Adrian MARIN, CEO, GENERALI Romania
O piata dominata de asigurarile auto, afectata de un context economic dificil si, recent, marcata de evenimente mediatice negative reprezinta o provocare pentru toti jucatorii din piata. Adrian MARIN, CEO, GENERALI Romania, a vorbit despre strategia companiei pentru 2014 si principalele linii de business pe care mizeaza in acest an, intr-un interviu acordat revistei PRIMM - Asigurari & Pensii.
XPRIMM: GENERALI Romania a incheiat 2013 pe profit. Care au fost principalele masuri implementate in trecut pentru a ajunge la acest rezultat?
Adrian MARIN: Masurile de imbunatatire a profitabilitatii companiei au fost luate incepand cu anul 2012 si au vizat atat partea de subscriere, cat si cea de produse. Ne-am concentrat pe vanzarea produselor profitabile, promovand cu preponderenta aceste linii de business, am redus ponderea RCA in portofoliu si am lansat produse noi, produse de nisa, cum este produsul pentru IMM-uri, un produs personalizat pentru 5 tipuri de afaceri, si CASCO Perfecto, cu servicii exclusiviste pentru clienti.
De asemenea, activitatea la nivelul companiei a fost eficientizata, proces care a presupus o reorganizare la nivelul directiei centrale, dar si in teritoriu, la nivelul agentiilor GENERALI. Toate aceste masuri, cumulate, au avut ca scop eficientizarea costurilor, efect care s-a reflectat in rezultatele anului 2013.
Nu in ultimul rand, ne-am concentrat pe imbunatatirea relatiei cu clientii, realizand programe de fidelizare pentru clientii existenti si promovand mai intens avantajele noastre competitive clientilor noi. De asemenea, am monitorizat gradul de satisfactie al clientilor nostri care au inregistrat daune, pentru a imbunatati serviciile si a mentine, in randul clientilor, imaginea de companie "serioasa, care isi onoreaza promisiunile".
XPRIMM: Care sunt clasele de asigurari ce au generat cel mai mare profit? La polul opus, care au fost cele care au adus pierderi si cum le veti aborda in continuare?
A.M.: Asigurarile property sunt inca o linie de business profitabila, la fel si asigurarile de locuinta. In privinta RCA-ului, datorita politicii de tarifare aplicate, rezultatul a fost semnificativ imbunatatit. CASCO, de asemenea, tinde sa devina un "motor" de business profitabil.
XPRIMM: Exista solutii astfel incat RCA-ul sa devina profitabil la nivel de piata?
A.M.: Solutii exista intotdeauna, iar RCA nu poate fi o exceptie. Sunt necesare solutii care privesc politica de tarifare a fiecarei companii, care trebuie ajustata pentru crearea unui business sustenabil, si solutii care tin de legislatie si, aici, ma refer la vatamarile corporale si daunele morale, unde exista mari diferente de despagubire, pe cazuri similare, si care ar putea fi aliniate.
Este un subiect destul de mult dezbatut, insa trebuie gasite masuri, pentru a evita situatia in care asiguratorii cresc tarifele pentru a sustine despagubirile mari platite pe daune morale.
XPRIMM: Care sunt tendintele sesizate pe piata RCA, atat ca subscrieri, cat si ca daune? Luati in calcul renuntarea la RCA daca nu exista premisele pentru a genera profit?
A.M.: In ultimii ani, am observat la societatile care raporteaza cresteri semnificative pe total business ca acestea provin, in mare parte, din vanzarile de RCA, care reprezinta un segment volatil. Referitor la politica noastra pe RCA, aceasta va ramane neschimbata. Vom aplica in continuare aceeasi strategie, preturi corecte pentru riscurile asumate pe toate liniile de business.
XPRIMM: Ce procent din afacerile GENERALI Romania sunt realizate prin intermediul brokerilor? Cum veti gestiona in continuare relatia cu intermediarii si care sunt principalele clase de asigurare unde va asteptati ca brokerii sa performeze?
A.M.: Ponderea brokerilor in totalul portofoliului GENERALI este de 40%. Societatile de intermediere sunt pentru noi parteneri si avem o relatie corecta, bazata pe respectarea promisiunilor asumate fata de ei si fata de clienti. Suntem compania care, in ultimii sase ani, din 2008 incoace, a primit de la brokeri recunoastere constanta, premii pentru "fair-play", calitatea serviciilor si a produselor noastre. Eu cred ca aceste aprecieri sunt o dovada edificatoare pentru felul in care gestionam relatia cu brokerii si reflecta cuvantul de ordine pentru asigurari - Trust/Incredere.
