FIAR 2018: Conferinta de Asigurari Auto - Partea I & II. Principalele declaratii - Asigurari...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Asigurari 
 Stiri externe 
 Piete financiare 
 Republica Moldova 



Bucuresti
24
1 EUR = 4.6572 RON
1 USD = 3.9685 RON










RFI

Asigurari

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

FIAR 2018: Conferinta de Asigurari Auto - Partea I & II. Principalele declaratii


Bilantul primului an de la introducerea noii Legi RCA in Romania si consecintele noilor schimbari legislative din acest an s-au numarat printre subiectele dezbatute in prima parte a Conferintei de Asigurari Auto din cadrul FIAR 2018 - Forumul International de Asigurari-Reasigurari. Cititi principalele declaratii!

Printre vorbitori s-au regasit:

• Mariusz WICHTOWSKI - General Manager, Polish Motor Insurers' Bureau
• Richard NATHSCHLAEGER - Managing Director, AUDATEX, Austria
• Romeo Jantea - Consultant, JANTEA Profesional 
• Florin GOLOVATIC - Director, Supervision and Control Direction, ASF - Financial Supervisory Authority, Romania;
• Madalin ROSU - President, BAAR - Romanian Motor Insurers Bureau, Romania | Managing Board Member, OMNIASIG VIG;
• Viorel VASILE, President, PRBA
• Alexandru GRIGORESCU, Specialist, Motor Insurance Section, UNSAR

