondurile private ale industriei de asigurari", potrivit documentului.
Efectul negativ posibil este de aproximativ 500 milioane lei pe trimestru, tinand cont doar de severitate, frecventa si cheltuielile de lichidare si administrare a daunelor, acesta fiind doar efectul direct in contul de profit si pierdere al sectorului de asigurari.
In plus, toti reasiguratorii ar putea suspenda efectele tratatelor, respectiv daunele, inclusiv cele acoperite de tratatele de tip excedent de dauna, astfel incat acestea ar trebui suportate din fondurile proprii ale asiguratorilor, adauga BAAR si UNSAR.
Totodata, se va pune o presiune foarte mare pe asiguratorii monocromi, care au un portofoliu/incasari de peste 90% doar din RCA, nu si din alte linii de business - mai ales cele 2 companii care detin deja peste 70% din piata RCA, ceea ce va genera un semnificativ risc sistemic. In aceste conditii, cateva mii de unitati reparatoare nu vor mai putea primi bani pentru dosare, importatorii de piese nu vor primi sumele aferente comenzilor si implicit distribuitorii si transportatorii vor suferi datorita imposibilitatii de achitare a facturilor cu impact in blocarea procesului de distributie si transport. Pe cale de consecinta, toti pagubitii vor avea masinile blocate, iar in final, situatia va conduce la o inechitate in piata intre cei care nu platesc prime si pagubitii afectati in dreptul lor la despagubire. De asemenea, va exista o ingreunare in procesul de decontare intre companii, iar piata se va bloca;
Un alt element important il reprezinta despagubirile aferente vatamarilor corporale din accidentele rutiere, astfel ca un blocaj in acest domeniu va afecta, pe de o parte, posibilitatea victimelor de a fi despagubite ( aproximativ 150 milioane de euro pe an) precum si imposibilitatea de decontare a costurilor de spitalizare in sistemul public de sanatate, de cateva zeci de milioane de euro pe an.
In prezent, din asigurarile RCA se platesc zilnic despagubiri de aproape doua milioane de euro si lunar de peste 55 milioane de euro. In ciuda pandemiei, industria de asigurari continua sa plateasca daune si a facut eforturi considerabile in ultimele saptamani pentru a putea sa ofere fara intrerupere toate serviciile, trecand la operarea in sistem online, respectand astfel deciziile autoritatilor si limitand propagarea COVlD-19.
"Trebuie avut in vedere faptul ca unii proprietari de vehicule persoane juridice, pentru a reduce costurile, vor solicita suspendarea politelor RCA chiar daca situatia lor economica nu o impune si chiar fara a asigura retragerea temporara a vehiculului din trafic. Aceste vehicule vor provoca daune, ale caror costuri pot fi de milioane de lei; Suspendarea asigurarii RCA fara depunerea placutelor de inmatriculare contravine atat legislatiei europene in vigoare, cat si celei romanesti. Chiar si in cazul starii de urgenta, aceste acte normative sunt in vigoare si se aplica", conform documentului citat.
Pentru evitarea intrarii in colaps a pietei de asigurari si sprijinirea sectorului de transporturi persoane si, eventual, marfuri, BAAR si UNSAR propune sa se opteze pentru una din urmatoarele solutii:
- Reduceri de taxe pentru categoriile de transportatori afectate (TVA sau alte taxe percepute de stat prin similitudine cu masurile dispuse prin Ordonanta de Urgenta nr. 37/2020 privind amanarea la plata a ratelor aferente creditelor bancare).
Astfel, se poate adopta o masura asemanatoare in cazul platii primelor de asigurare, cu indeplinirea cumulativa a conditiilor prevazute de art.6 din OUG nr.37/2020, insa cu garantarea platii primei de asigurare de catre stat (exclus FGA sau BAAR), in termen de maximum 2 luni de la incetarea starii de urgenta. Aceasta solutie ar putea fi cea care ar avea cele mai mici efecte negative in intreaga functionare economica. - Facilitati acordate industriei de asigurari - Masuri de sprijinire a asiguratorilor care, prin incasarea intarziata a primelor, au pierderi - respectiv sa nu mai achite parte din taxele catre Autoritatea pentru Supraveghere Financiara sau sa le achite doar dupa incasarea primelor de asigurare cu plata amanata. In conditiile inregistrarii unor pierderi de aproximativ 2 milioane de euro zilnic, sumele ar putea fi subventionate/acoperite de la bugetul de stat.
- Amanarea la plata a ratelor pentru transportatori - Aceasta solutie, impreuna cu amanarea platii primelor in cazul reinnoirii politelor, poate fi aplicata de catre asiguratori in cazul oferirii de catre stat a unei garantii de plata. Consideram ca principalul efect al unei astfel de solutii va fi reducerea presiunii exercitate de cheltuielile cu asigurarea in bugetul transportatorilor.
- Reglarea naturala a pietei - In masura in care in aceasta perioada unii asigurati RCA nu vor inregistra daune pe polita RCA, ca efect al restrangerii mobilitatii, acestia vor putea beneficia automat in anul urmator de asigurare de avantajele pe care sistemul bonus/malus le ofera clientilor ca urmare a imbunatatirii clasei de bonus, respectiv costuri cu primele de asigurare mai mici decat in cazul in care ar fi produs daune in anul anterior de asigurare.
- Suspendarea numai a politelor cu valabilitate de 12 luni fara daune produse sau avizate:
- Placutele de inmatriculare se predau obligatoriu la DRCPIV. Vehiculul se imobilizeaza pe un domeniu privat (garaj, parcare etc.) indicat in declaratia pe propria raspundere la care asiguratorii si autoritatile sa aiba acces oricand.
- Suspendarea nu functioneaza retroactiv si este valabila doar dupa aprobarea de catre asiguratorul RCA, in baza cererii scrise depusa de reprezentantul legal al asiguratului.
- Suspendarea este valabila doar pe perioada solicitata prin cerere, dar nu mai tarziu de sfarsitul perioadei starii de urgenta, pe multiplu de luni.
- Suspendarea este valabila doar pentru autovehiculele aliate pe teritoriul Romaniei la data cererii de suspendare si ale caror numere de inmatriculare au fost depuse la DRCPIV.
- Conducerea unui autovehicul cu polita suspendata constituie infractiune atat pentru conducatorul auto, cat si pentru reprezentantii legali ai detinatorului respectivului vehicul, precum si pentru trasportatorul persoana juridica detinatoare sau utilizator (daca este vehicul in leasing) si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani si interzicerea dreptului de a mai conduce in cazul persoanelor fizice, retragerea licentei de transport pe o perioada de 1 an pentru transportatorul proprietar/utilizator.
- Extinderea dreptului de regres pentru recuperarea despagubirii, pe langa conducatorul auto vinovat si impotriva detinatorului politei (proprietar sau utilizator in cazul leasing-ului), a reprezentantului legal al persoanei juridice, dupa caz, iar raspunderea pentru rambursarea despagubirii sa fie solidara intre toate aceste persoane.
- Costurile de reparatie pentru evenimentele produse nu pot depasi costurile de reparatie ale unui service de reprezentanta pe toata durata de suspendare a politelor.