Piata asigurarilor a traversat cu bine perioada pandemiei si a performat peste asteptari, avand o crestere de 24% a primelor brute subscrise in anul 2021. De asemenea, inceputul acestui an este unul promitator. Totusi, este o piata care este departe de a-si fi atins potentialul.
De ce, in ciuda acestor rezultate, piata nu si-a atins potentialul? Este una dintre intrebarile la care au raspuns participantii celui de-al doilea panel din cadrul Conferintei "Tendinte in Asigurari" - FIAR 2022.
Dezbaterea acestui panel poate fi urmarita si pe contul XPRIMM de YouTube:
In acest context, Adriana GRECU, Presedintele PRBAR - Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare - Reasigurare, a afirmat: "Potentialul pietei de asigurari din Romania este de departe de a fi atins, insa suntem pe drumul cel bun. Analizand aceasta piata in care sunt de atata timp, cred ca unul dintre motivele stagnarii pietei din Romania este cultura mostenita din zeci de ani de comunism in ceea ce priveste asigurarile si pe care o regasim in toate tarile din regiunea noastra. O cultura impregnata in generatii in zeci de ani nu se poate sterge in 30 de ani, insa pasi s-au facut".
"Daca ar fi sa facem o lista, motive ca lipsa de educatie financiara, lipsa de incredere sau nivelul scazut de trai sunt usor de pus pe hartie, insa exista o zona care ramane tot timpul neexploatata", a mai spus Adriana GRECU. "Este foarte important ca fiecare dintre noi - cei care avem contact cu clientul - sa constientizam intr-o mare masura care sunt caile de a comunica cu acest client si de a-i transmite informatia", a adaugat ea.
La randul sau, Dorel DUTA, Presedintele UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari, a spus: "Nu ne-am atins subiectele pe care le-am setat in urma cu ceva vreme pentru ca poate acestea au fost prea optimiste, ori noi nu am facut suficient. Insa, piata a evoluat si au fost cresteri, de multe ori cu 2 cifre, acesta fiind rezultatul muncii tuturor."
"In general, cand vorbim de asigurari, vorbim despre imagine, incredere si predictibilitate. Perioada tumultoasa pe care am trecut-o cu totii, adaptarea la noile realitati - intrarea in UE, pandemia, razboaie - toate impacteaza asupra comportamentului individului de a cumpara ceva, inclusiv asigurari. In ultima perioada am avut pandemia care a schimbat comportamentul de achizitie, am inceput sa dezvoltam partea de online, sa optimizam procese, acum ne-am trezit cu o situatie geopolitica complicata. Oamenii se gandesc intai la nevoia de a-si asigura bunastarea familiei dupa care incep sa se gandeasca la protectie", a afirmat Dorel DUTA, care estimeaza ca anul acesta va fi, probabil, un an istoric in ceea ce priveste subscrierile pietei.
Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, a atras atentia asupra marilor schimbari din ultimii ani: "Cred ca nu ne dam seama cat de multe s-au schimbat in ultimii 3 ani. In ani calendaristici au trecut 3 ani, dar in termeni de dezvoltare si in termeni de schimbare a tot ceea ce inseamna viata de zi cu zi au trecut 10, 20 sau poate 30 de ani. Ganditi-va cate lucruri s-au schimbat, modul in care lucram, modul in care traim, modul in care ne raportam la riscuri, conjunctura geopolitica."
"Se vorbeste mult de potential si nu e rau ca se vorbeasca, este foarte bine, pentru ca acest potential se materializeaza. Suntem la 1,3% din PIB, fata de 1,15%, dar mai avem mult pana la cei 2,5% din PIB cat reprezinta media din Europa Centrala si de Est. Important este ce facem si cred ca impreuna facem foarte multi pasi in aceasta directie", a spus oficialul UNSAR.
Conform acestuia, "Barometrul UNSAR ne spune care sunt factorii de amplificare - ce a motivat clientii sa se asigure. 38% dintre respondenti spun ca un nivel mai ridicat al veniturilor i-am face sa fie mai apropiati de asigurari, iar pe locul doi in ceea ce priveste motivele este o informare mai buna (35%). Astfel, 7 din 10 romani spun ar avea nevoie de venituri mai mare pentru a se asigura si de mai multe informatii. Este greu sa lucram la primul factor, insa in ceea ce inseamna informarea, comunicarea este cheia."
Legat de digitalizare, Alexandru CIUNCAN subliniaza ca s-au facut pasi uriasi in aceasta perioada de pandemie, dar asta pentru ca multe dintre procesele care au fost accelerate erau deja incepute si s-a putut contrui pe o baza. "1 din 3 romani spune ca utilizeaza serviciile online pentru accesarea unei asigurari, in timp ce 3 din 5 romani folosesc canalul online pentru alte tipuri de servicii. Acesta este gap-ul (deficitul) pe care trebuie sa-l umplem", a adaugat el.
Si Erik BARNA, fondator si membru al Consiliului de Administratie, LIFE IS HARD (LIH), a atras atentia ca in perioada de pandemie s-au facut lucruri importante si progrese deosebite in ceea ce priveste transformarea digitala in piata de asigurari.
"As pune ca, potrivit unei glume care a circulat o vreme pe pe internet, COVID-ul a fost Chief Information Officer-ul nostru, al tuturor, care a accelerat transformarea digitala si ne-a aratat ca daca este vointa se poate. Din pacate tehnologia nu ne ajuta cu foarte multe lucruri tot timpul. Este un instrument foarte important, dar ea trebuie armonizata si cu cadrul legislativ. Putem sari etape cu tehnologia, dar cadru legislativ trebuie sa vina sa completeze niste viduri sau zone neacoperite. Pot sa va dau un simplu exemplu, costatul amiabil electronic, care este o chestiune foate simpla si care se putea rezolva chiar din perioada de lockdown", a afirmat Erik BARNA.
In ceea ce priveste constatul amiabil, pe 10 iunie, a fost publicata in Monitorul Oficial Norma pentru modificarea Normei A.S.F. nr. 20/2017 privind asigurarile auto din Romania, cunoscuta ca Norma RCA. Una dintre reglementarile introduse in premiera vine direct in sprijinul pagubitilor, dar si al vinovatilor din accidente rutiere, in numar de sute de mii anual, astfel ca formularul de constatare amiabila va putea fi completat si electronic din 15 octombrie 2022.
In acelasi panel, participantii au fost intrebati cum pot brokerii sa devina motorul de crestere al pietei de asigurari facultative. "Este foarte important ca fiecare dintre noi, cei care avem contact cu clientul si suntem fie distribuitori, fie angajati sau agenti ai unei companii de asigurare, sa constientizam intr-o mai mare masura care sunt nevoile clientului din fata noastra si sa gasim acele cai de a-i transmite informatia, pentru ca exista acel decalaj intre generatii", a spus Adriana GRECU, precizand ca distribuitorii trebuie sa isi dezvolte foarte mult abilitatile de comunicare, sa stie sa prezinte un produs catre o o paleta larga de clienti, de diverse varste, cu diverse pregatiri.
Totodata, Dorel DUTA afirma ca "Brokerii distribuie circa 80% din piata asigurarilor facultative. Asta inseamna ca suntem focusati pe acesta asigurare. Acest tip de asigurare reprezinta viitorul".
In anul 2021, companiile de brokeraj au intermediat 69,60% din volumul total al primelor brute subscrise de asiguratori, mentinand trendul anual crescator, atat pe segmentul asigurarilor generale cat si pe cel al asigurarilor de viata. Astfel, companiile de brokeraj au inregistrat intermedieri in valoare de 9,91 miliarde de lei, in crestere cu circa 26% fata de anul anterior, potrivit raportului ASF.