1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Sorin GRECEANU, Director General, Fondul de Protectie a Victimelor Strazii


In ultimii ani, am inregistrat circa 1.600 de persoane care apeleaza anual la Fond. Consider ca tendinta va fi usor crescatoare in urmatoarea perioada, desi, de cativa ani, nivelul despagubirilor s-a stabilizat la aproximativ 40 de milioane de lei.

XPRIMM: Anul acesta se implinesc 10 ani de cand functioneaza in Romania Fondul de Protectie a Victimelor Strazii. Cum arata bilantul activitatii institutiei in tot acest timp?
Sorin GRECEANU:
Activitatea Fondului s-a dezvoltat permanent in toata aceasta perioada. Am ajuns la o valoare totala de despagubiri platite pe care as putea-o numi chiar impresionanta. Au fost 40 de milioane de lei anul trecut, evoluand de la cateva zeci de mii in primii ani de activitate. Intr-adevar, nici Fondul nu era atat de cunoscut. Atributiile sale au fost adaptate la cerintele directivelor europene, Romania aderand in 2007 si a durat cativa ani, timp in care am desfasurat cateva campanii de popularizare a atributiilor Fondului pana am devenit din ce in ce mai cunoscuti. Tendinta in ceea ce priveste despagubirile este de crestere, in conditiile in care gradul de cuprindere in asigurare, din pacate, nu pare a vrea sa creasca deloc. Cel putin in ultimii ani, am inregistrat circa 1.600 de persoane care apeleaza anual la Fond. Consider, de asemenea, ca tendinta va fi usor crescatoare in urmatoarea perioada, desi, de cativa ani, nivelul despagubirilor s-a stabilizat la aproximativ 40 de milioane de lei.

XPRIMM: Credeti ca aceste valori reflecta toate situatiile de acest tip din Romania?
S.G.:
Eu cred ca sunt mai multe astfel de situatii, dar nu toate persoanele care ar fi indreptatite sa apeleze la Fond o si fac. Am sa si explic de ce. Majoritatea sumelor platite ca despagubiri, aproape 90%, sunt pentru vatamare corporala sau deces. Ca pondere numerica, sunt comparabile cu cele materiale, adica pentru masini lovite in trafic de catre alte vehicule neasigurate. De multe ori vorbim insa de daune minore si este mult mai probabil ca persoanele sa se inteleaga intre ele. Trebuie reamintit ca daca persoana vatamata, prejudiciata vine fond, insemna ca Fondul, la randul sau, merge regres si recupereaza toate sumele platite cu titlu de despagubire de la persoana vinovata. Fondul este aici nu pentru a scuti pe cineva de obligatia de a-si face RCA. El gestioneaza, practic, protectia persoanei pagubite, lovita de cel care nu si-a inteplinit aceasta obligatie. Rolul nostru este asadar unul dual, si ne regasim uneori in situatia neobisnuita de a face un bine persoanei prejudiciate care poate reprezenta, in acelasi timp, un rau foarte mare pentru persoana vinovata atunci cand se merge in regres.

XPRIMM: Ati mentionat mai devreme de cateva campanii de informare. In acest moment, un sofer din Romania, cum poate afla de existenta Fondului si care sunt principalele cai prin care poate apela la el?
S.G.:
Noi am inceput popularizarea inca din primii ani de activitate, 2007-2008, un parteneriat cu Inspectoratul General al Politiei Rutiere. Am inceput alaturi de Brigada de Politie Rutiera din Bucuresti, dupa care ne-am extins la nivel national. Am mers pe aceasta cale de informare pentru ca am politia era cea care intervenea in caz de accident. Dupa aceea, la un moment dat, pe parcursul celor 10 ani, s-a introdus constatul amiabil, si de atunci sigur ca persoanele care ar putea fi indreptatite sa vina la Fond ajung si la asiguratori. Toti asiguratorii care practica RCA stiu de existanta Fondului si, intre timp, si brokerii au inceput sa afle. Am fost implicati si in zona de actvitate a Institutului de Studii Financiare, pregatire profesionala, atat pe partea de daune, cat si pe cea de asigurari si, practic, toti oamenii implicati sau trecuti prin aceste stagii de pregatire profesionala au aflat de existenta fondului. Asadar, si ei, la randul lor, pot oferi consiliere adecvata pagubitilor.

