Comisia Nationala a Pietei Finciare (CNPF) a modificat cadrul normative care priveste organizatiile de creditare nebancara (OCN), in scopul asigurarii stabilitatii si transparentei sectorului, precum si pentru a proteja drepturile si interesele consumatorilor, arata un document transmis de Autoritate.
Astfel, in 2022, prin modificarea legislatiei, a intrat in vigoare o noua limita la rata dobanzii - maxim 50%, concomitent cu plafonarea tuturor celorlalte plati aferente pe o zi de credit (maxim 0,04% din valoarea totala a creditului nebancar/leasingului financiar acordat), inclusiv a penalitatilor.
"Odata cu stabilirea unor criterii clare privind evaluarea bonitatii debitorilor si intensificarii eforturilor Comisiei Nationale a Pietei Financiare privind verificarea eficienta a respectarii cerintelor legale de catre participantii profesionisti, calitatea portofoliilor de creditare nebancara a crescut, fiind atestata, totodata, o tendinta de incetinire a creditarii pe acest segment", precizeaza CNPF.
De asemenea, in scopul neadmiterii supraimpovararii cetatenilor, de la 1 septembrie 2022, CNPF a introdus noi rigori de activitate pe piata, odata cu intrarea in vigoare a Regulamentului privind cerintele de creditare responsabila aplicate OCN-urilor, care stabileste conditiile si modul de evaluare a capacitatii consumatorului de rambursare a creditului nebancar/leasingului financiar.
Pentru a asigura respectarea noilor prevederi legale, CNPF a efectuat in anul 2022 un sir de controale tematice la peste 130 de OCN-uri. In urma acestora, au fost aplicate masuri care vin sa asigure disciplina si transparenta pietei, precum si protectia drepturilor consumatorilor. Ca urmare a incalcarii cerintei privind neadmiterea aplicarii oricaror plati a caror valoare totala depaseste suma debursata conform contractului de acordare a creditului nebancar/leasingului financiar, un OCN a fost obligat sa restituie mai multor persoane fizice circa 442 000 lei.
Totodata, in primele trei luni ale anului 2023, CNPF a continuat verificarile tematice la mai multe OCN-uri, fiind constatate diverse abateri, printre care: incalcarea limitelor stabilite de legislatie privind marimea maxima a dobanzii si a altor plati prevazute in contract, incalcarea modului de evaluare a bonitatii consumatorilor de credite nebancare, incalcarea cerintelor privind clasificarea activelor etc. Drept consecinta, autoritatea de supraveghere a prescris entitatilor sa se conformeze neconditionat cerintelor legale si sa remedieze carentele constatate, inclusiv:
- scutirea debitorilor in cazul a 75 contracte de credit de a rambursa plati (dobanda, comisioane, taxe, penalitati, dobanzi de intarziere si orice alt tip de plati) in marime de 4,5 milioane lei;
- rambursarea sumei de circa 95 000 lei consumatorilor, in baza a 29 contracte de credit;
- reevaluarea intregului portofoliu de credite acordate consumatorilor tinand cont de abaterile constatate.
Aditional, ca rezultat al examinarii petitiilor depuse de mai multe persoane fizice, CNPF a prescris la trei OCN-uri sa solicite doar restituirea sumei initiale, debursate conform contractelor de credit in cauza, fara revendicarea altor plati.
Ca urmare a neindeplinirii prescriptiilor CNPF privind inlaturarea incalcarilor constatate, autoritatea de supraveghere a suspendat, pe termen de o luna, activitatea de creditare nebancara a unei entitati.