1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

"Tax & Finance Forum": Cele mai importante modificari fiscale din 2023-2024 si impactul asupra mediului de afaceri

Pe 20 noiembrie 2023, a avut loc la Bucuresti si online o noua editie a conferintei "Tax & Finance Forum", eveniment ce a reunit aproximativ 300 de specialisti din departamentul financiar si a abordat cele mai importante aspecte si noutati legislative cu impact fiscal, principalele provocari pentru contribuabilii romani si solutii de adaptare la noile prevederi.

Conferinta a inclus trei sesiuni de prezentari si a fost moderata de Mihaela MITROI, Managing Partner, Global Tax Advise - GTA si Daniel DRAGAN, Managing Partner, BusinessMark.

Sesiunea I a fost deschisa de Georgiana IANCU, Partener, Liderul Departamentului de Taxe Indirecte si Digitalizare Fiscala, EY Romania, vorbind despre sistemul RO e-Factura. "Sistemul RO e-Factura este un sistem pus la dispozitie de Ministerul de Finante, alaturi de ANAF, si este disponibil ca o sectiune separata in Spatiul Privat Virtual. Cum functioneaza acest sistem? Furnizorii vor trebui sa isi pregateasca facturile in format XML si trebuie mentionat ca formatul trebuie sa fie in linie cu niste specificatii tehnice. Vorbim de un standard de facturare electronica pe care Romania l-a imprumutat de la nivelul Uniunii Europene, peste care au venit niste specificatii tehnice adaptate cerintelor din Romania. Fisierul XML trebuie incarcat prin SPV - incarcarea poate fi facuta manual, dar si in baza unor API-uri. Dupa aceea, fisierul intra intr-un proces de validare."

In continuare, Mitel SPATARU, Tax Partner, Crowe Romania, a vorbit despre controlul fiscal, precizand: "Sunt cinci tipuri de control fiscal - este foarte important ce tip de control avem si cum ne pozitionam la acestea: inspectia fiscala, controlul inopinat, controlul antifrauda, verificarea situatiei fiscale personale si verificarea documentara.

Inspectia fiscala ne ofera un grad de siguranta, pentru ca stim despre ce este vorba. Cu toate acestea, a aparut din acest an notificarea de conformare - deja nu mai avem zona de siguranta cu care eram obisnuiti. Problema cu aceste notificari de conformare este ca sunt incomplete, nu au logica in spate, analize si date concrete de la care sa plecam. Inspectia fiscala, inainte de a incepe, se poate amana o singura data. O data ce este mentionata in Registrul Unic de Control, nu o mai poti amana; poti doar sa o suspenzi o singura data, pentru o perioada de trei luni. Daca inspectia este inceputa, nu mai puteti apela la dreptul de amanare. Avem o durata standard: 180 zile pentru marii contribuabili, 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii si 45 de zile pentru ceilalti contribuabili", a adaugat el.

Un alt subiect abordat in cadrul conferintei a vizat noutatile in ceea ce priveste preturile de transfer. Astfel, Alina ANDREI, Partener, Cabot Transfer Pricing, a spus: "Avem doua propuneri de directive ce ar putea avea incidenta asupra preturilor de transfer, una vizand armonizarea preturilor de transfer, ce presupune stabilirea unui cadru de reguli comune obligatorii, privind: definitia persoanelor afiliate, ajustari in oglinda care pot fi facute de Statele Membre, ajustari compensatorii de final de an, metodele de preturi de transfer, precum si regula celei mai potrivite metode de analiza si analizele de comparabilitate, clarificari ale rolului si statutului Ghidului OECD in materie de preturi de transfer. Pe partea de transfer pricing am primit o sumedenie de notificari de conformare. Avem, practic, o adresa prin care ni se face cunoscut faptul ca avem un risc fiscal pe partea de transfer pricing."

"Pregatirea este elementul esential care face diferenta dintre succes si esec", a precizat Mircea DUMITRASCU, Founder & Partner, NOA Group. "Cred ca orice companie care nu se pregateste genereaza o stare de teama in randul oamenilor. Exista o diferenta majora intre leadershipul proactiv si cel reactiv. Leadershipul proactiv isi face scenarii privind ceea ce ar putea sa se intample. Este important sa ne intoarcem la ideea de pregatire si corelatia cu esecul, iar studiile indica faptul ca intre 50% si 90% dintre tranzactii se conduc printr-un esec, fie ca este vorba de faptul ca nu ating pretul pe care si-l doreau, fie ca tranzactia se intampla intr-o perioada mult mai lunga decat se asteptau sau pur si simplu nu se intampla. In top cinci ale cauzelor pentru esecuri este lipsa de pregatire. Un studiu din UK arata ca 32% din situatiile financiare depuse de companii mari au fost retratate - iar aceasta cifra vizeaza doar companiile care au avut curajul sa declare aceasta situatie. 65% dintre inspectii fiscale s-au terminat macar cu o amenda, ca sa nu vorbim de obligatii suplimentare sau alte sanctiuni", a continuat el.