Oleg DORONCEANU, Director, XPRIMM International
  • In 2017, primele brute subscrise de pe piata asigurarilor generale din Romania au totalizat circa 7,7 miliarde lei, din care 75% au fost asigurarile auto (CASCO si RCA)
  • RCA reprezinta 50% din asigurarile generale din Romania
  • Din totalul de 4 miliarde lei platiti de asiguratori in 2017 pentru daune, pe segmentul asigurarilor generale, peste jumatate au fost platiti pentru RCA (55%)
  • Primele 2 companii de asigurare care activeaza pe RCA detin peste 50% din subscrierile pe acest segment (CITY Inurance si EUROINS)
  • Prima media pe segmentrul RCA in Romania, in 2017, a fost de aproape 700 lei, in timp ce dauna medie a fost de 7000 lei
Mariusz WICHTOWSKI, General Manager, Polish Motor Insurers' Bureau
  • Asigurarile auto reprezinta, adesea, cea mai mare parte din asigurarile non-life. In majoritatea cazurilor, nu este vorba de ceva voluntar, ci de produse obligatorii: oamenii platesc pentru aceste produse, desi nu le face placere. In multe cazuri, activitatea pe segmentul auto nici nu este profitabila pentru asiguratori.
  • Nu trebuie sa uitam ca asigurarile sunt un tip de activitate care are nevoie de un grad mare de incredere. Cum asiguram oamenii, daca nu au incredere in noi?
  • Noi, asiguratorii, suntem, de cele mai multe ori, victime ale pietelor financiare in care consumatorii isi pierd increderea. Vinovatul nu va fi o banca etc, ci noi, asiguratorii. In fiecare zi, trebuie sa luptam impotriva reputatiei negative pe care o are piata financiara. Depinde de noi sa schimbam aceasta perceptie si ar trebui sa incepem cu aceste segmente de asigurare obligatorii.
Florin GOLOVATIC, Director, Supervision and Control Direction, ASF - Financial Supervisory Authority
  • Reamintim cifrele importante ale anului 2017 in ceea ce priveste piata asigurarilor auto, care are o pondere importanta in totalul pietei din Romania.
  • La 31 decembrie 2017, un numar de 9 societa?i de asigurare practicau asigurarea RCA, iar 14 societa?i de asigurare practicau asigurarea CASCO.
  • Cele 2 tipuri de asigurari auto reprezinta 75% din totalul asigurarilor generale din Romania, un procent in crestere de la an, la an.
  • In ceea ce priveste rata combinata a daunei pe RCA, in 2017 este pentru prima data cand aceasta a scazut sub 100%, pana la 99,46%.
  • Pe CASCO, rata combinata a daunei se mentine la un nivel asemanator cu cel din 2016, de 107,15%.
  • Sunt multe discutii legate de profitabilitatea RCA, dar din cifre vedem ca si CASCO are probleme in ceea ce priveste profitabilitatea.
  • Numarul de contracte RCA - observam o crestere pana la 9,9 milioane de contracte noi in 2017. Este adevarat ca avem o crestere importanta a contractelor incheiate pe perioade subanuale, dupa intrarea in vigoare a Legii RCA.
  • Prima medie e in scadere fata de 2016, prima medie anualizata pe RCA fiind de 695 lei.
  • In 2017, am avut si o crestere a daunei medii si a numarului de dosare de dauna pe RCA.
  • La CASCO, in 2017, volumul de prime brute subscrise este in crestere fata de anii anteriori, la 1,9 miliarde lei, fiind incheiate 1,19 milioane de contracte.
  • Un element nou introdus de noua lege RCA este Decontarea Directa. Erau 64.430 de contracte in vigoare la final de 2017. In total, in 2017 au fost incheiate 67.319 de contracte de Decontare Directa, care au generat prime brute subscrise in valoare de 5,1 milioane lei.
  • Prima medie anualizata pe Decontarea Directa a fost 96 lei.
  • Pe aceasta noua linie de business (decontarea directa), au fost, in 2017, 102 de dosare in rezerva si au fost si platite 63 de dosare. Dauna medie platita a fost de 5.509 lei.
Madalin ROSU, President, BAAR - Romanian Motor Insurers Bureau
  • 65% din cele 7 milioane de masini din Romania sunt mai vechi de 10 ani.
  • 90% din soselele din Romania au o singura banda pe sens.
  • 25% din accidentele severe sunt produse de tineri care au mai putin de 1 an de experienta de condus.
  • Constatam, in ultima perioada, mini-abuzuri de drept din partea unor reparatori: observam, de exemplu, ore de manopera de 800 lei fara TVA, de doua ori mai scumpe decat in Germania - acestea sunt cazuri izolate, dar care incep sa devina din ce in ce mai des intalnite.
  • Efectele limitarii, printr-o lege, a tarifelor RCA din 2016 - un exercitiu unic in Europa, in acesta forma - le vom resimti mai tarziu. De exemplu, constatam deja ca prima medie de asigurare scade, in timp ce dauna medie creste.
  • Legea nr. 132 din 31 mai 2017 (noua lege RCA) a adus atat lucruri pozitive, cat si aspecte negative. Printre elementele pozitive, se numara faptul ca avem, in sfarsit, o lege care reglementeaza segmentul RCA. Un alt aspect pozitiv: reglementarea despagubirilor in zona de vatamari corporale si deces (desi aceasta nu e inca finalizata).
  • Exista si o serie de aspecte negative ale Legii RCA: inca exista foarte multe lacune, atat in lege, cat si in norma, care permit acele abuzuri de drept sau care permit exagerari din partea unor actori.
  • In ceea ce priveste valabilitatea politei RCA: nu cred ca e normal sa avem polite pe 1 luna: un client poate sa uite sa isi reinnoiasca polita - deci, nu o vad ca o chestiune pozitiva.
  • O alta noutate adusa de lege: prima RCA platibila in rate - poate duce, la un moment dat, la costuri suplimentare din partea asiguratorului, dar si a clientului. In final, acest aspect nu face decat sa creeze un risc operational putin mai mare in zona actorilor care vand polite.
  • Introducerea decontarii directe: momentan, acest aspect functioneaza, exista un protocol la nivel de piata care stipuleaza foarte clar niste termene de plata si niste penalitati, pana acum nu am auzit de probleme in ceea ce priveste recuperarea banilor pe decontare directa.
