1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Peste 11 mii de accidente din Moldova vor putea fi solutionate pe cale amiabila fara sanctiuni pentru soferi. Vezi aici prevederile procedurii constatarii amiabile adoptate de Guvern!

Soferii implicati in accidente rutiere usoare (soldate doar cu pagube materiale) vor putea ajunge la o intelegere amiabila, fara implicarea politiei. In aceste cazuri, soferii nu vor fi amendati, singura sanctiune fiind majorarea pretului primei de asigurare pentru anul urmator. O hotarare in acest sens a fost aprobata de curand de catre Guvernul de la Chisinau si va intra in vigoare peste 1 an in cazul asigurarilor interne RCA si peste 2 ani pentru politele Carte Verde.

Potrivit proiectului, procedura de constatare amiabila se aplica daca in accident sunt implicate doar doua vehicule, iar in urma acestuia au fost inregistrate doar pagube materiale nesemnificative, fara vatamari corporale. Este obligatoriu ca ambii soferi sa isi dea consimtamantul, sa aiba la ei polita de asigurare obligatorie de raspundere civila auto (RCA) sau certificatul Carte Verde, dar si sa fixeze circumstantele producerii accidentului.

Astfel, soferii vor putea completa formularul de constatare amiabila, eliberat gratuit de catre asigurator. Cererea de despagubire se va depune de catre persoana pagubita la asiguratorul persoanei vinovate, cu anexarea formularului semnat de ambele parti.

De asemenea, formularul urmeaza sa contina si anumite informatii si instructiuni:
  • data si locul producerii accidentului;
  • datele de identificare ale soferilor implicati;
  • datele de identificare ale proprietarilor vehiculelor implicate;
  • datele vehiculelor implicate;
  • datele propriilor societati de asigurare RCA;
  • informatii privind circumstantele producerii accidentului.
Important: Constatul amiabil se poate utiliza doar daca sunt indeplinite conditiile enumerate mai sus si NU presupune recunoasterea vinovatiei de catre un sofer sau altul, ci exprima doar consensul participantilor la accident despre cum s-a desfasurat evenimentul si reprezinta un document care va contribui la solutionarea dosarelor de dauna. Vinovatia urmeaza a fi stabilita de catre societatile de asigurare, care vor constata paguba si vor elibera si certificatul cu privire la inregistrarea accidentului de autovehicul, necesar reparatiei autovehiculului.

"Sustin orice componenta noua a infrastructurii pietei asigurarilor, insa marea problema in acest caz este lipsa unei protectii impotriva fraudei in asigurari, fapt care va avea un impact substantial asupra stabilitatii financiare a asiguratorilor in prima faza si asupra marimii primei de asigurare pentru conducatorii auto disciplinati, in faze ulterioare", a declarat pentru portalul specializat xprimm.md Vladimir STIRBU, Director General, MOLDCARGO. Potrivit acestuia, "conditia functionarii cu succes a constatului amiabil este un cadru legal bine definit si care va crea un echilibru intre interesele fiecarei parti implicate. Astfel, aceasta trebuie sa fie in stransa corelatie cu sistemul bonus-malus, astfel incat producerea pagubei sa fie sanctionata prin majorarea primei de asigurare. O astfel de majorare nu ar trebui sa fie insa simbolica, pentru ca pragul existent astazi in cadrul sistemului bonus-malus pentru un accident este de-a dreptul infim si nu poate fi numit instrument de stimulare si disciplinare a participantilor la trafic.

Mai mult, o prima suplimentara adecvata in cadrul sistemului bonus-malus ar diminua esential tentativa de fraudare a asiguratorilor prin procedura de constat amiabil. Daca o bara de protectie costa 10 mii lei, iar pragul de malus pentru un accident este in mediu 130 lei, atunci s-ar putea intampla ca asiguratorii sa compenseze prin procedura de constat amiabil reparatia tuturor vehiculelor din tara deteriorate, asa zis, neesential, chiar daca in fapt persoana terta nu a existat dar a fost "rugata" sa figureze drept raspunzatoare de producerea pagubei. Speram ca CNPF sa ajusteze cu maxima atentie cadrul normativ aferent si suntem gata sa participam in grupuri de lucru pentru a avea un produs final echilibrat".

In aceeasi ordine de idei, "este o masura binevenita, si estimez in prima instanta o crestere a numarului dosarelor de dauna deschise la asiguratori, tinand cont de faptul ca interventia politiei era un baraj pentru fraudele si daunele minore. Totodata, cred ca se impune si o ajustare a primelor de asigurare (similar situatiei din Romania dupa implementarea acestui proiect), astfel ca nivelul actual de 15-25 euro pentru o polita RCA nu mai corespunde realitatilor pietei", ne-a declarat si Veaceslav CERNICA, Director Executiv, ERVAX Broker.

De asemenea, "nu ne asteptam la o crestere a fenomenului de frauda urmare a introducerii acestei practici, fiind un proces firesc de aliniere la practicile europene. Cu siguranta ca va implica resurse din partea noastra si o munca suplimentara cu agenti nostri dar si educarea consumatorilor", a precizat Veronica MALCOCI, Director General la GRAWE Carat Asigurari.

