1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Rovinieta s-ar putea scumpi cu pana la 200% pentru unele autovehicule

Rovinieta s-ar putea scumpi cu pana la 200% pentru cele 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa autorizata intre 3,5 si 12 tone, potrivit unui proiect de ordonanta guvernamentala. Dar pretul pentru autoturisme va ramane neschimbat.

"Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia ca proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea anexei nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania afecteaza cel mai mult cele aproximativ 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa maxima autorizata intre 3,5 tone si 12 tone. Acestea vor trebui sa plateasca tarife de rovinieta pentru o zi de 12 euro, in crestere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de peste 12 t, cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele intre 7,5 - 12t si in urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele intre 3,5 - 7,5t", se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfa de peste 12 t (categoria F), vor plati 12 euro in loc de 11 euro la vinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 7 zile aceasta categorie de autovehicule va plati cu 5 euro in plus de la 55 la 60 de euro.

In principal, cresterea valorilor rovinietelor prin proiectul mentionat afecteaza cel mai mult autovehiculele din categoria C (intre 3,5 - 7,5t) si apoi autovehiculele din categoria D (intre 7,5 - 12t).

Proiectul publicat nu vizeaza nicio modificare pentru valorile rovinietelor pentru autoturisme (categoria A) si nici pentru autovehiculele de transport persoane indiferent de numarul de locuri, sub sau peste 23 locuri (categoriile G si H).

In prezent, la nivelul Comisiei Europene se discuta modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva eurovignetei, prin care se urmareste implementarea conceptului de plata a taxelor pe kilometru si nu pe timp, asa cum se aplica in prezent in Romania.

"In Romania, principala problema este legata de dezvoltarea insuficienta a infrastructurii rutiere, astfel ca cel mai probabil va fi solicitata o perioada cat mai lunga de tranzitie pana cand Romania isi dezvolta infrastructura, dar care potrivit estimarilor actuale nu va putea depasi anul 2027. Totodata, in Romania, astazi nu se tine cont de nivelul de poluare, in timp ce restul tarilor taxeaza suplimentar acest aspect, in cadrul conceptului 'internalizarea costurilor externe", se mai arata in comunicatul UNTRR.

Tendinta de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport marfuri s-a extins odata cu extinderea retelei de autostrazi si drumuri expres, de la tari cu traditie in taxarea pe autostrazi precum Franta, Italia, Spania, Germania, la tari precum Austria, Cehia, Ungaria.

Unele dintre aceste tari taxeaza autoturismele in functie de distanta parcursa (Italia, Franta) sau pe timp - prin viniete/stickere cu diferite valabilitati (Austria, Romania, Ungaria) sau absolut deloc, cum este cazul Germaniei.

Germania intentioneaza sa introduca la 1 iulie 2018 o taxare de 130 euro pe an pentru autoturisme, insa pentru utilizatorii celor inmatriculate in Germania, statul va oferi posibilitatea deducerii acestei valori din impozitul anual. Acest aspect a determinat Austria sa deschida un proces impotriva Germaniei la Curtea Europeana de Justitie pentru anularea acestei discriminari, deoarece utilizatorii autoturismelor cu alte numere de inmatriculare decat de Germania nu au nicio facilitate.

In Romania, taxarea pentru utilizarea celor peste 17.000 km de drumuri nationale (autostrazi - 748 km, drumuri europene, drumuri cu trei benzi de circulatie, drumuri cu patru benzi de circulatie, drumuri cu sase benzi de circulatie), acelasi autovehicul de 40t, cu mai mult de 5 axe, plateste intre 11 euro/zi si 1.210 euro/an indiferent de numarul de kilometri parcursi sau de nivelul emisiilor poluante.

Drumurile judetene insumeaza aproape 35.400 km, iar cele comunale peste 33.100 km, ambele categorii au administratori diferiti si pot avea propriile tarife de utilizare a infrastructurii proprii, cat si propriile portante, de obicei inferioare retelei principale, precum si propriile tarife pentru depasirea acestor valori.

Un autoturism plateste astazi in Romania 28 euro/an, in Austria 87,3 euro/an (Austria are o retea de autostrazi de 1.720 km), in Ungaria 140 euro/an (Ungaria are o retea de autostrazi de 1.500 km), in Bulgaria 50 euro/an (Bulgaria are o retea de autostrazi de 800 km), iar in Germania (reteaua de autostrazi are 13.000 km), daca se va aplica de la 1 iulie 2018 sau din 2019, 130 euro/an.