  • O chestiune buna este introducerea in lege a cuvantului telematics, deoarece creeaza premisele ca, in viitor, asiguratorii sa poata cota dupa astfel de solutii.
  • In ceea ce priveste sistemul Bonus-Malus - credem ca inca sunt elemente care trebuie imbunatatite.
  • Prima de referinta pe segmentul RCA - in momentul de fata, aceasta este in scadere.
  • Clientii cu risc ridicat - pana acum, nu a ajuns niciun caz la BAAR pentru a fi tratat.
Cees WERFF, CEO, CCN-Claims Corporation Network, Netherlands
  • Sunt doua lucruri importante cand vorbim de RCA: asteptarile clientului si profitabilitatea companiei de asigurari. Acestea merg mana in mana din punctul meu de vedere. Putem face demersuri sa crestem calitatea experientei clientului si putem creste si profitabilitatea in acelasi timp.
  • In prezent, clientul controleaza unde are loc interactiunea. El vrea sa fie "la volan". Aceasta este baza experientei si asteptarilor clientului - sa ramana in control.
  • Asteptarile clientilor s-au schimbat datorita tehnologiei? Nu, noi am folosit tehnologia dintotdeauna. Dar tehnologia schimba modul de abordare a afacerii.
  • Tehnologia este folosita si in procesele de despagubire. Daca un client vrea sa faca o cerere de despagubire (in mod clasic), procesul este unul anevoios, se contacteaza centrul de apel, se trimite un formular cu 10-20 de intrebari... Este un proces care presupune mult timp... De la momentul cand se avizeaza dauna si pana la intalnirea cu inspectorul de daune poate dura si 6 saptamani. Ajuta asta la satisfactia clientului? Nu. Dar creste costurile.
  • La daune - se poate folosi o platforma. Utilizatorul este intrebat automat "Ai o dauna? Te putem ajuta noi?", "Cand putem sa va ridicam masina?" Clientul poate selecta data si ora cand poate fi luata masina si dusa la service, iar in cele din urma poate sa opteze daca doreste sa inchirieze o alta masina. Vine un sofer si ia masina si o duce la service. Iar in timpul reparatiei, clientul primeste informatii periodic despre stadiul procedurilor, se fac si fotografii din timpul reparatiei. Acolo sunt si optiunile de plata. Totul este sub controlul clientului - scopul exclusiv de crestere a gradului de satisfactie a acestuia. Tot clientul alege cand sa ii fie masina returnata.
  • Am lansat acest program, cu o reducere de 10% a costului daunelor. Cine doreste sa implementeze acest proces, noi va punem la dispozitie aplicatia in limba romana. Sistemul functioneaza in permanenta.
Alexandru GRIGORESCU, Specialist, Motor Insurance Section, UNSAR
  • Incep cu cateva date legate de piata. In prezent, Romania ocupa locul trei in piata de asigurari RCA din regiunea ECE, cu o cota de piata de 10,5% (prime de 837 milioane  de euro), dupa Polonia si Cehia.
  • Observam o dependenta excesiva in piata de portofoliu auto, in special RCA.
  • Vestea buna este ca, per ansamblu, exista o tendinta de crestere a  pietei asigurarilor din  Romania, iar societatile de asigurare au subscris prime brute (AG si AV), in valoare de 9,7 miliarde lei, in crestere cu 3,5% fata de 2016.
  • Din total, asigurarile generale detin o pondere de 79,17%, cu PBS de 7,68 miliarde lei.
  • Asigurarile auto reprezinta 74,3% din PBS aferente asigurarilor generale si 58,86% din totalul primelor brute subscrise. In aceasta categorie, clasa A3 (CASCO) are un volum al PBS de 1,89 miliarde lei, 24,6% din total PBS aferente AG si clasa A10 (RCA+CMR) detine un volum al PBS de 3,82 miliarde lei (3,7 miliarde RCA), 49,7% din total PBS aferente AG.
  • In ceea ce priveste indemnizatiile brute platite pentru asigurari generale, constatam ca au crescut anul trecut cu 12,63%, la 4,05 miliarde lei. Aici remarcam: Clasa A3 (CASCO) cu un volum al IBP de 1,19 miliarde lei, 29% din total IBP aferente AG, 5% crestere vs 2016; si clasa A10 (RCA+CMR) cu un volum al IBP de 2,24 miliarde lei, 55% din total IBP aferente AG, 14% crestere vs 2016.
  • Dauna medie RCA platita pentru vatamari corporale in anul 2017 a scazut comparativ cu  aceeasi perioada a anului precedent cu 11%, iar cea pentru daune materiale a scazut cu 1%.
  • Totodata, pe ansamblul intregii piete, prima medie RCA anualizata a scazut cu aproximativ 14% in anul 2017 comparativ cu anul precedent, inregistrand valoarea de 695 lei.
  • Am observat, in tot acest cadru, un proces continuu de stabilizare a pietei si ca un indicator important - numarul de petitii si reclamatii - a scazut cu 54% anul trecut. Petitiile pe RCA si Carte Verde au scazut cu 31% - asta e un lucru imbucurator.
  • In acest context actual, piata de asigurari inca resimte modificarile legislative prezente. In ultimii 2 ani, am avut 2 legi si 2 norme noi, venite cu o mare viteza. Anul acesta, vom avea noi provocari - IDD si GDPR, toate acestea bineinteles avand in atentie clientul. Consumatorul se afla in prim plan, intr-un cadru largit de protectie si transparenta.
  • Provocarile industriei de asigurari auto in 2018: Cheltuielile de administrare, plafonate la 25%;
  • Practici mai putin loiale ale unor unitati reparatoare de a factura valoarea daunelor auto peste pretul mediu al pietei; RCA pe orice perioada multiplu de o luna, intre o luna si 12 luni; Fenomenul de imbatranire continua si accelerata a parcului auto din Romania; Avansul tehnologic (autovehiculele hibride si electrice, telematics); Produse de asigurare adaptate noilor tehnologii.
  • Printre Obiectivele UNSAR se numara: cresterea interesului pentru asigurarile auto facultative, cresterea nivelului de incredere in industrie, dar si disponibilitatea pentru dialog si colaborare pentru o protectie cat mai mare a clientilor.

