Utku OGRENDIL, CEO, PROVUS Group
Asigurarile sunt deja un segment important din comertul electronic, avand un potential foarte mare de dezvoltare in viitor. Acest lucru reiese si din multitudinea de site-uri online de profil, disponibile in acest moment, care au inceput, din ce in ce mai mult, sa implementeze plata online cu card bancar.
XPRIMM: Cum caracterizati piata cardurilor din Romania la inceput de an 2014 si care sunt evolutiile preconizate pentru viitorul apropiat?
Utku OGRENDIL: Piata cardurilor este in crestere. Alaturi de cardurile standard, bancare si de fidelitate, castiga tot mai mult teren cardurile cadou si cele bazate pe tehnologii noi, contactless si cu display. Romanii capata din ce in ce mai multa incredere in platile cu cardul si incep sa aprecieze comoditatea si siguranta pe care acestea le-o ofera. Cardurile cu display, de exemplu, au un token incorporat in card, ceea ce permite efectuarea platilor oriunde si oricand. Cardurile contactless ofera o mai mare rapiditate operatiunilor. Ne asteptam, deci, la o crestere a numarului de carduri, atat in randul celor care nu poseda inca unul, cat si al celor care isi doresc carduri care sa le ofere un confort sporit sau beneficii suplimentare.
XPRIMM: Care sunt caracteristicile principale ale comertului electronic din Romania, in prezent?
U.O.: Comertul electronic este in continua dezvoltare, cu un numar de tranzactii in crestere. Inca din 2004, cand a fost efectuata prima plata online cu un card bancar, comertul online a crescut constant, cu cel putin 15% anual, indiferent de situatia economica.
Calitatea produselor si serviciilor ofertate online a crescut si ea simtitor in ultimii ani, ceea ce a condus la o crestere a increderii in acest mod de comanda si de plata. Se utilizeaza inca destul de mult plata la livrare sau prin ordin de plata, ceea ce inseamna, insa, ca exista un mare potential de crestere.
XPRIMM: Care sunt cele mai frecvente produse/servicii achizitionate sau achitate cu cardul?
U.O.: Cel mai frecvent, romanii platesc facturi de telefonie fixa sau mobila, energie electrica, gaze naturale, internet, plati pentru servicii care ne asigura confortul de zi cu zi. Pe locul imediat urmator se afla electronicele, turismul, hainele, asigurarile, taxele si impozitele locale.
XPRIMM: Pot deveni asigurarile un segment important al comertului electronic?
U.O.: Asigurarile sunt deja un segment important din comertul electronic, avand un potential foarte mare de dezvoltare in viitor. Acest lucru reiese si din multitudinea de site-uri online de profil, disponibile in acest moment, care au inceput, din ce in ce mai mult, sa implementeze plata online cu card bancar. Exista site-uri care accepta plata online cu card bancar de 3-4 ani si acolo traficul este mare si in crestere.
XPRIMM: Cum apreciati increderea romanilor fata de platile online? Care sunt aspectele sensibile si cat de sigure sunt platile online in Romania?
U.O.: In ultimii anii, increderea in platile online a crescut foarte mult. Clientii au devenit mai educati, din punctul de vedere al platilor online, mai increzatori si mai comozi. Acest lucru reiese atat din numarul de tranzactii cu carduri efectuate online, cat si din numarul de carduri inrolate si activate in serviciul de securitate 3DSecure.
Aspectele sensibile sunt legate, in cea mai mare parte, de siguranta. Pentru ca m-ati intrebat despre siguranta platilor online, va pot spune ca serviciul 3DSecure, pe care compania ROMCARD, parte a PROVUS Group, il detine si utilizeaza in exclusivitate, garanteaza protectia impotriva fraudelor pe internet, toate tranzactiile fiind autentificate cu parola aleasa de detinatorul de card.
Firesc, odata cu implementarea acestui mod de tranzactionare sigur, au aparut si metode de incercare de fraudare. Cea mai raspandita metoda este aceea de "phishing", prin care fraudatorul incearca sa obtina parola 3DSecure a detinatorului de card. Ca urmare, este foarte important ca nici un detinator de card sa nu dea curs invitatiilor primite prin email, de a-si introduce parola de 3DSecure, numarul cardului sau orice alte elemente legate de card sau cont bancar, deoarece nici o banca nu cere astfel de informatii prin email.
XPRIMM: Ce servicii intentionati sa dezvoltati in viitorul apropiat si care sunt de interes pentru companiile de asigurari?
U.O.: Avem deja dezvoltate optiuni importante, care se preteaza foarte bine si pentru serviciile de asigurari: plata online in rate si plata recurenta. Plata online in rate se adreseaza cazurilor in care se percep rate egale fara dobanda. Comerciantul primeste toata suma la momentul tranzactiei, dar clientului i se retine suma in timp, in transe egale, fara dobanda. Platile recurente reprezinta posibilitatea de a plati un serviciu in mai multe transe (trimestriale, de exemplu), plata efectuandu-se automat, fara niciun efort din partea clientului.
Avem si alte solutii in lucru, printre care solutii mobile de plata online, despre care sper sa putem vorbi in curand. Cautam mereu idei care sa ajute si sa usureze procesul de plata online cu card bancar.
XPRIMM: Care sunt obiectivele PROVUS pentru anul 2014?
U.O.: Data fiind achizitionarea recenta de catre PROVUS a pachetului majoritar al Supercard Solutions & Services, cea mai mare companie specializata pe servicii de fidelizare din Romania, unul dintre obiective este acela de a oferi tuturor clientilor nostri pachete de servicii integrate. De asemenea, ne dorim sa ne extindem gama de servicii si sa oferim solutii pentru zona de transport, pentru cea medicala, precum si solutii complexe, cu tehnologii noi -NFC, RFID, QR- pentru zona de retail care include, printre altele, si asigurarile. Nu in ultimul rand, dorim sa ne extindem si sa oferim serviciile noastre si in alte tari din regiune. Primul pas a fost deja facut, prin deschiderea in Republica Moldova a unei noi companii, ROMCARD Moldova.
Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 03.04.2014 | 5493 vizualizari