Anual, in Republica Moldova sunt inregistrate peste 11 mii de accidente rutiere usoare, iar cheltuielile suportate de politie pentru documentarea acestora se ridica la aproximativ 3,5 milioane de lei pe an. Anul trecut, accidentele soldate doar cu pagube materiale au constituit 74 % din numarul total de accidente rutiere, se arata in informatiile prezentate de catre Ministerul de Interne.

Cum functioneaza constatul amiabil in tarile vecine?

Procedura de constat amiabil a fost introdusa si este aplicata cu succes in tarile Uniunii Europene (inca din 1950 in cazul anumitor tari), dar si in unele state din CSI.

Romania: Procedura a fost introdusa in iulie 2009, fiind utilizat un formular standardizat conform reglementarilor europene, astfel incat el sa poata fi folosit in toate tarile membre UE. In prezent, marea majoritate a accidentelor usoare din Romania (care nu s-au soldat cu vatamari corporale si sunt implicate doar 2 masini) sunt solutionate prin procedura de constat amiabil. Este de remarcat ca in cazul unui accident rutier usor Politia Rutiera nu este obligata sa se deplaseze la locul accidentului pentru constatare, astfel ca in cazul in care soferii implicati nu ajung la o intelegere pentru a semna formularul de constat amiabil, acestia trebuie sa se deplaseze in termen de 24 de ore la sediul Politiei Rutiere pentru a constata accidentul.

In cazul in care soferii ajung la o intelegere si semneaza formularul de constat amiabil, ei trebuie sa il depuna la asiguratorii lor de RCA in termen de 24 de ore, compania de asigurare urmand sa constate accidentul si sa stabileasca vinovatia. Asiguratorii stabilesc vinovatia in baza unui protocol semnat intre companiile de asigurare, conform caruia, diverse spete de accidente rutiere sunt deja solutionate.

Daca asiguratorii RCA ai celor doua vehicule implicate in accident nu cad de acord cu privire la stabilirea vinovatiei sau in cazul in care persoanele implicate nu sunt de acord cu modul in care asiguratorii au stabilit vinovatia, atunci cei care se considera indreptatiti sa fie despagubiti se vor adresa instantei de judecata cu actiune in pretentii, actiune in cadrul careia instanta de judecata va trebui sa fie investita si cu stabilirea vinovatiei in producerea accidentului.

Federatia Rusa: Constatul amiabil a fost introdus in septembrie 2009, insa acesta poate fi aplicat doar pentru daune care nu depasesc suma de 100.000 ruble (circa 1.400 euro) per accident in toate regiunile tarii si 400.000 ruble (aproximativ 5.500 euro) in Moscova (inclusiv periferia orasului) si Sankt-Petersburg, in caz contrar asiguratorul poate sa refuze despagubirea. Acest fapt a facut ca in sapte ani de la introducerea constatului amiabil, ponderea daunelor solutionate prin constatul amiabil in totalul despagubirilor platite pe piata din Rusia sa nu depaseasca 30% (note: in 2013 aceasta cifra reprezenta 9%). In 2017, asiguratorii rusi au platit in baza procedurii de constatare amiabila pe RCA peste 105 milioane euro.

Belarus: A fost introdus in 2010. In prezent, se aplica pentru accidentele in care dauna maxima este de 400 euro, iar pana in aprilie 2014 limita a fost doar de 200 euro. Datele statistice arata ca in primii ani de la implementarea sistemului avand limita de 200 euro/per accident, ponderea daunelor solutionate prin formularul de constat amiabil in totalul despagubirilor achitate de asiguratori nu depasea 15%. Insa, odata cu majorarea limitei pana la 400 euro/per accident ponderea dosarelor achitate prin constat amiabil a ajuns la 25-30%.

Ucraina: A fost introdus in 2011. Circa 60% din accidentele rutiere produse in tara s-au soldat doar cu pagube materiale si ar putea fi solutionate prin procedura de constatare amiabila. La finele anului 2015 ponderea dosarelor achitate prin constat amiabil a depasit pragul de 15% si este in continua crestere de la an la an. Aceasta evolutie se datoreaza, in primul rand, majorarii treptate a limitei de despagubire de la 10.000 grivne (2011) pana in 25.000 grivne (2013) si 50.000 grivne in februarie 2016. Nevoia majorarii limitei a fost conditionata de factorii economici, precum devalorizarea monedei nationale, care la randul sau s-a reflectat in costul pieselor auto importante din afara tarii si conditionate de valuta straina (USD/EUR).

Armenia: A fost implementat in martie 2016. Limita prevazuta de despagubire nu poate depasi 210 dolari, iar ponderea daunelor solutionate astfel in totalul despagubirilor achitate de asiguratori reprezinta 40%-45%.

Astfel, in tarile CSI conditionarea cazurilor de solutionarea accidentelor rutiere pe cale amiabila de limite, valoarea carora era mai mult simbolica in cazul daunelor materiale majore, a facut ca dezvoltarea intregului sistem in dealungul timpului sa nu depaseasca 10-15%. Insa, odata cu majorarea valoarea limitei, ponderea daunelor solutionate astfel in totalul despagubirilor achitate de asiguratori a crescut semnificativ.