XPRIMM Circle of Debates: Bilant la aproape un an de la introducerea noii Legi RCA in Romania


Florin GOLOVATIC, Director, ASF
  • In ceea ce priveste rata combinata a daunei RCA, este un semn bun ca avem acest indicator sub 100% pentru prima data in istoria acestui segment dupa liberalizarea preturilor.
  • Din punct de vedere al stabilitatiii, au fost rezolvate multe situatii din piata. Sunt mai multi factori care pot influenta acest indicator, precum evolutia daunalitatii, evolutia preturilor in piata. Dar cred ca lucrurile asupra carora trebuie sa ne axam se refera putin la pret si ar trebui vazut daca exista mijloace tehnice sau alte metode care sa ajute industria. Trebuie sa ne gandim prin ce mijloace poate fi crescut gradul de satisfactie al clientului - el va plati pretul si pe el trebuie sa il convingem ca pretul pe care il plateste merita platit.
  • S-a vorbit de aceasta perioada foarte scurta de 3 zile de efectuare a constatarii daunei RCA. Sunt 3 zile pentru ca, in urma discutiilor, asta a fost cerinta din partea consumatorilor. Acest lucru nu inseamna ca asiguratorii nu pot face mai repede aceasta constatare, nu trebuie in 3 zile.
  • Posibilitatea de a face constatarea folosind  mijloace electronice apare ca ceva nou si ca o permisiune. Dar nici inainte de lege nu era interzisa aceasta metoda, asiguratorii se puteau folosi de tehnologie.
  • Tariful de referinta este unul indicativ. Nu putem vorbi de incalcari. Sunt calculate in baza informatiilor disponibile in piata, referitoare la daunalitate, captureaza evenimentele daunalitatii pe segmentele relevante folosite la acest calcul. Tarifele de referinta au cunoscut atat evolutii crescatoare, cat si descrescatoare.
  • In ceea ce priveste situatia politelor RCA pe 1 luna - Aici, rolul intermediarilor este esential. Este datoria dumneavoastra de a convinge clientul sa isi reinnoiasca polita dupa acea luna.
  • ASF nu are posibilitatea de sanctionare sau de a lua masuri in cazul in care exista posesori de autovehicule care nu isi incheie politele de asigurare.
  • In conformitate cu noua lege RCA, exista posibilitatea suspendarii politei de asigurare RCA. Prin urmare, gradul de cuprindere in asigurare, ca indicator, devine mai putin relevant in acest context.
Viorel VASILE, President, PRBAR
  • Pozitionarea noastra fata de consumator este extrem de importanta: in opinia mea, consumatorul are dreptul sa isi aleaga unde vrea sa faca constatarea - fie ca vrea sa o faca la asigurator, fie la service sau la broker.
  • Eu cred ca, daca vrem sa aducem schimbari in piata, trebuie sa plecam de la niste principii foarte clar stabilite: sa nu ne apucam sa "inventam apa calda", ci sa vedem ce se intampla pe piata din Vest si sa preluam elemente de acolo. Un alt principiu pe care ar trebui sa ne bazam este cel conform caruia consumatorul trebuie sa aleaga unde vrea sa isi faca constatarea.
  • Putem sa copiem si in zona de daune procesul care exista pe piata de asigurare, sa avem asiguratori, brokeri si brokeri de daune. Dar acesti brokeri de daune trebuie sa fie autorizati de cineva. De asemenea, asiguratorul ar trebui sa aiba posibilitatea sa decida daca isi face singur partea de dauna sau isi descentralizeaza partea de constatare de daune.
  • RCA este un produs de asigurare destul de greu, este un segment in care, daca vrei sa faci profit, trebuie sa faci volume. Ar trebui sa ne ingrijoreze aceasta acaparare a pietei RCA de 3 jucatori din piata, dar, pana la urma, discutam de o piata libera, de o daunalitate sub 100%. Noi trebuie sa facem "reglaje fine" - de exemplu, putem aduce schimbari in acest mod in care consumatorul alege partea de constatare a daunei.
  • E complicat sa convingi clientul sa nu incheie polite pe o luna, atat timp cat vorbim de acelasi pret, impartit la 12. Dar majoritatea clientilor isi reinnoiesc politele lunare.
Madalin ROSU, President, BAAR
  • 3 zile pentru constatare este un termen ciudat, un astfel de termen nu are cauta in lege. Eu, asigurator, poate vreau sa fac constatarea in 5 secunde.
  • ASF a introdus posibilitatea de constatare prin metode electronice. Avem cadrul legal sa facem asta. De maine, oricine poate folosi aplicatii, o relatie directa intre client si asigurator. Solutii exista, trebuie sa gasim costul corect, facilitatile pe care putem sa le oferin pietei. Cel mai greu va fi sa convingi pe cineva sa isi descarce si sa foloseasca o aplicatie mobila. Vom reusi, dar ne trebuie un timp sa gasim solutii destepte. Trebuie sa ne intalnim mai des si sa gasim solutii (in beneficiul clientilor) de optimizare si nu de incetinire a activitatii.
  • Trebuie sa existe un parteneriat sudat intre asiguratori si brokeri.
Mariusz WICHTOWSKI, General Manager, Polish Motor Insurers' Bureau
  • Cand vine vorba de asigurarile auto, si nu numai, este clar ca exista probleme diferite, de la o tara la alta, si nu exista o solutie unica care sa se potriveasca la nivelul tuturor tarilor. Este foarte important sa ne aducem aminte ca nu are sens sa copiem solutii de la o tara, la alta, pentru ca acest lucru poate crea probleme aditionale, in loc sa le rezolve pe cele existente. Trebuie sa fim suficient de inteligenti, incat sa adaptam solutiile existente in functie de context.
  • Scopul principal al oricarei legislatii europene este sa armonizeze nivelul protectiei consumatorilor in toate tarile.
  • Este necesar, din nou, sa subliniem cat de importante sunt asigurarile auto si, in general, domeniul asigurarilor, pentru toate economiile.
  • In trecut, autoritatile din Polonia au facut o remarca foarte importanta: deoarece suntem responsabili pentru drepturile si protectia consumatorilor, avem responsabilitatea de a proteja companiile de asigurare si de a le proteja profitabilitatea si stabilitatea, deoarece doar daca sunt profitabile, acestea pot oferi securitate clientilor lor si le pot asigura acoperirea necesara.
Aparitia unor constatatori de dauna independenti ar respecta legislatia?