XPRIMM: Pe scurt, care este procedura pe care trebuie sa o urmeze cineva care este nevoit sa apeleze la FPVS?
S.G.:
In primul rand, persoana prejudiciata care vrea sa apeleze la Fond trebuie doar sa ne caute adresa, sa ne trimita o avizare, o cerere, sa ne dea un telefon si de acolo e preluata si indrumata mai departe. Noi lucram foarte mult in scris, iar, din momentul in care am primit o astfel de cerere, ii trimitem omului informari clare cu ce are de facut . Noi, practic, intervenim in locul acelui asigurator RCA lipsa al persoanei vinovate. Incercam sa facem lucrurile la fel ca un asigurator care lipseste in cazul asta. Nu este vina persoanei prejudiciate ca cel vinovat nu si-a indeplinit obligatia legala si atunci toate procedurile sunt gandite astfel incat o despagubire sau macar un raspuns motivat sa se obtina in cel mult 90 de zile. Asta nu insemna ca le folosim pe toate, desi procedurile la Fond, spre deosebire de un asigurator, sunt un pic mai laborioase, deoarece noi notificam in permanenta si persoana vinovata. Noi ii explicam: "vedeti ca s-a adresat pagubitul la noi, are dreptul sa primeasca despagubiri, o sa intram in regularizare", in momentul in care facem constatarea il invitam si pe vinovat, ca sa se convinga ca nu lucram in detrimentul lui sau suntem prea generosi cu persoana pagubita si intotdeauna mentinem un echilibru intre interesele persoanei pagubite si drepturile acelui om vinovat care pana la urma va plati toata despagubirea. Eeste o procedura mai laborioasa, dar cu toate astea reusim sa nu intarziem plata despagubirii mai mult de 90 de zile.

XPRIMM: Ati avut parte si de cazuri speciale cand ati intampinat probleme in a stabili vinovatia sau situatii cand procesul de desppagubire s-a prelungit din diverse motive?
S.G.:
Sunt si foarte multe cazuri dramatice. Am avut un accident care pe mine m-a impresionat, desi nu este singurul. A fost produs de un domn care la momentul producerii accidentului avea 79 de ani, intre timp cred ca a implinit 83. Circuland, din pacate neasigurat, transporta intr-o remorca agricola muncitori. In acel accident au murit 8 persoane si 3 au fost grav ranite. Am platit o suma consistenta pentru cele 57 de rude ale  persoanelor decedate, si pentru cei 3 vatamati corporal.

Sigur, la un venit mediu din pensie care este de aproximativ 300 de euro, ar insemna ca, si nu vreau sa par ironic, ar trebuii sa ii dea Dumnezeu sanatate si lui inca vreo 800 de ani, si noua inca vreo 800 de ani, pentru a avea timp sa recuperam prejudiciul.

XPRIMM: Si in cazul acesta ce se intmpla, cum isi recuperea Fondul prejudiciul?
S.G.:
Acesta este un risc operational al Fondului. Pentru asta exista: ca pesoanele prejudiciate sa isi primeasca banii, independent de faptul ca persoana vinovata ar avea sau nu banii respectivi. Sigur ca ar fi fost mult mai bine daca autoritatile isi faceau datoria astfel incat sa impuna obligativitatea acestei asigurari, iar omul sa inteleaga ca plata unei prime de asigurare l-ar fi scutit de acest risc. In cele mai grave dintre cazuri exista chiar riscul de a-si pierde toate bunurile, tot ce detine, pamant si asa mai departe.

Vinovatul are poprire pe o treime din veniturile lui oficiale lunare, plus executare pe toate bunurile care ii apartin, teren agricol s.a.  Este un caz dramatic, dar semnificativ pentru rolul si importanta Fondului in relatia cu persoanele prejudiciate si riscurile operationale pe care si le asuma. Dar, trebuie spus ca Fondul are disponibilati financiare consistente, prin contributia membrilor sai - toti asiguratorii RCA. Ne fianantam, in cele din urma, pe baza unui procent din ce plateste fiecare om care intelege sa isi incheie asigurarea RCA. Practic, efortul pe care il face fiecare asigurat  RCA, detinator de vehicul si asigurat, este si prentru finantarea Fondului de Protectie a Victimelor Strazii.

XPRIMM: Presupun ca in mediul rural cazurile sunt cu atat mai frecvente...
S.G.:
Acesta e un fenomen pe care l-am observat si il analizam in fiecare an cu mare atentie. Exista acele vehicule inregistrate la nivelul administratiilor locale, loc in care statul a facut un exercitiu, spun eu esuat, de delegare de incredere si de competenta catre autoritatile locale. Autoritatile locale le inregistreaza, fie utiliaje agricole, tractor, remorca, combine, ATV-uri, scutere, motorete si asa mai departe. Din pacate nu toate aceste administratii inteleg sa isi indeplineasca rolul asa cum face DRPCIV, care cere la fiecare inmatriculare sau transfer de vehicul inamatriculat sa vada o polita RCA valabila. Am senzatia ca autoritatile locale nu au inteles acest rol al lor, de a-i proteja si ai indruma uneori pe oameni sa isi indeplineasca aceasta obligatie, nu neaparat in interesul unui asigurator, ci in interes propriu, pentru a nu plati ulterior zeci de mii de lei. Doar saptamana aceasta am platit cateva dosare, aparent minore, care nu ar fi trebuit sa ajung la noi - unul chiar de 500 de lei. In acest context, daca vinovatul nu este in stare sa plateasca direct pagubitului 500 de lei despagubire este un semnal de alarma si ma face sa ma intreb de unde ar avea sa plateasca cateva zeci sau sute de mii de lei in cazul unui accident mai grav, lucru care se intampla in permanenta pe strazile din Romania.

XPRIMM: Recent, a demarat si campania "FII TREAZ LA VOLAN" la care FPVS este Co-organizator. Am dori, cu aceasta ocazie, sa aflam si perspectiva dumneavoastra despre principalele cauze care conduc la producerea de accidente grave in Romania.
S.G.:
Observam ca foarte multa lume se plange de efecte, de unele le vedem, de altele pe care uneori le resimtim in bugetul familiei sau in bugetul societatii, care semnaleaza prime prea mari pentru tineri, pentru transportatori si asa mai departe. Pe langa faptul ca se intampla, va fi urmat de acest, sa spunem, mic aranjament personal, egoist, de o razbunarea pe acea categorie unde mutam aceste riscuri mari. Ce vreau sa salut la aceasta campanie este ca ne ducem si la cauze, nu numai la efecte. Si atunci, pe langa cele clasice pe care le stie toata lumea, eu as enumera in primul rand, starea drumurilor. Romania are o retea de autostrazi aproape inexistenta. Pe autostrazi, de regula, atat in Romania cat si in alte tari, frecventa daunelor este mult mai mica, infinit mai mica decat pe drumurile nationale clasice, lucru care se poate observa si in statisticile Politiei Romane. Drumurile nationale idn Romania au, de cele mai multe ori, cate o singura banda pe sens, iar acolo, in general se intampla accidentele foarte grave si cu urmari catastrofale. As adauga printre celelalte cauze as spune educatia de acasa. Ce am observat este o dusmanie in trafic incredibila, si o lipsa de toleranta la adresa celuilalt participant la trafic atunci cand greseste. Acceptam ca noi putem sa gresim, dar niciodata nu presupunem ca celalalt poate gresi.

Un alt caz care m-a impresionat, si aducem in discutie alta cauza, este un tanar dintr-o familie buna, cu rezultate bune la invatatura, cu educatie de calitate, ascultand muzica la castile legate, probabil, la telefonul mobil, nu a auzit trenul si a fost calcat. Excesul tehnologiei, pe langa toate avantajele pe care ni le aduce in viata de zi cu zi, aduce si pericolele reale. Folosirea telefonului de catre soferi in trafic este din ce in ce mai frecventa si se observa ccu ochiul liber: pleaca cu intarziere de la stop, nu franeaza la timp, se uita la mesaje, uneori sunt distrasi de continutul convorbirii, chiar daca au dispozitive "hands-free" si asa mai departe. Aceste lucruri conduc din pacate la accidente din ce in ce mai frecvente si mai grave. Paradoxal, stiu din statistici ca in strainatate masurile de siguranta introduse prin tehnologia noua in constructia de masini, ABS, asistenta la franare, si asa mai departe, dau o anumita relaxare soferului, si in loc sa contribuie la diminuarea numarului si gravitatii accidentelor, ele contribuie la majorarea frecventei accidentelor.


Editor: Oana RADU | Publicat pe 17.08.2016 | 5035 vizualizari
Share |