Romania are mari sanse de a devansa celelalte tari din regiunea CESA (regiunea Europei Centrale, de Est si de Sud-Est si regiunea Asiei Centrale) in ceea ce priveste adoptarea diverselor actiuni pentru schimbarile climatice in mai multe domenii, in special in privinta actiunilor legate de furnizori si terti prin parteneriate, fuziuni si achizitii si dezinvestitii, potrivit studiului EY CESA Sustainable Value Study, care pentru Romania are la baza un sondaj realizat cu 52 de Chief Sustainability Officers (CSO).
Astfel, investitiile in initiative privind schimbarile climatice variaza pentru fiecare tara CESA, deciziile fiind motivate de diferiti factori. Polonia are cel mai scurt termen pentru a deveni carbon-negativa, iar Romania are cel mai scurt termen pentru reducerea emisiilor si cel mai mic obiectiv de reducere pentru a atinge zero emisii nete. De asemenea, este mai probabil ca Polonia sa prioritizeze valoarea oferita clientilor, in timp ce agenda Romaniei privind schimbarile climatice este modelata atat de valorile angajatilor, cat si de obiectivele climatice stabilite la nivel global.
Potrivit studiului, in comparatie cu alte tari din CESA, respondentii din Romania considera ca este mai usor sa masoare progresele inregistrate in agenda privind schimbarile climatice comparativ cu masurarea altor rezultate importante pentru companii. Cu toate acestea, Romania trebuie sa imbunatateasca in continuare colaborarea intre managementul executiv si board cu privire la agenda de schimbari climatice.
Companiile reduc emisiile, dar prea lent si insuficient
La nivel CESA, 92% dintre companiile intervievate si-au luat un angajament public privind schimbarile climatice pana in 2030. In medie, acestea planuiesc sa reduca emisiile cu 33%, dar pana in prezent au redus emisiile cu doar 19%.
Lumea are nevoie de o reducere de 45% pana in 2030 pentru a mentine obiectivul de limitare a incalzirii globale sub 1,5?C. Cele mai multe angajamente sunt insuficiente - doar 27% dintre acestea intentioneaza sa reduca emisiile cu 45% sau mai mult si doar 38% si-au asumat un angajament pana in 2030. Doar 29% dintre respondenti s-au angajat sa aiba emisii de carbon negative, iar 15% s-au angajat sa atinga net zero.
Un alt aspect confirmat de studiu este faptul ca investitiile companiilor in domeniul climei se transforma in beneficiu financiar. Patru din zece companii respondente au obtinut o valoare financiara mai mare decat se asteptau. Compromisul dintre realizarea obiectivelor globale legate de planeta si indeplinirea obiectivelor de business este adesea o falsa alegere. O abordare holistica a sustenabilitatii, care include beneficiile financiare, ale angajatilor si ale clientilor, tinde sa se dovedeasca benefica si pentru planeta.
Organizatiile care intreprind mai putine actiuni in domeniul climatic se lupta mai mult cu executia, in timp ce organizatiile care sunt mai active din acest punct de vedere trebuie sa imbunatateasca coordonarea si colaborarea interna. Oportunitatile cheie pentru a face progrese semnificative in ceea ce priveste schimbarile climatice includ parteneriate mai extinse si investitii in resursa umana.
Sase din zece companii intentioneaza sa investeasca mai mult anul viitor pentru a aborda schimbarile climatice, comparativ cu anul acesta, iar un 25% dintre ele intentioneaza sa aloce semnificativ mai multe fonduri. Crearea de valoare este un considerent esential, aproape toate organizatiile (99%) avand in vedere mai multe tipuri de valoare, atunci cand evalueaza o initiativa.
Investitiile alocate schimbarilor climatice genereaza mai multa valoare decat se asteptau companiile, pe mai multe planuri. Acest lucru se intampla in ciuda ingrijorarilor ca initiativele pentru schimbari climatice vor avea un impact negativ asupra performantei financiare (37%) sau vor reduce capacitatea companiei de a face fata competitiei pe termen scurt (19%). In medie, respondentii spun ca de 2,8 ori mai multe dintre initiativele organizatiei lor privind schimbarile climatice vor avea un impact financiar pozitiv, decat unul negativ (39% fata de 14%).
"Sondajul nostru arata ca acele companii care sunt mai active in ceea ce priveste actiunile de combatere a schimbarilor climatice beneficiaza de o performanta financiara mai buna decat cea preconizata. Conform sondajului, luarea unor masuri pentru reducerea emisiilor si investitiile in initiative care abordeaza schimbarile climatice pot chiar accelera performanta financiara.
Acesta este un mesaj puternic pentru acele organizatii care inca ezita sa ia masuri decisive pentru a-si reduce emisiile de gaze cu efect de sera si pentru a preveni potentialele consecinte ale schimbarilor climatice asupra activitatii lor.
Intelegerea si abordarea cerintelor de reglementare emergente si a asteptarilor clientilor, precum si optimizarea costurilor de operare prin eficienta energetica si a resurselor, minimizarea deseurilor si reformularea produselor, deblocheaza noi oportunitati in piata si cresc vanzarile si veniturile, ceea ce, in cele din urma, duce la o performanta financiara mai buna. Acest sondaj confirma faptul ca actiunea in domeniul climei nu este doar o chestiune de gestionare adecvata a riscurilor, ci este, de asemenea, si poate chiar mai important, o oportunitate care creeaza valoare pe termen mediu si lung si sporeste rezilienta unei companii". a declarat Massimo BETTANIN, Partener Schimbari Climatice si Sustenabilitate, EY Romania.