Astazi incepe la Tbilisi editia 2023 a Conferintei Internationale de Asigurari din Georgia, eveniment organizat la initiativa Serviciului de Stat de Supraveghere a Asigurarilor din Georgia, cu sprijinul XPRIMM.
Pe parcursul celor doua zile, dezbaterile se concentreaza pe doua subiecte majore pentru piata locala de specialitate: introducerea sistemului de asigurare obligatorie RCA si tranzitia la regimul Solvency II.
Vorbitori de top vor aborda aspecte cheie ale arhitecturii sistemului, oportunitati, dar si provocarile pe care aceasta noua linie de afaceri le va aduce pietei din Georgia, precum si dezvoltarile tehnologice care vor permite asiguratorilor locali sa ofere cele mai bune servicii. Vor fi prezentate, de asemenea, exemple de bune practici si lectii desprinse din evenimentele relevante de pe alte piete.
Declaratiile principale:
Daniela GHETU, Director Editorial, XPRIMM Publications
- Majoritatea pietelor CEE au inregistrat rate de crestere impresionante in 2022, dar costul daunelor a crescut chiar mai mult
- In multe tari, inmatricularile de autoturisme noi (un puternic factor de crestere a pietei asigurarilor auto) au stagnat fata de 2021 sau chiar au scazut; exista, de asemenea, o presiune puternica asupra preturilor RCA in timp ce valoarea primelor brute subscrise CASCO a avut o rata de crestere de doua cifre. In schimb, aceasta rata a fost cu mult mai mica pentru RCA; in plus, in unele tari, incercarile asiguratorilor de a creste preturile RCA au fost contracarate prin masuri administrative sau pur si simplu prin presiunea publica. Toate acestea ne fac sa credem ca majoritatea ratelor de crestere de doua cifre observate in intreaga regiune au fost de natura inflationista.
- Pe langa inrautatirea indicatorilor de piata, cum ar fi profitabilitatea, rata combinata etc., odata cu inflatia a aparut si un risc tot mai mare de subasigurare.
- Impactul inflatiei va dura, mentinand o presiune ridicata asupra primelor, in special pentru RCA.
- Asiguratorii trebuie sa se adapteze la noile tendinte in mobilitate (prezenta tot mai mare a vehiculelor electrice, utilizarea in comun a masinilor etc.) si sa devina mai creativi si mai predispusi la tehnologie, pentru a face fata nevoilor si preferintelor in schimbare ale publicului (produse UBI in domeniul asigurarilor auto).
David ONOPRISHVILI, Chairman, Insurance State Supervision Service, Georgia
- Economia din Georgia a inregistrat performante bune in 2022, continuand tendinta pozitiva stabilita in 2021
- In 2021, investitiile straine directe s-au ridicat la 1.24 mld. USD, cu 110,6% mai mult fata de 2020. In 2022, aceasta cifra a crescut cu 61,1% fata de anul precedent si au ajuns la 2,0 mld. USD.
- In Georgia exista 18 companii de asigurari, 19 brokeri de asigurari si 4 sisteme de pensii private
- In 2022, primele brute subscrise din activitatile de asigurare directa s-au ridicat la 367 mln. USD, ceea ce reprezinta o crestere de 18% fata de anul precedent.
- Rezultatul tehnic de asigurare al sectorului pentru aceeasi perioada a fost de 8.4 mln USD (crestere de 22%).
- Activele totale ale companiilor de asigurari la sfarsitul anului 2022 au insumat 443 mln USD (crestere de 12%).
- Capitalul propriu total a atins 138 mln. USD, ceea ce reprezinta o crestere cu 6% fata de 2021
- Concentrarea pietei ramane relativ scazuta in ultimii ani. Incercam sa sprijinim asiguratorii mai mici pentru a tine pasul cu cerintele de reglementare tot mai stricte.
- Activele asiguratorilor sunt alocate in principal sub forma de numerar, creante de la institutiile bancare. Odata cu dezvoltarea produselor pe termen lung, cum ar fi produsele de viata si de pensii, vor exista mai multe posibilitati de alocare si diversificare mai buna a activelor, atunci cand asiguratorii vor reprezenta mai mult pentru dezvoltarea economica a tarii ca investitori institutionali.