In sesiunea a II-a, Luisiana DOBRINESCU, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA, a discutat despre regimul fiscal al tranzactiilor imobiliare.

"In 2023, cota de 5% TVA se aplica antecontractelor incheiate anterior datei de 31 decembrie 2023 si care au ca moment al livrarii finale anul 2023. A fost un joc pe valoarea maxima a unui bun pentru a se incadra in 5%. Au fost 450.000 lei, apoi 700.000 lei, apoi 600.000 lei, motiv pentru care, ca sa asiguram o minima stabilitate juridica, Ordonanta 69 de anul trecut a oferit o perioada de gratie, o perioada, de fapt, de tranzitie. Aceasta Ordonanta a spus ca toate antecontractele incheiate pana la 31 decembrie 2022, in baza carora s-au platit avansuri, vor continua cu regimul favorabil de la acel moment, care era 5%, insa cu conditia ca acestea sa fie livrate pana la finalul anului 2023. Aici intra toate antecontractele de maximum 600.000 lei, intre 600.000 si 700.000 de lei plafon, care a existat doar cateva luni, si apoi cele cu pret sub 450.000 lei. La acel moment, o persoana putea cumpara mai multe imobile de 450.000 lei, ceea ce nu era satisfacator sau conform definitiei locuintei sociale din Directiva de TVA", a spus ea.

In continuare, Emanuel BANCILA, Partener, Liderul Practicii de Litigii si Controverse fiscale, Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL a abordat subiectul taxarii cu peste 400% a veniturilor fara transabilitate si despre gradul de risc si notificarea de conformare.

"Sa vorbim despre veniturile a caror sursa nu a fost identificata. La acest moment, persoanele fizice platesc 10% impozit pe venit. Actuala reglementare din articolul 117 din actualul Cod Fiscal vine ca o sanctiune si, pentru acest tip de venituri in loc de 10% sa plateasca 16%. Ce aduce nou Legea 296? Avem o crestere de 70% pentru venituri a caror sursa nu a fost identificata. Ceea ce nu se ia in considerare sunt mai multe aspecte: vorbim de un impozit marit la 70%, care se stabileste in cadrul unei inspectii fiscale, fie de catre Directia Antifrauda, fie de organul de administrare fiscala. Uitam de accesorii, care sunt 7,3% pe an. Uitam, de asemenea, daca organul fiscal face o plangere penala si, din experienta, ori de cate ori suntem in fata unui astfel de venit, organul fiscal face plangere, pentru ca si Curtea de Conturi vine, la randul sau, sa verifice daca organul fiscal a facut plangerea penala. Exista o penalitate de nedeclarare, intrucat orice venit a carei sursa nu a fost identificata nu a fost inclus in baza impozabila printr-o declaratie fiscala."

Un alt subiect abordat in cadrul conferintei a vizat impozitul minim pe cifra de afaceri. Astfel, Nadia OANEA, Owner, Nadia Oanea Tax & Training, a precizat: "Am pornit de la cateva obiective declarate in preambulul Legii 296/2023 - ce s-a dorit, practic, cu modificarile fiscale. La partea de impozit pe profit ne spune legiuitorul ca a dorit instituirea unei discipline fiscale pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, pentru a asigura plata unui impozit pe profit minimal, inclusiv pentru a inlatura practici de transfer a profiturilor in strainatate. Iata-ne in acest context cu ceva cu totul nou in capitolul de impozit pe profit in titlul 2 din Codul Fiscal intitulat impozit minim pe cifra de afaceri, care inseamna trei lucruri noi reglementate. IMCA se va aplica de catre societatile care, la sfarsitul anului precedent, inregistreaza o cifra de afaceri de peste 50 milioane de euro, calculate la cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile. Se aplica incepand cu 1 ianuarie 2024 sau pentru firmele care au an fiscal diferit de anul calendaristic pentru anul fiscal care incepe in 2024. Se datoreaza fie impozit pe profit, calculat asa cum il stiam, fie impozit minim pe cifra de afaceri, respectiv cea mai mare suma dintre cele doua."

"Partea de pregatire este foarte importanta in cazul inspectiilor fiscale", a spus Alexandra POPA, Senior Manager, PwC Romania in cadrul conferintei, vorbind despre aspecte privind inspectiile autoritatilor fiscale privind impozitul pe profit.