Produsele pe care le vor vinde brokerii sunt aceleasi cu cele pe care noi, ca si companie, dorim sa le promovam, cu preponderenta: asigurari corporate property, asigurari de locuinte, CASCO, raspunderi, Employee Benefits etc.
XPRIMM: Considerati ca GENERALI Romania are tarife mari comparativ cu alte companii din piata? Cum apreciati, in general, tarifele din piata locala?
A.M.: Tarifele practicate de GENERALI sunt rezultatele unor calcule actuariale temeinice care tin cont de cerintele legislative (rezerve, reasigurare) si de riscurile pe care compania si le asuma. Sunt tarife pe care noi le consideram corecte si care ne permit sa ne onoram obligatiile in fata clientilor.
Referitor la tarifele din piata, nu pot sa spun decat ca acestea reflecta obiectivele fiecarei companii, care, bineinteles, sunt diferite.
XPRIMM: Cum a evoluat segmentul corporate in ultima perioada? Exista si acolo un razboi al preturilor intre companii?
A.M.: Segmentul de asigurari generale corporate a evoluat bine, in sensul ca s-a inregistrat o crestere la nivelul pietei de circa 9%, in 2013. Si pentru anul acesta exista premise bune, de dezvoltare, care sunt direct corelate cu investitiile (in infrastructura, energie etc.) planificate. Bineinteles ca si aici exista o concurenta la nivel de pret, pentru ca vorbim de conturi mari, care, de regula, sunt castigate in urma unor licitatii sau intermediate de brokeri, care prezinta clientilor oferte de la mai multi asiguratori. Daca pretul este criteriul de baza pentru client, atunci, da, este vorba de un razboi al preturilor, in care, bineinteles, GENERALI nu intra.
Pe partea de asigurari corporate, GENERALI detine know-how si este un brand apreciat de catre clienti pentru ca are capacitatea de a oferi solutii tehnice personalizate pentru orice tip de activitate derulata de acestia. Este unul dintre jucatorii cheie ai pietei romanesti de asigurare pe acest segment.
XPRIMM: Care au fost cele mai mari dificultati cu care v-ati confruntat anul trecut?
A.M.: Am trecut prin multe transformari in anul precedent si am avut suficiente provocari, insa cel mai dificil a fost sa compensam scaderea de business asumata pe RCA cu alte tipuri de asigurari. Intr-o piata de asigurari precum cea din Romania, dominata de auto, sa vinzi asigurari, altele decat obligatorii, si sa reusesti sa iti mentii sau sa cresti business-ul este, intr-adevar, o reala provocare. Insa, am reusit sa facem acest lucru si, in prezent, avem cel mai echilibrat portofoliu din piata, cu o pondere a asigurarilor auto de doar 42%.
XPRIMM: Ce asteptari aveti de la autoritatea de supraveghere, in perioada urmatoare? Care sunt, in opinia dumneavoastra, aspectele care necesita o reglementare in viitorul apropiat?
A.M.: Asteptarile pe care le avem de la ASF sunt aceleasi pe care le are orice companie din domeniul financiar: o reglementare corecta, in concordanta cu cea europeana, si o atenta verificare a respectarii si aplicarii masurilor impuse de autoritate pentru toti jucatorii din piata.
XPRIMM: Cum estimați ca va evolua piata de asigurari in 2014 si care sunt obiectivele GENERALI Romania in urmatoarea perioada?
A.M.: Vrem sa ramanem optimisti si sa credem ca vom asista la o usoara crestere a pietei, la finalul anului 2014.
In ceea ce ne priveste, in cursul acestui an vom accelera procesul de eficientizare a companiei pentru a ne mentine un business sanatos si profitabil. Clientul va ramane in continuare in centrul actiunilor companiei si toate masurile pe care le vom adopta vor fi in beneficiul acestuia.
Liniile de business pe care GENERALI Romania va miza in 2014 raman asigurarile CASCO, asigurarile generale corporate, asigurarile pentru IMM, asigurarile de locuinte, asigurarile Travel si asigurarile de viata de tip employee benefits.
Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 12.05.2014 | 6154 vizualizari