- Georgia se pregateste pentru trecerea la regimul Solvency II, precum si pentru instituirea unui sistem obligatoriu de asigurare RCA si pentru alte cateva reforme. Pentru a se pregati, autoritatea de supraveghere coopereaza indeaproape cu diferite organisme internationale precum Banca Mondiala sau asociatiile profesionale europene.
Robert WASNER, Head of Insurance Life & Non-Life Retail, VIG
- In portofoliul VIG, RCA reprezinta aproximativ 16% din primele de asigurare non-viata.
- Asigurarea de raspundere civila auto protejeaza atat detinatorul, cat si conducatorul unui vehicul impotriva cerintelor legale de raspundere civila ale tertilor in cazul in care vehiculul a provocat daune: in timp ce tertul poate fi asigurat ca va primi o despagubire corespunzatoare, pentru persoana responsabila costurile sunt fixe, odata cu prima de asigurare.
- Acoperirea minima variaza de la o tara la alta
- Exista o diferenta intre tari in ceea ce priveste acoperirea minima RCA, dar, cu ajutorul normelor sistemului de Carte Verde, exista certitudinea ca un vehicul aflat in tranzit are cel putin acoperirea minima obligatorie de asigurare RCA ceruta de tara vizitata, in timp ce pentru tara vizitata exista garantia ca exista o rambursare a daunelor suferite de victime.
- Rolul autoritatii de supraveghere este de a promova mentinerea unei piete de asigurari echitabile, sigure si stabile; in cazul asigurarii RCA, ca asigurare de lunga durata, acest lucru inseamna o prima adecvata pentru a avea o rezerva de daune suficienta pentru a plati despagubirea solicitantului.
PANEL DE DISCUTII
Perspective ale pietei georgiene de asigurari
Edward VAKHTANGISHVILI, Head of Supervision Department, Georgia
- Exista o cerere tot mai mare de asigurari, deocamdata doar 18% din populatie este asigurata
- Suntem constienti de faptul ca activitatea de asigurari de sanatate din Georgia nu este inca foarte profitabila.
- Ne asteptam ca, in timp, sa se imbunatateasca echilibrul dintre acoperirea de asigurari de sanatate oferita de programele sociale si asigurarile private.
- Visul meu ar fi sa avem companii de asigurari autoreglementate, ceea ce inseamna ca supraveghetorul si actorul de pe piata trebuie sa coopereze, nu sa se afle pe pozitii opuse.
Paata LOMADZE, General Director, GPI Holding
- Asigurarile de sanatate sunt una dintre principalele noastre linii de afaceri; pandemia a fost o mare provocare.
- In 2022 am reusit sa stabilizam rata de daune prin negocierea conditiilor cu furnizorii nostri de servicii, prin imbunatatirea produselor etc.
- Asigurarile de sanatate nu sunt un produs de sine statator, ci lucreaza impreuna cu sistemul de sanatate al tarii. Ar trebui sa existe mai multa colaborare intre sistemul public si sectorul asigurarilor private de sanatate - acest lucru ne-ar permite sa oferim mai multa valoare adaugata clientilor nostri
Michael JAPARIDZE, CEO, ARDI Insurance
- Cererea de asigurari de sanatate a crescut in timpul pandemiei
- De fapt, asigurarile de sanatate au actionat ca o acoperire impotriva inflatiei in domeniul serviciilor medicale
- Inflatia reprezinta o provocare deosebita pentru veniturile companiilor
- In ciuda credintei populare, asigurarea de sanatate nu este scumpa in Georgia; nu este destinata persoanelor bogate, ci clasei cu venituri medii
- Ne-am dori ca progresul sa fie mai rapid, dar resursele sunt limitate si trebuie sa echilibram cresterea rapida cu mentinerea unui echilibru financiar sanatos si sa crestem intr-un mod sustenabil.
