1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Alexandru GRIGORESCU
Specialist Sectiunea Auto
UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania

Dupa o perioada destul de agitata in zona RCA, pentru anul viitor preconizam o perioada de stabilitate. Provocari vor fi, cu siguranta, dar cred ca industria a intrat intr-o zona de maturitate in care este pregatita sa le transforme in oportunitati si sa dezvolte produse de asigurare care sa serveasca din ce in ce mai bine consumatorii.

XPRIMM: Segmentul RCA a suferit o schimbare majora, in aceasta vara, in ceea ce priveste legislatia. Care dintre elementele noii Legi RCA considerati ca au cel mai mare impact asupra asiguratorilor? Dar consumatorilor?
Alexandru GRIGORESCU:
Din punctul de vedere al industriei de asigurari, modificarile aduse de Legea 132/2017 au avut un impact major asupra felului in care companiile isi desfasoara operatiunile in Romania. Desi nu este perfecta, aceasta noua reglementare aduce o serie de lucruri bune atat pentru asiguratori, care vor avea o mai mare predictibilitate, dar mai ales pentru consumator, aflat in centrul preocuparilor tuturor celor care au fost implicati in procesul de reglementare.

Amintim doar cateva dintre prevederile cu impact asupra industriei: introducerea conceptului de asigurat cu grad de risc ridicat, decontarea directa, tariful de referinta, plata in rate a primelor politelor RCA, clasele de bonus/malus, posibilitatea de suspendare a contractului si, desigur, introducerea in Lege a baremului traumatologic pentru vatamari corporale survenite in urma accidentelor rutiere.

In ceea ce priveste consumatorul, acesta beneficiaza, la randul sau, de definitivarea mult mai clara a termenelor de constatare respectiv reconstatare, o mai mare claritate asupra optiunilor partii prejudiciate de dupa accident la deschiderea dosarului de daune si instrumentarea lui, includerea istoricului soferului in calculul claselor de bonus/malus.

XPRIMM: Decontarea directa este un serviciu nou pentru asigurati. Care este opinia UNSAR referitor la acest serviciu - care sunt avantajele si dezavantajele pentru asiguratori si clienti?
A.G.:
Decontarea directa reprezinta un mecanism nou pentru detinatorii de polite RCA care ofera acestora posibilitatea de a fi despagubiti de propriul asigurator in caz de prejudicii pentru care nu se fac vinovati. Decontarea directa este optionala pentru consumatori si poate fi achizitionata odata cu polita RCA la un cost suplimentar.

Avantajele acestui mecanism sunt multiple, atat pentru asiguratori, cat si pentru asigurati. Pentru asigurat, consideram ca principalul avantaj este acela ca se poate adresa direct catre compania aleasa de el prin optiunea de a alege polita RCA cu decontare directa, fiind beneficiarul serviciilor de daune ale companiei favorite si nu ale unui tert. Pentru asigurator, la randul lui, reprezinta un avantaj faptul ca poate sustine aceste pachete de servicii postvanzare, consolidand relatia cu clientii consumatori ai unui astfel de serviciu. In ciuda beneficiilor oferite de mecanismul decontarii directe aceasta nu inlocuieste polita facultativa (CASCO) care contine acoperiri de riscuri pentru care nu se aplica decontarea directa.

XPRIMM: Companiile de asigurari RCA au incheiat un protocol de recuperare a daunelor RCA? Ce presupune acesta?
A.G.:
Societatile de asigurare au incheiat un acord de reglementare privind decontarea directa, asa cum prevede noul cadru legal. Acordul reglementeaza relatiile economice si organizatorice privind gestionarea modalitatii de decontare directa si a regreselor administrative intre toate societatile de asigurare emitente de polite RCA. Acesta este un real succes, din punctul de vedere al industriei de asigurari, nefiind nevoie, pana in momentul de fata, de interventia autoritatii de reglementare asupra supervizarii acestei activitati. UNSAR sustine in continuare dezvoltarea si upgrade-ul prezentului flux de colaborare intre societati derivat din semnarea Acordului de reglementare prin intalniri recurente si activitati concentrate pe acest subiect.

XPRIMM: Va asteptati ca soferii sa fie mai responsabili si, implicit, daunele RCA sa scada in perioada urmatoare ca urmare a introducerii decontarii directe?
A.G.:
Decontarea directa este un mecanism care vine catre asigurat in cazul in care are o dauna, dar se afla in situatia persoanei pagubite create de un tert vinovat. Serviciul ajuta foarte mult asiguratii aflati in aceasta situatie insa consideram ca nu reprezinta un factor decizional care sa influenteze responsabilitatea la volan si cresterea sau scaderea daunelor pe RCA.

