1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Ce despagubiri pot primi pasagerii in urma unui accident aviatic sau pierderii bagajelor? Parlamentul de la Chisinau ar putea adopta in curand cerinte minime pentru daune produse pasagerilor si bagajelor

In cazul decesului sau vatamarii corporale in urma unui accident aerian valoarea despagubirii per pasager ar putea ajunge la 6 milioane lei, iar pentru marfuri ar putea fi de pana la 450 lei pe kilogram, potrivit unui nou proiect de lege votat de curand in prima lectura in Parlamentul de la Chisinau.

Proiectul propus de legislativ mai prevede ca pasagerii ar putea primi de la operatorul aerian pana la 130 mii de lei, in cazul intarzierii zborului si pana la 26 mii lei in cazul pierderiii sau deteriorarii bagajului de catre operatorul de transport, in urma unui accident aviatic.

Acest proiect a fost elaborat in contextul obligarii operatorilor aerieni si a celor de aeronave sa introduca cerinte de asigurare minime pentru daunele produse pasagerilor, bagajelor, marfurilor si trimiterilor postale, astfel incat sa armonizeze legislatia nationala cu cea europeana in domeniu.

Totodata, potrivit proiectului, in cazul accidentelor aeronautice care au avut ca urmare decesul sau vatamarea pasagerilor, operatorul de transport aerian va efectua plati anticipate persoanelor care au dreptul sa pretinda despagubiri, proportional cuantumului daunei provocate.

Pentru incalcarea cerintelor minime de asigurare, Autoritatea Aeronautica Civila de la Chisinau va suspenda certificatul/autorizatia de operator aerian si/sau permisiunea de zbor al operatorilor aerieni ai Republicii Moldova.

Noile prevederi, in cazul in care vor fi adoptate, se vor aplica tuturor operatorilor aerieni si operatorilor de aeronave care efectueaza zboruri in spatiul aerian in, spre, din sau deasupra teritoriului Republicii Moldova. Cerintele nu se vor aplica aeronavelor de stat pentru serviciile militare, vamale sau de politie; aeronavelor cu o masa maxima de decolare (MTOM) mai mica de 2.000 kg; aparatelor de zbor cu decolare propulsata de picior, inclusiv paraplanoare si deltaplane cu motor; baloanelor captive, parasutelor etc.

"Trebuie sa facem o separare intre riscurile acoperite de politele de asigurare, incheiate de catre asiguratori cu operatorii de transport si alte riscuri care se despagubesc exclusiv de catre operatorii de transport. Astfel, si in prezent companiile de asigurare din Moldova au incheiate cu operatorii de transport aerian din Moldova polite prin care se acopera, in caz de accident aviatic, decesul sau vatamarea corporala a pasagerilor (in limita a 5,75 milioane lei per pasager), pana la 108 mii lei pe pasager pentru cazurile de intarziere si pana la 26 mii lei pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor si circa 437 lei per kilogram in cazul distrugerii, pierderii sau deteriorarii marfii. Aceste despagubiri se platesc de asigurator doar daca pierderile au avut loc in urma unui accident aviatic, conform practicii internationale. In ceea ce tine de anularea/intarzierea zborului sau refuzul la ambarcare din vina operatorului de transport, fara a surveni ca urmare a unui accident aerian - in prezent acestea se acopera in Moldova nemijlocit de catre operatorii de transport, in baza Hotararii Guvernului nr. 836 din 2012", ne-a precizat Lucia SPINEI, Sef Directie Asigurari si Reasigurari, MOLDASIG.

Potrivit acestei hotarari, in cazul intarzierii zborului (cu un anumit numar de ore stabilit in regulament) pasagerii au dreptul la compensatii de 50 euro pentru toate zborurile de 1500 kilometri sau mai putin; 400 euro pentru toate zborurile cuprinse intre 1500 si 3500 kilometri si 600 euro pentru toate zborurile care nu intra sub incidenta celor de mai sus. De asemenea, pasagerii ar trebui sa stie ca potrivit legislatiei in vigoare, in cazul intarzierii zborului, pasagerii au dreptul de a primi gratuit mancare, gustari si racoritoare, direct proportional cu timpul de asteptare. Vezi aici Regulamentul pentru compensarea si asistenta pasagerilor!

"Operatorii de transport aerian din Moldova au si in prezent, conform Conventiei de la Montreal, incheiate polite de asigurare minime pentru asigurarea pasagerilor si raspunderii civile pentru terti, care acopera daunele produse pasagerilor, bagajelor, marfurilor si trimiterilor postale in urma accidentelor aviatice, aceasta fiind o cerinta expresa pentru ca navele aeriene din Moldova sa efectueze zboruri in tarile Uniunii Europene si nu numai. Spre exemplu, conform Rezolutiei Europene in privinta Aviatiei Civile, operatorul de transport care efectueaza zboruri in tarile semnatare ale rezolutiei trebuie sa detina polite de asigurare minime pentru asigurarea pasagerilor si raspunderii civile fata de terti de minim 34,5 milioane lei (avion pana la 2 tone), 103, 5 milioane lei (pana la 6 tone) etc. Cetatenii moldoveni trebuie sa stie ca au dreptul la compensatii si asistenta in situatiile mentionate mai sus si sa nu ezite sa se adreseze operatorilor de transport aerian in cazul survenirii acestor riscuri", ne-a precizat Igor ZAGREBELINII, Director Departament Riscuri Avia, ACORD Grup.

