Tobias SCHNEIDER, Consultant, FINACCORD
In unele tari din Est, precum Polonia si Turcia, bancassurance-ul a fost una dintre principalele povesti de succes din ultimii ani. In plus, in tarile unde grupurile bancare straine au o pondere mare a pietei (de exemplu Republica Ceha), pietele de bancassurance arata destul de similar cu tarile occidentale. Astfel, FINACCORD nu vede diferente majore intre pietele de asigurari din Vest fata de cele din Estul Europei.
Care sunt elementele principale care fac diferenta dintre pietele dezvoltate de bancassurance si cele mai putin dezvoltate?
Tobias SCHNEIDER: In ceea ce priveste cota de distributie a canalului de bancassurance, Franta, Italia si Spania sunt printre cele mai de succes piete de asigurari din lume. In 2012, in Franta si Spania, canalul bancar a reprezentat mai mult de 60% din totalul primelor de asigurari de viata. Mai mult decat atat, cercetarile FINACCORD arata ca printre grupurile bancare cele mai importante din lume in termeni de prime subscrise de catre asiguratorii captivi sau asiguratorii externi, trei din primele zece provin din Franta si unul din Italia. Un factor-cheie in aceasta poveste de succes este integrarea puternica a sectorului bancar si de asigurari.
Nu numai ca bancile din aceste tari vand foarte eficient produsele de asigurare legate de produsele bancare (de exemplu, credit si asigurare de uz casnic), dar au creat, de asemenea, un model de afaceri prin care ambele linii de afaceri functioneaza natural impreuna. Ca atare, nu este nicio surpriza faptul ca bancile din Franta, de exemplu, se numesc "'banque et assurance ".
In definitiv, Franta, Italia si Spania sunt pietele in care asiguratorii captivi domina in sectorul bancassurance, spre deosebire de asiguratorii externii, fara a fi detinuti de banca.
In schimb, in pietele in care bancassurance-ul este relativ sub-dezvoltat, institutiile bancare nu a reusit de multe ori sa integreze activitatea de asigurare in activitatile lor bancare traditionale. In multe cazuri, parteneriatele dintre banci si companiile de asigurari sunt destul de slabe, iar consilierii bancari nu sunt de multe ori suficient de bine instruiti pentru a vinde cu succes produse de asigurare.
Intr-adevar, bancile vad de multe ori asigurarile ca o business suplimentar, desi exemple din alte tari arata ca bancassurance-ul poate avea o contributie foarte importanta la profitul total al bancii. De exemplu, pentru Bradesco, un grup bancar brazilian, veniturile din vanzarea asigurarilor reprezinta aproximativ 30% din profitul total al bancii.
Ce diferentiaza piata estica de Bancassurance fata de cea vestica?
T.S.: FINACCORD nu vede diferente majore intre pietele de asigurari din Vest fata de cele din Estul Europei. De fapt, in unele tari din Est, precum Polonia si Turcia, bancassurance-ul a fost una dintre principalele povesti de succes din ultimii ani. In plus, in tarile unde grupurile bancare straine au o pondere mare a pietei (de exemplu Republica Ceha), pietele de bancassurance arata destul de similar cu tarile occidentale.
Cum se vede Romania de la Londra, privind dezvoltarea de pietei de asigurari in general si a pietei de bancassurance in mod special?
T.S.: FINACCORD a efectuat cercetari an peste 20 de piete de bancassurance din Europa si in nenumarate piete de bancassurance din lume (de exemplu Brazilia, China, India, Japonia). Ca atare, avem o imagine de ansamblu foarte clara a factorilor de succes, a modului in care sunt structurate pietele de bancassurance, a reglementarilor in vigoare si a celor mai de succes produse. In plus, FINACCORD a cercetat sistematic strategiile de bancassurance a 125 cele mai mari grupuri bancare de retail din lume.
Piata romaneasca de asigurari a scazut in mod clar in ultimii ani, in special prin comparatie cu alte piete de asigurari din Europa Centrala si de Est, cum ar fi Republica Ceha si Polonia.
In afara de Ungaria, Romania este singura piata de asigurari cu o rata de crestere anuala negativa intre 2008 si 2012, atunci cand a fost masurata in termeni reali (de exemplu actualizarea in functie de inflatie). Ca atare, in comparatie cu alte tari, piata romaneasca ramane slab dezvoltata, cu doar 89 euro (prime brute subscrise) pe cap de locuitor in 2012.
Asta inseamna ca Romania se afla la mai putin de o treime din media regionala de 333 euro pe cap de locuitor si cu mult sub nivelul Cehiei si a Poloniei (582 euro si respectiv 398 euro). Piata asigurarilor de viata care reprezinta doar aproximativ 20% din totalul pietei, este cea mai slab dezvoltata.
In ceea ce priveste bancassurance-ul, este interesant de observat ca firmele precum BCR Asigurari de Viata si ING Asigurari de Viata, sunt printre cele mai de succes companii de asigurari de viata in Romania in ceea ce priveste primele subscrise. FINACCORD considera ca bancassurance-ul are cel mai mare potential fata de orice canal de distributie din Romania si este de asteptat sa creasca din ce in ce mai mult in viitor.
| Publicat pe 20.02.2014 | 4374 vizualizari