William VIDONJA, Head of Single Market & Social Affairs, Insurance Europe
Insurance Europe sustine transparenta in favoarea consumatorilor pentru a-i ajuta sa realizeze comparatii intre produse. Totusi, credem ca orice reguli noi cu privire la conflictele de interese si divulgarea remuneratiei ar trebui sa demonstreze ca vin in beneficiul consumatorilor.
XPRIMM: Care sunt principalele schimbari preconizate in viitoarea Directiva privind Intermedierea in Asigurari (IMD II)?
William VIDONJA: Una dintre principalele modificari aduse de IMD II, nascuta din nevoia de a contura un cadru unitar pentru toate calalele de distributie, este de a extinde prevederile acesteia si pentru vanzarile directe. Este important de avut in vedere, insa, ca diferentele intre pietele nationale in domeniul distributiei reflecta nevoile si solicitarile diferite ale consumatorilor si acest fapt ar trebui respectat in textul directivei. Asadar, nu exista o abordare unica. Noi sustinem un nivel ridicat de protectie pentru toti consumatorii de asigurari si dorim sa ne asiguram ca noile reglementari aduc beneficii clare si argumentate pentru clienti. De aceea, propunerile legislative trebuie sa urmareasca protectia inteligenta si eficienta a consumatorilor si sa evite alte "consecinte neintentionate".
XPRIMM: Care sunt, in opinia Insurance Europe, cele mai importante efecte ale implementarii IMD II pentru stakeholder-ii din asigurari?
W.V.: Textul IMD II nu este inca finalizat si trebuie sa treaca printr-un stadiu de negocieri cruciale intre structurile legislative. Sunt inca multe aspecte neclarificate, deoarece au existat multe versiuni ale textului. Totusi, este extrem de important sa existe o abordare echilibrata pentru probleme cheie precum transparenta, divulgarea remuneratiei, cerintele profesionale si consilierea, astfel incat forma finala a IMD II sa nu nasca poveri inutile si sa isi atinga scopul pentru care a fost creata, acela de a aduce beneficii consumatorilor.
Trebuie acordata suficienta flexibilitate statelor membre pentru a adopta noile cerinte: trebuie sa recunoastem nu doar diversitatea distributiei intre tari, ci si pe cea a consumatorilor din UE, in functie de cultura, traditii, nivelul de educatie financiara si apetit pentru risc. De aceea, ar trebui subliniata importanta unei armonizari minime.
De asemenea, pentru a stimula concurenta, este crucial sa respectam diversitatea canalelor de distributie din Europa (angajati proprii, banci, agenti brokeri, etc.) fiecare dintre acestea furnizand servicii diferite consumatorilor. De aceea, este nevoie de o abordare proportionala: regulile trebuie sa fie structurate in functie de canalul de distributie, cerintele si nevoile clientilor, complexitatea produsului si nivelul de risc adus consumatorului.
XPRIMM: Ce opinie aveti referitor la transparenta comisionarii si cum ar trebui acest aspect reglementat de IMD II, avand in vedere solutiile de remunerare folosite de intermediari in Europa?
V.W.: Insurance Europe sustine transparenta in favoarea consumatorilor pentru a-i ajuta sa realizeze comparatii intre produse. Totusi, credem ca orice reguli noi cu privire la conflictele de interese si divulgarea remuneratiei ar trebui sa demonstreze ca vin in beneficiul consumatorilor. Tinta ar trebui sa fie aspectele legate de transparenta care chiar ii ajuta pe consumatori sa inteleaga si sa compare produsele.
O divulgare excesiv de detaliata a remuneratiei ofera putine beneficii, spre deloc chiar, pentru consumatori, inducand, mai degraba, confuzie si directionandu-le atentia catre alte aspecte decat cele mai importante precum acoperiri, excluderi, etc. Consideram ca divulgarea formei de remuneratie (comision fix sau procentual) sau sursa acesteia (asigurator, asigurat sau alt intermediar) creeaza un echilibru in sensul oferirii de informatii relevante care ar ajuta clientul in luarea deciziei. Acest fapt este confirmat si de rezultatele studiului derulat de PricewaterhouseCoopers pentru Comisia Europeana, cu privire la IMD.
XPRIMM: Ce opinie aveti despre propunerea de amendare a IMD I prin MiFID (Markets in Financial Instruments Directive)? Documentele cu informatii cheie (KID) atasate pachetelor de investitii pentru retail (PRIPs) vor ajuta clientii sau vor ingreuna procesul de vanzare?
W.V.: Insurance Europe crede cu tarie ca regimul IMD, asa cum a fost propus de catre Comisia Europeana, este mijlocul potrivit pentru a reglementa conduita de business si regulile de vanzare pentru produsele de asigurari de tip investitional. De aceea, suntem bucurosi ca forma finala a MiFID II nu a inclus asiguratorii in ceea ce priveste legislatia privind investitiile, cum propusese Parlamentul European, si s-a optat, in schimb, pentru asa-zisa abordare IMD 1.5 ca solutie de compromis. Orice reguli aplicabile asigurarilor ar trebui incluse in legislatia asigurarilor in locul reglementarilor destinate firmelor si pietelor de investitii. Totusi, exista ingrijorari cu privire la calendarele diferite si la costurile aditionale de conformare care ar putea suferi si alte modificari. IMD II este inca in dezbateri si ar putea fi aplicat incepand cu 2017. De aceea, este important ca IMD II sa fie aliniat cu IMD 1.5 din punctul de vedere al conflictelor de interese in domeniul produselor de asigurari investitionale. Altfel, companiile ar putea fi nevoite sa isi modifice substantial sistemele de lucru de doua ori intr-un an, iar costurile aferente sa fie transferate consumatorilor. Ar trebui sa existe o coerenta deplina intre IMD 1.5 si IMD II, astfel incat cea din urma sa mentina certitudinile legale si asteptari legitime.
Daca KID-urile vor ajuta intr-adevar consumatorii din zona de retail sau vor ingreuna procesul de vanzare, acest lucru va depinde de urmatorul nivel de masuri ce va fi implementat. Ar trebui sa ne concentram pe o mai mare calitate a informatiei, in locul sporirii volumului de informatii.
Editor: Alexandru CIUNCAN | Publicat pe 04.12.2014 | 5187 vizualizari