Alexandra DURBACA, Business Development Manager, INSIA Romania
Pentru a se stabili niste relatii durabile intre asiguratori si brokeri este nevoie ca fiecare sa inteleaga rolul sau ca jucator al pietei si, totodata, este nevoie sa actionam cu profesionalism, onestitate, transparenta, respect fata de munca celuilalt, criterii ce ar genera la randul lor incredere fata de partenerul de business. Acest lucru nu poate veni decat in timp printr-o maturizare a pietei si prin ridicarea standardelor.
XPRIMM: Care sunt oportunitatile identificate in piata romaneasca pentru un broker international precum INSIA?
Alexandra ARSENIE: INSIA este un broker international cu o experienta de peste 20 de ani in piata asigurarilor din Cehia. In anul 2011, cand grupul American MARSH & Mclennan Companies a cumparat INSIA, managementul si-a indreptat atentia catre tarile din regiune unde modelul companiei putea fi implementat. Romania a fost aleasa sa faca parte din prima etapa de dezvoltare datorita potentialului sau. Specialistii nostri au realizat un studiul amplu al tarilor din regiune, in care au luat in calcul si indicatori care reflecta importanta asigurarilor in economie si nivelul de dezvoltare al acestui sector, respectiv gradul de penetrare a asigurarilor, densitatea asigurarilor, investitiile in economie, forta de munca in asigurari etc. La acesti indicatori, Romania inregistreaza valori semnificativ mai reduse comparativ cu alte state din Uniunea Europeana. In tot acest context, INSIA vede un potential ridicat in numarului mare de locuitori, de vehicule si locuinte.
Totodata, avem o viziune pe termen lung si credem ca statul va adopta un set de masuri adecvate Romaniei care sa asigure o dezvoltare sustenabila a intregului sector al asigurarilor, acest lucru fiind realizat in timp prin proiecte pentru infrastructura, reforme in sanatate, stimulente de natura fiscala pentru anumite tipuri de asigurari sau masuri care sa creasca nivelul standardelor in piata. Un potential de crestere, pe termen lung, vedem si in asigurarile de viata. Pe masura ce economia isi va reveni, nivelul de trai va creste si oamenii vor dispune de resurse financiare pentru economisire, interesul pentru asigurarile de viata va fi unul semnificativ mai mare.
XPRIMM: Cum apreciati dezvoltarea actuala a asigurarilor pentru segmentul de retail pe plan local?
A.A.: Piata de brokeraj din Romania este acum dominata numeric de brokerii de retail. Criza financiara globala a afectat performantele economiei romanesti, ceea ce a determinat scaderea clientilor corporate, companiile fiind mai putin deschise spre a incheia o polita de asigurare. Scaderea veniturilor, implicit a veniturilor disponibile pentru asigurari, si modificarea prioritatilor financiare au contribuit la reducerea semnificativa a vanzarilor pe acest segment. In acest context, vedem orientarea asiguratorilor si a brokerilor catre piata de retail. Persoane fizice reprezinta acum motorul de crestere a pietei de profil din Romania.
XPRIMM: Exista o competitie in prezent intre retelele de distributie ale companiilor de asigurare si cele ale brokerilor? Ce avantaje prezinta distributia prin brokeri?
A.A.: Teoretic, intre client, broker si asigurator ar trebui sa existe o relatie de tip win-win-win in care brokerul presteaza servicii catre client si este remunerat de catre compania de asigurare. In acest caz, brokerul ofera solutiile necesare clientilor sai, interesele clientului sunt reprezentate si asiguratorul isi promoveze produsele pe piata. Cu toate aceasta, privind in realitatea cotidiana, putem observa o tensiune intre brokeri si asiguratori, care nu atrage efecte pozitive. Anumiti asiguratori cred ca acolo unde este implicat un broker este mai dificil sa isi promoveze produsele si, totodata, sa isi pastreze portofoliul de clienti. Pentru a se stabili niste relatii durabile intre asiguratori si brokeri este nevoie ca fiecare sa inteleaga rolul sau ca jucator al pietei si, totodata, este nevoie sa actionam cu profesionalism, onestitate, transparenta, respect fata de munca celuilalt, criterii ce ar genera la randul lor incredere fata de partenerul de business. Acest lucru nu poate veni decat in timp printr-o maturizare a pietei si prin ridicarea standardelor.