Konstantine SULAMANIDZE, CEO, BB Insurance
- Exista multe riscuri care nu sunt acoperite in mod corespunzator si complet
- Speram ca, atat timp cat piata se va dezvolta, odata cu cresterea economica a tarii, vom reusi sa reducem o parte din deficitul de asigurari.
- Segmentul corporativ al pietei ar trebui sa creasca puternic in viitor
- Pana in prezent, am inovat mai ales in ceea ce priveste distributia.
- Inainte de orice altceva, trebuie sa educam publicul pentru a intelege necesitatea asigurarii.
Mehmet Akif EROĞLU, Chairman, Insurance and Pension Regulation and Supervision Authority, Turcia
- Asigurarile auto totalizeaza aproximativ 50% din primele subscrise pe piata din Turcia; din aceasta pondere, mai mult de jumatate reprezinta RCA.
- Agentii sunt principalul canal de distributie, reprezentand aproximativ 80% din prime.
- Piata din Turcia este una plina de provocari, iar segmentul RCA se afla intr-o situatie destul de dificila, dar autoritatea are un plan pentru a imbunatati conditiile de pe piata.
- La sfarsitul anului 2022, profitul agregat la nivelul pietei non-life a fost de 301,4 milioane de euro, dar au fost inregistrare pierderi insemnate pe segmentu RCA; asta inseamna ca practic linia RCA este sustinut de celelalte linii de afaceri, cu conditia ca ele insele sa nu inregistreze pierderi.
- Principalele motive ale pierderilor - plafonarea tarifelor, costurile de mediere etc.
- Planul creat de autoritate se refera la reducerea numarului de accidente rutiere, eliminarea intr-un interval de timp mediu a plafonarii tarifelor, imbunatatirea reglementarii etc. Legarea politelor RCA nu doar de vehicule, ci si de soferi, are ca scop incurajarea unui comportament responsabil pe sosele si, astfel, reducerea frecventei daunelor.
Irakli DVALI, Director, Non-life insurance, GPI Holding
- In Georgia sunt inmatriculate 1,1 milioane de autoturisme, dar numai 13% dintre acestea sunt acoperite de o asigurare de raspundere; in fiecare an se inregistreaza peste 43 de mii de accidente, soldate cu mii de raniti si sute de victime.
- Prin introducerea RCA obligatorie, milioane de cetateni vor fi mai bine protejati; un alt beneficiu va fi scutirea bugetului de stat de la finantarea cheltuielilor de sanatate legate de vatamarile corporale in cazul accidentelor auto.
- Efecte pozitive indirecte ale legii: Investitii si crearea de locuri de munca, climatul investitional, imbunatatirea serviciilor si comertului cu piese auto, siguranta rutiera, turismul, incurajarea dezvoltarii altor linii de asigurare.
- Factori vitali pentru adoptarea legii: un mecanism adecvat de administrare a legii, proceduri de adoptare, cerinte de solvabilitate, campanii de constientizare.
Devi KHECHINASHVILI, Chairman of the Board, Georgian Insurance Association
- Majoritatea datelor statistice nu sunt fiabile pentru utilizarea in cadrul RCA - nici cele referitoare la flota nationala, nici cele privind accidentele rutiere.
- In acest context, vom demara sistemul RCA folosind experienta acumulata in asigurarea pe baza de pool pentru vehiculele neinmatriculate in Georgia.
- Arhitectura bazata pe pool ne va permite sa facem economii de scara si sa actionam intr-un mod unitar pentru a stabili toate problemele care vor aparea in primii ani de functionare a sistemului.
- Tarifele vor fi controlate de stat in primii ani, speram ca sub autoritatea de supraveghere.
- Speram ca, pe parcursul celor 3-5 ani de functionare a pool-ului, vom colecta suficiente date statistice exacte pentru a permite efectuarea de calcule actuariale.
- Un punct critic va fi asigurarea unei penetrari ridicate - dar cred ca avem premisele necesare pentru a avea succes.
PANEL DE DISCUTII
RCA - gasirea unui echilibru corect
Robert WASNER, Head of Insurance Life & Non-Life Retail, VIG
- Adoptarea unei solutii bazate pe un fond comun va permite Georgiei sa evite concurenta acerba si sa aiba o abordare unitara si un partener unic pentru a negocia acest lucru.