Care este practica europeana in acest sens?
In cazul statelor membre UE, operatorii aerieni acorda asistenta si suport in baza mai multor regulamente, printre care Regulamentul nr.889/2002 al Parlamentului si Consiliului European (in baza Conventiei Internationale de la Montreal) si Regulamentul nr. 261/2004. Acestea stabilesc practic anumite norme comune in materie de raspundere a operatorilor de transport aerian comunitar cu privire la pasageri si bagajele acestora, dar si pentru compensare si de asistenta pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare sau a anularii/ intarzierii prelungite a zborurilor.

Despagubiri in caz de deces sau vatamare a pasagerilor

In caz de deces sau vatamare a pasagerului in cazul unui accident raspunderea operatorului de transport aerian nu este limitata financiar. Pentru daune de pana la 560 mii euro, operatorul de transport aerian nu poate contesta solicitarea pentru despagubire. Peste aceasta suma, operatorul de transport aerian se poate apara impotriva unei solicitari de despagubire facand dovada ca accidentul nu s-a produs din neglijenta sau vina sa. De asemenea, in caz de deces sau vatamare a pasagerului in cazul unui accident operatorul de transport aerian trebuie sa faca o plata anticipata, pentru acoperirea necesitatilor economice imediate, in termen de 15 zile de la identificarea persoanei indreptatite la despagubiri. In cazul decesului, aceasta plata anticipata nu va fi mai mica de 90 mii euro.

Vezi Regulamentul nr.889/2002 aici:

Despagubiri in cazul intarzierii sau pierderii/distrugerii bagajului
In cazul intarzierii bagajului, operatorul de transport aerian este raspunzator pentru dauna survenita, cu exceptia cazurilor in care acesta a luat toate masurile care se impun in mod rezonabil pentru evitarea daunei sau i-a fost imposibil sa ia aceste masuri. Raspunderea pentru intarzierea bagajului este limitata la 5,600 euro. De asemenea, operatorul de transport aerian este raspunzator in caz de distrugere, pierdere sau deteriorare a bagajelor pana la limita de 5,600 euro. In cazul unui bagaj inregistrat, operatorul de transport este raspunzator chiar daca dauna nu s-a produs din vina acestuia, cu exceptia cazului in care bagajul prezenta anumite defecte. In cazul unui bagaj neinregistrat, operatorul de transport este raspunzator numai daca dauna s-a produs din vina acestuia. In cazul deteriorarii unui bagaj inregistrat, pasagerul trebuie sa faca reclamatia scrisa in termen de sapte zile si in caz de intarziere a bagajului, in termen de douazeci si una de zile, in ambele cazuri de la data la care bagajul a fost pus la dispozitia pasagerului.

Compensarea pasagerului in cazul intarzierii/anularii zborului
In eventualitatea refuzului la imbarcare sau a anularii/ intarzierii prelungite a zborurilor, pasagerii au dreptul la asistenta din partea companiei aeriene in situatia in care operatorul de transport aerian anticipeaza intarzierea unui zbor peste ora de plecare de mai mult de:

  • 2 ore, in cazul zborurilor de mai putin de 1500 de kilometri (zbor tip 1);
  • 3 ore, in cazul tuturor zborurilor intracomunitare (in interiorul UE) de peste 1500 de km si al oricaror altor zboruri cuprinse intre 1500 si 3500 de km (zbor tip 2);
  • 4 ore, in cazul zborurilor din afara UE ce depasesc 3500 de kilometri (zbor tip 3);
Conform legislatiei, in cazul intarzierii zborului, pasagerii au dreptul de a primi gratuit mancare, gustari si racoritoare, direct proportional cu timpul de asteptare. De asemenea, au dreptul si la doua apeluri telefonice si la mesaje prin telex, telefon sau fax. Daca ora de plecare anticipata este la cel putin o zi dupa ora de plecare programata initial, pasagerii au dreptul de a primi gratuit cazare la hotel, precum si transfer de la aeroport la locul de cazare.

Este bine de stiut ca pasagerii au dreptul la despagubiri banesti daca zborul are o intarziere mai mare de 5 ore. Aceste despagubiri reprezinta intregul cost al biletului, la pretul de achizitie pentru partea sau partile de calatorie neefectuate si pentru partea sau partile deja efectuate, in cazul in care zborul "devine inutil in raport cu planul de calatorie initial", impreuna cu, daca este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare initial, cat mai repede posibil.

De asemenea, in cazul anularii zborului, daca pasagerii nu sunt anuntati din timp si nu se ofera variante alternative de zbor (vezi articolul 5 din Regulamentul 261/2004), pe langa costul biletului, conform legislatiei, se pot primi despagubiri pentru inconvenientele cauzate, dupa cum urmeaza:

  • Pentru zborurile tip 1: pana la 250 EUR;
  • Pentru zborurile tip 2: pana la 400 EUR;
  • Pentru zborurile tip 3: pana la 600 EUR.
Vezi aici Regulamentul 261/2004.