Nathalie BERGER, Head of Unit Insurance and Pensions Directorate General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union (FISMA), European Commission
Toate statele membre continua procesul de transpunere a Directivei IDD in legislatia nationala. Suntem increzatori ca marea majoritate a statelor membre UE va reusi sa respecte termenul de 23 februarie 2018 pentru transpunerea acesteia in legislatia nationala.
XPRIMM: Care sunt principalele obstacole care mai pot fi semnalate in urma crearii unei piete unice pentru serviciile financiare in Europa?
Nathalie BERGER: In ciuda progresului semnificativ inregistrat, in ultimele decenii, in dezvoltarea unei piete unice de capital, exista in continuare obstacole vechi si adanc inradacinate care stau in calea investitiilor transfrontaliere si impiedica investitorii sa isi diversifice portofoliile din punct de vedere geografic. Aceste obstacole isi au originile in legislatia nationala privind insolventa, garantiile si valorile mobiliare, precum si in infrastructura de piata si barierele fiscale.
Exista dovezi care sustin ca barierele fiscale continua sa impiedice investitiile transfrontaliere. Retinerea impozitului la sursa este considerata o bariera majora in calea investitiilor transfrontaliere. Conventia privind dubla impunere incheiata intre state ar trebui, in mod normal, sa le permita investitorilor care participa direct sau indirect - intre altele, prin intermediul fondurilor de investitii -, sa evite dubla impunere, fie prin a obtine scutirea la sursa, fie prin a beneficia de rambursare totala sau partiala. Costul total al procesului de rambursare a impozitului retinut la sursa este estimat la 8,4 miliarde euro anual. Divergentele inregistrate de rezultatele supravegherii conduc la externalizari transfrontaliere si la diferente nejustificate in supravegherea aceluiasi risc. O integrare financiara mai profunda va trebui acompaniata de cresterea convergentei in supraveghere la nivelul UE si de ajustarile necesare pentru consolidarea cadrului de supraveghere, astfel incat capacitatea de supraveghere si management al riscului sa tina pasul, in particular la nivel transfrontalier, si pe segmentele critice.
XPRIMM: In momentul de fata, statele membre UE se afla in plin proces de transpunere a Directivei IDD. Cum evolueaza acest proces? Care este feedback-ul primit pana acum?
N.B.: Toate statele membre continua procesul de transpunere a Directivei IDD in legislatia nationala. Le asistam in acest efort si, in acest sens, am si organizat doua workshop-uri care au analizat efectele transpunerii Directivei in legislatia nationala. Suntem increzatori ca marea majoritate a statelor membre UE va reusi sa respecte termenul de 23 februarie 2018 pentru transpunerea acesteia in legislatia nationala.
XPRIMM: Ce beneficii si ce provocari presupune Directiva IDD in ceea ce priveste informatiile despre produse si conflictul de interese?
N.B.: Directiva IDD imbunatateste standardele cu privire la informatiile despre produse care le vor fi oferite consumatorilor inainte ca acestia sa incheie un contract de asigurare. Nou creat, IPID (Insurance Product Information Document) - documentul cu privire la informatiile despre produsele de asigurare - , le va oferi consumatorilor informatii de baza cu privire la principalele caracteristici ale contractelor de asigurari generale propuse, facilitand atat o mai buna intelegere a acestora, cat si o comparatie a produselor oferite. Pentru produsele din categoria asigurarilor de viata, inclusiv cele cu componenta investitionala, distribuitorii de asigurari sunt obligati deja, de reglementarile PRIIPs si de Directiva Solvency II, sa puna la dispozitie documente cu informatii comparabile. In ceea ce priveste conflictul de interese, Directiva IDD vine cu reguli specifice pentru a identifica, preveni si administra conflictul de interese in distributia produselor de asigurari cu componenta investitionala. Aceste reguli noi sunt aliniate, la scara larga, la standardele aplicate vanzarilor de produse obisnuite de investitii, conform MiFID II, asigurandu-le vanzatorilor oportunitati egale si garantandu-le consumatorilor aceleasi standarde inalte de protectie in toate vanzarile de produse de investitii. In plus, Directiva IDD vine cu reguli care ii obliga pe distribuitorii de produse de asigurare sa dezvaluie informatii cu privire la remuneratia lor, in baza careia ofera consiliere (in particular, daca sunt limitati sa vanda produsele unui furnizor anume), si cu privire la posibile influente ale companiilor apartinand aceluiasi grup. De asemenea, distribuitorii de produse de asigurare sunt obligati sa evite conflictul de interese in remunerarea sau stimularea propriilor angajati.
XPRIMM: Regulamentul General pentru Protectia Datelor va intra in vigoare in mai 2018, dar exista deja discutii cu privire la costurile implementarii acestuia. Cum comentati acest aspect si, totodata, puteti detalia beneficiile oferite consumatorilor europeni de acest regulament?