Giorgi BARATASHVILI, CEO, ALDAGI, Georgia
- Piata ar trebui sa inceapa sa se uite serios la rata combinata
- Vom avea acum un tampon care ne va permite sa echilibram sistemul, sa evaluam cu atentie solutiile si sa stabilim preturile corecte etc.
- Pentru Aldagi reasigurarea este o directie noua, asa ca suntem foarte precauti. Cu toate acestea, suntem pregatiti sa sprijinim piata si pe partea de reasigurare, dar trebuie sa vedem mai intai cum sunt stabilite anumite caracteristici specifice ale pietei
Bogusław SKUZA, Managing Director, Global Business Development, uAvionics Technologies Ltd Poland
- Companiile mari si vechi au o problema cu tehnologia, din cauza sistemelor mostenite - complicate si costisitoare de inlocuit.
- In ciuda tuturor facilitatilor oferite de tehnologie, distributia de asigurari este inca bazata pe agenti. Oamenii prefera in continuare sa vorbeasca cu oamenii si, in multe privinte, exista mai multa flexibilitate in procesul de vanzare atunci cand clientul interactioneaza direct cu agentul decat cu instrumentele digitale.
Levan JISHKARIANI, MSc, General Director, GrECo Georgia Insurance and Reinsurance Brokers
- Deocamdata, RCA, in forma pe care o avem, nu reprezinta o solutie atractiva pentru brokerii de asigurari.
- Avem o buna oportunitate de a invata de la alte piete si de a evita greselile lor atunci cand implementam sistemul RCA.
Cvetlana VINCENZI MARKULEVSKA, President, Macedonian Actuarial Association, North Macedonia
- Piata asigurarilor RCA din Macedonia ofera lectii valoroase pentru asiguratori si autoritatile de reglementare in ceea ce priveste analiza si modelarea datelor, evaluarea si gestionarea riscurilor, rentabilitatea si solvabilitatea, precum si constituirea rezervelor de daune si adecvarea rezervelor. Aceste lectii sunt deosebit de relevante pentru profesia de actuariat, care joaca un rol esential in faptul ca asiguratorii dispun de modele de stabilire a preturilor exacte, de rezerve suficiente si de gestionarea eficienta a riscurilor.
- Disponibilitatea si calitatea datelor, punerea in aplicare a sistemului bonus-malus si numarul mare de cereri de despagubire au reprezentat provocari cheie pentru asiguratori. Autoritatile de reglementare pot promova practici eficiente prin stabilirea de norme, in timp ce asiguratorii pot investi in tehnologie si in capacitati de analiza a datelor pentru a-si imbunatati operatiunile.
- Profesia actuariala poate oferi perspective valoroase si expertiza in aceste domenii pentru a ajuta asiguratorii sa faca fata provocarilor si sa isi imbunatateasca performanta generala.
- Tehnologia si capacitatile de analiza a datelor reprezinta investitii importante pentru asiguratori in vederea imbunatatirii operatiunilor lor.
- Autoritatile de reglementare pot promova practici eficiente de gestionare a riscurilor prin stabilirea unor norme pe care asiguratorii sa le urmeze.
- Rezerva de daune si adecvarea rezervelor sunt importante pentru a se asigura ca asiguratorii isi pot indeplini obligatiile fata de detinatorii de polite.
Klime POPOSKI, CEO, Winner-VIG and Prof at St Kliment Ohridski University, North Macedonia
- RCA-ul este cea mai importanta linie de afaceri pe pietele emergente, dar este inca insuficient inteleasa atat de politicieni, cat si de public.
- Incidentele rutiere reprezinta o amenintare uriasa la adresa sanatatii publice - epidemia ascunsa -, iar asigurarile pot contribui semnificativ la atenuarea acestui risc.
- Implementarea cu succes a RCA depinde in mare masura de increderea publicului in piata asigurarilor, precum si de prelucrarea exacta a datelor.
- Recomandari
- Cadrul juridic adecvat
- Prevederile din polita trebuie sa respecte contractul RCA, nu o lege generala privind contractele comerciale.
