1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Carmen RADU, Presedinte, Fondul de Garantare a Asiguratilor - FGA


Sunt deja luni bune de cand Fondul de Garantare a Asiguratilor se ocupa de gestionarea dosarelor si politelor ramase dupa falimentul ASTRA Asigurari. Procedurile au demarat si pentru CARPATICA Asig, in paralel derulandu-se si cele pentru FORTE Asigurari. Care este in acest moment activitatea FGA si ce urmeaza in 2017, ne spune Presedintele Fondului.

XPRIMM: Anul 2016 a fost unul cu activitate intensa pentru Fondul de Garantare a Asiguratilor. Cum ar arata o radiografie a activitatii FGA pentru anul trecut?
Carmen Radu:
Activitatea noastra a fost foarte intensa in cursul anului 2016 si suntem convinsi ca va continua in acelasi ritm si in 2017, pentru a ne atinge obiectivele pe care ni le-am propus. In primul rand, pentru Fondul de Garantare a Asiguratilor anul 2016 a insemnat  reorganizarea interna; astfel, pornind de la noile atributii si activitati stabilite prin reglementarile legale, am fost obligati sa redimensionam organigrama; de asemenea, a trebuit sa cautam personal specializat, in raport de noile atributii.  In cursul acestui an, colegii nostri vor intra si intr-un program de formare profesionala, tocmai pentru a putea sa fim cat mai eficienti si pentru a avea un ritm de lucru cat mai sustinut in ceea ce priveste instrumentarea si aprobarea dosarelor de dauna. Sa nu uitam ca, dincolo de orice, in centrul atentiei sunt creditorii de asigurare, care asteapta de mult timp sa isi incaseze sumele cuvenite.

De asemenea, a fost depus un efort sustinut pentru imbunatatirea sistemului informatic, pentru ca, fara tehnologia informatiei, nu am putea sa gestionam o baza de date atat de mare, in conditiile in care Fondul de Garantare a preluat multe dosare de dauna - peste 57.000, doar de la ASTRA -, si aproape 2 milioane de polite de asigurare. Sistemul informatic a trebuit sa fie actualizat pentru a gestiona aceste baze de date. Softurile, la randul lor, au fost imbunatatite. Aceste activitati nu se vad in exterior, dar noi a trebuit sa le derulam in acelasi timp cu instrumentarea si aprobarea dosarelor de dauna. Atat pentru ASTRA, cat si, in a doua parte a anului trecut, pentru CARPATICA.

A fost nevoie, totodata, sa implementam si sistemele de audit intern, de control intern, risk management. In ceea ce priveste activitatea efectiva, pot sa va spun ca, pana la sfarsitul anului, s-au aprobat in comisia speciala peste 31.500 de dosare de dauna, valoarea lor fiind de aproximativ 145 milioane lei - efectiv platite, 141 milioane lei. Altfel spus, la ASTRA, dintr-un total de aproape 60.000 de cereri de plata, cate am avut noi pana la sfarsitul anului, se poate observa ca mai mult de jumatate au fost deja aprobate de comisia speciala si platite. Au existat si dosare care au fost respinse la plata, fie total, fie partial, atunci cand nu au indeplinit conditiile prevazute de lege pentru a putea fi efectiv platite.

Gestionam, de asemenea, si peste 1.200 de litigii, pentru ca Fondul de Garantare a fost chemat in instanta, desi ar fi trebuit ca in aceasta postura sa fie societatile aflate in faliment. Au existat chiar si multe situatii in care a trebuit sa adoptam astfel de masuri incat sa stopam punerea in aplicare a unor decizii de executare a obligatiilor pe care ASTRA le avea de fapt catre alti creditori, in afara de creditorii de asigurare.

XPRIMM: Ati preluat, asadar, nu doar obligatiile asiguratorilor respectivi, ci si problemele acestora.
C.R.:
O parte, pentru ca au fost situatii in care unii au inteles, inclusiv la nivel de instanta, ca noi ne-am subrogat drepturile si obligatiile pe care fostul asigurator, ASTRA, le-ar avea, ceea ce nu este real. Fondul de Garantare nu este un asigurator, ci este un organism care gestioneaza, instrumenteaza si plateste dosarele de dauna ale asiguratorului care se afla in faliment.

