UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania arata ca piata asigurarilor functioneaza in baza unei legislatii europene si nationale foarte riguroase, platind zilnic despagubiri de peste 3,46 milioane de euro.
Uniunea asiguratorilor atrage atentia ca, in ultimele zile, o asociatie care reuneste in principal firme din domeniul transportului de persoane si care are competente pe alt domeniu decat al asigurarilor, a lansat in spatiul public afirmatii incorecte si distorsionate referitoare la modul de functionare a pietei asigurarilor.
"Aceste afirmatii agresive si defaimatoare incalca orice principiu al informarii corecte si servesc in cele din urma unui singur scop: evitarea unei raspunderi prevazute in legislatia romaneasca si europeana si obligarea industriei de asigurari si, implicit, a soferilor onesti, sa acopere pagubele ce pot deriva din acest demers si care se pot ridica la milioane de euro", transmite UNSAR.
"Suntem surprinsi ca, pentru sustinerea propriilor interese, aceasta asociatie a lansat acuzatii false de o gravitate surprinzatoare la adresa unei industrii care functioneaza in baza unei legislatii europene si nationale foarte riguroase", spun oficialii Uniunii.
Conform acestora, din punct de vedere tehnic, riscurile acoperite de politele de asigurare presupun mecanisme stricte de constituire a rezervelor, obtinere de protectie prin reasigurare si eforturi operationale si financiare complexe.
"In fiecare zi calendaristica din 2019, industria de asigurari a platit despagubiri de peste 3,46 milioane EUR, cu aproape jumatate de milion de euro mai mult decat in fiecare zi calendaristica din 2018. Valoarea totala a rezervelor tehnice brute constituite de societatile de asigurare se situa la un nivel de circa 3,73 miliarde EUR", explica UNSAR.
Totodata, UNSAR mentioneaza ca industria de asigurari a platit in 2019 despagubiri aferente politelor RCA in valoare de peste 657 mil. EUR, cu peste 70 mil. EUR mai mult fata de 2018, in timp ce primele brute subscrise au crescut cu doar 39 mil. EUR in aceeasi perioada. Pe segmentul RCA, rezervele tehnice erau in valoare de peste 1 mld. EUR la finalul lui 2019.
De asemenea, din datele oficiale transmise de catre autoritatile relevante ale statului, toti indicatorii de solvabilitate si lichiditate ai companiilor membre UNSAR respecta cadrul legal in vigoare. Consideram ca respectarea atributiilor de catre fiecare organizatie profesionala sau institutie sunt esentiale pentru buna functionare a industriei de asigurari si, de altfel, a unei societati. UNSAR nu are atributii in ceea ce priveste supravegherea companiilor de asigurari, fie ele sau nu membre ale asociatiei.
"In ultima perioada, UNSAR a purtat un dialog institutional absolut firesc cu institutiile statului si cu alti stakeholderi pentru a gasi solutii constructive in ceea ce priveste solicitarile inaintate de catre unii reprezentanti ai industriei de transport, considerand ca respectarea legislatiei europene si a celei nationale este foarte importanta - spre exemplu depunerea placutelor de inmatriculare in cazul suspendarii politelor RCA, pentru a evita cazurile in care vehiculele vor fi utilizate in aceasta perioada, moment in care devine posibil sa si produca accidente majore. Oferim doar cateva exemple tragice: extern - accidentul provocat de conducatorul unui autocar, in care 19 romani au murit si alti 28 au fost raniti in apropiere de Podgorica, capitala statului Muntenegru; intern - accidentul de circulatie provocat de un tir care a intrat pe contrasens intr-un microbuz de pasageri pe DN 2A Slobozia-Urziceni soldat cu 10 morti si 8 raniti sau accidentul produs pe o sosea din judetul Olt de un tir care a intrat pe contrasens ca urmare a exploziei unei anvelope si a intrat in coliziune cu doua autoturisme care circulau regulamentar, soldat cu moartea a 5 persoane din care doi copii de 2 si, respectiv, 4 ani. Astfel de evenimente pot surveni oricand", transmit oficialii Uniunii.
"Este important de mentionat ca, in timpul discutiilor avute in cadru institutional, unele parti interesate s-au opus masurii de depunere a placutelor de inmatriculare, ceea ce este, in primul rand, ilegal si, in al doilea rand, aduce suspiciuni rezonabile asupra corectitudinii si responsabilitatii demersului lor. Aceste daune potentiale vor cadea in sarcina asiguratilor care respecta legea si care manifesta responsabilitate atunci cand circula", adauga ei.
"Ne dorim ca, dupa atenuarea efectelor crizei de sanatate, sa ne putem relua cu totii activitatea, indiferent de domeniile pe care le reprezentam, la un ritm si in parametri cat mai apropiati de perioada pre-COVID-19. Suntem deschisi discutiilor si solicitarilor, plecand de la principiul de solidaritate pe care industria de asigurari se bazeaza. Astfel, tratam cu seriozitate si cu responsabilitate situatia actuala si impactul pandemiei de COVID-19 asupra romanilor, societatii si asupra economiei. Suntem cu totii afectati si depunem eforturi sa traversam cu bine aceasta perioada si sa protejam atat clientii, cat si angajatii", se mai arata in documentul publicat joi de UNSAR.
"Prin urmare, acest demers este cel putin surprinzator, mai ales in actuala perioada de criza, generata de pandemia de COVID-19, putand afecta suplimentar si in mod absolut nejustificat increderea clientilor si stabilitatea unei intregi industrii de o mare importanta sociala, care plateste taxe si impozite, in care lucreaza cateva zeci de mii de angajati, incluzand aici si intermediarii de asigurari - care sprijina si in aceste vremuri complicate economia nationala si societatea romaneasca", mai spun oficialii asociatiei.
Alexandru GEORGESCU, GROUPAMA: Ca asiguratori, luptam cu "mie nu mi se poate intampla" si promovam in schimb o cultura a preventiei. Schimbarea unor comportamente presupune un efort pe termen lung
Claudiu MINISINI, Cyber Level Ins Romania: "Rolul RCA nu este inteles corect de catre soferi"
Sorin GRECEANU, BAAR: Lipsa disciplinei, a empatiei si a discernamantului participantilor la traficul rutier, printre motivele alegerilor "gresite" ale soferilor romani
PROMO