Cea de-a 11-a editie a Allianz Motor Day, eveniment organizat de Allianz, care reuneste experti, specialisti, ingineri, manageri si realizatori de politici din comunitatea auto, s-a desfasurat sub titlul “Car Data - My Decision?” si s-a axat pe cele mai recente reglementari elaborate la nivel European in privinta datelor obtinute de la vehicule.
Un nou regulament al Uniunii Europene isi propune sa faca utilizabile datele de la vehiculele conectate, in beneficiul proprietarilor de vehicule, pentru imbunatatirea sigurantei rutiere si pentru a permite inovatia digitala durabila.
Regulamentul european privind datele (EU Data Act) a fost principalul subiect la cea de-a 11-a editie a Allianz Motor, care a avut loc in 17 octombrie 2023. Experti din diferite domenii conectate cu industria auto au discutat despre noua reglementare la Centrul Allianz pentru Tehnologie (AZT) din Ismaning.
Datele vehiculelor utilizate intelept fac sistemul de transport mai sigur, mai curat si mai inteligent
"Salutam adoptarea Regulamentului european privind datele (EU Data Act)", a declarat Klaus-Peter Röhler (foto), membru al Consiliului de Administratie al Allianz SE. "EU Data Act sustine inovatia si competitia - este o initiativa europeana de intarire a economiei digitale europene.”
Noile reglementari ale UE urmeaza un principiu convingator: "Dispozitivul meu, datele mele" - sustinem aceasta idee", a spus Röhler. Conform noilor prevederi, utilizatorii unui vehicul conectat vor putea in viitor cere de la producator ca datele colectate de vehicul sa fie transferate catre terte parti. Pentru "date usor accesibile", Eu Data Act prevede chiar ca datele sa fie puse la dispozitie in timp real.
Acest lucru, a spus Röhler, ar putea duce la inovatii semnificative: "Vrem sa convingem clientii nostri de asigurari auto, prin intermediul ofertelor atractive, sa impartaseasca datele vehiculului cu noi. EU Data Act ar oferi si altor companii, precum si start-up-urilor sansa de a deveni inventive. Utilizand milioane de date in timp real colectate de camerele si sistemele de pozitionare ale vehiculelor, s-ar putea rezolva problema locurilor de parcare in orasele mari. Aceasta ar fi o situatie win-win pentru soferi si ar conduce la economisirea unor cantitati semnificative de energie, ar ajuta la protectia climatica si la calitatea aerului. Daca datele vehiculelor sunt utilizate in mod intelept, au potentialul de a face sistemul nostru de transport mai sigur, mai curat si mai inteligent in ansamblu."
Cum ar putea schimba Regulamentul european privind datele asigurarile auto?
Cu date detaliate colectate de la vehicule, pot fi furnizate servicii si oferte de asigurare complet noi. “In cazul unui accident, ar fi posibil sa se inregistreze automat si in timp real amploarea pagubei, prin evaluarea datelor aferente pozitiei vehiculului si a datelor de la senzorii de accident. Allianz ar putea solicita imediat un serviciu de remorcare, rezerva o masina de inchiriat, comanda piese de schimb adecvate si face o programare la o unitate raparatoare pentru clientul sau. In cazul unor accidente grave, s-ar putea acorda asistenta medicala", a spus Röhler. „In trecut, clientul trebuia sa ne informeze. In viitor, vom contacta clientii in mod proactiv, oferindu-le ajutor atunci cand au cea mai mare nevoie de noi.”
De asemenea, Röhler a subliniat ca, prin utilizarea datelor auto, Allianz poate oferi fiecarui client cel mai corect pret posibil. „Putem calcula oferte de asigurare care sunt semnificativ ajustate la risc, luand in considerare atat stilul de condus, cat si daca vehiculul este echipat cu sisteme de siguranta si daca acestea sunt pornite sau oprite. In acelasi timp, datele senzorilor si ale camerei pot fi utilizate pentru investigarea corecta a unui accident si pentru clarificarea raspunderii”, a spus Röhler.
Datele trimise direct de la vehicul vor avea o importanta speciala atunci cand sistemele autonome si asistate de inteligenta artificiala vor controla vehiculul in viitor. "Persoanele afectate, dar si societatea, au dreptul sa stie daca accidentul a fost cauzat de om sau de masina", spune Röhler.
Un sondaj Allianz realizat recent in cinci tari europene arata ca majoritatea soferilor sunt dispusi sa-si impartaseasca datele auto cu asiguratorii lor daca primesc in schimb asistenta si servicii cuprinzatoare: in Germania, procentul este de 53%, in Marea Britanie, ajunge chiar la 61%. „Acesta este un mesaj foarte important pentru noi, de care ne putem mandri: clientii nostri stiu ca pot avea incredere in noi, deoarece le vom trata datele cu grija si in interesul lor”, a spus Röhler.
Concurenta reala exista doar la preturi corecte
Dezbaterile de la cea de-a 11-a editie a Allianz Motor Day au gravitat si in jurul intrebarii despre cum pot terte parti sa acceseze datele aferente vehiculelor, in practica. Regulamentul privind datele al UE stipuleaza ca "datele usor accesibile" trebuie transmise in timp real - dar care sunt aceste date? Si ce pret poate percepe producatorul auto pentru transmiterea acestora catre terte parti? "Concurenta reala poate sa apara doar daca producatorii auto cer preturi corecte. In caz contrar, tertele parti nu au sansa de a inova", a spus Röhler.
Cadrul legal pentru transferul de date lipseste
Ce ar trebui sa faca un client individual cu datele vehiculului lui? Si mai ales, cum ar trebui sa le acceseze si sa le transmita? Acest lucru poate functiona doar daca exista o modalitate foarte simpla de a transfera datele. "Regulamentul privind protectia datelor al UE creeaza doar baza legala pentru transferul de date de la vehicul la terte parti. Cu toate acestea, inca lipseste cadrul legal care specifica modalitatile tehnice in care datele din vehicul pot fi facute utilizabile pentru toti participantii de pe piata", a spus Röhler. "Legislatorii trebuie sa gaseasca o solutie practica pentru aceasta cat mai curand posibil, altfel comoara de date nu poate fi exploatata in beneficiul clientilor si al tuturor participantilor."
In ceea ce priveste utilizarea datelor vehiculului, Allianz solicita urmatoarele:
- Proprietarii de vehicule trebuie sa aiba transparenta completa cu privire la datele colectate de la vehiculul lor. Fiecare proprietar de vehicul trebuie sa aiba o prezentare precisa, astfel incat sa stie ce date sunt colectate de la vehiculul sau. In plus, trebuie sa aiba acces si sa vada care dintre aceste date pot fi transmise catre terte parti in timp real.
- Pentru ca proprietarii de vehicule sa poata profita de suveranitatea nou dobandita asupra datelor vehiculelor lor, este necesar un set minim de date standardizate pentru a permite servicii noi, indiferent de producator, si pentru a permite transmiterea rapida si usoara a datelor in timp real prin intermediul interfetelor definite, daca proprietarul doreste.
- Allianz solicita o piata reglementata si un administrator independent al datelor care sa asigure schimbul securizat al datelor vehiculelor. Aceasta institutie independenta trebuie sa se asigure ca partile autorizate pot accesa datele.
- Pentru ca soferii sa poata beneficia de numeroasele inovatii, avem nevoie de preturi corecte pentru transmiterea datelor catre terte parti.