XPRIMM: Din experienta de pana acum, ne puteti spune cat de dificil este sa prezentati romanilor, cu claritate, care sunt atributiile Fondului, in ce masura si pe ce segmente ii poate ajuta, pe scurt, care sunt obligatiile asumate de FGA potrivit legii?
C.R.:
Daca mi-ati fi pus aceasta intrebare acum un an, probabil v-as fi raspuns ca nu este foarte usor sa ii facem pe ceilalti sa inteleaga exact care sunt atributiile Fondului de Garantare. Intre timp, este clar ca lumea a inteles ce poate si ceea ce nu poate sa faca,   potrivit atributiilor, Fondul de Garantare. Am observat, inclusiv dupa ce s-a ridicat licenta de asigurator a CARPATICA, iar ASF a constatat starea de insolventa, ca numarul de cereri pentru depunerea de dosare noi de dauna si, respectiv, cereri de plata a fost mult mai mare comparativ cu aceeasi perioada in cazul ASTRA.

XPRIMM: Putem spune ca asiguratii CARPATICA au invatat cate ceva din experienta asiguratilor ASTRA?
C.R.:
Este posibil, dar au invatat si pentru ca organizatia noastra a comunicat mai mult cu mass-media. Cert este ca pagina noastra de Internet este din ce in ce mai des accesata si ca aici gasesc toate informatiile de care au nevoie. Si, din corespondenta colegilor nostri de la departamentele tehnice cu persoanele interesate, observam ca intrebarile sunt mult mai punctuale, pentru a-si putea completa in timp dosarul de dauna, in cazul in care dosarul nu este complet. Cred ca, intr-adevar, acum lucrurile sunt mult mai clare.  

XPRIMM: Activitatea Fondului a inceput, pana la urma, cu instrumentarea dosarelor ASTRA si cu gestionarea falimentului ASTRA. Care este situatia in acest moment? Sunt convinsa ca, in activitatea dumneavoastra, ASTRA inca are un cuvant important de spus.
C.R.:
Da, desigur. Asa cum am mentionat, din cele 60.000 de cereri de plata, noi am aprobat deja peste 31.000. Celelalte urmeaza acelasi flux, de a fi verificate de departamentele noastre interne, se instrumenteaza corespondenta cu clientul, in cazul in care dosarele nu sunt complete. In acest numar total de cereri de plata - un numar mic, intr-adevar -, avem si cereri de restituiri de prime, in cazul in care s-au denuntat politele de asigurare in vigoare. Din totalul de cereri de plata, aproximativ 5.000, daca nu ma insel, sunt cereri de restituire a primei. La RCA, au fost foarte putine cazuri, majoritatea sunt la celelalte tipuri de asigurari, unde clientul a dorit sa denunte polita si trebuie sa primeasca acea cota parte din prima pentru perioada expirata. Inca mai avem de gestionat aproape 30.000 de cereri, care isi vor continua fluxul anul acesta.

Estimarea noastra este ca, pana la sfarsitul anului, aceste dosare vor fi, probabil, aprobate in comisia speciala. Sa clarificam: a aproba inseamna a aproba total, a aproba partial sau chiar si a respinge. Un dosar aprobat nu este automat si un dosar platit. Aceasta este exprimarea si din punct de vedere legislativ. Sa nu uitam ca noi platim, per creditor de asigurare, pana la 450.000 lei, asa ca, daca o cerere depaseste plafonul, este o aprobare partiala. Noi platim pana la 450.000 lei, iar diferenta se respinge.

Pana la sfarsitul anului, acesta este target-ul nostru: dosarele ASTRA sa fie aprobate de comisia speciala. Desigur, raman deschise situatiile in care anumite dosare sunt in litigii, unde, in functie de decizia finala a instantelor de judecata, noi vom plati sau vom respinge.

XPRIMM: Care au fost principalele motive pentru care anumite dosare au fost respinse?
C.R.:
Unul dintre principalele motive de respingere a fost cel in care cererea de plata nu a fost depusa de creditorul de asigurare, ci a fost depusa de altcineva care nu se incadra in definitia pe care o da legea. Pentru a exemplifica: la inceput, foarte multe service-uri au depus ele insele cererile de asigurare, pentru ca, intr-adevar, reparasera masinile clientilor si au considerat ca se pot roga in drepturi. Nu am clarificat acest lucru, a fost si un comunicat de presa si am mentionat ca plata pe care noi o facem, in cazul in care aprobam dosarul, se poate face intr-adevar catre service-ul de asigurare, dar numai atunci cand cererea este depusa de creditorul de asigurare, pagubitul, cu mentiunea ca el si-a ridicat masina din service, iar noi, daca se aproba dosarul, putem face plata efectiva direct catre service. Acesta a fost cel mai frecvent motiv de respingere, in primele luni de activitate a Fondului.

De asemenea, mai avem depasirile de plafon. Pana la sfarsitul anului, au fost peste 1.000 de cereri care au avut depasire de plafon, majoritatea fiind regrese. Un alt motiv de respingere, intalnit, in general, la respingerile partiale, a fost acela in care creditorul de asigurare nu a depus la dosar toate documentele care sa justifice valoarea sumei pe care creditorul de asigurare a solicitat-o. Atunci dosarul s-a aprobat, dar pana la valoarea la care am avut toate dovezile ca aceea este suma care i se cuvine.

XPRIMM: Dintre dosarele instrumentate, au fost multe care au atins aceasta valoare maxima, de 450.000 lei?
C.R.:
Pana la sfarsitul anului, au fost, la ASTRA, 26 de dosare cu valoarea maxima. Majoritatea au fost pe auto, pentru ca, dincolo de valoarea daunei, acolo au fost si vatamari sau daune morale.

XPRIMM: Un segment mai sensibil este cel al asigurarilor de viata. La ASTRA probabil ca nu au fost foarte multi astfel de asigurati. Care este totusi situatia lor in acest moment?
C.R.:
Politele de asigurari de viata sunt gestionate in continuare de catre lichidator. Din evidentele noastre, cand am preluat propriu-zis portofoliul, la 1 octombrie 2015, am preluat 23.600 de polite de asigurari de viata in vigoare, din care, pana la sfarsitul lui 2016, ar fi trebuit sa mai ramana in vigoare jumatate. Aproximativ 12-13.000 ar fi trebuit sa expire. Noi am primit direct 1.200 de cereri de valori de rascumparare - incetare a politelor de asigurari de viata. In cazul in care clientul plateste si mentine polita, plata primelor de asigurare se face la ASTRA, la lichidator, iar noi vom plati doar daca se intampla riscurile acoperite (deces, invaliditate - depinde de tipul politei de asigurare) sau in cazul in care se primesc cereri pentru denuntare si, in cazul acesta, platim valorile de rascumparare. Din estimarile noastre, ar mai fi in vigoare intre 8.000-10.000 de polite de asigurari de viata.  

XPRIMM: Pe 16 februarie, instanta a hotarat deschiderea procedurii de faliment pentru CARPATICA Asig. Ce semnificatie are aceasta data, in contextul in care decizia instantei nu este una definitiva?
C.R.:
De la data de 16 februarie 2017, se calculeaza 90 de zile, termen pana la care Fondul de Garantare a Asiguratilor mai primeste cereri de deschidere dosare noi de dauna de la pagubitii CARPATICA, pentru politele in vigoare. Polita trebuie sa fie in vigoare in momentul in care se intampla riscul asigurat. Pagubitul are termen de 90 de zile, de la data la care i se deschide dreptul de a solicita creanta.  

XPRIMM: Care este diferenta exacta intre acest termen si cel la care incep sa se faca platile? Acest termen de 90 de zile are efect asupra datei la care Fondul incepe sa plateasca efectiv?
C.R.:
Nu. Asa cum a fost si in cazul societatii ASTRA, Fondul va plati de la data la care aceasta decizie ramane definitiva. De la acea data, vor fi din nou alte 90 de zile pentru a depune cererile de plata. Este important sa mentionam ca, pentru a putea beneficia de sumele cuvenite de la Fondul de Garantare, absolut toata lumea trebuie sa isi depuna cererea de plata. Indiferent daca pagubitii au avut depuse cereri pentru dosare de dauna la CARPATICA, indiferent daca au avut un raspuns pozitiv pana la momentul la care societatea a ramas fara licenta privind aprobarea dosarului de dauna la cele care erau deja in lucru.

XPRIMM: Care sunt pasii care trebuie urmati in acest sens?
C.R.:
Cei care isi deschid dosare noi vor stii, pentru ca vor fi in contact direct cu colegii nostri care fac constatarile de dauna, ca, pe langa cererea deschiderii de dosar nou de dauna - dupa ce au avizul de reparatie, pentru ca, la CARPATICA, majoritatea portofoliului este auto -, va trebui sa depuna si cererea de plata, cu documentele justificative. Dar cei care au avut deja dosare deschise, pe care noi le-am preluat de la CARPATICA, trebuie sa inteleaga ca, pentru a putea beneficia de sume, trebuie neaparat sa isi depuna si cererea de plata, cu toate documentele anexate. Aceste documente se regasesc si pe site-ul nostru, cu toate informatiile necesare despre cum trebuie completate. Este important sa mentionam acest lucru, pentru ca am avut cazuri in care foarte multi asigurati, care aveau inclusiv o aprobare de plata la CARPATICA, dar plata nu s-a mai putut efectua de catre CARPATICA, nu intelegeau de ce trebuie sa isi depuna inca o data o cerere de plata. Fondul de Garantare va reverifica dosarul. Este obligatia noastra legala, comisia speciala raspunzand pentru orice plata sau respingere la un dosar. Se reverifica toate dosarele, chiar si acelea care aveau bun de plata. Trebuie sa privim lucrurile si dintr-un alt punct de vedere: Fondul de Garantare a preluat dosarele de dauna asa cum ne-au fost date. Se poate intampla, fara ca cineva sa fie de vina, ca, la acest transfer de foarte  multe dosare, sa lipseasca ceva. De aceea, este foarte important si este raspunderea noastra de a reverifica si dosarele care au fost declarate complete.

XPRIMM: Intre ASTRA si CARPATICA, a mai fost o companie - e adevarat, mai mica - in aceeasi situatie, FORTE Asigurari. Care este stadiul dosarelor si al politelor in vigoare lasate in urma de falimentul FORTE?
C.R.:
La FORTE, asa cum deja am informat presa, avem o decizie definitiva, care a fost emisa in data de 6 februarie. Astfel, noi am inceput deja sa efectuam platile. In comisia speciala, au fost aprobate aproximativ 250 de dosare, cu o valoare de 765.000 lei, din care deja a fost achitata o suma de peste 660.000 de lei catre creditorii de asigurare. Aici, vorbim de 3.000-3.200 de polite preluate de la FORTE - volumul de activitate este, implicit, mult mai mic - si, pana la acest moment, noi am primit 980-1.000 de cereri de plata.  

XPRIMM: S-a pus si aici problema depasirii valorii maxime?
C.R.:
Deocamdata, nu.

XPRIMM: Avand in vedere numarul falimentelor inregistrate in piata de asigurari in ultimul an, considerati necesara o majorare a contributiei asiguratorilor catre Fondul de Garantare? Care este, in acest moment, disponibilitatea financiara a FGA?
C.R.:
Ce pot eu sa va spun este ca, la sfarsitul anului, ca orice companie, si noi am facut si am aprobat bugetul de venituri si cheltuieli. Prin urmare, s-a facut o analiza la nivelul conducerii privind impactul pe care aceste falimente il au pentru resursele financiare ale Fondului de Garantare, in urma careia s-a ajuns la concluzia ca, la acest moment, nu este nevoie ca, pentru 2017, sa avem cresteri ale valorii contributiilor. In functie de evolutia pietei sau aparitia unor situatii neprevazute, pe care noi nu am putut sa le luam in considerare drept criterii, reanalizam, o data la sase luni, situatia resurselor financiare, astfel incat sa nu ajungem in situatia de a nu putea sa despagubim creditorii de asigurare. Dar nu ne dorim nici sa crestem contributiile asiguratorilor, daca nu va fi cazul.

Sumele pe care noi le-am achitat anul trecut catre creditorii ASTRA au fost compensate prin incasarile de contributii noi. Deci, nu am fost in situatia in care sa nu putem sa acoperim sumele platite. Daca ne uitam la valoarea dosarelor achitate, mai sunt dosare si de maritim, si de aviatie care, cu siguranta, pot avea valori ceva mai mari decat media dosarelor de auto. Anul trecut, 5% din ceea ce am platit au fost alte tipuri de asigurari decat auto.

XPRIMM: In final, care ar fi mesajul pe care Fondul de Garantare il transmite atat clientilor asiguratorilor cu care colaboreaza deja, cat si pentru cei care, in viitor, vor apela la FGA?
C.R.:
Asa cum am mentionat, pe site-ul nostru sunt foarte multe informatii care pot fi de ajutor persoanelor interesate si care pot sa clarifice multe dintre raspunsurile pe care acestia, probabil, le asteapta la intrebarile care ii preocupa. Atunci cand aceste informatii poate nu sunt suficiente, ii invitam sa ne contacteze la adresele de e-mail care se regasesc pe site-ul nostru. Am observat o imbunatatire in ceea ce priveste modul in care noi colaboram si corespondam cu potentialii creditori de asigurare. Anul trecut, s-a raspuns la peste 5.000 de cereri de clarificari.

Puteti citi acest interviu si in Revista XPRIMM Asigurari si Pensii din luna martie.



Editor: Oana RADU | Publicat pe 08.03.2017 | 5092 vizualizari
Share |