N.B.: Pachetul de reforme propus de Regulamentul General pentru Protectia Datelor ajuta Piata Unica Digitala sa-si atinga potentialul prin (de exemplu): Un continent, o lege: o singura lege pan-europeana pentru protectia datelor care sa inlocuiasca acest amestec inconsistent de legi nationale cu care avem de-a face in prezent. Companiile va trebui sa respecte o singura lege, nu 28. Beneficiile sunt estimate la un nivel anual de 2,3 miliarde euro; One-stop-shop: conceptul de one-stop-shop pentru afaceri: companiile vor fi supervizate de o singura autoritate de supraveghere, nu de 28, ceea ce va inlesni si va ieftini afacerile companiilor la nivelul UE. Pentru business, aceasta reforma asigura claritatea si coerenta regulilor aplicate, restaurand increderea consumatorului, permitand operatorilor sa valorifice deplin oportunitatile de pe Piata Unica Digitala. In cazul cetatenilor, aceasta reforma ofera instrumentele necesare pentru a castiga controlul asupra datelor personale, protectia acestora fiind un drept fundamental recunoscut la nivelul Uniunii Europene. Reforma cu privire la protectia datelor personale va consolida drepturile cetatenilor si va construi incredere.
XPRIMM: Comisia Europeana a lansat o consultare publica privitoare la activitatea Autoritatii Europene de Supraveghere. Care este scopul acestui exercitiu? Suntem pe cale sa vedem schimbari la nivelul cadrului european de supraveghere financiara?
N.B.: Aceasta consultare reprezinta o oportunitate pentru toate partile interesate sa isi exprime viziunile cu privire la ce posibile schimbari ar putea fi necesare in legatura cu actualele legi ESAs (Comitetul Comun al Autoritatilor de Supraveghere), pentru ca autoritatile respective sa opereze mai eficient in baza unor sarcini si obiective mult mai clare. In acest moment, scopul nostru este de a identifica acele zone in care eficacitatea si eficienta ESAs pot fi consolidate si imbunatatite. O analiza generala a autoritatilor de supraveghere este prevazuta pentru acest an, in baza regulilor stipulate in statutul declarat si asumat la infiintare. Consultarea publica este concentrata pe urmatoarele elemente cheie: (1) sarcini si competente; (2) guvernanta; (3) arhitectura de supraveghere; (4) finantare. Ne concentram pe optimizarea puterilor ESAs in urmatoarele domenii: convergenta in materie de supraveghere; masuri fara caracter obligatoriu, cum ar fi ghiduri de instructiuni si intrebari si raspunsuri; protectia consumatorului si a investitorului; competente de sanctionare; aspecte internationale ale activitatii ESAs; acces la informatii; competente privind raportarile, in general, si raportarile financiare, in particular. In ceea ce priveste pasii care vor fi facuti in viitor, va trebui, inainte de a actiona, sa asteptam feedback-ul pe consultarea publica lansata de Comisia Europeana si sa facem o evaluare inainte de a decide care sunt pasii de urmat.
XPRIMM: Care vor fi, pentru cetatenii UE, beneficiile proiectului pan-european de produse de pensii personale?
N.B.: Initiativa PEPP, care va fi aprobata in viitorul apropiat, va contribui la continuarea dezvoltarii pietelor europene de capital, care se vor transforma in piete adanci, lichide si eficiente, beneficiind de investitii si crestere in UE. O piata interna functionala pentru pensii personale ar putea contribui semnificativ la posibilitatea de a le oferi consumatorilor optiuni adecvate de pensii personale, cu standarde minime de calitate la nivel european, care sa protejeze consumatorii si sa le ofere acestora acces la piete adecvate din UE. Consumatorii din UE vor beneficia de avantajele specifice oferite de initiativa PEPP, inclusiv atunci cand isi exerseaza mobilitatea (piata unica si standardizata, completare trasfrontaliera si la nivel CMU si caracteristici imbunatatite de protectie a consumatorului). De asemenea, o piata mai ampla ofera mai multe si mai bune oportunitati pentru consumatorii care vor sa economiseasca pentru pensie, cu produse mai bune si beneficii mai consistente. Totodata, mai inseamna oportunitati mai multe si mai bune de a economisi pentru pensie la nivel transfrontalier pentru consumatorii mobili si, in plus, initiativa PEPP lasa loc oportunitatilor aditionale de a economisi pentru pensie si in cazul angajatilor care nu sunt prinsi in sistemul pensiilor de stat sau in sistemul asigurarilor de pensii ocupationale.
Traducere si editare realizata de Cristian SUCA
Cititi intregul interviu cu Nathalie BERGER in Revista PRIMM Asigurari&Pensii din luna iunie2017 si pe site-ul primm.ro.
Editor: Mihaela CIRCU, Alexandru CIUNCAN | Publicat pe 28.06.2017 | 3454 vizualizari