Distributia asigurarilor prin brokeri are o pondere din ce in ce mai ridicata. Rolul brokerului de asigurari este sa reprezinte interesele clientului in relatiile cu companiile de asigurare. El are capacitatea de a lucra cu un volum ridicat de informatii, intelegand si valorificand datele pentru a face eficient programul de asigurare sau a oferi solutia potrivita clientului. Distributia prin brokeri reprezinta, pe de o parte, un avantaj pentru asiguratori, scazandu-le costurile acestora privind vanzarea produselor de asigurare, si, pe de alta parte, pentru clienti, prin apararea intereselor acestora si oferirea unei game variate de produse si servicii de calitate conform nevoilor sale.
XPRIMM: In ultimii ani, o parte dintre angajatii asiguratorilor s-au indreptat catre piata de brokeraj. Cat de usor este sa gasiti oamenii potriviti si care sunt argumentele pentru a alege INSIA?
A.A.: Oamenii si experinta lor profesionala reprezinta cheia succesului in realizarea serviciilor si a rezultatelor noastre. Credem cu tarie ca oamenii sunt cea mai importanta resursa a unei companii si cautam cei mai buni specialisti in asigurari, asistenti in brokeraj, care sa devina partenerii nostri. Brokerul INSIA se dezvolta doar prin model de franciza.
In acest moment avem 4 birouri deschise si putem spune ca nu este usor sa gasesti partenerii potriviti, insa suntem siguri ca piata din Romania are acel segment de specialisti care sunt interesati sa se cresca alaturi de un lider mondial in asigurari, beneficiind astfel de protectie, sprijin si de o relatie de afaceri corecta.
Modelul de business adus de INSIA vine cu idei, proceduri si sisteme de pe piata internationala. Adaptarea tuturor proceselor la piata din Romania a fost un proces foarte laborios, dar pe care l-am finalizat, consider eu, cu succes. Modelul nostru se sprijina pe: profesionalismul partenerilor cu care lucram, training, retea, brand, produse si deschiderea pe care o avem catre piata internationala a asigurarilor. Nu exista taxa de franciza si oferim toate instrumentele necesare (sisteme IT, marketing, contracte cu asiguratorii etc.) astfel incat partnerii nostri sa se focalizeze doar pe procesul de vanzare si de dezvoltare a portofoliului.
XPRIMM: Ce segmente de asigurari vizati in prezent si care au potentialul de a se dezvolta in viitorul apropiat?
A.A.: Avand in vedere structura generala a pietei de asigurari din Romania, portofoliul nostru nu se abate foarte mult de la ea. INSIA intermediaza atat asigurari non-viata cat si de viata. Ponderea liniilor de asigurare este una echilibrata, avand nu doar asigurari auto ci si asigurari pentru IMM-uri, asigurari de garantii, asigurari de raspunderi sau asigurari de bunuri unde am inregistrat cresteri importante. Pe viitor vedem potential de crestere si ne vom focaliza pe asigurarile non-auto, dar si pe asigurarile de viata si sanatate.
XPRIMM: Ce beneficii aduce apartenenta la grupul MARSH & McLennan pentru INSIA, cat si pentru cei care vor sa se alature acestei echipe?
A.A.: Grupul american MARSH & McLennan este actionarul brokerului INSIA Europe. Este un avantaj enorm in a lucra alaturi de MARSH, liderul mondial in brokerajul in asigurari si consultanta de risc, care ofera sustinere si sprijin. Lunga traditie a MMC in domeniul asigurarilor ne-a permis sa ne construim si consolidam o imagine de putere financiara, stabilitate de care vor beneficia si partnerii nostri. INSIA are acces direct la vastele resurse profesionale ale grupului si la asistenta specialistilor proprii, cu experienta in analizarea, plasarea si administrarea oricarui tip de risc. Totodata colaborarea cu MARSH ofera posibilitatea de a plasa riscuri pe toate pietele mari de asigurari din lume, prin reteaua internationala a grupului, in functie de specificul riscurilor si de competitivitatea pietelor respective de asigurari la un moment dat. Proiecte comune intre INSIA si MARSH deja exista, ele fiind atribuite francizatilor in functie de disponibilitatea si experienta fiecarui partener INSIA.
XPRIMM: Ce obiective v-ati propus pentru finalul anului si pentru anul urmator?
A.A.: Atat in 2014, cat si anul viitor vom continua sa deschidem birouri in franciza intr-un ritm sustinut. Daca pana in prezent am luat in calcul francize doar in Bucuresti si regiunile din jur, acum ne vom concentra si pe restul zonelor din Romania. Cautam parteneri care doresc sa lucreze sub umbrela unui grup international puternic, alaturi de INSIA, avand sansa sa puna bazele unui parteneriat corect, pe termenul lung si stabil.
Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 06.11.2014 | 6978 vizualizari