XPRIMM: Accidentele rutiere reprezinta o problema importanta in Romania. Ce solutii exista in piata pentru a creste siguranta rutiera si pentru a reduce numarul victimelor, care provoaca atat daune materiale, cat si morale?
A.G.:
In primul rand, este nevoie de o "educare mult mai puternica" a conducatorilor auto. Acestia trebuie sa devina constienti ca trebuie sa fie responsabili in trafic, sa respecte regulile de circulatie, sa isi adapteze viteza, sa respecte timpii de odihna, mai ales atunci cand vorbim de soferi profesionisti. Astfel ca solutiile ar trebui sa fie identificate in aceasta zona, a cresterii nivelului de educatie rutiera si trebuie sa ne includa pe toti: conducatori auto, pietoni, organizatii din industria transporturilor si a asigurarilor, decidenti de la nivel guvernamental si politic. Preocuparea UNSAR pentru acest subiect este permanenta, tocmai de aceea am si demarat cateva proiecte de siguranta rutiera si o ampla campanie de comunicare.

XPRIMM: Ce proiecte are UNSAR in ceea ce priveste siguranta rutiera?
A.G.:
Asa cum spuneam, UNSAR a demarat, incepand din aceasta toamna un program de siguranta rutiera, axat, in principal, pe proiecte de comunicare, atat catre publicul tinta, respectiv soferii, cat si catre copii si tineri. Astfel, am dezvoltat parteneriate cu autoritati si institutii care au aceeasi preocupare ca si Asociatia noastra, aceea de cresterea a sigurantei pe soselele din Romania.

Un prim exemplu este campania la care am participat, alaturi de Autoritatea pentru Supraveghere Financiara si Politia Romana, "Fii destept in trafic", in cadrul careia, la inceputul lunii octombrie, sub egida "Zilelor educatiei rutiere", au fost impartite 25.000 de brosuri in mai multe scoli din Bucuresti si din tara unde au avut loc ore cu tematica rutiera. Elevilor le-au fost reamintite regulile de circulatie ce apartin pietonilor, iar la final au vizionat filmul "Drumul colorat". La nivel national, au fost desfasurate actiuni de preventie rutiera in 393 de scoli unde elevi ai claselor 1-8 au participat la lectiile interactive si au primit brosura "Fii destept in trafic".

XPRIMM: Ce statistici aveti referitoare la accidentele auto?
A.G.:
Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), in 2016, in Romania s-au produs in total 30.751 de accidente rutiere. Acestea s-au soldat cu 39.562 de raniti si 1.913 morti. Cele mai multe accidente rutiere cauzatoare de vatamari corporale s-au produs in regiunea Nord-Est (16,5%), iar cele mai putine in regiunea Vest (8,5%).

Conform unor statistici ale Politiei Romane, majoritatea accidentelor grave au fost provocate de soferi cu varsta de pana in 30 de ani care conduc automobile. Segmentul transportatorilor profesionisti se afla pe locul al doilea.

XPRIMM: Industria auto nu duce lipsa de inovatii si de tehnologii noi. Considerati ca schimbarile tehnologice vor duce la o mai mare responsabilizare a soferilor, implicit scaderea daunelor si a primelor de asigurari auto?
A.G.:
Industria de asigurari trebuie sa tina pasul cu tehnologia si una dintre marile provocari va fi gasirea de solutii de asigurare pentru masinile viitorului, hibride sau electrice, din ce in ce mai cautate si pe piata din Romania si de ce nu pentru asa numitele self driving cars.

In ceea ce le priveste pe acestea, ele sunt proiectate in asa fel incat sa inlature "eroarea umana", astfel ca cel mai probabil vom asista la o reducere considerabila a numarului de accidente rutiere. Prin scaderea numarului de accidente si a gravitatii acestora, putem vorbi si de o scadere a cheltuielilor cu despagubirile pentru societatile de asigurare, scadere care se va reflecta intr-o reducere a primelor. Trebuie sa fim constienti ca, in cazul accidentelor cu victime, la tragedia umana se adauga si un enorm prejudiciu economic. In anul 2016, asiguratorii RCA au platit despagubiri in valoare de aproximativ 2 miliarde lei, dintre care 420 milioane lei doar pentru vatamari corporale.

In ceea ce priveste tehnologiile telematice, ar fi un lucru imbucurator sa fie adoptate la scara larga, asa cum se intampla in SUA, Italia sau Marea Britanie, pentru ca intr-adevar ar reprezenta un factor suplimentar de responsabilizare a soferilor.

XPRIMM: Ce prognoze aveti pentru anul 2018 pentru piata de asigurari din Romania?
A.G.:
Dupa o perioada destul de agitata in zona RCA, pentru anul viitor preconizam o perioada de stabilitate. Se va mai lucra la legislatia secundara, in sensul clarificarii unor aspecte care ne dorim sa fie benefice pentru intregul ecosistem. Speram intr-o crestere, asa cum a apreciat si vicepresedintele ASF pe zona asigurarilor, Cornel COCA CONSTANTINESCU. Provocari vor fi, cu siguranta, dar cred ca industria a intrat intr-o zona de maturitate in care este pregatita sa le transforme in oportunitati si sa dezvolte produse de asigurare care sa serveasca din ce in ce mai bine consumatorii.