- Tarifele trebuie calculate plecand de la o baza de date relevanta si exacta
- Autoritatea de supraveghere ar trebui sa gestioneze crearea unei baze de date exacte privind daunele, frecventa, accidentele rutiere etc.
- Rezervarea pentru situatii neprevazute - ar trebui sa se instituie un fond de garantare pentru a proteja victimele rutiere
- Implementare si aplicare ferma - conditii clare si ferme pentru gestionarea cererilor de despagubire
- Reasigurarea este o parte esentiala a pietei
Menekse UÇAROĞLU, CEO, IUC Group, Turcia
- Dupa crizele din 2001, in Turcia au avut loc numeroase reforme structurale majore, iar din 2004 pana in 2017 inflatia a fost tinuta sub control la 8-9%. Dupa aceea, inflatia a crescut spectaculos, ajungand la 83% in septembrie 2022, depasind cu mult estimarea de inflatie bugetata de aproximativ 21%.
- Impactul inflatiei asupra preturilor la autovehicule si asupra rezultatelor tehnice este foarte puternic: Rata combinata Casco a crescut cu 19,2 puncte procentuale in T2 2022 fata de anul fiscal 2021, ajungand la 135,8%.
- Prima medie pe Casco a pietei a crescut de 2,5 ori doar in 12 luni, intre jumatatea anului 2021 si 2022, din cauza efectelor cursului de schimb si inflatiei.
- Este foarte important pentru asiguratorii turci sa aiba puncte forte fundamentale pentru detectarea timpurie a deteriorarii generatorilor de cost.
- Determinarea costului pierderilor, suma de bani pe care un asigurator trebuie sa o plateasca pentru a acoperi daunele, inclusiv costurile de administrare si investigare a acestor daune, a fost o tinta majora in aceast mediu in continua schimbare si crestere.
- Piata trebuia sa se bazeze pe informatiile provenite de la "Insurance Information & Monitoring Center" pentru capacitatile lor de monitorizare instantanee a factorilor de cost pentru a lua decizii bazate pe date.
- Companiile au aplicat gestionarea instantanee si segmentata a tarifelor si executia dinamica.
- Imbunatatirea continua a initiativelor privind cererile de despagubire pentru a crea un avantaj competitiv, de exemplu, o atentie sporita acordata reparatiilor.
- Companiile cu portofolii mari de autovehicule au echipe speciale care analizeaza lunar rezultatele, obtin informatii de la echipele de daune si de la echipele tehnice pentru a face estimari precise pentru prima neta in toate liniile detaliate.
- Datorita Insurance Information & Monitoring Center, in Turcia exista date de inalta calitate pentru productia din liniile auto.
- Gestionarea instantanee si segmentata a tarifelor: tipurile de cereri de despagubire sunt modelate separat deoarece inflatia nu le afecteaza pe toate in acelasi mod: coliziune, parbriz, dauna totala. Modelele sunt actualizate frecvent, ceea ce este crucial deoarece inflatia declarata si inflatia cererilor de despagubire nu sunt intotdeauna paralele.
Bogusław SKUZA, Managing Director, Global Business Development, uAvionics Technologies Ltd Polonia
- Toti asiguratorii auto se vor baza pe #telematica, spune Matteo Carbone. Eu as adauga o intrebare: cand?
- Este greu de prezis ce impact va avea tehnologia asupra vietii si afacerilor noastre.
- Datele statistice disponibile arata ca, desi numarul total de masini din Polonia este de 15 ori mai mare decat cel din Georgia, in Georgia se inregistreaza un numar dublu de accidente rutiere fata de Polonia. Acest lucru ar putea fi o problema pentru obligativitatea de RCA care va fi lansata in curand.
- Tehnologia ii ajuta foarte mult pe asiguratori atunci cand vine vorba de evaluarea riscului unui sofer.
- Unul dintre aspectele cu adevarat provocatoare este cum sa iti cunosti clientul.
- De asemenea, este foarte important ca aplicatiile pe care le creati sa fie bine integrate cu telefoanele mobile care evolueaza rapid.