"Prin preventie, putem in primul rand sa ne informam si constientizam. Pe problematica deductibilitatii serviciilor intra-grup, sunt mai multe aspecte si topic-uri pe care inspectorii insista. De cele mai multe ori, cand sumele sunt semnificative, ni se selecteaza anumite contracte, de cele mai multe ori servicii cu parti afiliate si ni se cer documentele suport disponibile, pentru a justifica deducerea. Aici vorbim despre partea de prestare efectiva si cum sustinem cu documente suport faptul ca am primit acele servicii si aici vine partea de dificultate, pentru ca daca nu suntem pregatiti la momentul inspectiei, nu avem stranse documente prin care sa aratam ce am primit, este foarte dificil in cadrul unei inspectii care vizeaza cinci ani din urma sa mai gasim informatiile. Corespondentele se pierd, oamenii pleaca din companii", a mai spus ea.

Ultima sesiune a conferintei a fost deschisa de Corina MINDOIU, Partener, Departamentul Impozit pe Venit si Contributii Sociale, EY Romania, care a vorbit despre noile prevederi pentru impozitarea veniturilor salariale.

"Cea mai simpla si clara masura de modificare legislativa ceea ce presupune un impact in salariul angajatului se refera la impozitarea cu contributie la sanatate a tichetelor de masa si a voucherelor de vacanta, incepand cu ianuarie 2024. E putin diferita povestea atunci cand vorbim de sectorul de tehnologie, care este mult mai impactat. Totodata, avem modificari in sectoarele constructiilor, agriculturii si alimentatiei - acesti angajati nu vor mai fi scutiti de contributia la sanatate, iar angajatorul lor va continua sa contribuie cu 2,25% contributia lor. De asemenea, pentru a contracara aceasta modificare fiscala, incepand cu luna noiembrie avem o crestere a salariului minim pentru angajatii din acest sector. Si in agricultura avem o crestere a salariului minim, respectiv o crestere a salariului minim in cazul tuturor celorlalti angajati.

In zona avantajelor neimpozabile acordate salariatilor, atunci cand un angajator acorda sau deconteaza servicii turistice pentru angajatii proprii, acest beneficiu este neimpozabil la nivel de salariu mediu, la nivel de an. Cred ca pentru anul acesta este undeva de 6.800 lei. Ce s-a introdus se ofera la faptul ca, daca acordati in calitate de angajator, si vouchere de vacanta, atunci nu puteti sa decontati si contravaloarea serviciilor turistice, beneficiind de acest tratament neimpozabil si fara contributii sociale pentru angajatii dvs."

Andrada PLES, Tax Partner, Dobrinescu Dobrev SCA, a vorbit in cadrul evenimentului despre contributiile sociale pentru venituri extrasalariale, precizand ca: "Dintre veniturile extrasalariale, sunt subiect de contributie la pensie veniturile din activitati independente si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, la o cota generala de 25%. Obligati la plata suntem in momentul in care cumulam la nivelul unui an venituri care depasesc 12 salarii minime, adica undeva la 36.000 lei. In acel moment, trebuie sa merg sa vad daca aceste venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala depasesc 12 sau 24 de salarii, sa depun declaratia de venit estimat in anul curent, pana pe 25 mai, cu regularizare anul urmator. O prima categorie exceptata de la plata contributiei la pensie in momentul in care obtin venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala sunt persoanele care au venituri din salarii pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sau avocatii si persoanele pensionare pentru ambele categorii."

In continuare, Elena SIGHINAS, Tax Director, Accace Romania, a vorbit despre impozitul minim global si inferentele cu legislatia locala existenta. "In anii anteriori, era un subiect exotic, insa avem un proiect de lege separat de Codul Fiscal, care reglementeaza Directiva 2523/2022 pentru asigurarea unui nivel minim de impozitare in jurisdictii. Regulile sunt extrem de complexe. Din punctul meu de vedere, draftul acestei legi este cea mai complexa lege fiscala pe care am citit-o in ultimii ani. Pe langa impozitul pe profit clasic, avem un impozit minim pe cifra de afaceri, avem un impozit suplimentar pentru banci si oil & gas si, in plus, avem si un impozit minim global care, la randul sau, este compus din impozit suplimentar national si un impozit suplimentar, pentru anumite categorii de contribuabili. Impozitul minim global este, practic, pilonul 2 al planului de actiune al OECD, ce are in vedere asigurarea unui nivel minim de impozitare pentru marile grupuri multinationale cu o cifra de afaceri de minimum 750 milioane euro in cel putin doi ani din cei patru anteriori exercitiului financiar de referinta."

Un alt subiect prezentat la "Tax & Finance Forum" a vizat despre Legea 296/2023 din perspectiva TVA, accizelor si a altor masuri. Astfel, Cristina SAULESCU, Partener, Cabot Transfer Pricing, a precizat: "Asa cum probabil stiti, si in 2023 a fost agitatie in ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata. In 2024 vom avea iarasi agitatie si trebuie sa fim foarte atenti la modificarile ce vor intra in vigoare. Creste cota de taxa pe valoare adaugata la livrarea de alimente si bauturi cu zahar adaugat, al caror continut de zahar este de minim 10%. Intentia legiuitorului a fost sa ne ajute sa avem o viata mai sanatoasa, prin consumul mai redus de zahar. Vom avea in 2024 cota de 9% TVA la livrarea de medicamente, la livrarea de alimente, altele decat cozonac si biscuiti, printre cele care contin zahar. Vom avea 9% pentru livrarea apei pentru irigatii, ingrasaminte, pesticide, seminte, servicii de alimentare cu apa si penalizare, cazarea in sectorul hotelier, servicii de restaurant si catering cu exceptia bauturilor alcoolice, livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite."

Nilanjan NAG, Transfer Pricing Manager, PKF Finconta, a incheiat conferinta din aceasta toamana, prezentand un caz din industria oil & gas si modul in care a actionat organul fiscal din Danemarca, vorbind, totodata, despre preturile de transfer si perspectivele asupra unor hotarari judecatoresti.

"M-am gandit ca ar fi relevant sa discut acest caz, intrucat si Romania este un hub in industrie. Sa ne uitam la cateva dintre problemele care au aparut in acest caz. Au fost disputate o serie de aspecte, unul fiind ca daca sondajele preliminare intocmite de MOGAS, privind potentiale noi campuri petroliere, in anii 1990 si 1992 si know-how-ul asociat si recunoscut de DTA, ar fi reprezentat un beneficiu pentru subsidiarele sale. Un alt aspect a vizat daca garantiile de performanta executate s-ar fi extins asupra filialelor, dar si daca atat know-how-ul, cat si garantiile aveau substanta economica pentru filiale, ale caror rezultate ar fi trebuit sa reprezinte o compensatie continua, cum ar fi impartirea profitului sau redevente. Mai departe, intrebarea a fost daca serviciile tehnice si administrative puteau fi facturate la cost. Conform legii daneze privind codul fiscal, intreprinderile din cadrul aceluiasi grup, pentru calcularea venitului impozabil, trebuie sa utilizeze termenii si preturile practicate in cadrul tranzactiilor cu parti terte, conform cerintelor principiul valorii de piata", a spus el.

Eveniment organizat de BusinessMark, cu sustinerea Camerei Consultantilor Fiscali

Partenerii evenimentului au fost: EY Romania, Crowe Romania, Cabot Transfer Pricing, PwC Romania, NOA Group, Global Tax Advise - GTA, Accace Romania, PKF Finconta, Nadia Oanea Tax & Training, Dobrinescu Dobrev SCA

Evenimentul a fost sustinut de: CCF - Camera Consultantilor Fiscali, BRCC

Suportul tehnic a fost asigurat de: SCS

Partener de monitorizare al evenimentului: MediaTrust

Partenerii media ai conferintei au fost: spotmedia.ro, Cariere, Ziarul Bursa, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Curierul Fiscal, AngajatorulMeu.ro, PRwave, Digital Business, Debizz, MATEK, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, Administratie.ro, Global Manager, EventsMax, Revista Piata, SpatiulConstruit.ro, Top Business News, Ziarul 21, AntreprenorinRomania.ro, Club Economic, Romania Durabila, Economistul, Business Voice, Femei in Afaceri

BusinessMark - events designed to make an impression!

Din 2013 organizam evenimente business, in principal "concept propriu", gandite si planificate de noi, de la idee si concept, pana la implementare. Avem o abordare "all-industries" si dedicam proiecte unei arii largi de industrii si domenii profesionale. Ne dorim sa ne punem "amprenta" in vietile profesionale ale participantilor, sa producem un impact concret. Ne propunem sa cream contexte pentru schimb de experienta si creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat si a gasi partenerii potriviti.

Dincolo de evenimentele "concept propriu", organizam evenimente construite pentru partenerii nostri, evenimente gandite impreuna cu acestia si adaptate obiectivelor lor. Daca esti in cautarea unei echipe profesioniste care sa organizeze evenimente B2B, suntem alaturi de tine, pas cu pas. Poti conta pe experienta noastra in consultanta, suport in crearea si implementarea conceptului de eveniment, in managementul evenimentului.