1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Situatia macroeconomica din Uniunea Europeana sustine achizitia de vehicule

Republica Ceha este cel mai mare producator de vehicule din Europa Centrala si de Est (ECE), sectorul autovehiculelor reprezentand 11,7% din productia totala a economiei cehe, reiese dintr-un studiu publicat de COFACE, companie specializata in asigurari de credit.

In cadrul sectorului autovehicule din Republica Ceha se manifesta o serie de tendinte pozitive in ceea ce priveste cererea. Productia a accelerat in ultimii ani: 12,5% in 2015, 11,3% in 2016, 9,9% in 2017, iar in prima jumatate a anului 2018 a continuat sa creasca.

Potrivit COFACE, Cehia produce cel mai mare numar de autovehicule din ECE: 1.420.000 de vehicule comerciale si de pasageri in 2017, adica 134 de vehicule fabricate la 1.000 de locuitori. Productia este dominata de automobilele fabricate de Skoda (care detinea o cota de 61% in 2017), urmata de Hyundai (25%) si TPCA (14%). In Republica Ceha sunt mai multe companii interne si externe care fabrica autobuze, camioane grele, remorci, motoare, precum si piese pentru autovehicule, componente si accesorii.

"Situatia macroeconomica din Uniunea Europeana sustine tendinta gospodariilor de a achizitiona bunuri de durata, inclusiv vehicule. Gradul de ocupare a fortei de munca s-a imbunatatit considerabil, astfel incat somajul, in Republica Ceha, a ajuns la cel mai scazut nivel din UE (2,2% in Aprilie 2018, comparativ cu media UE de 7,1%), iar salariile au crescut. Cererea consistenta si dezvoltarea mediului de afaceri au incurajat companiile sa mareasca volumul investitiilor si sa introduca noi parcuri auto. Desi cererea interna este importanta in continuare, cea mai mare parte a productiei de autovehicule merge la export, in special catre Europa occidentala. In 2017, majoritatea tarilor din UE au inregistrat o crestere a numarului de automobile noi inmatriculate", se arata in studiul citat.

Sectorul autovehiculelor este raspunzator pentru 21% dintre exporturile totale ale Cehiei. Se preconizeaza ca cererea de automobile noi va continua sa creasca, dar ca, cel mai probabil, se va stabiliza in trimestrele urmatoare, spre deosebire de evolutia extrem de dinamica inregistrata pana acum. O astfel de crestere a cererii nu este sustenabila, mai ales ca impactul pozitiv al imbunatatirilor anterioare incepe sa se diminueze, iar situatia pe pietele externe devine din ce in ce mai dificila.

O treime din exporturile auto ale Cehiei se indreapta spre Germania.

Piata din Marea Britanie - al carei sector auto a primit calificativul "risc ridicat" din partea Coface, din cauza deteriorarii productiei si a indicatorilor de vanzari - preia si ea o cota de 7,3% din structura exporturilor.

Cererea interna ramane importanta, dar cea mai mare parte a productiei de autovehicule este exportata. Prin urmare, cererea este configurata in special de comenzile care provin din Europa occidentala, cea mai mare destinatie a exporturilor Cehiei.

In 2017, inmatricularea de automobile noi a crescut in Europa occidentala cu 2,6%. O scadere a vanzarilor s-a inregistrat in Danemarca, Finlanda, Irlanda si Marea Britanie. In primele patru luni ale anului 2018, inmatricularile au crescut in Europa Occidentala cu 1,9%, piata germana (cea mai mare) cunoscand o crestere cu 5%. Scaderea vanzarilor s-a inregistrat in principal in Danemarca, Irlanda si Marea Britanie. Este posibil ca cererea de automobile noi sa ramana pe aceeasi directie pozitiva, dar si sa inregistreze o stagnare in trimestrele urmatoare, fiind putin probabil sa manifeste dinamica precedenta, datorita incertitudinilor persistente si faptului ca evolutia si-a atins apogeul.

Potrivit Institutului National de Statistica, Romania a importat din Cehia mijloace si materiale de transport in valoare de 430 milioane euro in 2017, in crestere fata de 2016, cand valoarea s-a ridicat la 390 MIL EUR.

Este de retinut, de asemenea, ca numarul mediu de vehicule este mai ridicat in tarile ECE decat in tarile Europei occidentale. In Republica Ceha, automobilele personale au, in medie, o varsta de 14,5 ani - sub media din Polonia, Romania si tarile baltice, dar peste media din fiecare tara din Europa occidentala. De exemplu, varsta medie a vehiculelor este 8,9 ani in Germania si 9 ani in Franta. Automobilele second-hand sunt achizitionate nu doar pentru circulatie pe piata interna, exista si un aflux de automobile uzate de pe pietele externe, in special din Europa occidentala. Desi aceasta situatie nu este benefica pentru fabricantii de automobile, ea prezinta oportunitati pentru producatorii de piese si echipamente auto, precizeaza COFACE.