Florin GOLOVATIC
Nu ma pot pronunta asupra unui lucru care nu este inca oficial. Cand va fi facut public, vom analiza daca indeplineste sau nu toate conditiile cerute de legi. Deocamdata nu avem un proiect care sa fie intr-o forma finala si care sa fie in stadiul  de aprobare sau publicare pentru dezbatere publica.

Viorel VASILE
Este o propunere sa inventam un consultant. Consultantii suntem noi, brokerii. Pentru ce este nevoie sa mai inventam astazi consultanti? Avem brokeri de asigurari si asistenti in brokeraj, haideti sa definim brokeri de dauna si asistenti de daune. Asa stiu ca este in toata Europa. Nu cred ca este normal sa oblig asiguratorul sa faca daune cu un consultant, de fapt oblig consumatorul - el trebuie sa aiba acces serviciul de deschidere de dauna unde vrea el - la asigurator, broker sau chiar service. 

Madalin ROSU
Exista o directiva europeana pe care trebuie sa o respectam - ea spune foarte clar cine este reprezentant de despagubiri. Nu cred ca trebuie sa reinventam apa calda. In directiva este specificat ca asiguratorul decide cu cine va face partea de despagubire - ca e doar constatare, cat si lichidare. Daca eu pot alege oriunde in spatiul asta european un reprezentant, iar in Romania nu, este o incalcare grava in legislatie. Sigur ca brokerii au deja acest rol consimtit in zona de consiliere. Inteleg ca inca nu este un proiect, ci niste discutii.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (FIAR 2018: Conferinta de Asigurari Auto - Partea I & II. Principalele declaratii).




Share |


Autor: Adina TUDOR, Andreea RADU | Publicat pe 16.05.2018 | 934 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:


Arhiva



PAID

OMNIASIG




























Copyright 2018-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM