1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Studiu carVertical. Cumparatorii ...

Studiu carVertical. Cumparatorii romani prefera masinile rulate importate din Germania, Franta si Belgia. Din ce motiv

O masina isi petrece rar intreaga viata intr-o singura tara. De cele mai multe ori, dupa cativa ani de utilizare, vehiculele sunt vandute si exportate in alte tari. In Romania, majoritatea masinilor second-hand importate provin din Germania si Franta, tendinta care a ramas constanta in ultimii ani. Cu toate acestea, un studiu al companiei de date auto carVertical arata ca vehiculele aduse din afara granitelor vin adesea la pachet cu probleme serioase, precum odometre date inapoi, sau cu defecte ascunse.

Cumparatorii din Romania prefera masinile din Europa de Vest

Cele mai multe vehicule importate in Romania provin din Europa de Vest. Dintre toate vehiculele importate verificate de carVertical in 2024, 32,3% au provenit din Germania, 17% din Franta, 11,7% din Belgia, 11,2% din Italia si 7% din Olanda.

„Cumparatorii romani au o preferinta puternica pentru marcile germane precum BMW, Audi si Volkswagen, asa ca nu este surprinzator faptul ca majoritatea vehiculelor sunt importate din Germania. Multe masini din Germania revin la dealeri dupa 3-5 ani de cand au fost cumparate de noi, creand un stoc mare de masini relativ noi si bine intretinute, care sunt apoi vandute in tarile din Europa de Est”, explica Matas BUZELIS, Expert in piata auto din cadrul carVertical, conform unui comunicat de presa.

Adriana MARINA, Director Comercial Masini Rulate la Tiriac Auto, una dintre cele mai mari retele de dealeri auto din Romania, confirma ca exista o preferinta clara in randul cumparatorilor romani pentru masinile second-hand de import: „Motivele principale sunt legate de gradul mai mic de uzura avand in vedere ca vehiculele din tari precum Germania, Suedia sau Olanda tind sa fie mai bine intretinute datorita infrastructurii rutiere mai bune si a efectuarii reviziilor la timp. Masinile din Olanda si Germania, in special, se remarca adesea in ceea ce priveste starea tehnica, istoricul complet de service si un kilometraj anual redus.”

Masinile importate nu sunt mereu varianta cea mai buna – unele au odometrul manipulat

Multi cumparatori de masini second-hand din Romania prefera vehiculele de import, dar Matas BUZELIS avertizeaza ca este riscant sa va grabiti sa achizitionati un vehicul fara a-i face o verificare adecvata. Un numar mare de vehicule importate au kilometrajul dat inapoi sau defecte ascunse. Mai mult, multe masini avariate in urma unui accident sunt reparate folosind piese ieftine, neoriginale, ceea ce poate duce la probleme de fiabilitate mai tarziu.

Potrivit studiului carVertical, masinile importate din Polonia au avut cel mai des odometrul manipulat, 14,3% dintre vehiculele verificate prezentand discrepante. Urmeaza indeaproape SUA (13,9%), Spania (10,5%), Italia (10,3%) si Danemarca (8,5%).

„Ramanem vigilenti in ceea ce priveste potentialele riscuri cum ar fi daunele ascunse sau fraudele care implica modificarea odometrului”, mai adauga Adriana MARINA.  "Am observat ca astfel de probleme tind sa fie mai frecvente cand vine vorba despre importurile din anumite tari. De exemplu, Italia si Polonia tind sa aiba o incidenta mai mare de masini cu kilometraje date inapoi. Pe de alta parte, Franta este cunoscuta pentru vehiculele cu interioare excesiv de uzate, chiar si atunci cand au un kilometraj relativ scazut.", mai spune ea.

Este dificil de descoperit locul in care a fost dat inapoi un odometru. Adesea, o masina soseste din strainatate cu un anumit kilometraj, dar vanzatorii locali manipuleaza citirea contorului de parcurs pentru a-i umfla pretul de vanzare. Prin urmare, frauda se poate produce local si nu in tara din care este importata masina.

„Deoarece tarile nu fac intotdeauna schimb de date despre istoricul vehiculelor, vanzatorii necinstiti au de castigat. Este esential ca furnizorii de date si companiile din domeniul auto si cel al asigurarilor sa partajeze datele despre autovehicule pentru a creste transparenta pe piata. In unele cazuri, cumparatorii nici macar nu isi dau seama ca masina lor a fost importata. Acest lucru permite ascunderea unor probleme grave, cum ar fi accidente anterioare, kilometrajul real sau chiar inregistrarile de furt”, avertizeaza Matas BUZELIS.

Cumparatorii sunt sfatuiti sa verifice istoricul masinilor si sa confirme originea acestora, iar la final sa le duca la un service profesionist pentru a le evalua starea reala.

Merita luata in considerare si cumpararea unui vehicul de la dealeri profesionisti. Uneori este mai bine sa faceti asta decat sa cumparati de la persoane fizice deoarece aceste companii verifica vehiculele in prealabil si ofera adesea acces la istoricul de service, tranzactii securizate, asistenta post-vanzare si posibilitatea de returnare. Tiriac Auto, de exemplu, ofera multe dintre aceste avantaje si atenueaza riscul prin prioritizarea achizitiilor din surse de incredere cum ar fi licitatiile oficiale ale marcilor auto, reprezentantele autorizate si companiile de renume de management de flote.

Metodologie

Studiul carVertical a analizat rapoartele privind istoricul vehiculelor achizitionate de clientii companiei in perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024. Masinile importate au fost impartite in functie de tara de origine, numarate si transformate in procente raportate la total. Ulterior, s-a intocmit un clasament. Tarile in care masinile exportate sunt cele mai predispuse la a avea odometrele modificate au fost identificate prin selectarea celor mai mari zece piete de import din fiecare tara; ulterior, clasamentul s-a intocmit in functie de procentul de vehicule care aveau kilometrajul dat inapoi.